Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur högt nät  (läst 6675 gånger)

mer sommar

• Skåne
hur högt nät
« skrivet: 17 dec-11 kl 11:18 »
Hur högt bör nätet vara runt höns gården utan att de flyger i väg, har 2 dvärg o en "vanlig" höna

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: hur högt nät
« Svar #1 skrivet: 17 dec-11 kl 11:28 »
ska man inte ha när över för att hindra att rovfåglar får ett mellanmål?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Idalun

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 dec-11 kl 11:30 »
För att skydda hönsen mot rovdjur så är tipset att även sätta nät över hönsgården. Därför tycker jag att det är bra att ha så pass högt nät att du själv kan gå raklång där inne.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 17 dec-11 kl 11:34 »
Beroende på hönsras så flyger de jättehögt, så ett nättak är nödvändigt om man ska vara säker på att de stannar inne. Mina höns sitter ibland ca 8 m upp i ett träd...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 dec-11 kl 11:56 »
Och om inte nättaket är tätt går det så här. Den här millefleurtuppen gick alltid och spankulerade ovanpå nätet. Behöver väl inte nämna att han inte finns längre.

mer sommar

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 dec-11 kl 14:41 »
Ooo såklart vad dum jag e ::)
Tänkte inte så långt då jag skulle ha ha dem i vår lilla skog, men naturligtvis kommer de flyga upp i träden.
Tänkte bara att träden skyddar mot en del regn och naturligtvis kommer säkert både flygande o springande fiende...
Som jag sagt innan i ngn tråd e jag totalt ny på detta och har endast hjärta med mkt lite pengar :-[

mer sommar

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 dec-11 kl 14:45 »
Vilket är det bästa nätet då?
Hönsnät, ja men de jag såg var så lågt...??

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 17 dec-11 kl 14:56 »
Hönsnär är värdelöst, det håller inte för varken höns eller rovdjur. Putsnät med hål på max 2*2 cm är bättre. Man kan montera flera näta ovanför varandra och väva ihop dem med ståltråd.

Putsnät hittas billigt på biltema, det är 1 m högt. Tänk på att du måste hindra att rovdjur gräver sig in också, så gräv ner nätet, vik det utåt minst 30-40 cm, säkra med sten runt hönsgården eller hitta på annan lösning.

Sen kan man säga att så länge djuren är instängda rovdjurssäkert på natten så är det hyfsat säkert att ha dem ute fritt på dagen, åtminstone om det är nära bostadshus och det finns människor i rörelse i närheten då och då under dagen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 dec-11 kl 15:37 »
Hönsnär är värdelöst, det håller inte för varken höns eller rovdjur. Putsnät med hål på max 2*2 cm är bättre. Man kan montera flera näta ovanför varandra och väva ihop dem med ståltråd.

Putsnät hittas billigt på biltema, det är 1 m högt. Tänk på att du måste hindra att rovdjur gräver sig in också, så gräv ner nätet, vik det utåt minst 30-40 cm, säkra med sten runt hönsgården eller hitta på annan lösning.

Sen kan man säga att så länge djuren är instängda rovdjurssäkert på natten så är det hyfsat säkert att ha dem ute fritt på dagen, åtminstone om det är nära bostadshus och det finns människor i rörelse i närheten då och då under dagen.
Då rekommenderar ja att man spikar läckt i skarvarna så det blir stadigt om något rovdjur skulle försöka si att hoppa mot nätet och få in nosen så don kan slinga in .

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 17 dec-11 kl 16:23 »
det är inte så mycket höjden på nätet som avgör om hönsen kan flyga över, utan hur stor hönsgården är, har de chans att ta sats kan de flyga över ett tre meter högt nät utan problem, bara de får chansen att komma en bit upp innan de når staketet...
Västgötamor

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 17 dec-11 kl 16:57 »
Här har vi hönsnät, 1,70-1,80 nånting, inget nät över. Grinden är öppen när vi är hemma så hönsen går överallt. Höken har skatorna hållit sysselsatta när den flugit över.  ;D Grannens hundar har hittills inte vågat sig hit och inte räven heller.
På natten är hönsen ordentligt instängda. Vi har öppna fönster med sträckmetall utanför.
Frågan är kanske inte OM utan när det händer något :o men då får det bli annan ordning.
Jag vet de som har värphybrider och bara 1,30-nät också.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

mer sommar

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 17 dec-11 kl 17:06 »
Okej
Det börjar låta som om jag inte behöver ha ngt nät över i alla fall då där är både buskar och träd med jämna mellanrum så det blir ingen direkt startbana för dem, utan mer en helikopter lyftning om ni förstår hur jag tänker... :-[

sonja på slätten

• Halland
« Svar #12 skrivet: 17 dec-11 kl 20:44 »
Mina dvärgkochin har 60 cm högt när kring sin beteshage, och de håller sig där om inget  alltför trängande behov uppstår.
En bekant har dvärg-leghorn/italienare, och hur han än höjer, sätter remsor och annat  flyger de ut.
Så rasen har betydelse.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 17 dec-11 kl 23:05 »
nät över tycker jag du ska ha, men inte för att hönsen inte ska flyga ut utan för att höken inte ska flyga IN...
Jag tog bort nätet över min hönsgård när första snön kom, och tre dagar senare hittade jag en död tupp och en duvhök INNE i hönshuset när jag kom hem från jobbet, alla de andra hönsen stod ute i hönsgården och gjorde det mycket klart att de ville ut NU, tack så mycket...
Västgötamor

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 18 dec-11 kl 13:03 »
nät över tycker jag du ska ha, men inte för att hönsen inte ska flyga ut utan för att höken inte ska flyga IN...
Jag tog bort nätet över min hönsgård när första snön kom, och tre dagar senare hittade jag en död tupp och en duvhök INNE i hönshuset när jag kom hem från jobbet, alla de andra hönsen stod ute i hönsgården och gjorde det mycket klart att de ville ut NU, tack så mycket...

För lite skator och inga korpar?  o:)

*peppar, peppar...........*

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 18 dec-11 kl 13:08 »
För lite skator och inga korpar?  o:)

??? ??? Fattar inget, både skator och korpar tar ägg, kycklingar och höns om de får möjlighet till det.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #16 skrivet: 18 dec-11 kl 13:43 »
??? ??? Fattar inget, både skator och korpar tar ägg, kycklingar och höns om de får möjlighet till det.

Inte här! Här varnar de för duvhöken och irriterar den stackarn så han inte kan slå. Hittills har det funkat men antar det inte kan fortsätta så.
I gengäld kan de ju sno lite mat från hönsgården. Har inte ertappat dom med att sno ägg och de här hönsen värper både här och där.

Korparna jävlas med örnen så den flyr.
« Senast ändrad: 18 dec-11 kl 13:47 av ToA »

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 18 dec-11 kl 13:55 »
Inte här! Här varnar de för duvhöken och irriterar den stackarn så han inte kan slå. Hittills har det funkat men antar det inte kan fortsätta så.
I gengäld kan de ju sno lite mat från hönsgården. Har inte ertappat dom med att sno ägg och de här hönsen värper både här och där.

Korparna jävlas med örnen så den flyr.
Ok, då skulle jag vilja ha dina skator och korpar istället för mina. Korp är iofs ovanlig här, men skator tar definitivt ägg och kycklingar om de kan. Hos mig är ällingar och kycklingar instängda i burar liknande kaninbetesburar tills de är stora nog att inte vara ett lätt byte för skator och mindre rovfåglar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 18 dec-11 kl 14:52 »
Ok, då skulle jag vilja ha dina skator och korpar istället för mina. Korp är iofs ovanlig här, men skator tar definitivt ägg och kycklingar om de kan. Hos mig är ällingar och kycklingar instängda i burar liknande kaninbetesburar tills de är stora nog att inte vara ett lätt byte för skator och mindre rovfåglar.
.....å här är kycklingarna (de två som blivit) ute efter ett par dar, lösgående i flocken  :D Jag tror sparvhöken skulle va farligare, de tar björktrast inkrupna i pepparrotshobbarna. Ett Bövfelens liv, mycket snabbare och smidigare, men de verkar inte ha odlat sitt hönsintresse. Inte ens katta vill ha kycklingar men hon förser sig säkert av annat.  ::)

Å så ger du phaen i våra skator annars blir det smisk på rompan! Så d så!  >:D Ge dina lite mat istället.
Fast man ska ju minte ropa hej, vi är beredda på det mesta. :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 1 användare
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser