Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Obligatoriskt att kastrera katter...  (läst 37280 gånger)

Ferdinandsdotter

• Småland
SV: Obligatoriskt att kastrera katter...
« Svar #120 skrivet: 02 jan-12 kl 20:45 »
Vad är det för ras Anders? De är kanon fina. Synd de är kastrerade annars kunde jag tatt en liten vid nästa kättling :)

Andromedae

• Dalarna
« Svar #121 skrivet: 02 jan-12 kl 22:03 »
Tycker inte om att säga det men...du har fel!  Och lukten är nästan i klass med original!

Och jag tycker heller inte om att säga att jag har förpassat ett antal katter, mina egna och andras till regnbågslandet på grund av att detta varit ett stort problem!

Jo, det är ganska ovanligt. Då är risken att man kastrerat för sent eller att katten markerar för att berätta att den är missnöjd med något - familjemedlem, annan katt osv.
Får man flera sådana katter bör man leta efter bakgrunden till problemet.

anders50

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 02 jan-12 kl 22:13 »
Vad är det för ras Anders? De är kanon fina. Synd de är kastrerade annars kunde jag tatt en liten vid nästa kättling :)

Ras?? Nån vänlig själ hade släppt av den lilla (mamman) där vi hade våra skogsmaskiner uppställda, 3 km in på en skogsväg, under juluppehållet, kattunge var hon då och det var c.a 20 grader kallt och en halv meter snö natten jag lyckades fånga henne och tog henne hem. Så hon är en Småländsk skogskatt! Tingade en grå kattunge som blev pappa till Hasse.
Ångrar lite att jag kastrerade henne nu...

Ferdinandsdotter

• Småland
« Svar #123 skrivet: 02 jan-12 kl 22:18 »
hon är en Småländsk skogskatt!
Tycker du borde ta patent på den rasen ;)De verkar ha en behaglig tillvaro :) Därför vill jag bli katta i nästa liv, jag gör vad jag kan för att vara det i detta också ;)

fishyerik

• Uppland
« Svar #124 skrivet: 03 jan-12 kl 19:53 »
Det där med att kastrera befintliga katter och hoppas att de ska hålla revir mot kringstrykande okastrerade katter låter lite märkligt för mig, ofta krymper kastrerade katters revir väldigt, särskilt reviret de är beredda att hålla okastrerade katter borta från. Viddt om man kastrerar en gammal slagskämpe kan det väl hända att han/hon tar upp strid med andra katter, men sällan så att det håller andra katter borta från något större område. Är katten kastrerad "i tid" så  är det inte säkert att den försvarar något revir alls. 

Nä, inför kattkörkort istället, undantaget produktionsgårdar. Men det känns som ett mer springande problem med nya hundägare som köper staffar och allt liknande de kommer över på blocket, iofs överskotts-katter är väl snart ett minne blott om man inte gör något åt rådande  hundtrend.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Broberg

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 03 jan-12 kl 20:14 »
Eller kan man se alla lösdrivande katter som en resurs: http://andreaslagarmat.wordpress.com/2012/01/01/nyarssupe-2012-katt-i-vitvinssas-med-jordartskockspure/

Måste testas snart.

anders50

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 03 jan-12 kl 20:27 »
Eller kan man se alla lösdrivande katter som en resurs: http://andreaslagarmat.wordpress.com/2012/01/01/nyarssupe-2012-katt-i-vitvinssas-med-jordartskockspure/

Måste testas snart.

Får erkänna att det var djärvt gjort att lägga in den länken!    ;D    ;D

Hör av dig när du testat!  ;D

Luvan

• Närke
« Svar #127 skrivet: 03 jan-12 kl 21:08 »
http://andreaslagarmat.wordpress.com/2012/01/01/nyarssupe-2012-katt-i-vitvinssas-med-jordartskockspure/

KANIN i vitvinsås, klicka upp bilden, så slipper ni bli upprörda.

Jag vet ärligt talat inte hur man ska öka katternas status - obligatorisk märkning och kastrering  i all ära - vilken myndighet ska kontrollera att det efterlevs??

Det är väldigt lätt att skaffa sig kattunge - på blocket är det bara att välja och vraka för en symbolisk summa. När man ledsnat på ungkatten kan man dumpa den på något redan överfullt katthem, som kostar på märkning och kastering och försöker sälja vidare för sisådär 7-800 kr.

Jag vet inte hur man ska få folk att börja ta ansvar.
Sluta att till varje pris försöka omplacera alla hemlösa och oönskade katter?
Skjuta alla kringspringande katter?
Förbjuda lösspringande katter i tättbebyggt område och införa krav på att katter i villaområden hålls i inhägnad på egna tomten?

Broberg

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 03 jan-12 kl 21:17 »
KANIN i vitvinsås, klicka upp bilden, så slipper ni bli upprörda.

Ssscchh....

vindensbonig

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 03 jan-12 kl 21:23 »

Andromedae

• Dalarna
« Svar #130 skrivet: 03 jan-12 kl 21:30 »
Det där med att kastrera befintliga katter och hoppas att de ska hålla revir mot kringstrykande okastrerade katter låter lite märkligt för mig, ofta krymper kastrerade katters revir väldigt, särskilt reviret de är beredda att hålla okastrerade katter borta från. Viddt om man kastrerar en gammal slagskämpe kan det väl hända att han/hon tar upp strid med andra katter, men sällan så att det håller andra katter borta från något större område. Är katten kastrerad "i tid" så  är det inte säkert att den försvarar något revir alls. 

Nä, inför kattkörkort istället, undantaget produktionsgårdar. Men det känns som ett mer springande problem med nya hundägare som köper staffar och allt liknande de kommer över på blocket, iofs överskotts-katter är väl snart ett minne blott om man inte gör något åt rådande  hundtrend.

Meningen är väl att det ska kunna "skjutas av" (eller nåt) hemlösa vildkatter, så man minskar beståndet av dessa som förökar sig utan dess like och spöar våra goa katter som har hem.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 03 jan-12 kl 21:37 »
Meningen är väl att det ska kunna "skjutas av" (eller nåt) hemlösa vildkatter, så man minskar beståndet av dessa som förökar sig utan dess like och spöar våra goa katter som har hem.
Problemet är ju ändå hur saka dom veta på för hand vilka som ska skjutas bort finns ju ingen synlig märkning ska dom ha ett gult får märke i vardera örat då.

fishyerik

• Uppland
« Svar #132 skrivet: 04 jan-12 kl 11:47 »

Nja, men det sas att det i Norge tror jag det var att fungerade så bra kastrera befintliga katter, för att de höll undan från nya katter. Vilket låter märkligt för mig då mina erfarenheter är att kastrerade katter oftast minskar sitt revir till nästan ingenting, om de ens fortsätter hålla revir öht. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #133 skrivet: 04 jan-12 kl 13:58 »
Tycker inte om att säga det men...du har fel!  Och lukten är nästan i klass med original!

Och jag tycker heller inte om att säga att jag har förpassat ett antal katter, mina egna och andras till regnbågslandet på grund av att detta varit ett stort problem!

Nej, men det är sant. Kasterade katter brukar inte spray & gör dom det är det för att dom klagar på något. Oftast är det något hos sin ägare då eller sin levnadsmiljö.

Jag & min familj har haft katt sedan jag var 5 år & fyller 30 i år, så du kan ju räkna matematiken. Sedan haft både kastrerade & okastrerade hankatter hemma då jag fött upp katter under stamnamnet S*Triconi's & har aldrig haft problem med någon katt över huvudtaget som sprayat & haft då fertila honkatter & hankatter tillsammans med kastrater.
« Senast ändrad: 04 jan-12 kl 14:21 av JonasWess »
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

JonasWess

• Närke
« Svar #134 skrivet: 04 jan-12 kl 14:01 »
Jo, det är ganska ovanligt. Då är risken att man kastrerat för sent eller att katten markerar för att berätta att den är missnöjd med något - familjemedlem, annan katt osv.
Får man flera sådana katter bör man leta efter bakgrunden till problemet.

Ja detta var jätte bra skrivet. Katter sprayar inte om dom är kastrerade om det inte är något fel med sin levnadsmiljö.
« Senast ändrad: 04 jan-12 kl 14:22 av JonasWess »
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

JonasWess

• Närke
« Svar #135 skrivet: 04 jan-12 kl 14:04 »

Måste testas snart.

Jag tycker detta var löjligt skrivet, bloggen är ju ett rent skämt. ::) Man ser ju även om man kollar noga & vet sitt kött att det inte var katt han höll i händerna utan kanin eller hare, då katter inte har gnagartänder. Jag har lagat kanin förrut & vet hur dom ser ut nyslaktade.

anders50

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 04 jan-12 kl 14:14 »
Nej, men det är sant. Kasterade katter brukar inte spray & gör dom det är det för att dom klagar på något. Oftast är det något hos sin ägare då eller sin levnadasmiljö.

Jag & min familj har haft katt sedan jag var 5 år & fyller 30 i år, så du kan ju räkna matematiken. Sedan haft både kastrerade & okastrerade hankatter hemma då jag fött upp katter under stamnamnet S*Triconi's & har aldrig haft problem med någon katt över huvudtaget som sprayat & haft då fertila honkatter & hankatter tillsammans med kastrater.

Jag tror inte vi kommer längre!  ;)   Men bara som lite info så var jag 32 (trettiotvå) år när du föddes och otaliga är de katter som levt här på gården.
Och att det inte är eller har varit fel på levnadsmiljön kanske du ser på mina bilder.
Ägaren kan ju ha sina sidor  ;)  men inte så att katterna har haft besvär av det!   ;D

Ha det bra med dina katter!

JonasWess

• Närke
« Svar #137 skrivet: 04 jan-12 kl 14:28 »
Jag tror inte vi kommer längre!  ;)   Men bara som lite info så var jag 32 (trettiotvå) år när du föddes och otaliga är de katter som levt här på gården.
Och att det inte är eller har varit fel på levnadsmiljön kanske du ser på mina bilder.
Ägaren kan ju ha sina sidor  ;)  men inte så att katterna har haft besvär av det!   ;D

Ha det bra med dina katter!

Jag respekterar det du skrivit, men ålder gör en automatiskt inte visare. Funderade på en sak till kan var så att katterna i ditt revir kan ha varit för många & det kan göra att dom sprayar med. Om det som sagt är för många katter i ett revir kan göra att dom vill hävda sig emot dom andra katterna, men som sagt jag har aldrig haft egna problem & jag hade som mest 11 katter tillsammans utan några som helst problem.

anders50

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 04 jan-12 kl 16:03 »
Jag respekterar det du skrivit, men ålder gör en automatiskt inte visare.

Rätt! Inte automatiskt!   Men man kan hunnit ha haft en jäkla massa mer katter!   ;)

JonasWess

• Närke
« Svar #139 skrivet: 04 jan-12 kl 18:38 »
Rätt! Inte automatiskt!   Men man kan hunnit ha haft en jäkla massa mer katter!   ;)

Hur många har du haft o man får fråga??

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser