Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ønsker meg vakre høns som legger mye egg... ?  (läst 2613 gånger)

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Ønsker meg vakre høns som legger mye egg... ?
« skrivet: 04 okt-06 kl 19:38 »
Har Hedemora höns...... 8 höns och 1 tupp.
Har mye plass og trives godt med mine hedemora høner, men ønsker meg en større rase som er både vakker og som legger bra med egg. Gjerne litt store egg.
Noen som har noen bra forslag? ???
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

orloff

• Gäst
Re:Ønsker meg vakre høns som legger mye egg... ?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-06 kl 07:10 »
Legbar värper mycket bra och tupparna är ju jättevackra!     :)

Faverolle är också en bra värpare och dessutom lugn och trevlig.   :)

Maran och Welsumer värper mörkt bruna ägg även dom bra äggläggare.      

Anna.D

« Svar #2 skrivet: 05 okt-06 kl 07:50 »
 fifty five fowery   tycker jag värper väldigt bra.stora fina vita ägg./Anna :)

_matte_

« Svar #3 skrivet: 05 okt-06 kl 19:09 »
rhode island red är min favorit...   dom lägger mycket ägg, ger bra med kött, och är verkligen jätte-fina!!  :D

//mattias
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #4 skrivet: 05 okt-06 kl 19:30 »
Takk for alle svar :)

Syntes Chabo er en flott rase, men de er jo så bittesmå.
Har sett litt på New Hampshire, Orpington, Wyandotte, Australtorp,Susex, Rhode Island Red, Maran og Dorking.
Vil ha en rase som ikke er så redde, men som kan være lette å få tamme. Spise rett fra hånda  ;)

Syntes Kochin og Brahma er flotte, men de legger vel ikke så mye egg? 150 egg i året eller?

Har bare tenkt til å ha en tupp og kanskje 2-3 høner. Vil gjenre kunne få kyllinger til våren uten at det blir for mange  :P
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Lena A

« Svar #5 skrivet: 06 okt-06 kl 08:47 »
Ölandsgäss! ;) :D :D De lägger stora ägg men inte så många.  :)
« Senast ändrad: 06 okt-06 kl 08:48 av Lena A »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 07 okt-06 kl 21:50 »
JAMEN GOTLANDSHÖNS DÅ? MINA VÄRPER SOM TOKAR OCH ÄR DESSUTOM SÅ FANTASTISKA PÅ ATT TA HAND OM SINA SMÅ!
JAG KRAMAS INTE MED HÖNSEN MEN BEHÖVER BARA GÅ UT O KALLA PÅ DOM OM JAG HAR NÅT GODIS SÅ KOMMER DOM I FULL FART DIREKT  ;D JAG SKULLE NOG KALLA DOM VÄLDIGT TAMA..SOM JAG HAR IALLAFALL! OCH SÅ ÄR JU DERAS GREJ JUST ATT DET FINNS ALLA FÄRGER! DEN ENA VACKRARE ÄN DEN ANDRA!
REKOMMENDERAS VARMT!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Hönsmamma

« Svar #7 skrivet: 16 okt-06 kl 15:26 »
Hejsan !
Du får väl be din granne lägga några New Hamshire ägg i kläckaren så får du ju fina kycklingar som växer fort, och värper mycket.    ;) Annars har hon ju kläcka dig några Brahma och Jersey Jätte som är stora, lugna och bra, även om de värper mindre än NH.
Även Le Fleche värper både stora och många ägg även om rasen inte är så lätt att få tag på.
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser