Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ang parning o but kalkoner  (läst 4113 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Ang parning o but kalkoner
« skrivet: 02 jan-12 kl 20:01 »
Är det sant att BUT kalkonhonor måste insimineras ?
Isf varför??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

David97

• Gäst
SV: Ang parning o but kalkoner
« Svar #1 skrivet: 02 jan-12 kl 20:05 »
Tror det är för att tupparna blir så stora och tunga, så det knäcker hönans rygg?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 02 jan-12 kl 20:08 »
Då kanske man ha en bronce tupp på but hönor då?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jan-12 kl 20:12 »
Vad är skillnaden i kilon på hanen och honan?

Har stora marantuppar som parar sig med miniatyrer av rasen åsbo och det kan skilja något kilo.  ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 02 jan-12 kl 20:28 »
BUT är hybrider. Dvs man har en pappalinje som man korsar med en mammalinje.

BUT 10 som är den BUT som Adelsåsen kläcker i Sverige är den minsta BUT varianten. Ändå väger en avelstupp ca 27 kg  :o :o :o   (att jämföra med en vuxen Brons som kanske väger mellan 14 & 18kg) Det är inte bara vikten i sig som är ett problem utan att dom har så stora bröstmuskler. Det gör nämligen att dom knuffar hönan framåt om dom försöker para vilket gör det väldigt svårt för dom att träffa rätt.

Visst kan man ha hybridhönor och en tupp av en ras som kan para själv. Tänk bara på att föda upp hönorna långsamt så att deras ben håller. BUT 10 hönor blir väldigt stora och tunga även om dom inte blir lika stora som tupparna.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 02 jan-12 kl 20:48 »
Då borde det ju funka om man tar undan den minsta tuppen o den största hönan att ha som avelspar.

Weasel

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 jan-12 kl 21:05 »
Då borde det ju funka om man tar undan den minsta tuppen o den största hönan att ha som avelspar.

Finns knappt något som heter minsta... Möjligen nååågot mindre jätte.
De största tuppar jag slaktat vägde 13kg slaktade, och då var de inte  vuxna. Jag tyckte själv det var i största laget. De började bli för tunga för sina ben. Även om de inte hade några större bekymmer, så gick de bredbent, som de "sketit på sig"... Nä det kändes inte hälsosamt att låta de bli större, och då var de inte uppgödda i nån snabb takt.
Men testa gärna och berätta om resultatet!!
Bor på en liten gård med man, tre ungar, ungersk kuvasz, katter, gotlandskaniner och islandshästar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 02 jan-12 kl 21:43 »
Jag undrar om alla som vill ha BUT istället för exempelvis Brons eller Bourbon inser hur stora de blir. De flesta som kommer hit blir alldeles till sig över hur gigantiska mina Bronstuppar är och då brukar dom väga runt 15 kg.  Slaktar man en sådan så går den inte in i ugnen, speciellt inte om man har inbygnadsungn där går smärtgränsen på ca 7,5 kg slaktad. En vikt som en bronstupp lätt uppnår över sommaren.

Vist är det praktiskt att kunna köpa BUT från Adelsåsen men i ärlighetens namn så blir inte köttet bättre när kalkonerna väger extra mycket slaktade.... BUT är inte gjorda för att bli vuxna, dom är gjorda för att slaktas vid betydligt yngre ålder. Ingelsta slaktar sina hönor vid ca 5 kg (2½ månaders ålder) och tupparna vid 17kg (knappt 4½ månad) större än så blir dom inte.

Jag vet i ärlighetens namn inte om jag tycker det är juste att spara dessa hybrider upp i vuxen ålder. Dom är faktiskt inte sunda i kroppen. Ni som har slaktat BUT 10 och vanliga kalkoner har ni också lagt märke till vilka konstiga hjärtan BUT 10 har? Dom är gigantiska och väldigt runda i formen. Beror förmodligen på att dom har en väldigt tuff arbetsuppgift  :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 02 jan-12 kl 22:47 »
Tror det är för att tupparna blir så stora och tunga, så det knäcker hönans rygg?
Tuppens bröst är för stort har jag hört :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 02 jan-12 kl 23:46 »
Jag skulle vilja ha en korsning mellan but o tex bronce .
Men nånstanns finns det ju nån som har avelsdjur till but ..vart finns dom?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 03 jan-12 kl 07:58 »
Adelsåsens kalkon importerar föräldradjuren från Avigen i England.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #11 skrivet: 03 jan-12 kl 12:21 »

Min granne korsade fram de för några år sedan.
Han fick fram kalkoner som var mycket svåra att könsbestämma men de blev ganska stora i storleken.

Mvh Oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Weasel

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 03 jan-12 kl 20:00 »
Min granne korsade fram de för några år sedan.
Han fick fram kalkoner som var mycket svåra att könsbestämma men de blev ganska stora i storleken.

Mvh Oskar

Jag köpte också några såna korsnigar och några rena brons. Redan efter nån vecka syntes stor skillnad! Korsningarna var snabbt dubbelt så stora som de rena brons. Hade Tyvärr inga jämngamla rena but att jämföra med just då.
Bor på en liten gård med man, tre ungar, ungersk kuvasz, katter, gotlandskaniner och islandshästar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 7 användare (2 dolda)
pinussen, Klasb, bullen53, Milliee, Spiken1

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser