Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktig, brunstar, kastat?! Ja En enda soppa!  (läst 8853 gånger)

hursomhelst

• Småland
Dräktig, brunstar, kastat?! Ja En enda soppa!
« skrivet: 02 jan-12 kl 22:47 »
Gör en hyffsat lång hisotria något kortare.

Släppte baggen i början på september till tackor och årets tacklamm. Frid och fröjd. Baggen stog på box nån vecka i början på okt har jag för mig att det var. Gick åter till tackorna. Ställdes på box för kanske en månad sedan.

Nu har ungtackorna börjat sätta juver, svullna upp och bli röda vid slidan.. allt tyder ju på dräktighet. Framför allt en.. Ungtackan 11002! Trodde minsagt att hon skulle lamma rätt snart, stort juver, mycket röd och svullen vid slidan.
Dagen efter jag sa detta till maken (förra veckan) river bokstavligt talat baggen sin box och betäcker just denna tacka! Hon hade då flytningar som äggvita ungefär, timmarna innan baggen smet ut.
Jag blev minst sagt förbryllad att hon brunstar, HUR kan hon då satt juver?!?!?!?!?!?!?!!

Ikväll när jag tog upp alla på mjölkbordet för sitt dagliga kraftfoder så är denna ungtacka 11002, lite röd och smetig vid högerspenen. Jag vet att man inte ska mjölka ut något på olammade tackor, men mjölkar ut lite på denna sida och det är röd mjölk som kommer ut. Ur vänster sida är det som vanlig mjölk, något tunnare. Men inte flockig eller något.

Hur hänger detta ihop?!
Kan hon ha kastat för säg, ca 3 veckor sedan, hunnit då börjat sätta juver, brunstar om nu, håller på och sinar ner juvret samtidigt som hon får en smäll på juvret där av blodig mjölk?!

Ge mig era tankar om detta!

För övrigt, tackan är idags datum mycket pigg, äter, idisslar och ja, mår alldeles förträffligt!

//
En fundersam fårinnehavare

Luppa

• Norrbotten
SV: Dräktig, brunstar, kastat?! Ja En enda soppa!
« Svar #1 skrivet: 02 jan-12 kl 22:54 »
Vissa tackor tillåter betäckning även när de är dräktiga...
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

hursomhelst

• Småland
« Svar #2 skrivet: 02 jan-12 kl 23:02 »
Vissa tackor tillåter betäckning även när de är dräktiga...

Ja, tillåter, men hon tiggde och bad om det, och han tvekade inte en sekund på vilken tacka han skulle välja.. Och han var bara intresserad av henne, skyddad henne med sitt liv. Och kom någon i närheten blev de bryskt bortjagade av honom...
Så hon måste väl ändå ha brustat?! Eller...

ähhh vad jobbigt detta är.. tacksam för allas funderingar!

Luppa

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 02 jan-12 kl 23:18 »
Tackor verkar lukta fruktansvärt gott när de är i slutet av dräktigheten.
Vi släppte en ungbagge här i höstas, till en grupp av tackor som skulle betäckas. I den gruppen gick även en närlammande tacka. Hon skulle in i boxen baggen stått i, därför fick vi släppa in honom innan vi tog ut henne.
Baggen var som besatt av henne... Fick hålla tillbaks honom i selen, för han bara skulle på henne, helt galen. Hon var dock inte fullt lika sugen, och blev väldigt nöjd över att få gå därifrån ;)
Kan kanske vara en kombination av tillåtande tacka som luktar väldigt gott?
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

hursomhelst

• Småland
« Svar #4 skrivet: 03 jan-12 kl 00:26 »
ja, jag börjar minsagt snart undra vad som förisigår här! Men dock var hon som sagt mer än villig.. Han satte väl på henne siådär 20 gånger eller så, och hon fick lixom inte nog, och när vi stängde in honom igen efter ha lagat och förstärkt hans box, så låg och utanför och tryckte! Vägrade till och med lämna hans sida för att gå och äta kraftfoder när övriga flocken gick..

Självklart hoppas man ju på att hon är dräktig, och inte har kastat! Men ja, jag undrar såklart..

ninna b

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 jan-12 kl 10:26 »
Du ska se att hon snart lammar....

siken

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 03 jan-12 kl 16:11 »
Vad det gäller röd mjölk, så händer det ibland att råmjölken kan vara lite rosa utan att det är juverinflammation.
Jag har också råkat ut för att baggar får för sig att tackor som snart skall lamma är brunstiga. Dessa tackor brukar dock inte vara så överlyckliga över att ha alla baggar över sig och på sig, utan de blir ganska nöjda då de slipper vara i flocken ett tag.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

hursomhelst

• Småland
« Svar #7 skrivet: 03 jan-12 kl 20:44 »
Jahapp, ikväll va det röd mjölk i båda spenarna :-(
Lite rödare på höger än vänster.. och på höger är det riktigt riktigt riktigt röd!
Med vita små "grädd" klumpar i... Inte kan det väl va råmjölk? Förövrigt är mjölken som mjölk i mest i konsistens idag...

Jag är inte så kvackelmagad. Men idag va det nära att jag kräktes av åsynen av detta som kom ur spenarna.. På höger är det precis samma färg som blod. Känns rätt mysko!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #8 skrivet: 03 jan-12 kl 20:58 »
Om nån av mina tackor skulle mjölka blodig mjölk skulle jag ringa veterinären.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 03 jan-12 kl 21:46 »
Gällande mjölken och dess färg vet jag nada, men däremot har jag en tacka som välvilligt låter sig betäckas hej vilt året runt ifall chansen ges, utan att hon blivit dräktig. Jag vet ju inte hur fullbordade betäckningarna varit, men ointresserade tackor reagerar ju vanligtvis ganska kraftigt på ovälkomna försök.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

hursomhelst

• Småland
« Svar #10 skrivet: 03 jan-12 kl 22:01 »

Jo med då hon inte är ett dugg allmänpåverkad säger mig erfarenheten att de inte kommer göra något ändå tyvärrr! Och mjölken är ju inte flockig, juvret är inte hårt. Hon är inte allmänpåverkad.
Så jag får nog snällt avvakta och se vad som händer... Hon har ju inte ont, ingenting...

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #11 skrivet: 03 jan-12 kl 22:05 »

jag också
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

betsla

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 03 jan-12 kl 22:13 »
Jag har inte haft får så länge, brukar de visa att de är sjuka? Jag tänker på höns som ofta ser pigga och friska ut in i det längsta, sen plötsligt ligger de stendöda.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 03 jan-12 kl 22:23 »
Hej! Om det fortsätter komma blodig mjölk o inte bara var en geggig propp är nog något som det inte ska. Oftast känner man sina egna djur bäst o det är omöjligt att få en riktig bild av verkligheten på internet så här.. Jag utgår ofta själv oxå från allmäntillståndet på djuren! Men ibland kan det vara lömskt! Man kan alltid ringa veterinären o få råd på telefon. Är man med i Fårhälsan får man oxå ringa till deras veterinärer som är experter på får o få råd! Hoppas det löser sig!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #14 skrivet: 03 jan-12 kl 22:27 »

Jag skulle ockå ringa veterinär. När något sådant händer brukar det väl vara juverinflammation.

Åsenfår, hundar och katter

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #15 skrivet: 03 jan-12 kl 22:39 »
Och vad tycker ni veterinären ska göra  ??? 
 Undrar  :-\ Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #16 skrivet: 03 jan-12 kl 22:48 »
För övrigt, tackan är idags datum mycket pigg, äter, idisslar och ja, mår alldeles förträffligt!
En fundersam fårinnehavare
Jag är nyfiken på vad som händer sedan/resultatet, önskar er stort lycka till //Cokett

betsla

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 03 jan-12 kl 22:52 »
Och vad tycker ni veterinären ska göra  ??? 
 Undrar  :-\ Cokett

Eftersom vi inte är veterinärer själva (inte jag iaf) så kan vi väl inte veta det?! En veterinär gör väl det en veterinär ska göra - undersöka och ev behandla.

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #18 skrivet: 03 jan-12 kl 23:12 »
Eftersom vi inte är veterinärer själva (inte jag iaf) så kan vi väl inte veta det?! En veterinär gör väl det en veterinär ska göra - undersöka och ev behandla.

I detta fallet känns det som att ringa läkare för att sätta på plåster.
 Det tror jag inte är avsikten av trådskaparen som ställer en seriös fråga och ber oss att dela med av vår erfarenhet. Då är inte svaret ring veterinär relevant
Jag har läst tråden Har Ni  ??? // Cokett

hursomhelst

• Småland
« Svar #19 skrivet: 03 jan-12 kl 23:27 »
ja, ringa veterinären. Som sagt, utan allmänpåverkan kommer de inte, tyvärr!

Men ska ringa "min" veterinär på disktiktet imorn, mest för att rapportera läget...

Hon är ju inte sjuk. Hon har blod i juvret, och jag har sett värre juverskador än detta, utan att veterinär har ingripit. Det som är svårast är att ingen vet om hon är dräktig eller inte.

Pratade med min vän som är avbytare, och hon sa att det inte alls är ovanligt på kor att de vid första kalvningen har riktigt blodig mjök.
Man kan ju då fundera på om det även gäller får. Och har hon då kastat, ja då stämmer det hela... Nåja, bara spekulationer, men det kan man ju komma en bit på iaf  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bender, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser