Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårklippning  (läst 3515 gånger)

E-L

• Östergötland
Fårklippning
« skrivet: 29 dec-11 kl 12:20 »
Jag har några gotlandsfår som jag inte klippte i höstas. Min tanke var att klippa i februari, innan lamningen, eftersom jag förstått att det är brukligt. Men så har jag tid och det är inte kallt så jag funderar på att klippa nu istället. Finns det några nackdelar med att klippa nu eller spelar det ingen roll? Bör man vänta och i så fall varför?

Tacksam för synpunkter.
« Senast ändrad: 29 dec-11 kl 12:43 av E-L »

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: Fårklippning
« Svar #1 skrivet: 29 dec-11 kl 12:27 »
Detta vill jag också hänga med på då mina tackor inte var klippta när jag fick dem i oktober. Vågade inte klippa dem så sent eftersom mina tackor skall ha tillgång att kunna röra sig ut och in själva. Hade nämligen också tänkt klippa dem i februari för det är ett måste..
Tänk om man hade vetat att det skulle bli så här milt.. Då skulle de blivit av med all sin ull i oktober..

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 dec-11 kl 12:59 »
Jag tycker att ullen hinner bli för lång innan lammningen, om du klipper nu...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 29 dec-11 kl 13:04 »
Går det att lita på vädret då?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #4 skrivet: 29 dec-11 kl 13:08 »
När beräknas dom lamma?
Mina blev klippta sent i våras, i juni o juli, därför blev dom inte höstklippta och nu är dom väldigt långa i ullen. Jag har beräknad lammning i mitten/slutet av mars o tänker klippa mina i slutet av feb. början av mars beroende på när fårklipparen har tid. Skulle jag klippa mina nu tror jag inte att ullen skulle hinna bli för lång inför lammning även om den blir i april och OM man tycker dom är långa i ullen då kan man ju klippa de i baken o runt juvren.
Sen beror det ju på hur man har fåren, om de kan vara inne tills ullen växer ut lite OM det skulle slå om o bli kallt om man klipper nu.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 29 dec-11 kl 18:58 »
Jag har börjat klippa tidigare nu de senaste åren, för att de ska ha hunnit få lite "lugg" innan värsta kylknäpparna kommer i januari-februari. Det känns som en onödig stress när de närmar sig högdräktighet om de klipps och temperaturen faller till 20-30 minus. Inte hinner pälsen/ullen växa så mycket på den korta tiden - tycker absolut att du ska klippa nu särskilt om det passar dig bättre!!

Jag klippte mina för två veckor sedan och har lamning i mars. Förra året klippte jag i november och hade lamning i februari. Ullen var alldeles lagom både på finullen och ryorna!!!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

E-L

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 30 dec-11 kl 17:09 »
Tack för bra synpunkter.

Jag har planerat för tidiga lamningar så jag väljer nog att klippa dom nu. Jag tänker att risken är lika stor att det blir kallt i februari som att det blir väderomslag nu. Jag har fåren installade på logen och släpper ut dom när det är fint väder. Blir det för kallt på logen får jag halma upp i ladugårdsbyggnaden som är tätare och den värms därför lättare upp av djuren. Låter väl som en rimlig lösning? Jag kanske har fel men jag tycker som Svekhult-ia att det borde vara större påfrestning för tackorna att klippas när de är högdräktiga.

Eftersom jag inte har så många djur och dom är väldigt tillgivna och tama tänker jag försöka klippa dom själv. Därför blir det att investera i en fårsax. Har ni några bra tips om någon bra sax? Vad ska man satsa på? Fördelar, nackdelar och andra konstruktiva tips mottages tacksamt.

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 30 dec-11 kl 17:15 »
Jag klippte i november, eftersom jag har lamning nu i december/januari. Men vid scanningen visade det sig att baggen legat lite på latsidan, endast några få kommer att lamma nu och resten framåt mars.  :-\ Lite motigt, men det får vara som det är. Känns inte som någon bra idé att klippa i februari igen, och så ytterligare en gång innan betet.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 30 dec-11 kl 17:17 »
Jag klippte i november, eftersom jag har lamning nu i december/januari. Men vid scanningen visade det sig att baggen legat lite på latsidan, endast några få kommer att lamma nu och resten framåt mars.  :-\ Lite motigt, men det får vara som det är. Känns inte som någon bra idé att klippa i februari igen, och så ytterligare en gång innan betet.

Varför ska du klippa innan betet, dom behöver ju ullen för att skydda mot solen.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

hustran

« Svar #9 skrivet: 30 dec-11 kl 17:53 »
Jag skulle nog klippa nu om det passar dig. Ullen växer inte så mycket om de är dräktiga. Har du dessutom möjlighet att de kan gå in så är det ju ingen fara.

Falin

• -
« Svar #10 skrivet: 08 jan-12 kl 22:33 »
Varför ska du klippa innan betet, dom behöver ju ullen för att skydda mot solen.

Därför att det blir för lite att klippa bara en gång om året. Det är ju inte så att jag klipper dem samma dag de släpps på bete....  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tommie66F0

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser