Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sen när måste man ha tillstånd för mulltoa av kommunen?  (läst 35156 gånger)

kackelmann

• Skåne
SV: Sen när måste man ha tillstånd för mulltoa av kommunen?
« Svar #100 skrivet: 23 dec-11 kl 09:24 »
Blöt avföring = skiten genom vattentoalett.
Torr avföring = skiten genom mulltoa.
Dra hit paragrafen nu då, så jag får det svart på vitt.

Miljöbalken Kap.15 §2 reglerar vad som är avfall och enligt den görs ingen skillnad på våt och torr avfall, alltså är all latrin att betraktas som avfall enligt miljöbalken Kap.15 §2. Se även Kap.15 §18 för hur avfallet ska hanteras.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.htm#K15

Så, nu har du det svart på vitt, tydligare kan det inte bli.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #101 skrivet: 23 dec-11 kl 09:26 »
I avloppslagstiftningen står det tydligt att "blöt" avföring betraktas som avfall.
Och att lagen endast gäller vattentoaletter av olika slag.
Därför behöver man söka tillstånd om man vill kompostera det.
Citat tack. Vilken paragraf syftar du på?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #102 skrivet: 23 dec-11 kl 09:46 »
Miljöbalken Kap.15 §2 reglerar vad som är avfall och enligt den görs ingen skillnad på våt och torr avfall, alltså är all latrin att betraktas som avfall enligt miljöbalken Kap.15 §2. Se även Kap.15 §18 för hur avfallet ska hanteras.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.htm#K15

Så, nu har du det svart på vitt, tydligare kan det inte bli.

15 kap. Avfall och producentansvar

Paragraf 2.

Med hushållsavfall avses, avfall (septitank) som kommer från hushåll, samt jämförligt avfall från annan verksamhet.
Ex, Bil, buss, lastbil som inte överstiger 3,5 ton.  :-X

Septitank var det jag som skrev dit.

18 § När avfall skall transporteras genom kommunens eller en producents försorg, får avfall inte komposteras eller på annat sätt återvinnas eller bortskaffas av fastighetsinnehavaren eller nyttjanderättshavaren.
   Vad som sägs i första stycket gäller dock inte om avfallet kan tas om hand på fastigheten utan risk för olägenhet för människors hälsa eller miljön.

(Gäller septitank)

Kommunen får i enskilda fall tillåta fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare att själva ta hand om avfall som uppkommit hos dem och som annars skall tas om hand av kommunen, om de kan göra detta på ett sätt som är betryggande för människors hälsa och miljön och det finns särskilda skäl för en sådan dispens.

(Gäller septitank)

Även om tillstånd inte krävs, får tillstånd sökas hos kommunen för sådan verksamhet eller sådana åtgärder som avses i andra stycket. Lag (2002:175).

(Gäller septitank)

Var så god att kommentera.
« Senast ändrad: 23 dec-11 kl 09:56 av Bisson »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #103 skrivet: 23 dec-11 kl 09:58 »
Citat tack. Vilken paragraf syftar du på?

Om du läser igenom avloppslagstiftningen igen, ska du se att det som ses som avfall endast kommer från vattentoalett. (septitank)

Ska man säga att kommunanställda som kräver "Mulltoa regestrering"  och pekar på en paragraf i lagen gör ett dåligt jobb.
« Senast ändrad: 23 dec-11 kl 10:03 av Bisson »
Red´s Dead.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #104 skrivet: 23 dec-11 kl 10:03 »
Om du läser igenom avloppslagstiftningen igen, ska du se att det som ses som avfall endast kommer från vattentoalett. (septitank)
Det står ingenstans där att avfall endast gäller vattentoalett eller septictank. Avfall är allt som kommer från hushållet, som kökskompost, sopor, grovsopor, elektroniksopor...

Att du lägger till (septitank) gör inte att lagen bara avser det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #105 skrivet: 23 dec-11 kl 10:08 »
Det står ingenstans där att avfall endast gäller vattentoalett eller septictank. Avfall är allt som kommer från hushållet, som kökskompost, sopor, grovsopor, elektroniksopor...

Att du lägger till (septitank) gör inte att lagen bara avser det.

Det där var det du som sa, står inte i lagen.
Enligt avloppslagstiftningen är allt som går genom vattentoalett avfall. (är vi överens om det?)
Och man måste även söka tillstånd för att få kompostera det.
Vilket går bra så länge det inte väcker olägenhet bland grannar.

Det finns ingenting i lagen som reglerar torrtoalett.
Förutom att kommun har rätt att förordna om att boende i ett område skaffar torrtoa om exempelvis vattenkvaliteten på dricksvattnet skulle sjunka.
« Senast ändrad: 23 dec-11 kl 10:13 av Bisson »
Red´s Dead.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #106 skrivet: 23 dec-11 kl 10:13 »
Det där var det du som sa, står inte i lagen.
Enligt avloppslagstiftningen är allt som går genom vattentoalett avfall. (är vi överens om det?)
Och man måste även söka tillstånd för att få kompostera det.
Vilket går bra så länge det inte väcker olägenhet bland grannar.

Det finns ingenting i lagen som reglerar torrtoalett.
Nej, vi är inte överens. Det står ingenstans att det bara gäller vattentoalett. Men jag ger upp nu. Alla andra har fattat att reglerna gäller för torrtoa också, och att det är enkelt att få tillstånd för sin anläggning om man gör rätt.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #107 skrivet: 23 dec-11 kl 10:30 »
Om du är överens om att allt som går genom vattentoalett är avfall är jag nöjd.
Det står nämligen så i avloppslagstiftningen.

Nu blir jag även tvungen att bevisa att det som finns i mulltoan inte är avfall.

Nu kommer det.

Det som finns i mulltoan är en biprodukt och inget avfall.

Kapitel 15
Paragraf 1.1

1 § Med avfall avses varje föremål eller ämne som innehavaren gör sig av med eller avser eller är skyldig att göra sig av med.
   Ett ämne eller föremål ska anses vara en biprodukt i stället för avfall, om ämnet eller föremålet
1. har uppkommit i en tillverkningsprocess där huvudsyftet inte är att producera ämnet eller föremålet,

Det var nog spiken i kistan på den punkten.
Lägg ner falsk ryktesspridning nu, dom som arbetar på kommun kan ha gjort fel, inget mer med det.
Och med all säkerhet inte första gången.

Håller med om att det är lätt att blanda i hop torrtoalett skit med blöttoalett skit.
« Senast ändrad: 23 dec-11 kl 10:36 av Bisson »
Red´s Dead.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #108 skrivet: 23 dec-11 kl 10:40 »
De var ju tur att jag garderade mig i inlägg 76.

Bisson har bestämt sig. Lagen gäller Sveriges övriga invånare.

kackelmann

• Skåne
« Svar #109 skrivet: 23 dec-11 kl 10:41 »
   Ett ämne eller föremål ska anses vara en biprodukt i stället för avfall, om ämnet eller föremålet
1. har uppkommit i en tillverkningsprocess där huvudsyftet inte är att producera ämnet eller föremålet

Vilken tillverkningsprocess är det på din fastighet som ger upphov till latrin?

Kastar också in handsken i den här diskussionen, du ber om svart på vitt och när du får det lägger du till egna ord i texten. Det är inte svart på vitt, det är verklighetsförvräning. Mot en sådan är det omöjligt att argumentera.  :-X
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Halte

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 23 dec-11 kl 10:44 »
Alltså, jag är inte helt säker på att Bisson har fel.. En torrtoalett kan ju jämföras med toaletter som finns i husvagnar, bajamajor m.m. och där behövs inga tillstånd från kommunen. Vad du gör med "skiten" när du ska göra dig av med det är däremot en annan sak, antingen behöver man tillstånd för kompostering eller så lämnas det in till kommunen.

EDIT:
Så här står det på en kommuns hemsida:
"Installerar du en torrtoalett och har kommunal latrinhämtning behöver du inget tillstånd, men du måste anmäla till Tekniska kontoret"
« Senast ändrad: 23 dec-11 kl 10:48 av Halte »

Mårten gås

• Uppland
« Svar #111 skrivet: 23 dec-11 kl 10:48 »
Vilken tillverkningsprocess är det på din fastighet som ger upphov till latrin?

Kastar också in handsken i den här diskussionen, du ber om svart på vitt och när du får det lägger du till egna ord i texten. Det är inte svart på vitt, det är verklighetsförvräning. Mot en sådan är det omöjligt att argumentera.  :-X

Har bara strukit under vad som står i lagtexten, och som all lagstiftning baserar sej och hänvisar till paragraf 15.
Är det avgörande vad som står där.
Och med hjälp av avloppslagstiftningen kan man skilja på biprodukt och avfall från torr och vattentoa.

Red´s Dead.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #112 skrivet: 23 dec-11 kl 10:56 »
Alltså, jag är inte helt säker på att Bisson har fel.. En torrtoalett kan ju jämföras med toaletter som finns i husvagnar, bajamajor m.m. och där behövs inga tillstånd från kommunen. Vad du gör med "skiten" när du ska göra dig av med det är däremot en annan sak, antingen behöver man tillstånd för kompostering eller så lämnas det in till kommunen.

EDIT:
"Installerar du en torrtoalett och har kommunal latrinhämtning behöver du inget tillstånd, men du måste anmäla till Tekniska kontoret
Det kan vara olika mellan olika kommuner angående tillstånd för själva toaletten. Men tillstånd för att hantera avfallet krävs alltid. Och sedan så gör jag i detta sammanhang inte så stor skillnad på tillstånd och anmälan. I vilket fall måste kommunen veta om hur du hanterar toalettbestyren.

Citera
18 § När avfall skall transporteras genom kommunens eller en producents försorg, får avfall inte komposteras eller på annat sätt återvinnas eller bortskaffas av fastighetsinnehavaren eller nyttjanderättshavaren.
   Vad som sägs i första stycket gäller dock inte om avfallet kan tas om hand på fastigheten utan risk för olägenhet för människors hälsa eller miljön.
   Kommunen får i enskilda fall tillåta fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare att själva ta hand om avfall som uppkommit hos dem och som annars skall tas om hand av kommunen, om de kan göra detta på ett sätt som är betryggande för människors hälsa och miljön och det finns särskilda skäl för en sådan dispens.
   Även om tillstånd inte krävs, får tillstånd sökas hos kommunen för sådan verksamhet eller sådana åtgärder som avses i andra stycket. Lag (2002:175).
Det röda tolkar jag som att även om det inte uttryckligen står att tillstånd krävs för själva torrtoan (men dock för ev kompostering) så kan kommunen kräva tillstånd för själva torrtoan, eftersom tillstånd krävs för avfallshanteringen.

I vilket fall, oavsett kommunen kräver anmälan eller tillstånd för själva toan, så krävs att kommunen vet om vilken lösning man använder, och att de antingen hämtar avfallet eller godkänner egen hantering på fastigheten. Och tillstånd är enligt vad jag förstått inte svårt att få, det är enkla och lättförståliga krav som ställs.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #113 skrivet: 23 dec-11 kl 10:56 »

EDIT:
"Installerar du en torrtoalett och har kommunal latrinhämtning behöver du inget tillstånd, men du måste anmäla till Tekniska kontoret"

Så vitt jag kan se i lagstiftningen gäller tillståndet för komposteringen endast avfall.
Kompostera biprodukt kräver inget tillstånd.
« Senast ändrad: 23 dec-11 kl 11:01 av Bisson »
Red´s Dead.

Halte

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 23 dec-11 kl 11:06 »
Det kan vara olika mellan olika kommuner angående tillstånd för själva toaletten. Men tillstånd för att hantera avfallet krävs alltid. Och sedan så gör jag i detta sammanhang inte så stor skillnad på tillstånd och anmälan. I vilket fall måste kommunen veta om hur du hanterar toalettbestyren.
Skillnad är det.. En anmälan till tekniska kontoret kan göras medels ett telefonsamtal.. Det är ju bara för att de ska veta vart de ska stanna och plocka upp skiten och vart de ska skicka fakturan.

Jag kan faktiskt inte se någon skillnad på en torrtoa och latrinhatnering från exempelvis husvagnar eller bajamajor.

kbh

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 23 dec-11 kl 11:07 »
Kanske lite Ot men om man nu har vatten toa och vill bli av meden och tömningen räcker det då att ja anmäler det och hur ja komposterar ?

Mårten gås

• Uppland
« Svar #116 skrivet: 23 dec-11 kl 11:09 »
Det är avloppslagstiftningen som gör skiten, skiten genom vattentoa till avfall.
Annars skulle även den räknas som biprodukt.
Red´s Dead.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #117 skrivet: 23 dec-11 kl 11:11 »
Jag kan faktiskt inte se någon skillnad på en torrtoa och latrinhatnering från exempelvis husvagnar eller bajamajor.

Ringa och anmäla vid varje landskapsgräns?
Du ser ingen skillnad, för att det inte finns någon skillnad.

Det jag sagt nu hela tiden, falsk ryktesspridning att behöva anmäla torrtoa till kommun.
Red´s Dead.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #118 skrivet: 23 dec-11 kl 11:14 »
Kanske lite Ot men om man nu har vatten toa och vill bli av meden och tömningen räcker det då att ja anmäler det och hur ja komposterar ?

Det bästa är att tala med miljökontoret i din kommun, då får du reda på hur de vill ha det.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #119 skrivet: 23 dec-11 kl 11:15 »
Skillnad är det.. En anmälan till tekniska kontoret kan göras medels ett telefonsamtal.. Det är ju bara för att de ska veta vart de ska stanna och plocka upp skiten och vart de ska skicka fakturan.

Skillnaden är att om du har kommunal hämtning av latrinen, så kanske det kan räcka med anmälan. Om du har egen kompostering så kanske du måste ha tillstånd. I vilket fall är det nödvändigt att i tid innan du vill installera torrtoa kolla med kommunen vad som gäller i just din kommun och på just din fastighet. Det går inte att chansa, för risken är stor att du chansar fel, vilket kan bli dyrt.

Nej, du måste ha tillstånd. Skillnaden mellan anmälan och tillstånd är typ att anmälan kan göras per telefon, medan tillstånd kräver att du fyller i en blankett och att en nämnd fattar ett beslut. Men om du kollar först så att din anläggning följer reglerna så bör det gå snabbt och lätt att få ett tillstånd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser