Jag vill be TS att fundera lite på vilken typ av vinter som lockar mest och sedan styra sin resa efter vad svaret är... Vintern pågår trots allt halva året(teoretiskt sett iaf)

Här uppe i Norrbotten där jag bor är sommaren helt underbar med ljus hela dygnet. Den är kort och intensiv! Vintrarna däremot är kalla, långa och snörika. Om man är ovan bilförare är det inte så kul alla gånger - inte om man är en van bilförare heller för den delen

Vi får så kallt som -38 ibland(tack och lov är det sällsynt), även om jag själv hellre tar det än 0-gradigt och regnblask hela vintern...
Hur långt kan du tänka dig att pendla till ett jobb? Här uppe är det inget ovanligt med 1 timmes resväg för att ta sig till jobbet, och då ska du ju hem igen på kvällen... Iofs är det väl inte mindre tid i bil i storstads-rusningstrafik, men då är avstånden ofta kortare och man kan ta alternativa färdsätt. Här går bussen förbi... öh... aldrig, men en mil härifrån går den förbi 3-4 ggr/ dag beroende på vilken riktning du ska åt. Kan du tänka dig att ha bil? Att köra för att ta dig någonstans? Eller vill du kunna ta buss/tåg el dyl?
Folket här uppe är precis som på alla andra ställen; trevliga, snälla, hjälpsamma... men även griniga, skvallriga, ogina... det finns alla typer här, precis som på de flesta ställen i vårt fantastiska land.
Jobb kan vara svårt att hitta, speciellt i en mindre by/samhälle, men inte omöjligt. Hus och marker är billigare här uppe, om du inte söker dig till de populäraste områderna i anslutning till de större städerna här... 15 minuters körtid utanför Luleå kostar en gård ganska mycket, men åker du 15 minuter till halveras priserna, ibland ännu mer.
Det finns inte lika många riktigt stora jordbruk här uppe som det gör i de sydligaste delarna, men det är för att det är lite mer skog och berg här uppe och mer 'platta' ytor där nere...
Det är längre mellan 'alternativarna' här uppe än söderut, men ganska många är vi och vi är hyfsat bra på att ha kontakt med varandra

Jag inser att det låter som ett 'flytta inte till norrland' inlägg, men det är helt fel. Jag älskar det här och det finns ingenting i hela världen som kan få mig att flytta söder om luleälven

Här i min by(den som ligger en mil bort alltså) bor det många sörlänningar och alla älskar det här, även om de förundras över hur mycket snö det kan komma
Vad jag menar är att du måste fundera ut vilka premisser DU vill leva under. Det finns negativa och positiva saker (och personer) på alla ställen - glöm inte bort att ta reda på vad de är...
Hoppas du flyttar norrut

/Anette, Morjärv