Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getter med hästar?  (läst 6483 gånger)

Snuttepuff

• Gäst
getter med hästar?
« skrivet: 08 okt-06 kl 14:45 »
Kan getter gå i samma hage som hästar?

ninna b

• Gäst
Re:getter med hästar?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-06 kl 20:30 »
Det beror på hur snälla hästarna är. Min gamla märr älskade att jaga getterna och det var inte så kul. Annars finns det, vad jag vet, inget hinder typ parasiter och sjukdomar.

Rödskägg

• Småland
« Svar #2 skrivet: 11 okt-06 kl 12:23 »
Det brukar gå bra.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

bonnmora

« Svar #3 skrivet: 14 okt-06 kl 11:06 »
Jag njuter att se när olika djurslag kan vara tillsammans  i samma hage. :) :)

ManiacDarling

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 okt-06 kl 20:13 »
Jag har två getter och två hästar som går i samma hage. De går på lösdrift tillsammans och är tillsammans större delen av dygnet förutom på natten då jag stänger in getterna i egen rovdjurssäker hage.
Det funkar bra faktiskt, hästarna är väldigt tålmodiga med getterna trots att de står i deras mat och äter, och lyckas hinna före att stoppa ner huvudet i deras hinkar när de utfodras med mineraler och kraftfoder. Den ena geten har horn och när hon har kört ner huvudet i hästens hink så vågar inte direkt hästarna säga ifrån, eftersom hornen är vassa. Men de löser det där rätt bra ändå - hästen grymtar till surt och geten flyttar på sig.

Men en gång blev ena geten översprungen av hästen av en olyckshändelse. Geten busade och lyckades snubbla omkull varpå hästen kom farandes genom luften i ett glädjesprång och råkade hamna över geten. Jag hörde ett förfärligt getskrik och när hon ställt sig upp så ville hon inte stödja på ena benet. Det höll i sig i ungefär 5 minuter och sen for hon omkring i luften igen och bockade.
Mina hästar brukar inte direkt leka med getterna och de jagar dem inte mera än att de får sig ett tjyvnyp om de är för envisa med att stjäla maten för hästarna. Men det finns ju vissa hästar som kan vara riktigt jävliga både mot får, getter, hundar och andra smådjur(även ranglåga hästar kan bli riktigt mörbultade) så man bör ju vara lite försiktig med att släppa ihop dem tills man vet att de går bra ihop.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #5 skrivet: 17 okt-06 kl 22:10 »
Min häst som är flockledare tillåter inga getter i hagen, de jagas obönhörligen ut. Tur att de är viga!
Jag vet dock andra hästar som accepterar getter men där har det varit problem att getterna klivit upp på balen och hoppat ut på hästryggarna :o Inte populärt.... ;D :P ::)

linderödssvin

« Svar #6 skrivet: 18 okt-06 kl 11:04 »
Hej.
Jag har 11 lappgetter och 3 hästar i samma hage. Jag har bara haft bra erfarenheter av detta. Det är ju bra att sambeta för parasiter. JAg har haft nötkreatur,får,grisar ihop med hästar.Det har också fungerat för mig.
Camilla
Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.

drömmaren

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 okt-06 kl 15:48 »
Hur är det med getter och höns då?
Eller getter som går med får?

Är i dagarna på väg att äntligen köpa mitt egna lilla lantställe med tillhörande lador, uthus och en liten ladugård (ca 17kvm).
Vill skaffa både ett par getter/får och lite höns. Kan man ha sådana djur i samma byggnad. Jag tänker då mest på när vintern kommer, kanske vill man ha alla djur i samma för att det inte ska bli för kallt. Har hört att tex. hästar kan va allergiska mot höns (dammet).

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 19 okt-06 kl 23:17 »
Får ska hållas i oisolerade utrymmen inte i värme o fukt  :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

drömmaren

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 okt-06 kl 01:23 »
Jag undrar mest om getter kan ta skada av att bo med höns.?. jag skulle inte ha dem i samma "box", men i samma hus, kan man de?

McTrees

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 dec-06 kl 10:16 »
höns ska alltid hållas i enskilt utrymme men nog går det ha dom i samma byggnad...  För att hålla smitto risken nere så är det bra med egen ingång till hönsen.

Jag har haft getter och får ihop med den första baggen jag hade så gick det bra, bocken och baggen höll sig på varsin sida, nog för att getterna har en tendens att jaga iväg fåren så jag fick dela upp höet i flera högar så fåren skulle få en chans att äta.
Problemet är om man ska utrodra med kratffoder då fåren oftast behöver mer.
Men när jag bytte bagge så gick det inge vidare längre... Denna bagge var inte särskillt trevlig... extremt territorial och han var stor och tung så både jag å bocken fick några smällar ifrån honom så det gick inte ann... Slutade med att han fick ett nytt hem...

McTrees

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 dec-06 kl 10:20 »
jo... å getterna har jag haft ihop med hästarna också, vilket går bra på sommarbetet då otroligt nog det har räckt med två eltrådar!!
Men på vintern går det inte då springer dom rätt igenom, dom hästar jag har nu jagar inte getterna så mycket, lite mer på vintern när det är större konkurrans om höet... vilket slutar med att getterna springer ut  :P
 men som sagt alla hästar gillar inte getter.

Sofia Plogen Ström

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 11 dec-06 kl 18:59 »
Hur är det med getter och höns då?
Eller getter som går med får?

Vi har haft getter och höns i samma hus i tre år med glesa träspjälor emellan (som vuxna höns inte slipper igenom), det har gått bra. De gör i samma hage utomhus och hönsen går ibland in till getterna. När hönor har kycklingar går de ibland inne hos getterna och sprätter i deras djupströbädd, då kan det kanske komma upp bakterier och gaser till ytan som inte är så nyttiga kanske med då går ju getterna ute nästan hela dygnet. Vi har dock tyvärr blivit av med några kycklingar som blivit trampade av getterna, de ser sig ju inte alltid för, ett par hönor har också blivit halta... Det positiva är att hönsen äter parasitägg i getternas spillning så getterna får i sig mindre när de betar.
Konstnär, snickare, musiker, morsa.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 11 dec-06 kl 19:53 »
Vi har haft getter och höns i samma hus i tre år

Vad använder ni era getter till ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ManiacDarling

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 13 dec-06 kl 11:40 »
Efter att ha läst en artikel i nya hästfocus så slog det mig att våra två hästar här hemma troligtvis ser på getterna som osnytna fölungar! (i samma flock/familj)

Det stod bland annat att föl som tillhör samma flock brukar få bete sig nästan hur de vill, nästan äta ur munnen på de vuxna hästarna, medan föl som tillhör andra flockar eller familjegrupper obönhörligen jagas bort från maten.

Jag förvånas dagligen över hur tålmodiga båda hästarna är mot getterna(2 st). De får stå och äta i deras mat, och även ur munnen på hästarna. Det krävs en hel del hyss och bus innan hästarna surnar till och ger en avbasning, och då är det ändå inte på allvar. Den ena hästen gör aldrig något mot getterna förutom att hon skriar till och ser vääldigt förbannad ut, men hon följer aldrig upp med sparkar eller bett. Den andra hästen brukar efter mycket provokation gapa i luften och hota med att bita, vilket leder till att geten blir busig och försöker stånga hennes mule i luften. Ingen av dem menar något allvar och det liksom bara kallt krig, sen händer ingenting..
En gång har jag också sett att getternas leklust smittade av sig på en av hästarna. Getterna sprang omkring och rejsade i hagen, och efter en stund fick den ena hästen fart och tog sig en räser hon också.  ;D

Det är ett nöje bara att stå utanför hagen och betrakta dom ibland.  8)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 27 feb-07 kl 17:14 »
Jag har dåliga erfarenheter av get + häst, av get + kanin, men inte av get + katt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rödskägg

• Småland
« Svar #16 skrivet: 28 feb-07 kl 08:03 »
De brukar lära sig leva med varandra utan att bry sig så mycket. Men om inte getterna är vana och katterna för nyfikna så kan de få lite flygträning :o
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

hönstanten

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 feb-07 kl 11:29 »
Vi har både häst (ardenner) får och getter i samma hage och det går alldeles utmärkt. Då hästen inte går med dom har getterna första tjing på höet men när hästen är där så får alla äta samtidigt...inkl hästen. Igår såg det lite roligt ut då en 2 veckor gammal killing och ardennern stod sida vid sida och tuggade i sig hö som låg på backen! Hästen är väldigt snäll och uppmärksam på de små djuren.  Bocken försöker ofta sätta lite fart på hästen. Han älskar när hästen sätter av i full galopp. Då springer han efter och brallar och bockar. Djur är roliga!

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser