Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omvandla WATT till faktisk kostnad per månad vid konstant drift.  (läst 42364 gånger)

Xoot

• Gäst
Ja..

Jag hade en så fin mall som jag kunde räkna efter. Hittade den någonstans via Google för ett par år sen.
Det är snudd på genant.. Men har vi någon som har hjärncellerna på rull och kan hjälpa till?  :)

Jag vill alltså kunna räkna ut vad ett par lampor kostar mig per månad vid konstant drift.
Alltså om jag utgår ifrån Watt och sen kan räkna vidare till kostnad per timme, dygn eller månad.  :)

sydtobak

• Skogstorpare
Det är bara att räkna om lampans märkefekt till kW och ta det gånger antalet timmar den skall brinna. Det du får då är förbrukningen i kWh. Detta tar du sedan * det Kw pris du betalar.
Exempel 40W lampa i 24h med ett Kw pris på 2:- blir
40w/1000=0,04kW*24h=0,96kWh*2kr=1,92kr/dygn
Min bästa ägodel är min vedspis!

Xoot

• Gäst
40w/1000=0,04kW*24h=0,96kWh*2kr=1,92kr/dygn

Ah! Du ska ha stort tack. God fortsättning och gott nytt på dig.  :)

sydtobak

• Skogstorpare
Det var så lite. Gott nytt på dig själv.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Mårten gås

• Uppland
Den faktiska kostnaden måste bli betydligt mer än 2 kr per kilowatt.
Särskilt nu på vintern, har exempel på en glödlampa som blivit glömd ett par månader som blev många hundra kronor.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Existens?

• Gäst
Den faktiska kostnaden måste bli betydligt mer än 2 kr per kilowatt.
Särskilt nu på vintern, har exempel på en glödlampa som blivit glömd ett par månader som blev många hundra kronor.

Hur menar du nu?  Priset per kw vet man ju, det står ju på elräkningen, och de flesta betalar väl just nu runt 1 kr/kwh.

Har du en glödlampa på 100 watt, dvs 0,1 kw, så kan det aldrig dra mer än 0,1 x 24 = 2,4 kw på ett dygn. Alltså runt 2,50 per dygn i kostnad, men det blir ju ändå 75 kr i månaden.

Så då måste du haft nåt mer kvarglömt, om det blev betydligt dyrare än så.

Mårten gås

• Uppland
Hur menar du nu?  Priset per kw vet man ju, det står ju på elräkningen, och de flesta betalar väl just nu runt 1 kr/kwh.

Har du en glödlampa på 100 watt, dvs 0,1 kw, så kan det aldrig dra mer än 0,1 x 24 = 2,4 kw på ett dygn. Alltså runt 2,50 per dygn i kostnad, men det blir ju ändå 75 kr i månaden.

Så då måste du haft nåt mer kvarglömt, om det blev betydligt dyrare än så.

Tror elen kosta 7-8 kr förra vintern.
Förvisso har ingen brytt sej att byta elbolag.
Red´s Dead.

Existens?

• Gäst
Förvisso har ingen brytt sej att byta elbolag.

Jo, förra vintern ja, men i år är det ju helt andra priser. Självklart kan det bli  dyrt  om priset ligger på 7-8 kronor.

Mårten gås

• Uppland
Jo, förra vintern ja, men i år är det ju helt andra priser. Självklart kan det bli  dyrt  om priset ligger på 7-8 kronor.

Januari, Februari är kvar, än hinner priserna stiga.
Red´s Dead.

johe71

det var väl spot-priset under de timmar när det var som mest förbrukning under de allra kallaste dygnen - alltså inget pris som någon fick på sin månadsräkning (då priset på räkningen, om man har rörligt elpris, är ett snittpris för månaden... har man fast elpris så spelar ju spot-priset inte någon roll alls)

det rörliga elpriset just nu verkar ligga mellan 80-90 öre per kWh... fast ser man till totalkostnaden så tillkommer nätägarens räkning (fast kostnad + en överföringskostnad per kWh), så man brukar väl räkna med 1,50 per kWh?

Mårten gås

• Uppland
Vet bara att det blev dyrt, fundera om det är många anställda inom elindustrin, och det är därför dom tar ut sådana priser ibland.
Elkablarna är nergrävda för årtionden sedan, så det kan inte vara frågan om några sådana kostnader.
Sen går det inte att komma ifrån alla miljontals gatubelysningslampor som lyser 12 timmar om dygnet i snitt, av vilka många är HPS lampor som drar väldigt mycket ström och bidrar till förbrukningen, undrar vilket bolag som köper in el till dessa.

Har hört det ska vara så inte småtjejer blir våldtagna av gärningsmän på dom mörka timmarna ???
Men gatubelysningen lyser tvärt om upp småtjejerna så dom blir synliga.
« Senast ändrad: 01 jan-12 kl 11:58 av agent »
Red´s Dead.

Existens?

• Gäst
det var väl spot-priset under de timmar när det var som mest förbrukning under de allra kallaste dygnen - alltså inget pris som någon fick på sin månadsräkning (då priset på räkningen, om man har rörligt elpris, är ett snittpris för månaden... har man fast elpris så spelar ju spot-priset inte någon roll alls)

det rörliga elpriset just nu verkar ligga mellan 80-90 öre per kWh... fast ser man till totalkostnaden så tillkommer nätägarens räkning (fast kostnad + en överföringskostnad per kWh), så man brukar väl räkna med 1,50 per kWh?

Jag har rörligt elpris just nu, och i november var det enligt följande:

Överföringen 10,6 öre
Elen                48,86 öre
Skatt               28,30 öre
Elcertifikat         4,9 öre
Summa           92,66 öre.
Moms 25 %     23,16 öre.

Totalt 1,15 kr
Sen har vi då en fast avgift på 4996 kr per år, varav den absolut största delen ligger på nätavgiften, dvs det jag är tvungen att betala oavsett var jag köper elen. Med en förbrukning på 25 000 kw per år så blir det alltså ytterligare 20 öre per kw.
Den fasta avgiften skulle vara intressant att veta vad ni andra har.

Mårten gås

• Uppland
En normal villaförbrukning ska ligga på runt 5000 kw, vilket skulle 1 extra krona per kilowattimme.
(25000 kw!!?? Har du kortslutning i brödrosten eller är du smed med eget företag i hemmet?)
Red´s Dead.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Jag har rörligt elpris just nu, och i november var det enligt följande:

Överföringen 10,6 öre
Elen                48,86 öre
Skatt               28,30 öre
Elcertifikat         4,9 öre
Summa           92,66 öre.
Moms 25 %     23,16 öre.

Totalt 1,15 kr
Sen har vi då en fast avgift på 4996 kr per år, varav den absolut största delen ligger på nätavgiften, dvs det jag är tvungen att betala oavsett var jag köper elen. Med en förbrukning på 25 000 kw per år så blir det alltså ytterligare 20 öre per kw.
Den fasta avgiften skulle vara intressant att veta vad ni andra har.
Jag förstår inte vad som är fel med detta inlägg,25000kwh för en normalvilla med hushållsel är helt normalt.
5000kwh kan säkert stämma om du endast har el till hushållet i en villabostad men är det inkl uppvärmning så är du helt ute och cyklar.

Men det är mina grannar med när de inte tror att jag driver ett 7-10 w elstängsel i fem dygn för ca 1 kr.Nätkostnaden är den samma oavsett om jag kopplar in stängsel eller inte ,vad jag vet.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Mårten gås

• Uppland
Har man elvärme är det en annan sak ja.
Men det är verkligen inte miljövänligt och effektivt på det sättet i och med energiförlusterna vid omvandling av stenkol till el till värme.

Stenkolen bränns för att värma ångan som får elturbinen att producera el, elen ska transporteras genom kablar för att slutligen kortslutas, vilket i sin tur producerar värma i hemmet.

Bättre då att elda direkt med stenkol i brännaren och rimligtvis även mycket billigare om man nu får tag på stenkol vill säga.
Men tänker man på all gatubelysning var det ju skit samma med miljön i alla fall.
« Senast ändrad: 01 jan-12 kl 12:25 av agent »
Red´s Dead.

kackelmann

• Skåne
Om man räknar med den fasta avgiften som en del av kilowatt-priset så blir mycket riktigt kWh-priset högre. Extra surt blir det för oss som medvetet håller en låg förbrukning, de fasta avgifterna står för en mycket stor del av kostnaden då. Min senaste kvartalsräkning var på 462kWh (07/31-10/31) till en kostnad av 1049kr. Alltså 2:27kr per kilowatt-timme om man räknar med allt.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Om man räknar med den fasta avgiften som en del av kilowatt-priset så blir mycket riktigt kWh-priset högre. Extra surt blir det för oss som medvetet håller en låg förbrukning, de fasta avgifterna står för en mycket stor del av kostnaden då. Min senaste kvartalsräkning var på 462kWh (07/31-10/31) till en kostnad av 1049kr. Alltså 2:27kr per kilowatt-timme om man räknar med allt.
Ja det är jävligt trist att de som "snålar " på sin elförbrukning har samma nätavgift som storförbrukarna.
Någon liten morot till de som försöker minska sin elförbrukning kunde man ju införa.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Mårten gås

• Uppland
Ja, det blir privatpersoner som betalar så att storföretag får sin el levererad. Det är surt ja.
Därför företag kan tänkas stanna kvar här i stället för att flytta till Indien där dom har billig arbetskraft.
Här har dom dessutom fina vägar som betalas av folket, så det där med att arbetskraften är billigare i Indien än i Sverige får man ta med en nypa salt.
Här får företagen tillbaka i princip all lön som betalas ut, på ett eller annat sätt.
« Senast ändrad: 01 jan-12 kl 12:32 av agent »
Red´s Dead.

Existens?

• Gäst
Jag är bonde och driver runt en gård på 25 000 kw. Det är snarast en spott i havet i såna sammanhang ;)

Det finns ju en morot för de som förbrukar lite, och det är ju att gå ner så långt som möjligt i huvudsäkring. Jag har 25 amp här, skulle jag gå ner till 16 skulle avgiften bli 848 kr/år,( istället för 4725 ) då visserligen med 15 öre i överföringsavgift, istället för 10,6.
Nackdelen med att gå ner i amp är ju att man måste planera sitt elanvändande, det går ju inte att ta ut några toppförbrukningar.

Mårten gås

• Uppland
Jag är bonde och driver runt en gård på 25 000 kw. Det är snarast en spott i havet i såna sammanhang ;)

Det finns ju en morot för de som förbrukar lite, och det är ju att gå ner så långt som möjligt i huvudsäkring. Jag har 25 amp här, skulle jag gå ner till 16 skulle avgiften bli 848 kr/år,( istället för 4725 ) då visserligen med 15 öre i överföringsavgift, istället för 10,6.
Nackdelen med att gå ner i amp är ju att man måste planera sitt elanvändande, det går ju inte att ta ut några toppförbrukningar.

Ja, på ett eller annat sätt ska dom ändå peta en i ögat.
Red´s Dead.

Dela detta:

* Inloggade just nu

936 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser