Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avverkning-bete  (läst 11812 gånger)

kalas

avverkning-bete
« skrivet: 08 jan-12 kl 20:29 »
Vi har en liten granskog som vi vill göra om till betesmark åt fåren. Blir det en kostnad eller en vinst för oss?
Ytan är ca 8000 kvm och det är 99 % gran som är drygt 40 år gammal. Det finns även en del stora lärkträd.
Funderar på att kontakta sydved då vi bor i södra skåne.
 Vi tänker låta sydved ta hand om det mesta virket och ev så ber vi dom låta en 15-20 träd ligga kvar så vi själva kan kapa och klyva dom för att elda i pannan med.
Vad tror ni? Blir det en kostnad eller kan det bli ett par kronor över.
Kan också nämnas att det ligger nära vägen för att transportera ut virket.

kalas

SV: avverkning-bete
« Svar #1 skrivet: 09 jan-12 kl 13:53 »
Ingen som har några funderingar runt mina frågor? ;)

minnaroselli

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jan-12 kl 14:15 »
jag har skogshuggarna i aktion nu här hemma. de ska avverka 1 ha och lämna en parkkänsla kvar, alltså inte kalhygge.
på mellanskogs hemsida kan man läsa, att man får 500 - 700 kr per kubik, men vi får 350 för det är ett litet arbete men så stora träd att de måste ha skogsmaskinen med.  för mig är träden för stora - kan inte fälla dem själv. men jag ska odla lite energiskog så jag får mindre träd i framtiden att hugga ner själv och under tiden har jag solen, som värmer huset. nu är bara de stora träden som får all sol.
många har avrådd mig från att sälja ... för det kostar mera att köpa in ved än jag får från försäljningen. men de som avråder tänker inte på att mina träd är 40 cm i diameter. det krävde många kontakter innan jag hittade dessa herrar som tar träden, andra sa att jobbet är för tungt för så lite nytta.

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 jan-12 kl 14:25 »
Hur ska du få det att  växa i försurad jod  tror du ?  :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jan-12 kl 14:30 »
Hur ska du få det att  växa i försurad jod  tror du ?  :)
Ja, det undrar jag också. Det tar en del år innan det växer frodigt gräs på ett granhygge

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jan-12 kl 14:45 »
Ja, det undrar jag också. Det tar en del år innan det växer frodigt gräs på ett granhygge
Ja det behöver ju bearbetas och få upp ph värdet  till en början .

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 09 jan-12 kl 15:31 »
jag har skogshuggarna i aktion nu här hemma. de ska avverka 1 ha och lämna en parkkänsla kvar, alltså inte kalhygge.
på mellanskogs hemsida kan man läsa, att man får 500 - 700 kr per kubik, men vi får 350 för det är ett litet arbete men så stora träd att de måste ha skogsmaskinen med.  för mig är träden för stora - kan inte fälla dem själv. men jag ska odla lite energiskog så jag får mindre träd i framtiden att hugga ner själv och under tiden har jag solen, som värmer huset. nu är bara de stora träden som får all sol.
många har avrådd mig från att sälja ... för det kostar mera att köpa in ved än jag får från försäljningen. men de som avråder tänker inte på att mina träd är 40 cm i diameter. det krävde många kontakter innan jag hittade dessa herrar som tar träden, andra sa att jobbet är för tungt för så lite nytta.
Alltså, 40 cm i diameter är knappast mycket, här på min tomt har vi tagit ner granar med en diameter på ca 90 cm. 40 cm kan vem som helst som kan fälla träd fälla.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kalas

« Svar #7 skrivet: 09 jan-12 kl 15:46 »
Blir det en kostnad för dig som ska avverka 1 ha granskog?
Är det svårt att få gräs att växa på en mark där det har stått gran?
Innan dess(för 40 år sedan) var det en odlad mark.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 09 jan-12 kl 15:51 »
Att det var odlad mark där tidigare spelar ingen roll. Att plantera gran är bästa sättet att förstöra odlingsmark. Det tar många år innan det växer ordentligt där igen, och man kommer troligen att behöva kalka, gödsla och pyssla en hel del för att det ska lyckas.

Små ytor innebär ofta en kostnad när man ska ha hjälp med avverkningen. Nackdelen med gran är ju att den är svår att ge bort till någon som ska elda den, mot att de sköter avverkningen. Det bästa är om man kan avverka själv om det rör sig om så små ytor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

minnaroselli

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 jan-12 kl 15:54 »
Alltså, 40 cm i diameter är knappast mycket, här på min tomt har vi tagit ner granar med en diameter på ca 90 cm. 40 cm kan vem som helst som kan fälla träd fälla.

väldigt stora granar du har!
en kompis i Finland sökte för sina konstverk granar som var 60 i diameter och fick leta länge innan han hittade.
en annan vän till mig som äger 250 ha skog hade bara en som var 50 och kunde alltså inte hjälpa den andra kompisen.

jag kan inte fälla stora granar och ett par skogsköpare har varit här och tackat nej. men dig missade jag att fråga ...

minnaroselli

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 jan-12 kl 15:56 »
Blir det en kostnad för dig som ska avverka 1 ha granskog?

skatter är den enda kostnaden

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 09 jan-12 kl 16:00 »
väldigt stora granar du har!
en kompis i Finland sökte för sina konstverk granar som var 60 i diameter och fick leta länge innan han hittade.
en annan vän till mig som äger 250 ha skog hade bara en som var 50 och kunde alltså inte hjälpa den andra kompisen.

jag kan inte fälla stora granar och ett par skogsköpare har varit här och tackat nej. men dig missade jag att fråga ...

Att skogsköparna inte ville avverka berodde nog snarare på att det var besvärligt att lämna kvar träd och att det var en liten yta, inte att de inte kunde avverka träd med 40 cm i diameter, det är en rätt vanlig diameter på större granar.

Mina granar stod alltså inte i skogen utan var friväxande på en stor tomt, då blir diametern väldigt stor.

Skogsola

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 jan-12 kl 16:04 »
 Det var inga dåliga granar vi fällde i din trädgård heller, Minna. Hur gick det, har du huggit upp dem?

minnaroselli

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 jan-12 kl 16:06 »
Att skogsköparna inte ville avverka berodde nog snarare på att det var besvärligt att lämna kvar träd och att det var en liten yta, inte att de inte kunde avverka träd med 40 cm i diameter, det är en rätt vanlig diameter på större granar.

konstigt att dom yttrade sig annorlunda än vad dom menade ... fick just höra att det heter att göra en reinfeldtare ...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 09 jan-12 kl 16:07 »
konstigt att dom yttrade sig annorlunda än vad dom menade ... fick just höra att det heter att göra en reinfeldtare ...
Det är väl enklare att skylla på något än att erkänna att man är lite lat och och att man dessutom bara vill avverka där det är mest lönsamt.

minnaroselli

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 jan-12 kl 16:09 »
Det var inga dåliga granar vi fällde i din trädgård heller, Minna. Hur gick det, har du huggit upp dem?

det blev svårt för en nybörjare-motorsågare. dessa skogsköpare ska ta dom med sig och jag väntar att det växer pinnar som är lagom till mig. de ska lämna björktoppar, som jag kan kapa till kommande vinterns behov.

minnaroselli

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 jan-12 kl 16:12 »
Det är väl enklare att skylla på något än att erkänna att man är lite lat och och att man dessutom bara vill avverka där det är mest lönsamt.

det är ungefär vad jag menade också ... inte att det är helt omöjligt att fälla tjocka granar ... det gör ju dessa herrar som jag till slut kom i kontakt med

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 09 jan-12 kl 18:08 »
Att det var odlad mark där tidigare spelar ingen roll. Att plantera gran är bästa sättet att förstöra odlingsmark. Det tar många år innan det växer ordentligt där igen, och man kommer troligen att behöva kalka, gödsla och pyssla en hel del för att det ska lyckas.
Det är märkligt det där, för det växer nästan ännu sämre intill en granstubbe än före man sågade ner den. Torbjörn var i en tidigare tråd inne på att det avsöndras något från rötterna efter att granen är fälld, och det kanske ligger något i det. Här hos mig tar det flera år innan det växer annat än en speciell sorts grästuvor. Buskar som stått intill granen slutar att växa i flera år

minnaroselli

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 jan-12 kl 18:15 »
efter trädfällarna kommer ett annat bolag som tar grenar och rötter till flis. dom betalar ännu mindre per kubik men vi får mark utan stubbar och rötter

Pong

« Svar #19 skrivet: 09 jan-12 kl 23:42 »
Vi har en liten granskog som vi vill göra om till betesmark åt fåren. Blir det en kostnad eller en vinst för oss?
Ytan är ca 8000 kvm och det är 99 % gran som är drygt 40 år gammal. Det finns även en del stora lärkträd.
Funderar på att kontakta sydved då vi bor i södra skåne.
 Vi tänker låta sydved ta hand om det mesta virket och ev så ber vi dom låta en 15-20 träd ligga kvar så vi själva kan kapa och klyva dom för att elda i pannan med.
Vad tror ni? Blir det en kostnad eller kan det bli ett par kronor över.
Kan också nämnas att det ligger nära vägen för att transportera ut virket.

Jo, det kommer säkerligen ge ett netto. 0,8 ha, inte stort men i södra Sverige litet men inte ovanligt. Dock kan man tänka sig att det dröjer innan maskinerna är där men tanke på maskinkostnanden. Skogen är iofs inte mogen men en slakt ger avsevärt högre nettoän en galllring vid samma ålder.
Nära väg ger ett bättre netto.

Att man skulle behöva gödsla för att det har varit granskog innan är trams. Granskog eller skog överhuvudtaget minskar inte på något sätt varken kväve, fosfor eller kaliumhalten i marken. Gödsla marken behöver man som all jordbruksmark i jordbruksdrift därman kontinuerligt skördar och bortför näringsämnen. Ingen gödslining = minskad roduktion, men kan ju iofs ha andra värden i att inte gödsla.
En bördig mark är lika bördig efter beskogning som innan. Vanlig enkel marklära. Bara för man inte gillar granåkrar i fina förband behöver man komma med rena faktafel.

Glöm inte att ta ut groten och kanske stubbbrytning med tanke på ändringen av markanvändningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser