Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ligghall för nöt  (läst 14241 gånger)

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
Ligghall för nöt
« skrivet: 23 dec-11 kl 15:53 »
Hörni här ute, vet ni vilka mått som gäller för en ligghall för mindre nöt? Tanken är att införskaffa Fjällnära som går ute som dikor. Är det 3.4 m2/djur? Jbv;s tabeller är inte så lätt att förstå ibland. ;)

Sen undrar jag VAD är skillnaden på amkor och dikor? Jag trodde det var samma sak, men olika talesätt liksom? Men det är det kanske inte?

God Jul på er alla därute!!

peppz

• Västergötland
SV: Ligghall för nöt
« Svar #1 skrivet: 23 dec-11 kl 19:00 »
Tjena! Håller på och kokar grisaröven nu så jag hinner inte in å glo på tabeller, men någon annan svarar säkert på det..
Vad gäller amko/diko så är det lite olika hur man säger i olika delar av landet, men här uppe så är en diko är ett nöt som kalvar och sen går med sin kalv och föder upp den medans en amko är en lakterande ko som föder upp flera kalvar (vanligen 3-6 st).

Dikor används främst i köttrasuppfödningen medans amkor är vanligare som utfodrings/uppfödningsvariant av mjölkraskalvar.
« Senast ändrad: 23 dec-11 kl 22:52 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #2 skrivet: 23 dec-11 kl 19:32 »
Det hänger på hur du tänker utfodra djuren, om du utfodrar på ett annat ställe räcker 3,4m2 men om foderbordet sitter vid liggytan måste det va 4,8m2 per djur :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 24 dec-11 kl 08:52 »
Varför ha fjällnära som dikor ? varför inte mjölka dom ? men de är väl e-ersättningarna som lockar ,eller hur ?
den som bäddar får ligga

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #4 skrivet: 24 dec-11 kl 12:20 »
Skoj att du skall skaffa Fjällnära  Ranni det behövs flera som du, vill du har hjälp med bevarandet så är det bara att kontakta föreningen direkt eller gå in på hemsidan boskap.nu. SJVs regler är minimikrav och det blir oftast bättre om du bygger med lite marginaler, mer plats åt djuren och en torrare ströbädd.

God jul!
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Maria C S

• Småland
« Svar #5 skrivet: 24 dec-11 kl 12:39 »
Är det samma mått till dvärg kor?
Tänkte då närmast på Dexter och mini kor !

Mini Cows
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 24 dec-11 kl 14:00 »
Jordbruksverket har nog delat upp korna enligt viktklass med den lägsta vikten angiven till <500 kg. Nu är jag osäker på huruvida man i lösdrift gör skillnad på storleken men har man dem uppbundna så gäller samma mått oavsett om man har en liten fjällnära ko eller en större ko på 500 kg. (Jag som inte är insatt i kovärlden men så smått har börjat fundera på att rusta upp ladugården för en ko eller två undrar ändå om inte det är besvärligt att ha en liten fjällnära i ett 200 cm långt långbås. Det måste väl vara koskit överallt förutom i rännan??)

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Mata

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 24 dec-11 kl 17:34 »
Det är nog bäst att fråga jordbruksverket! Blir det fel kan det bli dyrt att ändra...
Vi har kortare mått anpassade till jersey och har fått veta att de är godkända till fjällko och väneko med, men det är för kort för oxarna och för SRB. Men nu har vi slutat med uppbundet utom vid mjölkningen.

Ranni

« Svar #8 skrivet: 27 dec-11 kl 00:02 »
Varför ha fjällnära som dikor ? varför inte mjölka dom ? men de är väl e-ersättningarna som lockar ,eller hur ?

E-ersättningen är ju bra, men framför allt så har jag inte tänkt mig mjölka dem mest pga att jag är allergisk mot just kor! Jo, det är sant! Men att ha dem som dikor fungerar. Sen har jag inte längre en lagård för mjölkning, och jag vill inte binda upp mig för att mjölka ett par gånger om dagen heller. Jag vill ha "nötterna" ute med fåren på skogen(och äng) på sommaren, och på vintern ute men hemma på rundbal. Jag vill föda upp kalvar för köttet skull, för jag är helt övertygad att de har den absoluta bästa kvaliten! Kanske inte bäst ur ekonomiska synpunkten, men kvalitet brukar löna sig i längden och jag satsar på längden.  ;D ;)

Ranni

« Svar #9 skrivet: 27 dec-11 kl 00:05 »
Skoj att du skall skaffa Fjällnära  Ranni det behövs flera som du, vill du har hjälp med bevarandet så är det bara att kontakta föreningen direkt eller gå in på hemsidan boskap.nu. SJVs regler är minimikrav och det blir oftast bättre om du bygger med lite marginaler, mer plats åt djuren och en torrare ströbädd.

God jul!

Tack! Jag ska genast gå in på boskap.nu och titta lite. Tror nästan jag har varit där tidigare, men jag ska kolla ändå. :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Fjällnära
« Svar #10 skrivet: 27 dec-11 kl 00:15 »
Har fjällnära bästa kött kvalitén. På vilket vis skulle det vara?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 27 dec-11 kl 10:17 »
Det är nog bäst att fråga jordbruksverket! Blir det fel kan det bli dyrt att ändra...
Vi har kortare mått anpassade till jersey och har fått veta att de är godkända till fjällko och väneko med, men det är för kort för oxarna och för SRB. Men nu har vi slutat med uppbundet utom vid mjölkningen.

Hur fungerar det då? Måste de komma från SJV och mäta för att sedan ge ev. dispens (och godkänna vilken storlek på kor man kan ha?)

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 27 dec-11 kl 10:43 »
Hur fungerar det då? Måste de komma från SJV och mäta för att sedan ge ev. dispens (och godkänna vilken storlek på kor man kan ha?)
Nu har det nog blivit ett missförstånd, dispens får man aldrig. Från gällande mått.

Vuxet djur under 500kg ska i långbås inredning ha 1,10 x 2,00
Vuxet djur under 500kg ska i  kortbås inredning ha 1,10 x 1,60
« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 12:02 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Skogsola

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 dec-11 kl 11:59 »

//JBF

Precis så jävligt är det! Fast de nöjer sig nog med att få ritningar ( och pengar)
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/notkreatur/forprovninginforbygge.4.6beab0f111fb74e78a780001615.html
Men du klarar dig från förprövning om du bygger för färre än tio vuxna djur. OBS. Att det räcker inte att du bara har nio. Ryms det tio så åker du dit.

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 27 dec-11 kl 12:27 »
Nu har det nog blivit ett missförstånd, dispens får man aldrig. Från gällande mått.

Vuxet djur under 500kg ska i långbås inredning ha 1,10 x 2,00
Vuxet djur under 500kg ska i  kortbås inredning ha 1,10 x 1,60

Ja men det var ju det Mata skrev? Nu menar jag inte att jag skall renovera upp ladugården och bygga för korta bås, men det är ju en jäkla skillnad på en fjällnära på 300 kg och en större ko på 500 kg?

Men bygger jag enligt gällande mått och endast för 4 djur (mer ryms inte i ladugården, och inte på gården heller) så behöver jag ju inte förpröva och dividera om millimetrar, så länge jag är på rätt sida av lagen  o:)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 27 dec-11 kl 21:36 »
Hörni här ute, vet ni vilka mått som gäller för en ligghall för mindre nöt? Tanken är att införskaffa Fjällnära som går ute som dikor. Är det 3.4 m2/djur? Jbv;s tabeller är inte så lätt att förstå ibland.
LigghallsMåtten är lika oberoende av vikten på kon.

Det som räknas är om kon är Diko eller Sinko, då gäller 3,4m2 per djur.
Är kon Mjölkko eller Amko, ska det vara 6,0 m2 per djur.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 29 dec-11 kl 10:10 »
Okay Johan !
Vi skapar inga bråk utan vi kan diskutera, men eftersom föreningen inte vill ge med sig av mina frågor så låter vi frågorna vara obesvarade, jag vill bara ge ett förslag var ärliga mot era medlemmar , se frågor som jag ställt , ha de bra Johan nu fortsätter vi diskussionen om ligghall
Så nu mina förslag till ligghall :
har du 5 djur bygg för 10 alltid bra med plats för att lågranga djur skall kunna komma in
Se till så att du har ett mellanrum mellan ströbädd och  vägg   , skall du fodra utomhus eller på foderbord ?
Vid utfodring utom hus ha alltid 2 foderhäckar gärna 3 så att alla djur får tillgång till foder .
den som bäddar får ligga

JBF

• Småland
« Svar #17 skrivet: 06 jan-12 kl 11:01 »
Jag undrar över båsmåtten igen litegrann.. Ifall man inte har en regelrätt "djup" gödselränna, utan har mer som en hästspilta (alltså bara ett svagt sluttande golv i båset utan ränna) Hur räknar man i så fall båslängden? Kanske helt idiotiskt att inte ha ränna? Fast har man långbås hamnar väl mycket skit på båspallen ändå?

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 06 jan-12 kl 13:45 »
Jag undrar över båsmåtten igen litegrann.. Ifall man inte har en regelrätt "djup" gödselränna, utan har mer som en hästspilta (alltså bara ett svagt sluttande golv i båset utan ränna) Hur räknar man i så fall båslängden? Kanske helt idiotiskt att inte ha ränna? Fast har man långbås hamnar väl mycket skit på båspallen ändå?

Från framkant av båset till bakkant av båset ! inget med gödselränna att göra ! se denna länk här finns mått mm:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/notkreatur/mattistallochbyggnader.4.4b00b7db11efe58e66b8000757.html
den som bäddar får ligga

JBF

• Småland
« Svar #19 skrivet: 06 jan-12 kl 14:26 »
Från framkant av båset till bakkant av båset ! inget med gödselränna att göra ! se denna länk här finns mått mm:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/notkreatur/mattistallochbyggnader.4.4b00b7db11efe58e66b8000757.html

Ja, och har man en gödselränna så antas väl båset ta slut där rännan börjar. Frågan är då var båset tar slut ifall ingen ränna finns?

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 2 användare
RickardR, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser