Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa fodret för kalkoner?  (läst 2689 gånger)

baggen79

• Hedemorahöns
    • Södermanland
Bästa fodret för kalkoner?
« skrivet: 27 dec-11 kl 20:23 »
Vad e bästa fodret för kalkoner gäss å ankor? För bästa tillväxt å bästa ägg läggningen?
Ska nämligen till grann gården i morgon å köpa foder som jag blandar med havre å korn...
Sambo och två kära barn. 13 st Hedemorahöns, 1 tupp, tre Bronce kalkoner, tre Myskankor, två  italienska gäss och två söta bondkatter.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bästa fodret för kalkoner?
« Svar #1 skrivet: 27 dec-11 kl 20:31 »
Vad e bästa fodret för kalkoner gäss å ankor? För bästa tillväxt å bästa ägg läggningen?
Ska nämligen till grann gården i morgon å köpa foder som jag blandar med havre å korn...
För bästa tillväxt så är vete fodret att välja. Det är bästa fodret till växande djur. Nykläckta till några veckor får startfoder till kycklingar, sedan gradvis mer vete, endast vete på slutet.
Avelsdjuren får vete utanför värpsäsongen, kompletterat med lite allfoder när det inte finns något att äta i naturen, dvs på vintern. När de värper får de värpkoncentrat blandat med vete, och fri tillgång på snäckskal i en separat foderautomat. Detta gäller för ankor och gäss, kalkoner har jag hittills bara slaktat, inte fött upp.

Till kalkoner finns det särskilt foder, men det beror såklart på hur mycket man vill driva dem. Lagom långsamvuxet kött smakar mer än snabbvuxet. har som sagt inte provat själv. Men skulle troligen välja samma foder som till ankor och gäss, om jag skulle börja ha kalkoner.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

baggen79

• Hedemorahöns
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 27 dec-11 kl 20:48 »
Så havre å korn e inge bra? Då ska ja skaffa vete så fort som möjligt av grann bonden.
Blir inte de aggressiva av vete? har hört att höns blir det. ger du lika till hönsen dina?
Mvh magnus...
Sambo och två kära barn. 13 st Hedemorahöns, 1 tupp, tre Bronce kalkoner, tre Myskankor, två  italienska gäss och två söta bondkatter.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 27 dec-11 kl 20:53 »
Så havre å korn e inge bra? Då ska ja skaffa vete så fort som möjligt av grann bonden.
Blir inte de aggressiva av vete? har hört att höns blir det. ger du lika till hönsen dina?
Mvh magnus...
Ja. Har också hört om hackning bland höns som äter för mycket vete, men hittills inte upplevt det. Jag har haft höns ett par år nu... Jag läste på i en massa vetenskapliga artiklar och liknande, och det är otvetydigt så att vete är det bästa för växande fjäderfä. Jag har skrivit referenser till detta i tidigare trådar i ämnet. Till vuxna djur kan man blanda olika sädesslag, men jag tycker att det är för besvärligt, särskilt som jag har ungdjuren tillsammans med de vuxna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 27 dec-11 kl 21:18 »
Mina kalkoner ankor gäss myskankor höns och kycklingar äter samma sak o det funkar super , alla får en blandning av havre vete korn och ärtor.
Dom yngre får det malt dom andra i hel variant .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser