Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omvandla WATT till faktisk kostnad per månad vid konstant drift.  (läst 42340 gånger)

Xoot

• Gäst
Inte mig emot men detta är verkligen bevis på hur en diskussion kan utvecklas.  ;D

kackelmann

• Skåne
Inte mig emot men detta är verkligen bevis på hur en diskussion kan utvecklas.  ;D

Tänkte precis skriva.. älskar detta forum och hur dess trådar utvecklar sig  ;D
Ingenting är off-topic nog..  ;)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Heddan76

• Norrbotten
Naturligtvis kan jag göra det. Men jag vet inte vad du har för slags minneskapacitet ;) själv glömmer jag alltid antingen siffran från fakturan när jag går ut till elmätaren, eller så glömmer jag siffran utifrån på väg in.
När allt kunde avhjälpas så mycket enklare, där den siffran som man ser på mätaren, är den man just nu är upp i.
Min mätare står nu på nånstans 123 458 kwh..lite krångligt att hålla reda på jämt.
Kollar man sitt saldo i mobilen t.ex, så får man ju upp det aktuella, inte vad man ringt för under de 10 senaste åren..
Gör som de flesta som inte har en mätare med tripp mätare, ta en papperslapp och skriv ner mätarställningen så ofta du vill så har du koll. Men de flesta nätbolag har ju idag timmätning eller åtminstone dygnsmätning och de brukar presentera detta på kundwebben.
Och sedan förstår jag inte varför du bara skall snåla om du börjar närma dig månadens 2000kWh?!? Är det inte lika bra att snåla hela månaden så tjänar du på det i slutändan...

Heddan76

• Norrbotten
Vet bara att det blev dyrt, fundera om det är många anställda inom elindustrin, och det är därför dom tar ut sådana priser ibland.
Elkablarna är nergrävda för årtionden sedan, så det kan inte vara frågan om några sådana kostnader.
Sen går det inte att komma ifrån alla miljontals gatubelysningslampor som lyser 12 timmar om dygnet i snitt, av vilka många är HPS lampor som drar väldigt mycket ström och bidrar till förbrukningen, undrar vilket bolag som köper in el till dessa.

Har hört det ska vara så inte småtjejer blir våldtagna av gärningsmän på dom mörka timmarna ???
Men gatubelysningen lyser tvärt om upp småtjejerna så dom blir synliga.
Mycket skitsnack här.
Även elkablar som är nergrävda måste underhållas...ofta är de faktiskt dyrare i underhåll än friledning.
Och gatubelysning är det ju oftast kommunen eller vägverket som äger och driver så dessa betalar du som el/nät-kund inget för.

Heddan76

• Norrbotten
Jag förbrukar just över 10.000kWh/år och har en totalkostnad för elen på knappt 11.000:- inkl. alla fasta och rörliga avgifter på både elförsäljning och nät. Detta ger ett kWh-pris på 1kr och 7öre.
Att det inte lönar sig att spara om man förbrukar lite stämmer inte. De flesta nätbolag tillämpar väl en rörlig avgift även på nätavgiften?
Men det snabbaste sättet att spara lite pengar på är om man kan säkra ner...det är inte alltför ovanligt att elektrikerna vill ha alldeles för hög huvudsäkring. T.ex. min bror som byggde nytt för några år sedan, så ville elektrikern prompt att han skulle ha 25A huvudsäkring, jag sa att det var rent vansinne, 16A räcker alla gånger. Men elektrikern tjurade ihop och gav tillsut med sig att gå ner till 20A. Min bror har senare säkrat ner till 16A utan minsta problem...och efter detta har jag hört om flera liknande fall, där elektrikern vill ha alldeles för stor huvudsäkring, idiotiskt, men det är ju klart han behöver ju inte betala nätavgiften sedan.

kackelmann

• Skåne
Att det inte lönar sig att spara om man förbrukar lite stämmer inte. De flesta nätbolag tillämpar väl en rörlig avgift även på nätavgiften?
Men det snabbaste sättet att spara lite pengar på är om man kan säkra ner...det är inte alltför ovanligt att elektrikerna vill ha alldeles för hög huvudsäkring.

Jag har redan den minsta säkringen, 16A. Hur jag ska spara pengar utöver detta begriper jag inte.
De fasta kostnaderna för både nät- och elabb kostar mig ungefär 1000kr om året. Om jag bantar ner min förbrukning till 1kWh/år kommer den kWh:en att kosta mig 1000kr. Så visst är det så att ju mindre man förbrukar desto dyrare blir varje kWh. Just nu är min årsförbrukning ungefär 2000kWh vilket betyder att de fasta avgifterna lägger på ca 50 öre per kWh. Ju mindre jag förbrukar desto mer lägger de på.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
i mitt (justnu sommarstängda) torp är nätkostnaden på varje förbrukad kwh typ 1.50 . Hemma i lägenheten är nätdelen ca 80 öre (men då kan jag inte köra micron och vattenkokaren samtidigt).
« Senast ändrad: 01 jan-12 kl 23:07 av Lena i Fjollträsk »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Jag har redan den minsta säkringen, 16A. Hur jag ska spara pengar utöver detta begriper jag inte.
De fasta kostnaderna för både nät- och elabb kostar mig ungefär 1000kr om året. Om jag bantar ner min förbrukning till 1kWh/år kommer den kWh:en att kosta mig 1000kr. Så visst är det så att ju mindre man förbrukar desto dyrare blir varje kWh. Just nu är min årsförbrukning ungefär 2000kWh vilket betyder att de fasta avgifterna lägger på ca 50 öre per kWh. Ju mindre jag förbrukar desto mer lägger de på.

Intressant resonemang.  Om man använder bara 1 kWh så kostrar den 1000 kr, om man använder 2 borde det bli ca 500 kr/kWh, vilket innebär en avsevärd besparing, inte är det kattskit att halvera sin kWh-kostnad, och dessutom ha förbrukat dubbelt så mycket.

hayproducer

• Jämtland

16 A är inte den minsta säkringen, har du bara 2000kwh i årsförbrukning så borde du utan och vidare kunna säkra ned till 10 A  huvudsäkringsäkring! om nu elbolaget går med på detta.

Med 3 st 10A säkringar kan du ta ut 6900 W i timmen dygnet runt.

En 10A ger 2300 W/ timme, ex: en motorvärmare drar ca 600watt/ timme,
En 6 A säkring kan belastas med 1380W, det är därför som många företag som håller med elstolpar till bilen endast säkrar med 6A för att de anställda inte ska ha en kupevärmare om 2000w som går hela dagen.

När det gäller överföringskostnader på elen så med tanke på de enorma mängder el som transporteras så visst är 8% en stor förlust, som dessutom får betalas av kunderna!

När det gäller den höga spänning som används i alla stamledningar så är det ett måste, annars skulle överföringskostnaderna öka dramatiskt.
Skulle man ha endast 230 volt i stamledningar, då får man allt ha ledningar grova som hus!

hayproducer

• Jämtland
i mitt (justnu sommarstängda) torp är de nätkostnaden på varje förbrukad kwh typ 1.50 . Hemma i lägenheten är nätdelen ca 80 öre (men då kan jag inte köra micron och vattenkokaren samtidigt).

Se till så att du inte använder samma säkring! då borde du kunna köra både micro och vattenkokare samtidigt, för du har väl minst 3 st huvudsäkringar i lägenheten??

sydtobak

• Skogstorpare
Helt fantastiskt ibland  ;D
Min bästa ägodel är min vedspis!

Lena i Fjollträsk

• Gäst
Se till så att du inte använder samma säkring! då borde du kunna köra både micro och vattenkokare samtidigt, för du har väl minst 3 st huvudsäkringar i lägenheten??

Inte väldigt många uttag i mitt lilla kök dock, det är ju inte allt för ansträngande att göra det ena efter det andra.

kackelmann

• Skåne
16 A är inte den minsta säkringen, har du bara 2000kwh i årsförbrukning så borde du utan och vidare kunna säkra ned till 10 A  huvudsäkringsäkring! om nu elbolaget går med på detta.

EOn Elnät som jag har som nätleverantör har 16A som minsta säkring för småförbukare. Lägre kan man inte få. Har haft 10A i lägenhet innan, dock. Men det hade ändå inte gått, jag behöver ta ut momentant mer än 10A huvudsäk kan ge, svetsen tex. hade tänt fyr på hela säkringsskåpet med bara 10A  :o

Intressant resonemang.  Om man använder bara 1 kWh så kostrar den 1000 kr, om man använder 2 borde det bli ca 500 kr/kWh, vilket innebär en avsevärd besparing, inte är det kattskit att halvera sin kWh-kostnad, och dessutom ha förbrukat dubbelt så mycket.

Ja visst, man kan resonerar på olika sätt för att det ska passa en  ;)
Resonera istället på det motsatta, konventionella sättet. Om din årsförbrukning är 2kWh så betalar du 1002kr för det (1000kr fasta avgifter och 2kr/kWh). Då bestämmer du dig för att göra en gargantuansk uppoffring för miljöns skull och, hör och häpna, halverar din elförbrukning till 1kWh/år (hur många här inne har halverat sin förbrukning genom besparingar?) så sänker du din årsräkning med fantastiska en promille!  ;D ;D

Exemplet är förståss extremt men visar ju tydligt hur lågt incitament man har att spara på elen när man börjar komma ner till rätt så låga årsförbrukningar. Jag kan förstå att de som snackar om 25.000kWh/år inte bryr sig men för mig har de fasta avgifterna tidvis stått för 2/3 av årsräkningen.

Tycker att de fasta avgifterna borde slopas helt och elnätspriserna istället tas ut per kWh-basis. Då hade det verkligen funnits anledning att försöka spara på sin elanvändning. Men att sälja mindre, det ligger ju inte i elbolagens intresse..  ::)

Existens?

• Gäst
Nej, jag har aldrig hört om nån som kan säkra ner till under 16 amp, det måste vara ett specialbolag i hayens närhet.. :)

Jag förstår hur du tänker , kacklis, men ändå är det ju totalsumman man får betala som räknas, så det blir ju alltid billigare att spara ström, även om kostnaden per kwh blir högre.

Jag tror heller inte att bolagen är så sugna på att vi ska spara ström, det finns ju ingen som helst logik i det. Det är nog mest ett spel för gallerierna för det är politiskt korrekt.

Heddan76

• Norrbotten
Nä att gå under 16A i huvudsäkring är nog bara dumt idag, det finns väl knappt en spis som klarar sig på 10A idag. Hos oss är 16A den lägsta säkringen man kan välja, men är man lägenhetskund så har man en billigare variant av 16A-abbonemanget.
16A räcker väldigt långt om man bara har fördelat lasten mellan faserna på ett vettigt sätt. Och så skall man välja 3-fas produkter om det är möjligt så minskar man punktbelastningen på en fas.

Men att helt slopa de fasta avgifterna på nätet kan bara en oinsatt och självisk person tycka. Vem skall då bekosta ledningsnätet. Min 50kvm servisledning på 400m fram till mitt hus kostar lika mycket i drift och underhåll oberoende om jag förbrukar 2000kWh eller 50000kWh per år. Det är ju inte min granne som har direktverkande el och nästan förbrukar 40000kWh/år som skall betala min ledning.

kackelmann

• Skåne
Vem skall då bekosta ledningsnätet. Min 50kvm servisledning på 400m fram till mitt hus kostar lika mycket i drift och underhåll oberoende om jag förbrukar 2000kWh eller 50000kWh per år. Det är ju inte min granne som har direktverkande el och nästan förbrukar 40000kWh/år som skall betala min ledning.

Så varför ska lägenhetskunder i storstäder sponsra din ledning?
Om du i högre grad hade fått betala den kostnad som din ledning åsamkar, så tror jag att du hade haft mycket större motivation att producera egen el samt att spara så mycket det går. Ser inget fel i att uppmuntra folk till det.

ps. jag har likt dig en ledning till mitt hus, vet ej antal kvmm men den är nog närmare kilometern lång. Frågan är intressant och man kan väl diskutera den utan att kalla varandra för oinsatta egoister.
« Senast ändrad: 02 jan-12 kl 09:37 av kackelmann »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Ett problem om man ska försöka fördela lasterna jämnt är att spisar numera ofta har 230 V elementspänning och därför belastar faserna ojämnare än äldre spisar med 400 V elementspänning. Typiskt är att de båda vänstra plattorna ligger från L1 till nollan, de båda högra från L2 till nollan och ugn + värmeskåp från L3 till nollan eller något sånt.
Det är också ett elände att billiga varmvattenberedare numera nästan alltid har värmeelement för enfas 230 V, man måste komma upp i mycket stora storlekar (eller betala dyrt för en liten beredare) om man ska få en med 400 V- eller trefaselement.

Om man har problem med att få huvudsäkringarna att hålla och inte har möjlighet att göra om elinstallationerna så kan man ha god hjälp av att märka upp alla eluttag, spisvreden osv så att man vet vilken förbrukare som belastar vilken fas. Då är det lätt gjort att t ex undvika en viss spisplatta som ligger på samma fas som uttaget till mikron om man måste ha den igång samtidigt.
En annan praktisk sak är att förse tvätt- och diskmaskin med en kontrollampa som lyser när värmeelementet är inkopplat. Vill man köra någon annan stor förbrukare på samma fas samtidigt som t ex tvättmaskinen är igång så behöver man bara vänta tills man ser att värmen har slagit ifrån.

take

• Östergötland
    • De Klomp

Om man har problem med att få huvudsäkringarna att hålla och inte har möjlighet att göra om elinstallationerna så kan man ha god hjälp av att märka upp alla eluttag, spisvreden osv så att man vet vilken förbrukare som belastar vilken fas. Då är det lätt gjort att t ex undvika en viss spisplatta som ligger på samma fas som uttaget till mikron om man måste ha den igång samtidigt.
En annan praktisk sak är att förse tvätt- och diskmaskin med en kontrollampa som lyser när värmeelementet är inkopplat. Vill man köra någon annan stor förbrukare på samma fas samtidigt som t ex tvättmaskinen är igång så behöver man bara vänta tills man ser att värmen har slagit ifrån.

Jag satte upp såna där hörnvägguttag med 3 uttag där man kan koppla egna kablar till varje individuellt uttag, så nu sitter de kopplade från fas1-3 i varje sån hörnuttag. 
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

kackelmann

• Skåne
Ett problem om man ska försöka fördela lasterna jämnt är att spisar numera ofta har 230 V elementspänning och därför belastar faserna ojämnare än äldre spisar med 400 V elementspänning.

Bygger man inte apparaterna så här för att kunna använda i stort sett samma grejer för en- och flerfasmodeller? Alltså av besparingsskäl i produktionsledet. Bra för producenten men dåligt för användaren..

Har inga problem med huvudsäkringen, däremot har föregående "hellre än bra" ägare av huset dragit alldeles för långa ledningar av 1,5kvmm area med resultat att jag redan en gång haft en brand på vinden p.g.a. hög värmeutveckling i ledningen. Säkringen (grupp) löste inte ut förräns dosan stod i lågor  :o Bytte säkring men ljuset kom inte tillbaks, tur man är någorlunda bevandrad i detta så jag hann reagera snabbt med släckarn..

Heddan76

• Norrbotten
Så varför ska lägenhetskunder i storstäder sponsra din ledning?
Om du i högre grad hade fått betala den kostnad som din ledning åsamkar, så tror jag att du hade haft mycket större motivation att producera egen el samt att spara så mycket det går. Ser inget fel i att uppmuntra folk till det.

ps. jag har likt dig en ledning till mitt hus, vet ej antal kvmm men den är nog närmare kilometern lång. Frågan är intressant och man kan väl diskutera den utan att kalla varandra för oinsatta egoister.
Våra lägenhetskunder har ju som jag tidigare skrev en billigare taxa än jag som har villa. Och 16A villa-taxan är delvis baserad på förbrukning. Så jag som förbrukar mindre än min granne har något lägre nättaxa. Men du har rätt, skulle det ha varit helt rättvist skulle jag förmodligen ha betalat ännu mera i fast nät avgift. Men att då prata om att ta bort fasta avgiften helt är ju inte rättvist. Den fasta kostnaden för nätbolaget finns ju där oberoende om jag förbrukar noll eller massor och då skall jag som kund också betala för det tycker jag. Nätbolaget tjänar ju inget på elförsäljningen och har därmed inget med min förbrukning att göra, de förlorar faktiskt bara på hög förbrukningen eftersom det blir störra förluster som de måste stå för.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser