Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten till utekanin vintertid  (läst 30513 gånger)

MorAnna

• Västmanland
SV: Vatten till utekanin vintertid
« Svar #40 skrivet: 09 jan-12 kl 10:31 »
Jag köpte just 20 såna från www.gnagarboden.se. Rask leverans och humant pris. Så nu har jag dubbla antalet - kan byta ut de som har frusit (det verkar ju vara dags för det nu...!) och låta hälften stå inne i tvättstugan och tina.

När jag hade höns för ett antal år sen hade jag (bland annat) en konstruktion som bestod av en vanlig pet-flaska som stod uppriggad upp-och-ner mot en liten "drickskål" (petflaskan utanför buren, men drickskålen innanför - fick göra ett litet hål i putsnätet för att utsticket skulle rymmas). I botten på den lilla drickskålen stack en rimpa upp så att flaskhalsen befann sig c:a 2 cm ovanför botten - när vattennivån sjönk under det kluckade det ur mer vatten ur flaskan. Väldigt praktiskt. Tyvärr hivade/donerade jag alla mina hönssaker när jag slutade med höns, just den där modellen hade jag velat pröva även på kaninerna. Jag har en hona som dricker mycket mer än de andra. Men nu när det blir "frystid" hade väl inte den konstruktionen heller fungerat någon längre stund...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #41 skrivet: 09 jan-12 kl 10:41 »
Menar du ungefär som denna: http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=1740&Grp=12&n=10100

Jag använde sådana till mina kaniner ett tag, men de är svåra att ta loss, så därför tycker jag att det blir omständligt att rengöra dem. Skulle det bli riktigt kallt har jag dock dem som reserv. Och jag använder dem till mina vuxna vaktlar, så att de inte ska bli blöta, där är den typen det bästa jag hittat, städningen är dock ett aber.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #42 skrivet: 09 jan-12 kl 13:40 »
Nej, det var http://www.granngarden.se/product/vattenautomat-till-flaska! En vanlig pet-flaska som antingen kunde diskas eller bytas ut vid behov. Men jag tror att just den där är för liten för kaniner att dricka ur - funkar bättre till fåglar...

Nu testade jag att ta en liten (0,5L) pet-flaska, gjorde ett 0,5 cm hål nedanför kork-gängan. Fyllde akitaskålen med ljummet vatten, samt även pet-flaskan. Sen ställde jag i pet-flaskan upp-och-ner i akitaskålen (med en rask och graciös rörelse för att inte tömma ur petflaskans innehåll  o:) ) och förankrade den till sist i nätet med en ståltrådsbygel som egentligen hör till nippelflaskor (som jag har undanställda för vintern). Verkar funka - än så länge... Få se hur snabbt det fryser i flaskan...

Gille

• -
« Svar #43 skrivet: 09 jan-12 kl 14:18 »
Nej, det var http://www.granngarden.se/product/vattenautomat-till-flaska! En vanlig pet-flaska som antingen kunde diskas eller bytas ut vid behov. Men jag tror att just den där är för liten för kaniner att dricka ur - funkar bättre till fåglar...

Den fungerar fint till kaniner men är lite omständig sköta om (ta loss, diska osv). Och så säljs såvitt jag vet inte hårda PET flaskor längre.
Kaninuppfödare och pelargontant.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #44 skrivet: 09 jan-12 kl 14:47 »
Den fungerar fint till kaniner men är lite omständig sköta om (ta loss, diska osv). Och så säljs såvitt jag vet inte hårda PET flaskor längre.

Ja, och en annan nackdel är att man måste göra hål i nätet för att sätta dit den. Annars borde väl vanliga "mjuka" petflaskor funka lika bra?

Själv prövar jag just nu modellen akitaskål + liten petflaska för min törstigaste kanin. I vilket fall som helst får de ju vatten morgon och kväll...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #45 skrivet: 09 jan-12 kl 14:58 »
Jokerskålen ifrån gnagarboden är en så som jag kallar trekantig,superlätt att få ur is ur,
Fjäderfän och kaniner

Gille

• -
« Svar #46 skrivet: 10 jan-12 kl 07:42 »
Ja, och en annan nackdel är att man måste göra hål i nätet för att sätta dit den. Annars borde väl vanliga "mjuka" petflaskor funka lika bra?

Själv prövar jag just nu modellen akitaskål + liten petflaska för min törstigaste kanin. I vilket fall som helst får de ju vatten morgon och kväll...
Mjuka PETflaskor fungerar inte alls bra. De är svåra få dit utan att de tappar formen har jag för mig. Jag har spart en massa hårda till mina automater.
Och så är den inte så lyckad vintertid heller. Då är vanlig skål bäst (alltid).

rackarns

• Närke
« Svar #47 skrivet: 10 jan-12 kl 17:29 »
plastskålar slår man lätt sönder när det är is i dem, de svarta Ikeaskålarna är kanon både i storlek och pris.. men tyvärr gnagde mina kaniner sönder dom relativt fort.
Föredrar rostfria skålar, går att kasta i backen utan att de går sönder om det behövs för att lossa isen.

för att svara på frågan alltså. rostfria skålar som man slår ur isen ur och fyller på nytt vatten två gånger om dagen.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #48 skrivet: 10 jan-12 kl 17:49 »
Plåtskålar går sönder efter att man slagit och kastat på dom ett tag. Jokerskålarna är bäst tycker jag :-)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #49 skrivet: 10 jan-12 kl 18:12 »
Man får ge tusan i att banka skålarna hårt när det är riktigt kallt. Och akita-skålarna får man aldrig slå så man slår i sidan där byglarna sitter, då pajjar fästena för byglarna direkt. Lärde mig den hårda vägen...  ::)

Det bästa är ju att inte banka alls egentligen, utan att ha dubbla uppsättningar och bara ta in dom frysta och tina dom.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #50 skrivet: 11 jan-12 kl 08:48 »
Tina verkar enklare än att banka.  Inne eller i hink med varmt vatten.  (Och så en hink med rent, ljummet vatten att fylla med!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #51 skrivet: 11 jan-12 kl 09:17 »
Jag har plastskålar i golvmodell och tycker att det bästa sättet att få ut isen är att "vrida" och böja skålen i längsled istället för att slå ut isen. Oftast släpper hela isbiten i ett stycke (och blir en fantastiskt rolig hundleksak..)
Ovanstående metod förutsätter att skålen är smalare i botten och vidare i öppningen samt av "hundskålmodell" alltså med extra kanter neråt som man kan hålla i när man vrickar med skålen.

Funkar klockrent!
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Trollmor

• -
« Svar #52 skrivet: 11 jan-12 kl 10:03 »
Hundskål av plast, alltså?  Inköpsställe, någon?

(Jag vill ju gärna roa hundar om jag kan ...  ;) )

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #53 skrivet: 12 jan-12 kl 09:47 »
Mina är köpta på Dollarstore för tio kronor stycket, det är ganska lagom. De har också visat visst gnagmotstånd, även om det inte ser ut som om någon nin har provat på fullt allvar. Finns skålar i svart eller vitt och flera storlekar, plasten är nog mjuk för att "vrida" ur isen men de tål inte att slås mot hårda saker. Det finns fyrkantiga skålar också men undvik dem, de fryser sönder direkt ( i botten)
Se bara upp så ni inte kliver på isbiten/hundleksaken...man kan vricka sig fint på dem, de blir halvrunda och hel-hala ;D

//S

Gille

• -
« Svar #54 skrivet: 12 jan-12 kl 10:58 »
Jag har aldig kunnat ha vattenskål direkt i buren. De välter och så blir det blött överallt (o inget vatten till kaninen). Anpassade skålar är värt pengarna (håller i många år).

Trollmor

• -
« Svar #55 skrivet: 12 jan-12 kl 13:23 »
Tackar!  Det är säkert värt pengarna.  Och besväret.

(Inklusive besväret att sparka undan hundleksaken i tid ...   :o )

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #56 skrivet: 13 jan-12 kl 10:22 »
Tackar!  Det är säkert värt pengarna.  Och besväret.

(Inklusive besväret att sparka undan hundleksaken i tid ...   :o )

Äsch då! Man har inte roligare än man gör sig.... ;)

Trollmor

• -
« Svar #57 skrivet: 13 jan-12 kl 11:02 »
Äsch då! Man har inte roligare än man gör sig.... ;)
Nej.

Just det.

;)

lillvilda

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 13 jan-12 kl 16:41 »
Skål skulle jag ha till kaninerna ute och ge vatten morgon och kväll. sen är det väll så att skulle det frysa till mitt på dagen så gnager i allafall våra kaniner tacksamt på is. Nu är mina inne i stallet och har alltid tillgång till ofruset vatten men skulle jag någongång lyfta in nått med snö på eller is i så gnager de glatt på det. Det finns sånna skydd man trär över flaskorna så de inte fryser lika fort men man kommer inte ifrån den iskalla metallpipen och att kulan kan frysa fast.

mikatela

• Kvinna med starkt intresse för djur
    • Skåne
    • Bärnalt Sweden
« Svar #59 skrivet: 14 jan-12 kl 10:30 »
Jag har nu efter ett annat tips införskaffat en sådan här:

I natt har det varit ett par minus och vattnet var inte fröset mer än ytterst lite i drickskålen vilket vattnet orkade trycka undan från behållaren.
Får se hur det fungerar när det blir kallare vinter, hon får i nuläget ändå nytt vatten 1-2 ggr/dag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 2 användare
Lilla i, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser