Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten till utekanin vintertid  (läst 30509 gånger)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Vatten till utekanin vintertid
« Svar #60 skrivet: 14 jan-12 kl 12:42 »

Hade en liknande, men den välte mina niner och så var det blött  8)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #61 skrivet: 14 jan-12 kl 14:25 »
Principen påminner om min konstruktion för säd-automat.  Den hänger i taket, och de måste jobba för att välta den.

Fast, några gånger har de lyckats ...  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gille

• -
« Svar #62 skrivet: 15 jan-12 kl 08:04 »
Jag har nu efter ett annat tips införskaffat en sådan här:

I natt har det varit ett par minus och vattnet var inte fröset mer än ytterst lite i drickskålen vilket vattnet orkade trycka undan från behållaren.
Får se hur det fungerar när det blir kallare vinter, hon får i nuläget ändå nytt vatten 1-2 ggr/dag.
Testat sådana o de välter lätt o mina gnagde lätt sönder (den typ jag prövade). Kanten är så låg att smuts kommer i vattnet.
Ni som har vattenkopparna i buren, hur strör ni? Har ni kaniner som inte leker med något?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #63 skrivet: 15 jan-12 kl 08:24 »
Hmmm, jag fortsätter nog med mina vattenflaskor. Ingen har hittils kommit men någon övertygande bättre modell.  ::)

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #64 skrivet: 15 jan-12 kl 10:37 »
Två stadiga keramikskålar till Ramona, hon får i en del stö o halm men eftersom skålen åker in o tinas så.. BengA har en Akita hängade, byts också när det frusit i den, han varken tar bort den eller fyller med strö.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #65 skrivet: 15 jan-12 kl 14:02 »
Hmmm, jag fortsätter nog med mina vattenflaskor. Ingen har hittils kommit men någon övertygande bättre modell.  ::)

Och de fryser inte?
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #66 skrivet: 15 jan-12 kl 14:19 »
Och de fryser inte?

Jo, tre gånger denna "vinter" har vattnet frusit men jag byter 2 g dag. Ger någon grönsak el frukt som komplement. Jag har Angora kaniner och en blöt bur, vatten överhuvudtaget tovar igen deras pälsar. Alla mina har svårt att låta bli skålar, de slänger omkring dem och slår ut dem, tyvärr.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #67 skrivet: 15 jan-12 kl 14:43 »
Jo, tre gånger denna "vinter" har vattnet frusit men jag byter 2 g dag. Ger någon grönsak el frukt som komplement. Jag har Angora kaniner och en blöt bur, vatten överhuvudtaget tovar igen deras pälsar. Alla mina har svårt att låta bli skålar, de slänger omkring dem och slår ut dem, tyvärr.

Fryser sönder, menade jag  8)

Mina Jokerskålar hänger kvar på gallret...
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #68 skrivet: 15 jan-12 kl 14:50 »
Fryser sönder, menade jag  8)

Mina Jokerskålar hänger kvar på gallret...

Ah ok  :) Jag fyller dem inte enda upp, just för att isen ska kunna expandera. De har ännu inte varit helfrusna. Får ta och kolla upp Jokerskålarna. Jag vet inte hur de ser ut.

kbh

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 15 jan-12 kl 14:57 »
ja har runda katt skålar lösa i burarna dom har aldrig fruset söder  även när tempeaturan har gott ner under -30 .

Gille

• -
« Svar #70 skrivet: 16 jan-12 kl 08:09 »
Skål på gallret ÄR bättre :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #71 skrivet: 14 feb-12 kl 20:19 »
Våra har flaska, men när det frös till så tröttnade jag snabbt på att ta in och tina flaskorna så det blev hundskålar i rostfritt som jag hittade i ett av uthusen.
Smidigt att bara knacka ur dom, och då barnet gärna hjälper till så håller dom bra.
Djuren får vatten 2 ggr dag och ibland en extra sväng mitt på dagen.
Det verkar som att dom förstår att vattnet snart kan frysa för dom dricker ganska rejält i samband med utfodringen.
Och för att dom inte skall bli helt vätskelösa så får dom en hel del grenar som dom gnager rena med god aptit.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser