Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hungerstrejk?  (läst 1366 gånger)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Hungerstrejk?
« skrivet: 09 okt-06 kl 12:46 »
Hej allihopa!

Jag har två vuxna honor och deras ungar ihop i en stor utehägn.  Just nu tre halvvuxna döttrar till den underlägsna honoan och en kull med 9 efter den dominanta damen. Har fungerat bra över tiden till en tid tillbaka där dominanta honan var väldigt bestämd mot andra honan. Sedan lugnade det ner sig så jag gjorde ingenting.

Ett par dagar sedan såg jag att underlägsna honan har tappat vikt, plockade upp henne och hon var för vånansvärt lätt fångad och lätt (vikt).  mhmm...  Satte tillbaka henne och såg att hon inte kommer när jag matar när alla andra kommer rusande.. Hon sitter kvar på sin favoritplats eller under huset.  Hennes ögon verkar klar och okej.. ingen diaree.. tänderna verkar okej.

Vad är det som pågår med henne?

Flyttade henne igår till en stor bur.. även där har hon matvägrad.. varken kornkross eller hö eller grönfoder är rörda.. samma effekt i på morgon.

Har någon tips? Väntar? Avliva?  Honan är född i augusti 05, alltså ingen gammal dam som tacklar av..  Stress? Mobbad och psykisk knäckt?  Vad göras?

???  

Tack för hjälp,

Januschka
« Senast ändrad: 09 okt-06 kl 17:14 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hungerstrejk?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-06 kl 15:17 »
personligen tror jag hon är sönderstressad, det låter så. Om jag varit som du hade jag satt undan henne där det är mörkt och där hon får lugn o ro, om du har tur förljer hon då sin kaninrytm och äter nattetid när hon inser att hon inte blir bortmobbad, förhoppningsvis innan hon dör av svält.

Jag hade nyligen ett antal honor i varierande ålder boende tillsammans bland annat 2 systrar, det gick bra förvånansvärt länge tills sambon en morgon kommer ut och inser att de gemensamt slagit ihjäl en av ungdjuren. De bor nu i varsin bur, misstänker att ev graviditet hos ledarhonan kan vara anledningen till denna plötsliga aggressivitet.

Lycka till med kaninen!

Kimma...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 10 okt-06 kl 00:00 »
Om hon inte självmant äter, så tycker jag att du tvångsmatar henne... Typ trycker i henne lite avsvalnat te med medicinspruta eller dyl.
Kaninerna har så snabb ämnesomsättning och känslig mage att de har svårt att komma igång igen efter en svältperiod - även om svälten är självvald.

Mörk mysig bur tror jag också på.

Hoppas hon sätter igång med ätandet frivilligt! Torkade nässlor är en bra aptitretare!

Landsflykting i storstan...

Januschka

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 10 okt-06 kl 12:30 »
Hej!

Update:

Nässelhö har jag också fått tips om från annat håll.. har inte funkat..

men

hon har ätit ett halvt äpple så det finns en chans.  

Avföringen är lite löst och delvis geleaktig genomsynlig.. mycket konstig..  Men hon rör sig lite och det känns bra. Hoppas på att inte är sista uppryckningen.

Januschka

Januschka

• Västmanland
Re:Hungerstrejk? -> update
« Svar #4 skrivet: 12 dec-06 kl 12:19 »
Hej

för alla er som undrade med mig vad som händer med kaninen.

Honan dod natten till måndag. Hade ätit med bra aptit, vikten var på väg uppåt, kliniken kunde inte hittar mera än jag etc pp.

Söndag blev hon snabbt apatisk och slö, magen prall.  Dog under natten till måndag.

Obduktionen gav en bukhåla fylld av var, konstiga förväxningar (eller hur man nu säger på svenska?), gall blåsan borta, istället var överallt. Dessutom halbsticknålhuvudetstora prickar, delvis en, delvis i klump.  Kort sagt: man är förvånat at hon levde så länge och  verkade så pigg igen.
Tippar på gallinflammation eller cancer...  Om någon av er är veterinär kan jag maila bilderna jag tog.

Hälsningar

Januschka

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 3 användare (1 dolda)
pragmatic, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser