Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sen när måste man ha tillstånd för mulltoa av kommunen?  (läst 35400 gånger)

Mårten gås

• Uppland
SV: Sen när måste man ha tillstånd för mulltoa av kommunen?
« Svar #80 skrivet: 22 dec-11 kl 23:42 »
Men enligt avloppsguiden.se så bör du läsa "Kommunal renhållningsordning".

Enligt denna är alltså latrin, urin och slam från enskilda avlopp avfall.

Ja, det är avfall som du säger, men mull är inte avfall. Mull är mull.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #81 skrivet: 22 dec-11 kl 23:45 »

Ja, det är avfall som du säger, men mull är inte avfall. Mull är mull.
Men urin och fekalier är inte mull förrän det hanterats som avfall på ett godkänt sätt och sedan betraktas som ofarligt och kan användas som mull. Därför måste du först ha en godkänd hantering av detta. Och den blir godkänd om du gör rätt och anmäler till kommunen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #82 skrivet: 22 dec-11 kl 23:52 »
Ja, då kan jag ringa till kommunen och anmäla varje gång jag sitter och skiter på en "vanlig" toalett också.
Från det att skitkorven och pisset landar i vattnet, fram tills att jag spolar kan det ibland gå hela 15 minuter som jag sitter och bryter mot lagen, innan kommun får ta det i sitt avlopp.

Skillnaden med mulltoa är att det tar något längre tid, men i praktiken skulle man kunna sitta på toaletten ett år och skita, samtidigt som man vänta på att skiten blir mull och man kan ta ur den ur andra änden.
Red´s Dead.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #83 skrivet: 22 dec-11 kl 23:57 »
Nu gör jag sträck i debatten. Bättre att sova, eftersom du Bisson antingen driver med alla på forumet, eller är helt tappad bakom en vagn.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

gästen

« Svar #84 skrivet: 22 dec-11 kl 23:57 »

Ring och kolla med din kommun. Det är enda sättet att få reda på exakt vilka krav som ställs på den platsen där du vill ha din mulltoa. Varför inte bara följa reglerna, då vet du att du har en bra och godkänd anläggning och att komposten är ofarlig att använda förutsatt att du följer föreskrifterna.

Vilken härlig inställning, man klarar alltså inte att bedöma ifall ens skit i dasset är ofarligt utan att fråga en tjänsteman på kommunen. Skall vi tvingas skaffa tillstånd för utandningsluften också? Klart man kan ta hand om sin egen skit utan att blanda in myndigheterna, det är först när du inte kan klara av det som det blir ett fall för pappa stat. Annars är det bara att fylla i formulär:
" Ansökan – Egen hantering av latrin enligt 38 § avfallsförordning (2001:1063)"

Så svaret till TS är enligt lagtexten år 2001!
« Senast ändrad: 23 dec-11 kl 00:10 av gästen »

Rödskägg

• Småland
« Svar #85 skrivet: 23 dec-11 kl 00:11 »
Ja Bisson kan du inte gå och skita i ett år istället för att förpesta hela nätet.

Det är du och dina gelikar som gör att de som vet svaren avstår att komma med inlägg på forum. Detta leder som ni redan vet till att många bra frågor förblir obesvarade.

Detta ser ut att vara mitt sista inlägg på ett tag, så God Jul, gott nytt år & glad påsk på er.

"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #86 skrivet: 23 dec-11 kl 00:14 »
God Jul, Rödskägg, jag har försökt läsa Dina inlägg.  Fast, jag har inte lärt mig än, måste läsa dem igen ...  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gästen

« Svar #87 skrivet: 23 dec-11 kl 00:16 »
Jag har 2 km till soptunnan och begår lagbrott varje gång vi olagligt transporterar avfall i våran bil till soptunnan.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #88 skrivet: 23 dec-11 kl 00:21 »
Jaha, hur har Höga Vederbörande tänkt sej att transporten ska ske då?  Ska avfallet produceras på plats vid tunnan, eller?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

donderboss

• -
« Svar #89 skrivet: 23 dec-11 kl 07:31 »
Tror inte i skal tænke så mycket på hvad bisson skriver ,han bruger ironi ,mener jeg ,som kan være et most når man støde på den offentlige forvaltnings tåbelighedder och flue pilleri ,i dom fleste EU lande er der så mange love at bare det er stå ut af sengen ,om morgenen har man jo overtrådt dom første ,man kan ochså tænke ,oh hvor må hunde och dom egerer gøre mange lovbrud ,for det er val skit och inte mul der ligger der hvor andre skal gå
God jul ,om det inte er olovligt at ønske det , :)
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Skogsola

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 23 dec-11 kl 07:58 »
 När inträder då tillståndsplikten för en mulltoa?
1. När man köper den?
2. När man placerar den på avsedd plats?
3. När man skiter i den?
4. När restprodukterna ska placeras någonstans, t.ex i grönsakslandet.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #91 skrivet: 23 dec-11 kl 08:40 »
Tillståndet att kompostera avfall gäller från vattentoalett.
Om du ska kompostera det som finns i septitanken bör man meddela kommunen.

Lagen infördes 2001.

Anmälan om kompostering av annat avfall än trädgårdsavfall enligt paragraf 38 avfallsförordningen (2001:1063)

« Senast ändrad: 23 dec-11 kl 08:48 av Bisson »
Red´s Dead.

Skogsola

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 23 dec-11 kl 08:45 »
Kompostera avfall från vattentoalett?  ??? ??? ???

kbh

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 23 dec-11 kl 08:51 »
Hur förvirrande får denna tråd bli egentligen ;D :P

Mårten gås

• Uppland
« Svar #94 skrivet: 23 dec-11 kl 08:56 »
Kompostera avfall från vattentoalett?  ??? ??? ???

Enligt avloppslagstiftningen  är det avfall från vattentoalett som ska betraktas som avfall.
Och istället för att ha tömning med bajsbil kan man kompostera det.
Red´s Dead.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #95 skrivet: 23 dec-11 kl 09:06 »
När inträder då tillståndsplikten för en mulltoa?
1. När man köper den?
2. När man placerar den på avsedd plats?
3. När man skiter i den?
4. När restprodukterna ska placeras någonstans, t.ex i grönsakslandet.
Fråga kommunen, det är de som ska godkänna din toalettlösning. Troligen gäller 2:an. Och faktiskt, reglerna är ganska enkla att följa i detta fallet, allt är inte krångligt och svårt. Och det är inte alltid som myndigheterna är ute efter att sätta dit allmänheten.

Själv brukar jag fråga även om sådant som i nuläget inte kräver tillstånd, så att det inte är på väg att komma ett tillståndskrav som gör att man måste ändra något. Och så ska ju tjänstemännen ha något att göra. Som t ex läsa på vad som står i reglerna angående tjänstemannens ansvarsområde. Det är inte sällan som de har väldigt dålig koll  >:D. Precis som vissa personer som skriver i denna tråden, och som vi inte behöver namnge.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #96 skrivet: 23 dec-11 kl 09:14 »
Har nu följt paragraferna, och kan fortfarande inte hitta att torr avföring ska betraktas som avfall någonstans.

Det måste ju finnas en paragraf som kan bekräfta detta någonstans, än så länge har jag bara sett att blöt avföring räknas som avfall.

Blöt avföring = skiten genom vattentoalett.
Torr avföring = skiten genom mulltoa.

Miljöbalken från 1998.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.HTM

Dra hit paragrafen nu då, så jag får det svart på vitt.
« Senast ändrad: 23 dec-11 kl 09:17 av Bisson »
Red´s Dead.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #97 skrivet: 23 dec-11 kl 09:16 »
Har nu följt paragraferna, och kan fortfarande inte hitta att torr avföring ska betraktas som avfall någonstans.

Det måste ju finnas en paragraf som kan bekräfta detta någonstans, än så länge har jag bara sett att blöt avföring räknas som avfall.

Blöt avföring = skiten genom vattentoalett.
Torr avföring = skiten genom mulltoa.

Dra hit paragrafen nu då, så jag får det svart på vitt.
Du kan ju visa på paragrafen för en gångs skull. Jag kan inte hitta att skiten i en mulltoa betraktas som torr. Hur jag än letar. Men uppenbart har du hittat det, så du kan ju upplysa oss andra om var det står, o store mästare på att läsa lagtexter.

anders50

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 23 dec-11 kl 09:20 »
Tycker Bisson ska ta upp detta med miljöministern, kan bli en het fråga inför nästa valrörelse!

Tänk vilka TV-debatter den kunde bli!  ;D

Mårten gås

• Uppland
« Svar #99 skrivet: 23 dec-11 kl 09:22 »
Du kan ju visa på paragrafen för en gångs skull. Jag kan inte hitta att skiten i en mulltoa betraktas som torr. Hur jag än letar. Men uppenbart har du hittat det, så du kan ju upplysa oss andra om var det står, o store mästare på att läsa lagtexter.

I avloppslagstiftningen står det tydligt att "blöt" avföring betraktas som avfall.
Och att lagen endast gäller vattentoaletter av olika slag.
Därför behöver man söka tillstånd om man vill kompostera det.
Red´s Dead.

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser