Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny ras , gärna modell större!  (läst 6342 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ny ras , gärna modell större!
« Svar #20 skrivet: 04 jan-12 kl 23:10 »
Vorwerk och brakel,så kan jag köpa ägg av dig framöver  ;D
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 04 jan-12 kl 23:21 »
Ungersk Nakenhals ;D Har flera lite större pippinar som t.ex. plymouth rock, maran, brahma men de här raringarna slår de i trevlighetsgrad enligt mig. ;D Charmiga, lagom lugna (vakna men inte flaxiga), nyfikna, snälla, värper rätt bra, äggen är gulbruna av större storlek (fördel om man gillar det), min hönas allra första ägg vägde 58 gram, friska o härdiga, lättplockade om man ska slakta och skulle tro av det hull/storlek/tyngd jag känner på mina (har ej slaktat någon här hemma ännu) att slaktkropparna skulle bli av rätt "lagom" storlek också.

« Senast ändrad: 04 jan-12 kl 23:27 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #22 skrivet: 04 jan-12 kl 23:23 »
Självfallet Kraaikop :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #23 skrivet: 04 jan-12 kl 23:30 »
Fast du får ju inte ha andra raser om du har Genbank :/ Men man kan ju köpa från genbank, men sedan inte ansöka genbank..
Va? vad pratar du om  ???  ???
"Enklast är att hålla sig till en ras per djurslag. Det är dock tillåtet att hålla fler raser/blandraser, men då krävs besiktning av säker avelsanläggning före godkännandet. " - Kackel.se
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Ronny

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 05 jan-12 kl 21:05 »
Va? vad pratar du om  ???  ???
"Enklast är att hålla sig till en ras per djurslag. Det är dock tillåtet att hålla fler raser/blandraser, men då krävs besiktning av säker avelsanläggning före godkännandet. " - Kackel.se

Nu har vi kommit ifrån ämnet helt! Jag vill bara säga att ni kan ha lite rätt och lite fel båda två. Styrelsen har diskuterat frågan och det är inte första gången. Det kan bli aktuellt med en åtstramning, så att man utgår från att det inte är tillåtet att ha mer än en ras av varje djurslag (höns, ankor och gäss) och att man kan bevilja dispens. För detta krävs en ändring i avelsplanen som är godkänd av Jordbruksverket, vilket i och för sig inte behöver vara något större problem. Men, än så länge är det så som Prydfjaerfä har citerat.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

MittUtopia

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 06 jan-12 kl 10:00 »
Många bra tips!
Jag har läst på lite om varje ras, funderat, ändrat, ändrat igen, funderat vidare...
Det är inte lätt det där att välja ras...

Men jag TROR att jag håller listan på 3 raser nu:
-welsumer
-Sussex
-silkeshöna (vit)

Sen ska jag skaffa fler Svensk Dvärghöna och Hamburgerhöns så det blir en bra början :)
-Ditt liv är summan av alla dina val-

MittUtopia

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 12 jan-12 kl 21:22 »
Många bra tips!
Jag har läst på lite om varje ras, funderat, ändrat, ändrat igen, funderat vidare...
Det är inte lätt det där att välja ras...

Men jag TROR att jag håller listan på 3 raser nu:
-welsumer
-Sussex
-silkeshöna (vit)

Sen ska jag skaffa fler Svensk Dvärghöna och Hamburgerhöns så det blir en bra början :)

...Och tillägg:
Fastnat för Wyandotte också!
Något ni rekomenderar? :)
-Ditt liv är summan av alla dina val-

David97

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 jan-12 kl 21:23 »
Jag tycker Sussex.. Men det är den enda av dom raser jag har erfarenhet av..

Jennyt

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 13 jan-12 kl 18:55 »
Wyandotte.... absolut!... Kolla in mimmitrix hemsida ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #29 skrivet: 13 jan-12 kl 19:48 »
Citera
Och mellanstorlek, för att en stor elak tupp kan vara jobbig att ha att göra med.

En tjur är ungefär 150 gånger djevfligare att ha att göra med än en tupp!  ;D ;D ;D .........om man räknar i kilon.

Det är snart 5 år sen Annika fick sina första hönor. Fortfarande vet vi inte vilka vi vill ha  ??? Eller rättare sagt, vilka vi vill va utan. Här går 1-2 av 5-6 raser, förutom australorperna jag hämtade för att hålla värmen, de är 5.

Så nu tittar vi efter även welsumer och så en wyandotte i rätt färg då. Men skulle det komma en  dorking, bielfelder, faverolle, kockin, lakenfelder, legbar, new hampshire, en RIR till, engelsk araucana, brakel eller annan höna i min väg så vet man aldrig............. :-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

932 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser