Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reden  (läst 2323 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Reden
« skrivet: 08 jan-12 kl 12:19 »
Är i behov av reden och har nu hittat ikea vägghyllor med måtten 120x28x35, då är det indelat i 3 reden. Tror ni det skulle fungera med måtten?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

David97

• Gäst
SV: Reden
« Svar #1 skrivet: 08 jan-12 kl 12:40 »
Det blir nog jättebra, men tänk på att sätta en kant i nederdelen, så inte ägg rullas ut ;)

Mvh David

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 jan-12 kl 12:57 »
Hur stora är dina höns? Ofta föredrar hönor ett ganska trångt utrymme enligt mig.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

skogensrå

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 08 jan-12 kl 13:32 »
Är i behov av reden och har nu hittat ikea vägghyllor med måtten 120x28x35, då är det indelat i 3 reden. Tror ni det skulle fungera med måtten?
Mina hönor äe små dom bodde provisoriskt ett tag o hadde lite olika modeller på reden dom föredrog en stor hink som satt i hinkhållare alla ville ha det redet o jag tyckte det var bra är ju lätt o göra rent bara plocka ur hinken o skura den.har inte så stora hönor men har tilomed ruvat i hinkarna.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 08 jan-12 kl 13:37 »
Jag har främst hedemoror men även 1 faverolle, 1 blomme samt 3 isbarkorsningar. Tror ni de skulle få plats där inne?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 08 jan-12 kl 13:58 »
Från http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/mattforstallbyggnaderochburar/honsochkycklingar.4.6beab0f111fb74e78a780001693.html
Citera
Utrymmen i reden
I fackreden ska varje höna ha minst 0,0125 m². Redesytan ska vara minst 0,075 m² med kortaste sidan minst 24 cm.
Har du kollektivreden ska varje höna ha minst 0,010 m² och den minsta ytan ska vara minst 0,040 m² med kortaste sidan minst 35 cm.
Är du äggproducent och är med i ett godkänt kontrollprogram får du ha så många djur per kvadratmeter som kontrollprogrammet bestämmer. Du får dock aldrig ha mer än 20 höns per kvadratmeter golvyta.

Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 08 jan-12 kl 20:38 »
Djupet på redena blir bara 26 cm vilket nog blir lite trångt men om jag bygger på med en list undertill och sedan en framkant torde det nog bli bra?

Nina K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 jan-12 kl 00:31 »
Använder foderkrubba till häst/nöt hos en grupp. Typ en sådan här på bild. Brukar finnas begagnat att få tag på ibland. Smidigt, skuva fast på väggen och lätt att hålla ren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser