Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktersättning  (läst 28979 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Slaktersättning
« Svar #60 skrivet: 26 dec-11 kl 21:14 »
Bara ett förtydligande, jordbruksverket lägger sig inte i priserna.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #61 skrivet: 26 dec-11 kl 23:13 »
Ja, då går vi till baka till "javills" inlägg... (Det första inlägget i tråden)
Dina lamm klassade sig som P, vilken ras är det? Kanske att det är helt fel ras för komersiell slaktuppfödning.
De klassade sig som +1, vilket tyder på att de var extremt magra. Vilken typ av bete har det gått på i sommar?
Kanske att du skickade dom för sent, de hann gå ner i kondition för mycket nu under det dåliga höstbetet... Det var ju baggar, så de borde ha haft anlag för muskelmassa (mer än tacklamm har). Har de svält sig själva, för att det funnits brunstiga tackor i närheten?
Om de inte gick på speciellt bra bete, så skulle du senast i augusti kännt över dom och lagt till kraftfoder, eftersom din avsikt var att skicka dom till slakteriet för att få pengar. Enligt principen att ,man måste satsa lite för att få tillbaka senare.
Jag har alltid sagt att fåruppfödning är en extrem form av sparande = Man sätter in pengar och har man tur får man ut dom, igen med ränta.

Jag har skrivit det mesta redan. Rasen är gotlandsfår. Jag hade 17 baggar som var för små att skicka ifjol. Dum som jag var skickade jag dem inte då i alla fall utan de fick vara kvar över vintern och fick då bra hösilage. Sen gick de på bete hela sommaren. Hade en köpare som skulle hämta dem i augusti. Av det blev blev det då inget. Några blev jag av med. De sista elva ordnade slakteriet en köpare åt (ett annat slakteri). Det sura var att de såldes dom får eftersom de var över ett år gamla. Ett par av dem var tunna men, de flesta fick O och de vägde upp till 24 kg. Men, eftersom de klassades som får så fick vi samma pengar oavsett vikt och hull. (När jag skrev första inlägget saknades andra sidan av avräkningen.)

Visst var det lite pengar men, jag är ok med det. Att sälja till ett större slakteri är i princip omöjligt aug till nov ifall man inte har kontrakt. Men, nu blev jag av med dem och fick behålla skinnen. Jag har lärt mig att aldrig spara några småfisar fler gånger. I alla fall inte fler än vi gör av med själva.  ::)
« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 00:32 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mårten gås

• Uppland
« Svar #62 skrivet: 26 dec-11 kl 23:18 »
Bara ett förtydligande, jordbruksverket lägger sig inte i priserna.

Varför har dom då satt upp sådana regler?
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Existens?

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 26 dec-11 kl 23:38 »
Vad är det för regler jordbruksverket satt upp som påverkar klassning av kött?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #64 skrivet: 27 dec-11 kl 09:12 »
Okey, då förstår jag, Javill.
Jag hade gjort annorlunda. Jag hade börjat att slå på dom kraftfoder redan i februari månad, när ljuset återkommer - då börjar dom att växa (eg redan i slutet av januari) om jag inte tyckt att dom växte tillräckligt bra på ensilaget. Sen hade jag vägt dom var 14:de dag för att kolla viktuppgången. Eftersom det är Gotlandsfår och man vill ta tillvara skinnen, hade jag låtit baggarna gå på bete 1-1,5 månader (för att skinnen ska få bra kvalité) och sedan skickat dom till slakt. Då hade det inte funnits någon risk att de klassar sig som får, samt slakterierna tar emot lamm då eftersom det är en viss brist i början på sommaren. Priserna är dessutom mycket högre då än på hösten.

Så har jag gjort med "överblivna" bagglamm. Jag fick ca 7-800:-/st + moms för dom, viket inte betalar vinterfodret, men OK det är bättre än det du fick.

Tillägg: Mina bagglamm var 12-13 månader när de slaktades, men klassade sig som lamm.
« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 09:14 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 27 dec-11 kl 10:38 »
Jag har kollat den gamla avräkningen från 2005. Jag fick 730:- i snitt för bagglammen. 30:-/kg + 10:-/kg i kontraktstillägg. + moms
De klassade sig R- i snitt och 2+. Jag skickade dom sista veckan i maj och tog tillbaka skinnen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #66 skrivet: 27 dec-11 kl 10:41 »
Vad är det för regler jordbruksverket satt upp som påverkar klassning av kött?

Inga.
Däremot påverkar klassningen av kött priset, efter regler som jordbruksverket satt upp.
Reglerna för klassning står på jordbruksverkets hemsida.
Och det ser ut som ett sätt att gynna farmindustrin, framför eget djurhushåll.
Red´s Dead.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #67 skrivet: 27 dec-11 kl 10:51 »
Reglerna för klassning av kött är lika inom hela EU. Det är EU som har satt reglerna för klassning av kött, Jordbruksverket har bara antagit dom reglerna.
Se länken nedan:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:337:0003:0030:SV:PDF

vallhunden

• Västergötland
« Svar #68 skrivet: 27 dec-11 kl 10:53 »
Jag säger inte att reglerna är bra, men man kan anpassa sig till dom om man vill spela med i det spelet...

Mårten gås

• Uppland
« Svar #69 skrivet: 27 dec-11 kl 11:00 »
I så fall har EU som målsättning att effektivisera raserna, genom att gynna missfoster av typ belgian blue för varje enskild ras.
Och få fram raser som kräver vetrinär hjälp vid fortplantning och födsel, mm.mm.
Det om något ska anses som djurplågeri, och borde mötas med protest.
Finns ingen anledning att sjunka så lågt och börja anpassa sej till dom reglerna.

« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 11:04 av Mårten gås »
Red´s Dead.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #70 skrivet: 27 dec-11 kl 11:05 »
I så fall har EU som målsättning att effektivisera raserna, genom att gynna missfoster av typ belgian blue för varje enskild ras. mm.mm.
Och få fram raser som kräver vetrinär hjälp vid fortplantning och födsel.
Det om något ska anses som djurplågeri, och borde mötas med protest.
??? ??? ???
Jag anser inte att mina Gotlandsfår är missfoster, fast de får en bra klassning!!! >:D
De behöver inte speciell hjälp vid fortplantning och födsel. Och min uppfödning av dom anser jag verkligen inte är djurplågeri.  >:D

Nu tycker jag att du drar för stora växlar!!!

Mårten gås

• Uppland
« Svar #71 skrivet: 27 dec-11 kl 11:12 »
Nu tycker jag att du drar för stora växlar!!!

Ja, men visst är det målsättningen med EU´s lagstiftning, varför ska man blunda för det?
Att dina får räknas till en bra klass idag, är ingen garanti att dom även kommer rankas till en bra klass i morgon, om alla börjar följa dessa regler.
Då endast belgian blue typer kommer klassas bra.

Krävs en oberoende förening som kan samla bonderna och protestera, med djurskyddslagen i bakgrunden.
Red´s Dead.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #72 skrivet: 27 dec-11 kl 11:17 »
Vill bara påpeka att dessa regler redan följs.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #73 skrivet: 27 dec-11 kl 11:23 »
Vill bara påpeka att dessa regler redan följs.

Inte av alla, och dom som följer dessa regler kommer till slut själva att se ut som en belgian blue, både fysiskt och mentalt.
Red´s Dead.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #74 skrivet: 27 dec-11 kl 11:24 »
Och där lade jag ner denna diskussionen...

Mårten gås

• Uppland
« Svar #75 skrivet: 27 dec-11 kl 11:28 »
Och där lade jag ner denna diskussionen...

Vill inte inse att belgian blue muskler inte är äkta, och en belgian blue skulle inte duga till att dra en plog på åkern, kan ju knappt gå.
För att inte tala om kvaliteten på köttet.
Red´s Dead.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #76 skrivet: 27 dec-11 kl 11:31 »
Fick EU bestämma skulle en vanlig människa som arbetar se ut som en belgian blue, inte kräva någon sömn och avlida vid 40 års ålder, och samtidigt vara färdigväxt vi 5 år, så han kan börja arbeta så fort som möjligt.
Red´s Dead.

Charlotte

• -
« Svar #77 skrivet: 27 dec-11 kl 11:35 »

Vill bara påpeka att här diskuterar vi Får och deras prissättning på slakterier, inte Belgian Blues vara eller icke vara.
En sådan tråd finns redan. Men inte på Fårforumet...
Mvh
Moderator Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Existens?

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 27 dec-11 kl 11:40 »
Du är ju fullständigt paranoid, Mårten gås, eller så driver du bara med oss.

Det finns inget i klassningsreglerna som gör att man måste ha speciella raser. Du kan få en bra klass på precis vilken ras som helst, det är upp till uppfödaren och dennes intresse/kunskaper.

För den som föder upp djur för eget bruk eller vill sälja som återtag har ju klassningen ingen som helst betydelse, där gäller det att hitta kunder som vill betala för just den kvalitet man erbjuder. Om det sen är smällfeta eller bengetter, det handlar bara om att para ihop rätt kött med rätt kund.
Sen går ju givetvis allt enklare om man håller sig till dom normala klassningarna, men nåt måste är det inte.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #79 skrivet: 27 dec-11 kl 11:51 »
Man kan ju alltid skylla på att det är kundens fel, att det är han som köper billigt kött som hetsar Eu att ta fram dessa klassningar.
Men tyvärr är det så att priset på köttet långt ifrån alltid överensstämmer med kvalitet och smak.
I och med att foder kostar pengar, blir utfodrat kött dyrare. Men smaken och kvaliteten blir inte bättre bara för att det är ett högre pris på köttet.

Som enda motmedel ser jag att fler folk skaffar normala djur och har självhushållning, samtidigt som man delar med sej till släkt och vänner.
Då slipper man det där djävulska köttet.
Red´s Dead.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare
Karlsdotter, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser