Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten till utekanin vintertid  (läst 30535 gånger)

Mallis

• Västergötland
SV: Vatten till utekanin vintertid
« Svar #20 skrivet: 27 dec-11 kl 11:49 »
Brukar värma upp porslinsskålen  med varmvatten och sen i med friskt kallvatten, och så fort det inte fryser på nätterna flaska igen. Det ligger alltif massa hörester i vattnet.  plastskålar slänger de bara omkring, då blir det riktigt grisigt i buren :P

kackelmann

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 27 dec-11 kl 13:29 »
En vild idé till en hemmatillverkad skål..

Kan man inte göra ett skålfundament av betong (gjuta tex. i en gb glass-låda), där man gjuter in en rostfri skål så att den går lätt att ta ur och tömma/tvätta? I betongen gjuter man in något som värmer. Värmekabel är bra men dyrt. Kan man kanske använda en 30W lödkolv? Glödlampa fungerar ju men blir jobbig att byta om den är ingjuten  ::) Finns doppvärmare också, en 50W akvarievärmare ingjuten, borde fungera?
Vill man skydda sladden mot bett kan man leda slangen i ett stålomspunnet hölje tex. från en duschslang.

Relativt enkla och billiga material och hög gör-det-själv faktor  :D
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 27 dec-11 kl 13:53 »
Jag skulle inte vilja ha något elektriskt i en kaninbur.

Varför krångla till saker? En vanlig skål med vanligt vatten som byts då och då fungerar bra även på vintern.

kackelmann

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 27 dec-11 kl 14:01 »
Varför krångla till saker? En vanlig skål med vanligt vatten som byts då och då fungerar bra även på vintern.

Hur ofta måste man byta för att det inte ska frysa?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

mig

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 27 dec-11 kl 16:05 »
Vi har en rostfri skål till ena och keramik till andra. Rostfria gillar jag bäst då det bara är att banka ur isen... Fyller på med varmt/ljummet vatten. Är det kallt ute så smälter sista isen och jag tippar ut den och fyller på mer vatten... Sen är ett tips att ge vatten innan man hämtar hö, så hinner de dricka innan maten kommer (så de inte glömmer) Då hinner de äta och sedan dricka en gång till innan det fryser. Då det är kallt får de vatten 2 ggr/dag. Ibland kraschar jag isen ytterligare. Sen kan man även ge dem lite snö att äta mellan vattningarna (om det finns)...

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #25 skrivet: 27 dec-11 kl 17:01 »
Jag skulle inte vilja ha något elektriskt i en kaninbur.

Håller med!
Mina får vatten morgon och kväll, samt en bit morot eller annan frukt/grönsaker som innehåller mycket vätska.
Vissa kaniner är duktiga på att hålla isen borta, andra verkar sakna den instinkten. Fast som någon skrev, de dricker inte konstant.
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #26 skrivet: 27 dec-11 kl 17:01 »
Jag böt vatten morgon och kväll samtidigt som jag tittade till dem eller gav mat. Men jag hade bara 3 burar. Lagom de tyckte jag.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #27 skrivet: 27 dec-11 kl 18:33 »
Jo, märkligt nog. Fenomenet brukar kallas Mpemba-effekten efter en skolpojke som råkade upptäcka det. Det uppträder inte alltid och de fysikaliska orsakerna är inte kända.

Ännu mer OT: enligt diagrammet i bifogad länk behöver temperaturen på vattnet vara närmare 100C för att få den effekten. Och vem serverar kokande vatten till sina små kaniner...!?!?

http://www.sciencebuddies.org/science-fair-projects/project_ideas/Phys_p032.shtml

(Enligt det diagrammet tar vatten längst tid på sig att frysa om det från början är ca 60C, men jag serverar nog bara högst 30-gradigt vatten till mina...)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #28 skrivet: 28 dec-11 kl 00:53 »
Vattenflaskor är inte shysst att ha på vintern.

Skål är lätt för ägaren och bra för kaninen (den kan fort dricka sig otörstig och slipper slicka på kall metall).

Jag kör med dubbla akita på vintern.
//Lina

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #29 skrivet: 28 dec-11 kl 04:00 »
akita?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 28 dec-11 kl 06:14 »
Vattenflaskor är inte shysst att ha på vintern.

Varför?

Skålar gör att man riskerar spill och därmed blött underlag eller t o m blöt kanin. Det är inte heller snällt.

Nu bor jag iofs i Skåne, men mina vattenflaskor har bara varit frusna på morgonen 2 gånger hittills i år, troligen 3 med idag. Med flaskbyte två gånger om dagen så har de tillgång till drickbart vatten nästan hela dygnet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #31 skrivet: 28 dec-11 kl 08:21 »
Jag har vattenskål till min kanin. Vintertid när det är minusgrader ute så brukar jag ge honom vatten i en plastskål morgon och kväll. Lättare att få bort isen :)
Annars har han vatten i en keramikskål.
Men än har de varit ganska milt så endast varit ett tunt lager med is på vattnet några fåtal ggr. Men att ha en pingisboll i hjälper. Brukar ha plastbollar i hinken till hästen.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Bullerybo

• Närke
« Svar #32 skrivet: 28 dec-11 kl 08:28 »
Vi löste detta genom att låta kaninerna dela utegård med ankorna. Ankorna hackar upp även tjocka islager som kaninerna inte klarade på egen hand. Funkade bra förra vintern då det frös till direkt annars.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #33 skrivet: 28 dec-11 kl 11:07 »
Om det är plusgrader, så är det inte vinter, vad än almanackan säger ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gille

• -
« Svar #34 skrivet: 28 dec-11 kl 13:32 »
Varför?

Skålar gör att man riskerar spill och därmed blött underlag eller t o m blöt kanin. Det är inte heller snällt.

Nu bor jag iofs i Skåne, men mina vattenflaskor har bara varit frusna på morgonen 2 gånger hittills i år, troligen 3 med idag. Med flaskbyte två gånger om dagen så har de tillgång till drickbart vatten nästan hela dygnet.
Hurdana skålar har du? De jag har, som hänger på dörren, gör ingen kanin blöt, eller underlag. Har aldrig vattenflaskor ute på vintern (metallkula) utan skålar och det är finfint.
Kaninuppfödare och pelargontant.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #35 skrivet: 28 dec-11 kl 13:53 »
Jag använder vattenflaska, eftersom det nästan aldrig blir så kallt att det är ett problem. Har aldrig sett några skador på kaninerna pga vattenflaskan.

Jag har provat, vid långvariga köldperioder, att använda runda stabila skålar av plast. Det blev massor av smuts i dem, och kaninerna lyckades både skvätta ut vatten och ibland t o m välta skålarna, fast att de hade en bottenyta som var lika stor som öppningen och stod stabilt.

Mina kaniner dricker i huvudsak i samband med att jag fodrar dem, morgon och kväll, och det är bara ett fåtal dagar som vattnet fryser en normal vinter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #36 skrivet: 28 dec-11 kl 16:00 »
Den här "vintern" har jag använt både vattenflaskor och vattenskålar (typ Joker).
Även fast vi bor i milda Mälardalen så är vattnet i flaskorna fruset rätt ofta, t.ex i morse.
Anledningen till att jag inte plockat bort flaskorna än är att det varit rätt så milt och då är flaskorna en bra "backup".
Fast efter att jag läste ett inlägg där det stod "Vattenflaskor är inte shysst att ha på vintern"... så kom jag på hur det känns att ta med fuktiga fingrar på metall när det är minusgrader.
Och jag köper argumentet!
Vem slickar på en lyktstolpe frivilligt i kallväder  ???
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #37 skrivet: 05 jan-12 kl 13:36 »
Precis Ann!
Dessutom så tar det lång tid att dricka ur en vattenflaska, så det finns risk att de inte får i sig det dom bejöver innan pipen fryser.

Akita är halvrunda plastskålar med metallhakar. Vinklar man ut dom efter att man satt skålen på gallret låses den fast. Har man mycket busiga kaniner kan man fästa en fjäder från kanten ner till gallret under. Helt tippfritt!

Att skålen får spån i sig är en lam ursäkt. Ta in de frusna skålarna på kvällen och diska dom på dagen/morgonen. Akita tål diskmaskin.
//Lina

kbh

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 05 jan-12 kl 14:05 »

Akita är halvrunda plastskålar med metallhakar. Vinklar man ut dom efter att man satt skålen på gallret låses den fast. Har man mycket busiga kaniner kan man fästa en fjäder från kanten ner till gallret under. Helt tippfritt!

var hittar man dom skålarna som man kan hänga upp?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #39 skrivet: 05 jan-12 kl 16:00 »
Överallt! Teddytassens, Gnagarboden, Djurmagazinet (dyrt), Högboda.... etc etc
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 3 användare
Bokohammare, Robertaporo, Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser