Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bakstenar / Schamottstenar  (läst 8796 gånger)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
Bakstenar / Schamottstenar
« skrivet: 16 dec-11 kl 00:14 »
Någon som vet vart man kan få tag på en sådan idag? Eller har förslag på någon form av alternativ?

Jag har "tegelstenar" av täljsten i ena stugspisen men skulle vilja ha något till bakningen i andra spisen i lägenheten också. Täljstensstenarna går inte att få tag på längre. Fabriken gör inte så små/tunna (har varit dit och frågat, den ligger precis där jag bor).
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Händig Man

  • Gäst
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #1 skrivet: 16 dec-11 kl 00:25 »
Någon som vet vart man kan få tag på en sådan idag? Eller har förslag på någon form av alternativ?

Jag har "tegelstenar" av täljsten i ena stugspisen men skulle vilja ha något till bakningen i andra spisen i lägenheten också. Täljstensstenarna går inte att få tag på längre. Fabriken gör inte så små/tunna (har varit dit och frågat, den ligger precis där jag bor).

Bakstenar i olika storlekar och tjocklekar kanman köpa på nätet, googla runt lite så finner du, finns ett företag i danmark som har bra stenar

jenses

  • Gäst
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #2 skrivet: 16 dec-11 kl 08:28 »
Man kontaktar närmaste gravstenstillverkare.
De brukar har liggande spillbitar av granit eller liknande som man får gratis eller någon hundring.

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #3 skrivet: 16 dec-11 kl 09:22 »
Är marmorskivor lämpliga som baksten?

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #4 skrivet: 16 dec-11 kl 12:18 »
I väntan på något bättre; helt vanliga vita kakelplattor av lite större format fungerar nästan lika bra. Eller snarare; dom fungerar bra mycket bättre än utan. Jag har två stycken liggande på ett ugnsgaller. Bra till pizza och tunnbröd men ackumulerar inte tillräckligt med värme för stora bröd. Då gör dom bara minimal nytta.

Neiklot

  • Gäst
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #5 skrivet: 16 dec-11 kl 12:27 »
Man kontaktar närmaste gravstenstillverkare.
De brukar har liggande spillbitar av granit eller liknande som man får gratis eller någon hundring.

Är det inte riskt för att granit spricker??

Kakel/klinkerplattor borde funka bra, som Kabo skrev.

Att jag inte tänkte på det igår!
(pizzabak..)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #6 skrivet: 16 dec-11 kl 12:28 »
I väntan på något bättre; helt vanliga vita kakelplattor av lite större format fungerar nästan lika bra. Eller snarare; dom fungerar bra mycket bättre än utan. Jag har två stycken liggande på ett ugnsgaller. Bra till pizza och tunnbröd men ackumulerar inte tillräckligt med värme för stora bröd. Då gör dom bara minimal nytta.

Några klinkerplattor borde vara bättre, betydligt mer massiva och tyngre (stengods). Finns upp till 40x40cm. Går säkert att få några udda hos en kakelbutik.

Annars är nog jenses tips bäst, kolla med nån som gör gravstenar eller ännu hellre bänkskivor till kök, finns garanterat spillbitar i lagom format. Går bra att justera med en billig "diamatskiva" på vinkelslipen om det inte passar exakt.

jenses

  • Gäst
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #7 skrivet: 16 dec-11 kl 12:35 »
Är det inte riskt för att granit spricker??
Nej, varför tror du det?
Jag har i alla fall bakat bröd på granit-"baksten" varje vecka i två år nu utan att den sprack.

jenses

  • Gäst
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #8 skrivet: 16 dec-11 kl 12:38 »
Att jag inte tänkte på det igår!
(pizzabak..)

Tyvärr kommer de flesta ugnar inte tillräckligt upp i temperaturen,
för att kunna baka riktiga pizzor behöver man ju egentligen åtminstone 350 grader...

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #9 skrivet: 17 dec-11 kl 01:17 »
Tack för alla tipsen!

Spricker gör väl allt stenmaterial om man gör misstaget att ställa in det i en redan uppvärmd ugn ... >:(  Granit fungerar ypperligt, när plattorna är typ 2-3 cm tjocka. Tjockare än så tror jag är litet riskabelt vad det gäller sprickbildningar inom materialet. Ugnseldfasta klinkers är ju en idé men dom håller för litet värme pga att dom är för tunna. Det är limpor och sånt jag tänkt mig baka och då snurrar klinkerplattorna bara runt, runt när man lägger dom ovanpå varandra. Funkar inte rent praktiskt.

Granit och kalksten är visst vanligast. Jag vet inte om marmor är lämpligt. Jag har en (värdefull) marmorskiva liggande hemma kom jag på. Den är från en antik tvättkommod som är slängd. Hmm. Nä jag vågar inte använda den. Den har rätt tjocklek men är alldeles för stor. Jag får kolla upp detta med marmor.

Ifjol när jag googlade efter bakstenar fanns ingenting. Nu fanns det massor. Dyrt är det: 450 - 600 kr och då är portot inte inräknat. Runt 7 kg.
http://www.hus-modern.se/baka/baksten-ugnssten-c-146-1.aspx
http://www.kelkoo.se/c-100410023-koksartiklar/keyword/baksten

Jag får väl ta en tur och knata uppför backen till Hanriis hus och se om de har nåt hemma. Täljsten är det enda jag vet som inte spricker när man tar det direkt från frysen och in i ugnen eller tvärt om. Blir nog en täljsten till slut i alla fall när jag får råd nån gång. Tills vidare skall jag kolla på trädgårdsplattorna i granit på Bauhaus. Dom lär kosta 70 spänn och funka rätt bra. Blir spännande om jag klarar att få hem den hel med cykel  ;D Tack för alla tipsen!
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #10 skrivet: 17 dec-11 kl 01:22 »
Det var härifrån jag fick iden om trädgårdsplattan som baksten:
http://www.bakasurdeg.se/Links.aspx?c=7005#764
Kolla gärna in länken, där verkar finnas en del matnyttig info för den som gillar surdegsbak!
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Neiklot

  • Gäst
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #11 skrivet: 17 dec-11 kl 08:11 »
Nej, varför tror du det?
Jag har i alla fall bakat bröd på granit-"baksten" varje vecka i två år nu utan att den sprack.

Nej ingen direkt anledning. :)

jenses

  • Gäst
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #12 skrivet: 17 dec-11 kl 13:58 »
Granit fungerar ypperligt, när plattorna är typ 2-3 cm tjocka. Tjockare än så tror jag är litet riskabelt vad det gäller sprickbildningar inom materialet.
Varför? Berätta!  :)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #13 skrivet: 17 dec-11 kl 15:13 »
Temperaturutjämningen går snabbare helt enkelt. Inga temperaturskillnader inom materialet. Eldar du på en stenhäll så kan den spricka. Den blir lokalt för snabbt varm. Samma fenomen lär dock ha orsakat sprickbildning även hos tunna (vanliga) bakstenar då man satt in en kall sådan i en varm ugn.

Själva grejen med dom här bakstenarna är ju att materialet tar åt sig värme snabbt men avger det litet saktare till bakgodset. Jag har som sagt använt täljstenar tidigare. Dom är jättebra för sånt här. Har även grillat biffar och stekt på sådana.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

jenses

  • Gäst
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #14 skrivet: 17 dec-11 kl 15:38 »
Själva grejen med dom här bakstenarna är ju att materialet tar åt sig värme snabbt men avger det litet saktare till bakgodset.
Det stämmer inte.
Det finns inget material som har olika värmeledningsförmågor åt olika håll (kall -> varm, varm -> kall),
värmeledningsförmågan är en materialkonstant.

Själva grejen med bakstenarna är att de har en mycket bättre värmelagringskapacitet än den omgivande luften i ugnen -
när man öppnar dörren eller sätter i brödet kyler ugnen inte så starkt ner som utan baksten.

När eller om granit spricker beror nog mer på stenens kvalitet än på tjockleken,
granitens utvidgningskoefficient är bara 0,8 mm/meter/100 kelvin -
du får räkna ut själv hur stor skillnaden är mellan en 3cm tjock ock en 6 cm tjock granitskiva.

Och självklart är det en alltid bra idé, oavsett material,  att inte hälla över kallt vatten på den heta bakstenen,
eller ta stenen från frysen in i den 250gradig varma ugnen...

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #15 skrivet: 17 dec-11 kl 15:56 »
Det stämmer inte.
Märk inte ord. Stenen värms upp snabbare än bakningsprocessen efteråt.

Praktik och teori går inte heller alltid hand i hand. Det lysande undantaget är just vissa bakstenar. Täljsten har vi använt i minst femhundra år på det sättet och praktiken har visat att detta kan du verkligen ta direkt från frysen till ugnen och vice versa. Cordierit vet jag inte, det har jag inte använt, men det är ganska vanligt i industriella matsammanhang. När jag hade värdshus i Handöl använde vi uteslutande täljsten för sådana här ändamål. Dom kan säkert spricka också, men det har aldrig hänt mig i alla fall, inklusive el-element som togs in från kylan ute och sattes på direkt.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

jenses

  • Gäst
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #16 skrivet: 17 dec-11 kl 18:02 »
Märk inte ord. Stenen värms upp snabbare än bakningsprocessen efteråt.
Behöver bakningsprocessen också uppvärmas?  :o

Ugnen utan baksten värms också  snabbare upp "än bakningsprocessen efteråt".
Håll dig till fakta istället för struntprat full av önsketänkande.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #17 skrivet: 17 dec-11 kl 23:22 »
Du är ohövlig och oförskämd. Håll dig till forumreglerna och bete dig hyfsat istället för att ironisera.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

jenses

  • Gäst
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #18 skrivet: 18 dec-11 kl 01:07 »
Du är ohövlig och oförskämd. Håll dig till forumreglerna och bete dig hyfsat istället för att ironisera.
Jaha, det var allt? Slut på argument och fakta? Istället lite påhopp och moralisering?
Allt som vanligt alltså  :'(

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Bakstenar / Schamottstenar
« Svar #19 skrivet: 18 dec-11 kl 16:10 »
Jaha, det var allt? Slut på argument och fakta? Istället lite påhopp och moralisering?
Allt som vanligt alltså  :'(
Precis. Men jag förväntar mig inget annat från din sida och går därför inte i polemik med dig. Jag uppmanar dig åter igen att hålla dig till forumreglerna och behålla en hyfsad ton.

Så här ser jag på inlägg som jag gärna läser:
De innehåller något som berör trådämnet, eller någon liten utsvävning därav.
De innehåller ett visst mått av hjälpsamhet då hjälp efterfrågas.
De håller en vänlig eller åtmindstone neutral och korrekt ton.
De innehåller argumentation som inte innehåller negativa epitet riktat mot någon/några inläggskrivare.
De innehåller fakta utan att för den skulle ironisera eller förminska andras faktakunskaper, åsikter eller praktiska erfarenheter.
De slår inte ned på folk som har åsikter, faktakunskaper eller praktiska erfarenheter som avviker från ens egna.
De innehåller inte återkommande negativiteter riktade till personer här på forumet.
De innehåller inlägg som kan förmedla ett visst mått av ömsesidig förståelse och kanske till och med en ursäkt, när det framkommer att andra inläggskrivare känner sig kränkta av ett inlägg man skrivit.
De innehåller synliga tecken på att man tagit till sig av det som folk skriver när så har skett återkommande fall, och försök till bättring.

Nu avviker jag från trådämnet och säger dessutom att det är tyvärr alltför tydligt att det finns medlemmar här på forumet som inte har som agenda att i första hand hjälpa folk, utan har behov av något något helt annat.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare
Parakit

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser