Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför är det så ovanligt att man inhägnar buskage?  (läst 3446 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Höns älskar att befinna sig i buskage. Trots det är det väldigt vanligt, tycker jag mig ha märkt, att hönsägare gör hönsgårdar på öppna ytor. Som jag ser det borde man göra tvärtom, alltså försöka få in så många buskar som möjligt i hönsgården

Visserligen blir det väl lättare att hålla rent på en öppen yta, men vore det ändå inte mycket bättre med en hönsgård som mestadels bestod av buskage?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

anders50

• Gäst
SV: Varför är det så ovanligt att man inhägnar buskage?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-11 kl 21:19 »
Man kanske inte har så mycket buskage utanför hönshuset?   ???

Terra77

• -
« Svar #2 skrivet: 20 dec-11 kl 21:21 »
Jag har gärna buskar mm till mina höns, har planterat in lite, men, buskarna behöver få växa till sig för höns gillar äta små späda buskar oxå...., nackdelen i buskagen är att det är svårt att hägna in så nätet blir säkert. Finns oxå nägra fiftiga buskar, dessa kan behövas hägnas in.

Buskar är jättebra för därunder kan de skydda sig ifrån rovfåglar (mina gömmer sig även ifrån fiskmåsar o duvor o flygplan :) o under varma dagar sitter de skönt i skuggan, ja, lyxar till det lte för mina o låter det stå lite bunkar med vatten där oxå.
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 20 dec-11 kl 21:24 »
Man kanske inte har så mycket buskage utanför hönshuset?   ???

Haha, det är ju en uppenbar förklaring.

Tänkte mer på såna som kan välja mellan att ha eller inte ha buskage i hönsgården, och väljer att inte ha det. Har jag missat något jätteviktigt skäl som talar för att man inte ska ha det?

Jag har gärna buskar mm till mina höns, har planterat in lite, men, buskarna behöver få växa till sig för höns gillar äta små späda buskar oxå...., nackdelen i buskagen är att det är svårt att hägna in så nätet blir säkert. Finns oxå nägra fiftiga buskar, dessa kan behövas hägnas in.

Buskar är jättebra för därunder kan de skydda sig ifrån rovfåglar (mina gömmer sig även ifrån fiskmåsar o duvor o flygplan :) o under varma dagar sitter de skönt i skuggan, ja, lyxar till det lte för mina o låter det stå lite bunkar med vatten där oxå.

Det där med nätet är förstås en nackdel.

Många bra synpunkter du hade där. Framför allt har jag märkt att frigående höns hänger i buskarna hela dagarna, och springer så fort de orkar när de måste korsa gräsmattor och liknande.

Egentligen kanske ma borde lägga in massa buskar i själva hönshuset också?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 20 dec-11 kl 21:27 »
Min hönsgård var en djungel nu när hönsen flyttade in i sep .
Visst är det svårare att hägna ojämn mark men det är det värt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

David97

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 dec-11 kl 21:33 »
Många bra synpunkter du hade där. Framför allt har jag märkt att frigående höns hänger i buskarna hela dagarna, och springer så fort de orkar när de måste korsa gräsmattor och liknande.

Det har jag inte märkt ?? Min är HELT frigående, fast när jag bygger mitt nya ska jag ha en hägnad, men självklart ska dom ju få gå fritt vissa dagar! Mina går inte under buskar, dom är ofta helt synliga, vilket jag tycker är skönt, då slipper man springa runt o leta för att ta kort/räkna/fånga :)

Terra77

• -
« Svar #6 skrivet: 20 dec-11 kl 21:36 »
Glömde tilägga att i min förra hönsgård hade jag vinbärsbuskar, o de har relativt ytliga rötter så kan hönsen med sitt sprättande göra lite illa så jag lade ut hönsnät för att skydda dem.

Det är oxå nackdel att en ruvvillig höna skulle gärna gömma sig med ägg i ett buskage..o om man inte räknat med fler kan det ju va tokigt..... att få in dem på nätterna kan oxå va knepigt då vissa höns gärna hoppar upp på höga pinnar istället för gå in i trygga hönsgården.

Mina höns är frigående från mars till oktober..däremellan stänger jag in dem i hönsgården pga alla Rovfågelattacker.
« Senast ändrad: 20 dec-11 kl 21:40 av Terra77 »
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 dec-11 kl 22:37 »
Stora nällor går att plantera till hönsen. Funkar som skugga, skydd och mat.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Terra77

• -
« Svar #8 skrivet: 20 dec-11 kl 23:37 »
Behöver inte plantera nellor, har gott om dem med drar bort dem för gillar inte bränna mig när ja gosar eller jagar hönsen.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 20 dec-11 kl 23:57 »
Jag har lösgående ankor och de älskar att ligga under våran stora buske på baksidan, busken är väl kanske 2x2 meter och hänger ner på sidorna så det blir som tak och så.

Där ligger ankorna de soliga dagarna, och även när de bara vill vila eller när de regnar.
När jag hade lösgående höns så tillbringade de också mycket tid under busken, bla för att sandbada och mysa.
Mina lösa kaniner låg också där nästan jämnt, förutom när de letade mat :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 21 dec-11 kl 08:22 »
Min hönsgård var en djungel nu när hönsen flyttade in i sep .
Visst är det svårare att hägna ojämn mark men det är det värt .

Jag applåderar ditt beslut! ;)

Nellor, är det nässlor?

Det låter jobbigt med höns som sover eller ruvar/lägger ägg ute... Men det måste väl gå att vänja dem vid att sköta de bitarna inomhus?

Lars Pers Maria

• -
« Svar #11 skrivet: 21 dec-11 kl 08:35 »
Armand, en höna är en höna är en höna. Åtminstone mina är egensinniga små (o-)djur. Hunden hittade just ett äggbo i snön i grannens rabatt....
Mina hönor går fritt ute hela den snöfria perioden. De går in av sig själva. Jag släpper ut dem vid lunch då de förmodas ha värpt inne men hej vad de lurar mig, tydligen.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 21 dec-11 kl 12:53 »
Armand, en höna är en höna är en höna. Åtminstone mina är egensinniga små (o-)djur. Hunden hittade just ett äggbo i snön i grannens rabatt....
Mina hönor går fritt ute hela den snöfria perioden. De går in av sig själva. Jag släpper ut dem vid lunch då de förmodas ha värpt inne men hej vad de lurar mig, tydligen.

Ja, jo. Vi hade en höna hemma som lade ägg i cykelstället - vi hittade en hel hög mellan två cyklar, halvt övertäckt av torra löv - så jag känner din smärta. Men jag tänkte att buskagets njutning (jisses, det där lät ju halvt ekivokt) motväger dess bekymmer.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 21 dec-11 kl 15:39 »
Visst gömmer dom ägg ute men man lär sej snabbt att "tänka" som en höna o hitta dom .
Jag har nedfallna träd meterhöga snår o buskar i min utegård , hönsen älskar det!
Mkt lättare för mej oxå att lägga nät över hägnet när jag kan klättra på dom nerfallna träden .
Brännnäslorna var två meter höga i aug här *S*Nu finns dom inte längre o det har gått 10st höns på 40kvm.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #14 skrivet: 21 dec-11 kl 17:51 »
Jag har planterat en röda vinbärsbuske, ett litet körsbärsträd och en liten koja av pil i hönsgården, det mesta blir uppätet men det gör inget. Jag plockar av alla vinbär i trädgården och ger hönorna. De som går lösa vill helst sitta där och plocka själva, sen gräver de en grop under och ligger där hela dagen.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 22 dec-11 kl 16:59 »
tänkvärt, jag har några röda vinbärsbuskar som kanske ska flyttas, de växer precis vid vägen och jag vill kunna använda bären, så om man flyttar dem till hönsgården kanske de gör tredubbel nytta, hönsen blir glada, de kan plocka bär om de vill (och GISSA om de vill...) och jag kan ta ev överblivna bär o använda dem
Västgötamor

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 22 dec-11 kl 17:11 »
Våra höns älskade röda vinbär. Tuppen brukade hoppa upp och plocka ner de högt sittande bären åt hönorna.  :D

När det gäller buskar att bara ligga och mysa i vill jag dock slå ett slag för taggfria björnbär. Dessa långa markliggande slingerväxter var våra höns favoritställe.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 23 dec-11 kl 15:46 »
Jah har inget buskage i anslutning till hönshuset - jo lite hallonbuskar finns ju faktisk i hönsgården och två äppleträd - , men kommer flytta dit mer buskar. Det blir väl lite syrener som jag kan ta från andra ställen på tomten och några vinbär som jag kan driva upp själv.

Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 3 användare
Skägget, simon.arvestrand, lotjut

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser