Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anlägga damm utan dammduk  (läst 15048 gånger)

Tuve

• Skåne
Anlägga damm utan dammduk
« skrivet: 30 dec-11 kl 20:11 »
Är det någon som har erfarenhet av att anlägga en damm utan dammduk? Jag planerar en damm på ca 4 m diameter, 1,5 m djup, med en anslutande kanal ca 40-50 cm djup. På platsen där jag tänker anlägga min damm är det mellanlera, och efter den gångna blöta sommaren och vintern har jag stående vatten 10 cm djupt i den lägsta delen av trädgården. Normala somrar är det inte så.
Men jag funderar över om detta visar att min mark är så pass lerig att jag kanske skulle kunna skippa dammduk. Funderar om det finns några särskilda knep för att "täta till" leran lite extra när jag har grävt. Eller om man rent av kan köpa en riktigt tät lera och komplettera med? Krångligare än att köpa dammduk, däremot.

Jan lindgren

SV: Anlägga damm utan dammduk
« Svar #1 skrivet: 01 jan-12 kl 17:47 »
Hej!
Prova att gräva och hoppas att grundvattnet ätr tillräckligt högt. I min bevattningsdamm varierar djupet med ca två meter mellan regniga höstar och torrsomrar. Vill du försöka täta med lera så används bentonit men många har haft problem med att få det tätt. Eftersom du kommer att ha växter i dammen så tror jag inte att lera håller i långa loppet. Vill du ha konstant vattendjup så är det dammduk som gäller.
Jag har några små dammar utan duk men med lite genomrinning under regniga perioder. Där försvinner vattnet under högsommaren men det är tillräckligt blött för att näckrosor ska klara sig.
Tänk på att inte göra dammen för djup så länge du har småbarn. Ungar klättrar över staket.
MVH
Jan

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 16 jul-14 kl 18:25 »
Jag hoppas att du har fel Jan. Jag var hemma hos en bekant i skåne som hade en granne som tätat sin damm med lera med lyckat resultat. Tyvärr hann jag inte besöka grannen för att skapa min egen uppfattning. Jag läste även på http://www.hirmalmohus.se/dotnet/GetAttachment.aspx?id=1772&siteid=106 att blålera ska fungera bäst. Jag kan tänka mig att leran måste vara relativt ren dvs ej uppblandad med andra jordtyper. Finns det ingen annan här som provat ??

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 16 jul-14 kl 18:45 »
Att det måste vara ren lera tror jag inte på. En sådan är extremt styv.

När man murar med lera blandar man den med sand.

En mineraljord blir och fungerar som en lera/lerjord om den har tillräckligt hög lerhalt. Jag tror det räcker med 10-20% (minns inte riktigt, kolla själv).

För övrigt har även jag sett och hört några positiva rapporter om att det ska fungera med lera, åtminstone om det redan finns lerjord där man gör dammen. Hur det fungerar att sätta till lera på en plats med lättare jord vet jag däremot inget om.

Blålera tror jag på. Det är en dj-a gegga. Styv och kladdig som tusan kan den vara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 1 användare
stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser