Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemlig ras  (läst 7685 gånger)

hönsmamma 11

• Södermanland
SV: Hemlig ras
« Svar #20 skrivet: 27 dec-11 kl 23:34 »
Vist är den söt

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Nja, jo men
« Svar #21 skrivet: 27 dec-11 kl 23:41 »
Vist är den söt

Vad ska man ha dem till, titta på?  :) Jag föredrar djur som bidrar med något, typ ägg, ull eller kött. Mina smycken har jag på fingrarna och runt halsen. Men så har jag inte drabbats av den däringa förskräckliga hönsbacillen som många verkar lida av  ;)  (ännu, bör väl tilläggas)

Jag är nöjd med mina små Dvärg kochin. Eventuellt blir det någon köttigare ras till våren men sen är det stopp...  ::)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 27 dec-11 kl 23:42 »
Ja alla är vi olika o de är väl tur de ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Nja, jo men
« Svar #23 skrivet: 27 dec-11 kl 23:43 »
Vad ska man ha dem till, titta på?  :) Jag föredrar djur som bidrar med något, typ ägg, ull eller kött. Mina smycken har jag på fingrarna och runt halsen. Men så har jag inte drabbats av den däringa förskräckliga hönsbacillen som många verkar lida av  ;)  (ännu, bör väl tilläggas)

Jag är nöjd med mina små Dvärg kochin. Eventuellt blir det någon köttigare ras till våren men sen är det stopp...  ::)
;D ;D Du vill ha djur som bidrar med något, och så har du dvärgkochin. Knappast den mest ekonomiska rasen i hönsvärlden... ;D ;D
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Hahaha!
« Svar #24 skrivet: 27 dec-11 kl 23:49 »
;D ;D Du vill ha djur som bidrar med något, och så har du dvärgkochin. Knappast den mest ekonomiska rasen i hönsvärlden... ;D ;D

De ger ju goda ägg och sen är de ju så söta  ;) Dessutom så använder jag deras fjädrar när de ruggar och gör saker av dem som jag säljer lite dyrt. Men det behöver inte vara ekonomi i djuren. För det blir det ju sällan hur man än räknar.Men att utfodra nåt som bara är vackert eller åtråvärt, det räcker att jag har sambon hemma  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hahaha!
« Svar #25 skrivet: 27 dec-11 kl 23:54 »
De ger ju goda ägg och sen är de ju så söta  ;) Dessutom så använder jag deras fjädrar när de ruggar och gör saker av dem som jag säljer lite dyrt. Men det behöver inte vara ekonomi i djuren. För det blir det ju sällan hur man än räknar.Men att utfodra nåt som bara är vackert eller åtråvärt, det räcker att jag har sambon hemma  ;D

Så varför sitta och halvhåna Seraman? ::) ;) Hur vet du att de inte lägger minst lika goda, många... Kanske fler ägg än dina dv kochin. Och att de finns i alla möjliga härliga färger med vackra fjädrar att pynta med. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #26 skrivet: 27 dec-11 kl 23:55 »
Visst är det hemligt med en del raser, i Storbritannien har malayfolken hemliga medlemslistor och använder aldrig hela namn, träffas bara på offentliga platser mm. Först när man varit med ett tag blir man insläppt i gänget... Så kan det tyvärr vara med stridsraser som är begärliga "varor" för skumma typer.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Ledsen att det tolkades som hån.
« Svar #27 skrivet: 28 dec-11 kl 00:00 »
Så varför sitta och halvhåna Seraman? ::) ;) Hur vet du att de inte lägger minst lika goda, många... Kanske fler ägg än dina dv kochin. Och att de finns i alla möjliga härliga färger med vackra fjädrar att pynta med. ::)

Det var inte min mening. Men jag kunde inte begripa varför en sån liten dvärg höna utlöste sånt ha begär att folk får sina djur stulna. När det sen inte var mer än en raritet, tja. Då duger mina gott. Trodde inte heller att folk stal djur från varann.

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 28 dec-11 kl 00:03 »
Jag har dvärg kochin de är ursöta   :) jag har. Brahma de är ståtliga O sen duvor ursöta. Oj sen kommer mina fazaner de är farsinerande o minna miggisar de är oemotståndliga. Så varje individ har sin prägel :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #29 skrivet: 28 dec-11 kl 00:04 »
Citera
Trodde inte heller att folk stal djur från varann.

Ja ... Om vi kollar i en annan tråd så har det tydligen varit i farten med att stjäla grisar innan jul också.  :-\ Kaniner försvinner ... Så hjärtlöst och sjukt. 
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #30 skrivet: 28 dec-11 kl 00:06 »
Jag har också dv kochin! ;D En av favvoraserna. ;D

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #31 skrivet: 28 dec-11 kl 00:19 »
Ja ... Om vi kollar i en annan tråd så har det tydligen varit i farten med att stjäla grisar innan jul också.  :-\ Kaniner försvinner ... Så hjärtlöst och sjukt.

Att grisar försvinner och lamm, det vet jag. Finns alltid någon som inte kan hålla fingrarna i styr. Men höns finns ju liksom lite här och var. Inte så dyra i inköp (om man nu inte har nåt speciellt då) Så det borde vara mer besvär att stjäla höns än man får ut av det. Torde vara lättare att köpa sig egna. Kaniner, varför stjäl man det? De kostar ju inte heller så mycket.

För en massa år sen så stals ett nyfött hästföl. Det kom aldrig till rätta. Man hittade ett upprört sto i hagen och efterbörden men inget föl  :(

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #32 skrivet: 28 dec-11 kl 00:42 »
Att grisar försvinner och lamm, det vet jag. Finns alltid någon som inte kan hålla fingrarna i styr. Men höns finns ju liksom lite här och var. Inte så dyra i inköp (om man nu inte har nåt speciellt då) Så det borde vara mer besvär att stjäla höns än man får ut av det. Torde vara lättare att köpa sig egna. Kaniner, varför stjäl man det? De kostar ju inte heller så mycket.

För en massa år sen så stals ett nyfött hästföl. Det kom aldrig till rätta. Man hittade ett upprört sto i hagen och efterbörden men inget föl  :(
Riktigt sällsynta höns och höns i bra typ kan man få för runt 5-700 STYCK om man har tur... Seramor kostar minst runt 400, får man de billigare har man gjort ett kap!
Azoo-lina hade förut någon stridsras om jag ej minns fel som kostade 1000kr/st???
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #33 skrivet: 28 dec-11 kl 09:21 »
Det skojiga är att det finns många raser och färger som är betydligt ovanligare i Sverige idag. Jag skulle gissa att det finns minst 15 förmodligen fler i Sverige som har Serama idag.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #34 skrivet: 28 dec-11 kl 09:25 »
Ja. T.ex. så var det ju en som hade gulvitsömmade Chabos. Har aldrig sett den färgen hos rasen, inte ens på foto. Någon som har ett foto? ;D

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #35 skrivet: 28 dec-11 kl 09:35 »
Ja. T.ex. så var det ju en som hade gulvitsömmade Chabos. Har aldrig sett den färgen hos rasen, inte ens på foto. Någon som har ett foto? ;D
Du har inte kvar hennes mail? du mailade väl med henne??
« Senast ändrad: 28 dec-11 kl 09:53 av Serama »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #36 skrivet: 28 dec-11 kl 09:42 »
Du har inte kvar hennes mail? du mailade väl med henne??

Jo, men hittar inte mejlen nu. :/

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #37 skrivet: 28 dec-11 kl 09:56 »
Riktigt sällsynta höns och höns i bra typ kan man få för runt 5-700 STYCK om man har tur... Seramor kostar minst runt 400, får man de billigare har man gjort ett kap!
Azoo-lina hade förut någon stridsras om jag ej minns fel som kostade 1000kr/st???
Jag betalade 1000kronor för ett par Yamato Gunkei och det var för drygt 10 år sedan... Fördelen med dem är att dom är så fula att bara en mor kan älska dem  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #38 skrivet: 28 dec-11 kl 09:58 »
Jag betalade 1000kronor för ett par Yamato Gunkei och det var för drygt 10 år sedan... Fördelen med dem är att dom är så fula att bara en mor kan älska dem  ;)
Jaha ;D det var inte farligt ändå ;D 500kr/styck skulle jag lätt kunna betala för ovanliga sorter :D

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #39 skrivet: 28 dec-11 kl 10:37 »

Om det nu var på det stället som jag vet om ( i Skåne) så har jag haft en av mina hästar på bete där nåt år innan detta hände med det försvunna fölet och jag kan säga att de betena är väldigt stora och ägaren till gården inte jättehästvan. Dessutom så har det i perioder både vistats lodjur här och det är frekvent med både havsörn och kungsörn. Förutom då alla de tillfällena då stora lösspringande hundar har setts driva vilt helt utom ägarens vetskap eller kontroll i området. Hagarna genomrinns dessutom av en stor å där hästarna dricker.

Så enligt min åsikt så har det fölet förmodligen antingen varit dödfött och blivit bortburet av nåt djur eller så har det stultat ner i ån och drunknat och sjöljts bort.  Det finns ju ingen anledning att stjäla ett nyfött föl. Finns inget kött på det och är väldligt dyrt att försöka föda upp själv. Ett föl som man inte har papper på heller är ju inte särskilt värdefullt.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser