Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara vildsvinsskinn  (läst 8116 gånger)

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
Förvara vildsvinsskinn
« skrivet: 21 dec-11 kl 20:39 »
Igår tackade jag nej till skinnet på ett nyskjutet vildsvin för jag är höggravid och orkar inte riktigt ta tag i beredning för första gången just nu.
Det känns så himla trist att veta att skinnen finns där och bara slängs vid varje jakt.

Finns det något enkelt sätt man kan förvara dem på tills man kan bereda dem?
Tips på hantering av skinnen överlag tas tacksamt emot för jag har aldrig gjort något liknande innan, men nu finns chansen mitt framför näsan och retas när jag har som minst ork.  >:D

/H

regnpipan

• Gäst
SV: Förvara vildsvinsskinn
« Svar #1 skrivet: 21 dec-11 kl 20:54 »
Om det inte sitter en helsikes massa fett kvar på skinnet så borde det gå att salta det precis som man gör med andra skinn. Annars är frysboxen bra. Där kan man förvara skinn rätt länge.

Beredning av vildsvinsskinn, menar du då att pälsbereda det dvs göra en fäll av det eller menar du göra läder av det? Det är väldigt olika processer.

Vill du kolla lite på hur man kan göra med skinn så gå in på min blogg ( http://lipoptena.blogspot.com/ ). I spalten till höger finns en rubrik, DIY, under vilken det finns länkar till hur man ekgarvar och rökgarvar rådjurs respektive älgskinn.

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #2 skrivet: 21 dec-11 kl 21:16 »
Om det är saltat går det att förvara en längre stund då? Hur förvarar man det bäst då?

Jag skulle tro att fettet sitter kvar, kollade inte så noga igår kväll när jag tackade nej till ett. Kan man förvara det i frysen då alltså? Med fettet kvar? Finns det något enkelt sätt att få bort fettet?

Vill ju så gärna hämta skinnen och bara förvara dem och "glömma" dem tills mer ork finns att ta tag i dem.  ;D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 dec-11 kl 07:58 »
Antingen salt eller frysen,aldrig salt i frysen. Jag har saltat in grävling skinn uppemot ett år med fettet kvar utan surskador,man får skydda det mot möss.
Fjäderfän och kaniner

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #4 skrivet: 22 dec-11 kl 09:33 »
Kanske kan man då salta det och lägga i sådana där vacumpåsar man brukar förvara duntäcken i? Det borde ju bli förhållandevis råttsäkert och luktfritt och då kan man kanske ha det svalt innomhus?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #5 skrivet: 22 dec-11 kl 09:37 »
vill bara följa tråden
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 22 dec-11 kl 09:50 »
Tror inte att det är bra att förvara saltade skinn luftfritt. De kan vätska sig lite och det behöver dräneras. Bättre att förvara i uthus i t ex en kaninbur eller liknande som är råttsäkert men luftigt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 22 dec-11 kl 10:20 »
Pissa på det, lägg det i en hink och stampa det i 8 timmar?
Så ska det tydligen bli mjukt till slut.
Kanske bäst du frågar någon som kan göra det åt dej.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

regnpipan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 dec-11 kl 11:15 »
Min erfarenhet är att man skall ha saltade skinn liggande i travar på lastpallar på ett betonggolv med drän eller avloppsbrunn. Köttsidan skall alltid vara uppåt.

Att det sitter fett på spelar ingen roll om du fryser in dem. Men försök att skrapa bort så mycket fett som möjligt om du saltar in dem.

För övrigt så är det bra att redan från början fundera över vad man skall med dem till.

regnpipan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 dec-11 kl 11:17 »
Feta vildsvinsskinn kan man hänga upp i ett träd så frå småfåglarna mums hela vintern.

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #10 skrivet: 22 dec-11 kl 11:26 »
Själva skinnen har vi inga problem att hitta användningsområde för sen. Fällar på golvet tex och min man som är sadelmakare vill testa att jobba med det också.
Det är bara just nu som det är lite fel tid för oss när orken inte finns, men till våren så kunde vi nog ta tag i det.

Tror ju det är lite för varmt för att hänga ut dem till fåglarna, knappt minusgrader här. Vore trist om dom härsknade och blev förstörda.
Får se vad vi gör.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 dec-11 kl 11:30 »
Igår tackade jag nej till skinnet på ett nyskjutet vildsvin för jag är höggravid och orkar inte riktigt ta tag i beredning för första gången just nu.
Det känns så himla trist att veta att skinnen finns där och bara slängs vid varje jakt.

Finns det något enkelt sätt man kan förvara dem på tills man kan bereda dem?
Tips på hantering av skinnen överlag tas tacksamt emot för jag har aldrig gjort något liknande innan, men nu finns chansen mitt framför näsan och retas när jag har som minst ork.  >:D

/H

Vill du ha skinn, så bara säg till. Här finns lite diverse med jämna mellanrum

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 22 dec-11 kl 11:30 »
Det är ju just för att de inte ska härskna som man saltar dem. Men de måste ligga luftigt. Som jag förstått det, efter att ha läst åtskilligt om skinn, så kan man förvara en hud saltad utomhus väldigt länge.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ronny

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 22 dec-11 kl 11:42 »
Vill inte vara negativ, men pälsberedning är nog svårt att göra med svinskinn. Citerar boken "Skinn" av Lotta Rahme: "Svinskinn har en unik struktur, de är väldigt feta och relativt tunna. Håren tänger rätt igenom skinnet och lämnar små hål efter sig när de avlägsnas vilket gör att skinnen blir porösa och luftiga. Större delen av fettet sitter dock under läderhuden vilket gör att fiberstrukturen ej är alltför lös och vegetabilgarvade skinn kan ge ett fint läder. Vildsvin lämnar ett kraftigare och starkare läder än tamsvin.
Efter att ha försökt pälsbereda en vildsvinspäls förstod jag varför ordet svinpäls blivit ett öknamn. Köttsidan täcks av ett tjockt fettlager och hårrötterna sitter djupt vilket gör att dom bryts när köttsidan skrapas varvid håret faller av."
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #14 skrivet: 22 dec-11 kl 11:46 »
Så då kan jag alltså salta dem och lägga i buntar och förvara råttfritt i ladan? Då spelar det ingen roll om det är minus eller plusgrader där?
Om skinnsidan ska ligga uppåt kan man då lägga flera på varandra? Alltså skinn mot päls?
Om pälsen ska bort, ska den bort innan saltning och förvaring eller tar man tag i det sen?

Det finns så mycket att läsa och alla skriver så olika så därför frågar jag här utöver allt som redan står. Alltid lättare med frågor och svar direkt.  8)

Synd att det är så lång till Skåne, annars hade jag gärna tagit emot skinn av dig Skogsnatt. Grannen skjuter mest vildsvin, men ett och annat rådjur och räven ibland.

regnpipan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 dec-11 kl 16:16 »
Jag utgår från att man kan stapla dem på samma sätt som fårskinn. Från donnias hemsida http://www.donniaskinn.se/leveranshemifran.htm

Citera
Ett välsaltat skinn är en förutsättning för ett lyckat slutresultat. Det är också viktigt att saltningen sker i rätt tid. Om saltningen är bristfällig eller sker för sent är risken att skinnet blir surskadat (kala fläckar där ullen har lossnat) stor. Följer ni punkterna nedan kommer vi att kunna leverera en slutprodukt som både vi som beredare och ni som kund kommer att vara nöjda med.

1. Efter att skinnet är avtaget skall det svalna innan det saltas - spola gärna med kallvatten för att påskynda avkylningen.

2. Sträck ut skinnet ordentligt och lägg det med lädersidan uppåt - rensa i den mån det går från fett och köttrester - använd inte kniv!

3. Ta bort svansar och sprätta upp ben vid behov för att underlätta saltningen.

4. Salta med ca 3-5 kg stensalt/skinn och var noga med att få ut saltet i ett jämnt lager över hela skinnet - även i ben, sidor och nacke

5. Lägg inte mer än 5 skinn på varandra - det gör alltså inget att ullen ligger i salt.

6. Låt ligga i minst 10 dagar - är skinnen omhändertagna enligt ovanstående råd kan de ligga mycket länge utan att ta någon skada. De bör dock ligga svalt.

Jag misstänker dock att man kan behöva salta om svinskinn efter ett par veckor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser