Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Obligatoriskt att kastrera katter...  (läst 37283 gånger)

anders50

• Gäst
SV: Obligatoriskt att kastrera katter...
« Svar #140 skrivet: 04 jan-12 kl 19:25 »
Hur många har du haft o man får fråga??

Bra fråga!  Har inte ens tänkt tanken på att räkna dem, men som på alla andra bondgårdar så hade vi gott om katter fram tills vi slutade med mjölkkor i slutet av 90-talet. Och då talar vi om 40 år. Fina katter, men på den tiden blev de ibland inte så gamla av olika anledningar.
Sista 20 åren har det funnits gott om katter här, men även nu med ett visst svinn.

Och under alla år fram tills för 5-6 år sedan så har det fötts kattungar här som fått andra hem.

Och det kastrerades katter på den gamla tiden också! På ett bord i ladugården eller inne på köksbordet. När veterinären ändå var på besök.  Och utan bedövning!  4 snabba snitt, sen var det klart!

Andromedae

• Dalarna
« Svar #141 skrivet: 04 jan-12 kl 22:11 »
Problemet är ju ändå hur saka dom veta på för hand vilka som ska skjutas bort finns ju ingen synlig märkning ska dom ha ett gult får märke i vardera örat då.

Lösspringande katter som fångas in kan avlivas då ingen kan säga att de äger dem, det var mer så jag menade än att de bokstavligt talas skjuts.

Andromedae

• Dalarna
« Svar #142 skrivet: 04 jan-12 kl 22:13 »
Och det kastrerades katter på den gamla tiden också! På ett bord i ladugården eller inne på köksbordet. När veterinären ändå var på besök.  Och utan bedövning!  4 snabba snitt, sen var det klart!

Vilken tur att utvecklingen gått så pass framåt att man förstår att djur också känner smärta och behöver ordentlig smärtlindring numera.

Broberg

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 04 jan-12 kl 22:18 »
Lösspringande katter som fångas in kan avlivas då ingen kan säga att de äger dem, det var mer så jag menade än att de bokstavligt talas skjuts.

Lösspringande katter skjuts ofta, men man säger det inte till någon. Är folk rädda om sina katter så har man dem inte lösspringande utanför sitt eget ställe.

kbh

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 04 jan-12 kl 22:21 »
Lösspringande katter skjuts ofta, men man säger det inte till någon. Är folk rädda om sina katter så har man dem inte lösspringande utanför sitt eget ställe.
Och hur ska den kontrollen gå till om man inte har koppel på dom i så fall  ?

Broberg

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 04 jan-12 kl 22:24 »
Och hur ska den kontrollen gå till om man inte har koppel på dom i så fall  ?

Det är ägarnas problem. Vill jag förvara sandhögar hos mig så ska inte andras katter skita i dem. Har mina ungar en sandlåda, så ska ingen annans katt skita i den.

kbh

• Gäst
« Svar #146 skrivet: 04 jan-12 kl 22:29 »
Det är ägarnas problem. Vill jag förvara sandhögar hos mig så ska inte andras katter skita i dem. Har mina ungar en sandlåda, så ska ingen annans katt skita i den.
ja då får du ju skjuta varenda fågel som flyger över i så fall Om det nu skulle vara mitt problem så skulle du även få problem det är då ett som är säkert .

Broberg

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 04 jan-12 kl 22:40 »
ja då får du ju skjuta varenda fågel som flyger över i så fall Om det nu skulle vara mitt problem så skulle du även få problem det är då ett som är säkert .

Fåglar koncentrerar inte sitt skitbehov till min sand.

kbh

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 04 jan-12 kl 22:46 »
Fåglar koncentrerar inte sitt skitbehov till min sand.
Tja det ska man inte va så säker på  :) badar du i sanden kanske

Broberg

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 04 jan-12 kl 22:50 »
badar du i sanden kanske

Nä, men i sandlådor badar ungar och sand i högar ska man använda till diverse, tex att blanda bruk med.

kbh

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 04 jan-12 kl 22:53 »
Nä, men i sandlådor badar ungar och sand i högar ska man använda till diverse, tex att blanda bruk med.
Allt går att täckas om man vill va på den säkra sidan .

Broberg

• Gäst
« Svar #151 skrivet: 04 jan-12 kl 22:55 »
Allt går att täckas om man vill va på den säkra sidan .

Ja, men det ska inte behövas. Folk är skyldiga till att hålla rätt på sina husdjur. Förvarar jag fyra ton kattmat längs tomtgränsen, så får ändå inte grannens katt äta upp det. Deras problem att se till att den inte gör det.

kbh

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 04 jan-12 kl 23:00 »
Ja, men det ska inte behövas. Folk är skyldiga till att hålla rätt på sina husdjur. Förvarar jag fyra ton kattmat längs tomtgränsen, så får ändå inte grannens katt äta upp det. Deras problem att se till att den inte gör det.
Du låter precis som fårägarna i vargdebatten  ;D

anders50

• Gäst
« Svar #153 skrivet: 04 jan-12 kl 23:06 »
Och de behöver verkligen allt stöd de kan få!

Broberg

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 04 jan-12 kl 23:07 »

Det är en djävulsk skillnad på vilda djur och folks privata husdjur.

kbh

• Gäst
« Svar #155 skrivet: 04 jan-12 kl 23:10 »
Det är en djävulsk skillnad på vilda djur och folks privata husdjur.
Fåren är väll ändå inte vilda ?

Broberg

• Gäst
« Svar #156 skrivet: 04 jan-12 kl 23:12 »
Fåren är väll ändå inte vilda ?

Nej? Men de bajsar inte i mina sandhögar heller.

kbh

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 04 jan-12 kl 23:15 »
Nej? Men de bajsar inte i mina sandhögar heller.
Nä men du tänker precis som som fårägarna  det var det ja mena .

Broberg

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 04 jan-12 kl 23:24 »
Nä men du tänker precis som som fårägarna  det var det ja mena .

Vet inte hur fårägare tänker i allmänhet. Tänker du på vilda djur som varg, så är det fårägarnas sak att hålla dem borta från sina får.

kbh

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 04 jan-12 kl 23:29 »
Vet inte hur fårägare tänker i allmänhet. Tänker du på vilda djur som varg, så är det fårägarnas sak att hålla dem borta från sina får.
Eller att hålla fåren borta från vargen  i så fall

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser