Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda höns av gammalt ursprung? ras?  (läst 15214 gånger)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Elda höns av gammalt ursprung? ras?
« Svar #20 skrivet: 31 dec-11 kl 12:01 »
Jag är också nyfiken på dessa. Finns det inga bilder  :)

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #21 skrivet: 31 dec-11 kl 12:05 »
Kanske kan vara en god idé att sprida risken lite om det är den enda besättningen?
Vore lite trist om de hann bli tagna av räven innan de är utrett vad det är för ras :-\

Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #22 skrivet: 31 dec-11 kl 12:07 »
Oj oj oj vad många svar! Jag har fått kontakt med min fars granne. Han blev rasande när jag berättade att jag funderat på att slakta de.  :-[
Så han bestämde sig för att ta över de  :D Han har haft höns innan och hade ett tomt hönshus. Inrett och allt. Han fick hönsen. Han har tidigare haft något som kallades asbohöns? Men de blev tagna av räv. Sen dess har han inte haft höns. Jag behåller boken, men ska fixa kopior åt honom och han berättade att han tänker fortsätta bokföra.

Även om nu grannen tar över hönsen så vore det roligt om du la in en bild på dem. Om sen grannen tog kontakt med rasförening för höns så vore det toppen  :)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #23 skrivet: 31 dec-11 kl 12:17 »
Jag tror att många kan vara intresserade av hönsen om det nu är så att de är en gammal bevarad sort. Därför hoppas jag att grannen vill sälja avelsägg eller kycklingar till intresserade.

Och som det skrivs innan i den här tråden. Det är riskabelt om dessa höns bara finns på ett ställe. Kommer räven och äter upp dem så är de försvunna för alltid.

Kanske grannen borde se till att 2-3 andra SERIÖSA hönsuppfödare får köpa nån höna med tupp ( om det finns flera tuppar) och att det omgående ses till att det kläcks upp en massa kycklingar för spridning och säljs avelsägg.

Det känns viktigt att lanthönsföreningen kontaktas.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #24 skrivet: 31 dec-11 kl 12:23 »
Hej
Eftersom din granens åsbohöns blev tagna av räven så varför skulle inte denna höns ras bli det med
jag tycker att det är viktigt att www.kackel.se kontaktas om detta är en gammal lantras så skulle den ju kunna dö ut
när som helst bara genom att dem drabbas av någon sjukdom eller liknande dem kan bli tagna av något vild djur eller komma bort
på något annat sätt det är nog därför väldigt viktigt att du kontaktar Lanthönsa klubben det är en seriös förening som bevarar gamla lantraser av höns, ankor mm
jag för min del skulle gärna vilja ta kontakt med denna granen eftersom jag är väldigt intresserad av denna ras
// jan

ps: bra att du inte slaktade dem
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

kaninohöns

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 31 dec-11 kl 13:36 »
BRA att din granne tog över,,Slakta inga bättre att föra rasen vidare till fler höns intressanter, Men kontakta ras föreningen för höns.
Var bor ni???
Jag är också intresserad av denna gamla rashöna antingen några hönor o tupp eller kycklingar/ägg.
Bor på Österlen,Skåne med fru o mina 3 killar, Har Stor kochin.Aurucana

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 31 dec-11 kl 13:58 »
Vilken guldgruva! Nästan så jag vill avdela verkstan eller elda upp bråten i garaget eller bygga ett hönshus/hönsgård till, för att få plats.
Å DOM VILLE DU SLAKTA!! :o
De MÅSTE bevaras. Gruppen med tillhörande dokumentation borde delas på 3 eller fler för att ges optimal möjlighet att fortleva. De som tar hand om dem borde förbinda sig att inte blanda in andra raser, med eller utan inrättande av genbank.

Var i landet finns de?
BILDER???
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

David97

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 31 dec-11 kl 14:00 »
Oj oj oj vad många svar! Jag har fått kontakt med min fars granne. Han blev rasande när jag berättade att jag funderat på att slakta de.  :-[
Så han bestämde sig för att ta över de  :D Han har haft höns innan och hade ett tomt hönshus. Inrett och allt. Han fick hönsen. Han har tidigare haft något som kallades asbohöns? Men de blev tagna av räv. Sen dess har han inte haft höns. Jag behåller boken, men ska fixa kopior åt honom och han berättade att han tänker fortsätta bokföra.

Jag hittade detta ang deras vanor, ägg etc:
De äro framför allt ypperliga värphöns. På grund af sin liflighet och rörlighet äro de däremot vanligtvis mindre goda rufvare; några vilja knappast alls rufva.
I genomsnitt kan en Blodhöna värpa 100-170 ägg om året.
Äggen äro stora; medelvikt torde kunna anslås till 60-65 per ägg.
De äro dessutom goda vintervärpare.
De rufva emellertid mycket villigare än riktiga äggraser, och man torde sällan behöfva riskera att i sin stam af denna hönsras sakna ett tillräckligt antal rufvare.
De äro synnerligen lättfödda och förnöjsamma, blott de få vistas tillräckligt mycket ute i det fria.
De äro köttrika och följaktligen utmärkta slaktdjur.

Läs detta igen.. Hon fick kontakt med sin FARS granne.. Då hade ju räven lika gärna kunnat ta dom när hennes far levde? Så jag tror inte räv är ett större hot..

Vaad skönt att du inte slaktade.. Det hade varit väldigt tråkigt! Jag vill också se bilder, detta är väldigt intressant! Hade inte jag haft min älskade blandgrupp skulle jag kunna ta 5 hönor o en tupp.. Jag skulle göra vad som helst för att bevara en ny lantras :) Ni vet väl att alla Svarthöns i Sverige kommer från en enda gård? Och en av uppfödarna har 5 avelsgrupper, och när en höna vill ruva (Han kläcker ALDRIG i maskin, vill ha ruvvilliga hönor) så blanda han äggen så det inte blev för mycket inavel! Så det ska nog funka med domma också :)

Och om dom funnits sedan 1980, så borde det klassas som en lantras?? Den har ju allt som en lantras behöver! (bra med ägg, lagom ruvare, stor och köttig och växer snabbt)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #28 skrivet: 31 dec-11 kl 15:22 »
Den har ju allt som en lantras behöver! (bra med ägg, lagom ruvare, stor och köttig och växer snabbt)

Det är just det som får mig att känna det lite som att det är en lur-grej. Det och den påstådda ypperliga dokumentationen.
Om det finns anteckningar från slutet av 1800-talet så kan det ju knappast vara TS far som har fört dem från början.

Alltså JAG är född 1965 och min MORMOR var född 1904.  En som för anteckningar 1889 bör ju ha varit i skrivkunnig ålder då och alltså
född minst tio år tidigare. Dvs 1879.   Då skulle alltså TS far vara minst en 132 år gammal när han dog. Vilket inte är särskilt troligt då det i år inte finns en enda person i Sverige som är född före 1899.

Jag vill nog se både foton av hönsen och inscannade bilder av dokumentationen innan jag hurrar allt för mycket över en nyupptäckt gammal lantras.

« Senast ändrad: 31 dec-11 kl 15:24 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Spectrum

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 31 dec-11 kl 15:28 »
LURAS? varför skulle jag luras?
Har fått några "lur" pm också  >:( känns inte trevligt.
Var vänlig läs trådstarten för att få kontakt med mig.
« Senast ändrad: 31 dec-11 kl 15:31 av Alfred-tjoffsan »

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Om de sk blodhönsen i den stängda tråden.
« Svar #30 skrivet: 31 dec-11 kl 16:02 »
Jag undrar varför det är "en tråkig kommentar" att ifrågasätta?  Det är väl inte fel att vilja se dokumentation i form av bilder av hönsen eller inscannade bilder av den bevarade skriftliga dokumentationen innan man tror fullt ut på en sån här sak. TS hade ju dessutom både från mig och andra fått BRA tips om var han skulle vända sig angående de här hönsen. Många var dessutom villiga att ställa upp och hjälpa till?

Själv är jag arkeolog och historiker med en stark inriktning på djurhållning i forna tider och för mig är det självklart att kritiskt granska vad folk skriver. Det finns nåt som heter källkritik.

Det ska bli spännande att se vad som kommer fram i den här frågan till slut. ÄR det så att detta är en äkta grej så vore väl ingen gladare än jag som gillar gamla lantraser ( även om jag har "vanliga" rashöns).   

Dessutom OM jag själv hade råkat på nåt i den här stilen så hade jag direkt lagt upp bilder och kopior av dokumentationen på lämpliga ställen på nätet där intresserade kunde ta del av det, skickat kopior till styrelsen i lantrashönsföreningen,  samt sett till att rasen bevaras på allra bästa och säkraste sätt.
« Senast ändrad: 31 dec-11 kl 16:06 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar

Halte

• Gäst
SV: Om de sk blodhönsen i den stängda tråden.
« Svar #31 skrivet: 31 dec-11 kl 16:36 »
Det finns ju olika sätt att föra fram sina frågor på.. Jag tycker ditt inlägg i den förra tråden var lite väl beskt. Tycker nog att det är tur att inte fler reagerar på samma starka sätt, för då är risken att man inte vågar "träda fram" och ställa frågor om man nu råkar tro att man har en gammal oupptäckt lantras hemma.

Hoppas nu att du (och pm-skickarna) inte skrämt ivägdenne nya medlem från forumet och att bemötandet här inte påverkar så att kontakt inte tas med lantrasklubben.. Vore ju förbannat synd OM det nu är så att det är en gammal lantras som försvinner p.g.a. detta.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #32 skrivet: 31 dec-11 kl 16:44 »
Det finns ju olika sätt att föra fram sina frågor på.. Jag tycker ditt inlägg i den förra tråden var lite väl beskt. Tycker nog att det är tur att inte fler reagerar på samma starka sätt, för då är risken att man inte vågar "träda fram" och ställa frågor om man nu råkar tro att man har en gammal oupptäckt lantras hemma.

Hoppas nu att du (och pm-skickarna) inte skrämt ivägdenne nya medlem från forumet och att bemötandet här inte påverkar så att kontakt inte tas med lantrasklubben.. Vore ju förbannat synd OM det nu är så att det är en gammal lantras som försvinner p.g.a. detta.

Tycker man det jag skrev var beskt så är man nog väldigt överkänslig.  Ja ja alla tycker olika. Dessutom så var det många som ville hjälpa och gav tips om lantrasklubben etc.  Men min känsla i detta är att man nog inte är så jätteseriös själv om man genast drar sig tillbaka när folk vill ha lite mer kött på benen. TS svarade ju inte ens på frågorna om i vilken del av landet dessa höns fanns.
Mörkmårdens Minigrisar

Kista

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 31 dec-11 kl 16:45 »
Tycker man det jag skrev var beskt så är man nog väldigt överkänslig.  Ja ja alla tycker olika. Dessutom så var det många som ville hjälpa och gav tips om lantrasklubben etc.  Men min känsla i detta är att man nog inte är så jätteseriös själv om man genast drar sig tillbaka när folk vill ha lite mer kött på benen. TS svarade ju inte ens på frågorna om i vilken del av landet dessa höns fanns.
jag fick svar på den frågan via pm =)

Tillägg: Det var troligtvis inte bara pågrund av dig som han avreggade sig, skrevs ju något om privata meddelanden.
« Senast ändrad: 31 dec-11 kl 16:49 av Kista »

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #34 skrivet: 31 dec-11 kl 16:45 »
Vad är en blodhöna?
Länka gärna den låsta tråden för en som missat sammanhanget.  :)

Den här tråden

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=124836.0

Som tyvärr TS har raderat första inlägget i och ersatt med ett annat meddelande.
Mörkmårdens Minigrisar

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #35 skrivet: 31 dec-11 kl 16:49 »
jag fick svar på den frågan via pm =)

Tja jag valde att inte skicka privata PM med frågor så här i inledningsskedet pga av att jag antog att trådskaparen skulle få många
PM ändå  från folk som tex ville köpa hönsen etc.   Många som ställer samma frågor etc. Så det hade ju varit bättre att ta det öppet i tråden.
Mörkmårdens Minigrisar

Kista

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 31 dec-11 kl 16:53 »
Tja jag valde att inte skicka privata PM med frågor så här i inledningsskedet pga av att jag antog att trådskaparen skulle få många
PM ändå  från folk som tex ville köpa hönsen etc.   Många som ställer samma frågor etc. Så det hade ju varit bättre att ta det öppet i tråden.
Personen kanske inte ville att alla skulle få reda på det?  ::)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #37 skrivet: 31 dec-11 kl 17:06 »

*skriver under på det*
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #38 skrivet: 31 dec-11 kl 17:11 »
Jag undrar varför det är "en tråkig kommentar" att ifrågasätta?  Det är väl inte fel att vilja se dokumentation i form av bilder av hönsen eller inscannade bilder av den bevarade skriftliga dokumentationen innan man tror fullt ut på en sån här sak. TS hade ju dessutom både från mig och andra fått BRA tips om var han skulle vända sig angående de här hönsen. Många var dessutom villiga att ställa upp och hjälpa till?

Själv är jag arkeolog och historiker med en stark inriktning på djurhållning i forna tider och för mig är det självklart att kritiskt granska vad folk skriver. Det finns nåt som heter källkritik.

Det ska bli spännande att se vad som kommer fram i den här frågan till slut. ÄR det så att detta är en äkta grej så vore väl ingen gladare än jag som gillar gamla lantraser ( även om jag har "vanliga" rashöns).   

Dessutom OM jag själv hade råkat på nåt i den här stilen så hade jag direkt lagt upp bilder och kopior av dokumentationen på lämpliga ställen på nätet där intresserade kunde ta del av det, skickat kopior till styrelsen i lantrashönsföreningen,  samt sett till att rasen bevaras på allra bästa och säkraste sätt.
Jag håller med för tänk om det verkligen hade varit en gammal lantras då kanske den kommer att dö ut
och personen i fråga vill inte ens vissa en bild  >:(
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Nina K

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 31 dec-11 kl 17:21 »

Håller med.

Förstod det som om trådskaparen ville ha info o råd angående hönsen. Varför tvunget att skriva var de finns. OM det skulle vara någon gammal ras som inte finns många av så blir de automatisk något som försvinner spårlöst på natten. Stöldbegärligt. Pluss att fråga ifall personen SKULLE VILJA eller HAR NÅGOT EMOT att visa foto på djuren på ett annat sätt.
« Senast ändrad: 31 dec-11 kl 17:27 av Nina K »

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare
Radar, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser