Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka fåglar klarar sig utomhus året runt?  (läst 5466 gånger)

Sebbar

  • Gäst
Vilka fåglar klarar sig utomhus året runt?
« skrivet: 13 dec-11 kl 12:16 »
Vilka fåglar klarar sig utomhus året runt med tillgång till ett simpelt vindskydd?
Jag har redan vaktlar, fasaner, ankor och duvor. Dessa klarar det utmärkt.

Har läst lite om kalkoner, klarar dessa kylan bra eller dåligt? De kommer ju från kanada  väl? där är det både kyligt och snö...
Kom med tips på "utefåglar"

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Vilka fåglar klarar sig utomhus året runt?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-11 kl 00:50 »
Påfåglar och pärlhöns är väldigt tåliga. Det viktigaste är att de har tjocka sittpinnar så de inte förfryser fötterna. De är fötterna som är känsligast.
Men annars ska det inte vara några problem om de har ett enkelt vindskydd. De klarar kyla myyyycket bra.

Kalkoner vet jag inte. Men låter logiskt att de skulle klara sig rätt bra ute i kylan eftersom de kommer från kanada.. Men deras ansiktsgrej som hänger borde väl förfrysa?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Eva R

  • Inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
SV: Vilka fåglar klarar sig utomhus året runt?
« Svar #2 skrivet: 18 dec-11 kl 19:57 »
Mina broncekalkoner bodde ute med bara ett vindskydd hela förra vintern.
De fick ljummetvatten två gånger om dagen och ordentligt med spannmål.
Var pigga och glada och rörde sig mycket ute, om snön inte var för djup.
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Vilka fåglar klarar sig utomhus året runt?
« Svar #3 skrivet: 18 dec-11 kl 20:16 »
Hur definierar ni vindskydd?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Xoot

  • Gäst
SV: Vilka fåglar klarar sig utomhus året runt?
« Svar #4 skrivet: 18 dec-11 kl 20:23 »
Hur definierar ni vindskydd?

Ja det kan ju vara intressant. Ett vindskydd för mig består av tak och 3st väggar.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Vilka fåglar klarar sig utomhus året runt?
« Svar #5 skrivet: 18 dec-11 kl 21:02 »
Ja det kan ju vara intressant. Ett vindskydd för mig består av tak och 3st väggar.
Är väl 3 väggar och tak som jag främst tänker på då.  ::)  :) Fast en liten extra vägg på "öppna sidan" så det inte blåser rakt in på något håll..
Hoppas ni förstår..
Alltså, ingen isolering eller så. Håller bara en del av vinden ute.
« Senast ändrad: 18 dec-11 kl 21:05 av Serama »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vilka fåglar klarar sig utomhus året runt?
« Svar #6 skrivet: 18 dec-11 kl 21:16 »
Kylan är inte problemet , räven är ju problemet .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vilka fåglar klarar sig utomhus året runt?
« Svar #7 skrivet: 18 dec-11 kl 21:52 »
Kylan är inte problemet , räven är ju problemet .
Precis så är det. Ett enkelt oisolerat men rovdjurssäkert hus är tillräckligt till ankor, myskankor och gäss. Bor man i södra Sverige och har lagom många djur per kvadratmeter så räcker det även till höns.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sebbar

  • Gäst
SV: Vilka fåglar klarar sig utomhus året runt?
« Svar #8 skrivet: 18 dec-11 kl 22:33 »
Kylan är inte problemet , räven är ju problemet .
Vad är det som säger att jag ska ha fåglarna löst bara för att jag har vindskydd?  ::)  ???
Har faktiskt vindskydd inne i säkra voljärerna ;)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vilka fåglar klarar sig utomhus året runt?
« Svar #9 skrivet: 19 dec-11 kl 00:15 »
Ah du tänker så  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vilka fåglar klarar sig utomhus året runt?
« Svar #10 skrivet: 19 dec-11 kl 09:52 »
Vuxna kalkoner är tåliga men unga kalkoner kan vara lite känsliga. Problemet med kalkoner är att dom behöver rätt stor yta för att må bra. Mina är instängda i en box nattetid och går ute på ca 2000m2 dagtid. Jag har en hönsgård till dem på drygt 30 m2 som jag kan stänga in dem i. Problemet är att dom väldigt snabbt uppvisar stressade "djur i bur" beteenden. Jag har bronskalkoner och dom är inte hysteriska eller stressade på något sätt men inte lika dumtröga som slakthybrider som exempelvis Ingelsta Kalkon har. Hybriderna är ju avlade för att kunna gå trångt men dom är förmodligen mer känsliga för väder utöver det faktum att dom blir groteskt stora.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Vilka fåglar klarar sig utomhus året runt?
« Svar #11 skrivet: 19 dec-11 kl 10:23 »
Problemet är att dom väldigt snabbt uppvisar stressade "djur i bur" beteenden.

Hmm... Det har nog aldrig Ingvar (Bourbon) och Berit (Röd Brons) hört talas om. ::) Latkorvarna.
Däremot upplevde jag att cröllarna var lite mer så - "Släpp ut mig, skynda, skynda, jag vill ut NUUU!" fast de hade mer än dubbla utrymmet inne + att de var mindre än hälften så stora  i storlek som Ingvar o Berit. Ettriga. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Strättö

  • Inlägg: 101
  • Djur & lifs kvallite
    • Småland
    • Välkommen till Marsholm i Småland
SV: Vilka fåglar klarar sig utomhus året runt?
« Svar #12 skrivet: 15 feb-12 kl 08:19 »
 :)Hej Kalkonvänner ;)
Upplever att många gånger äldre djur som är inköpta är mer rädda....så har det varit för mej ::)
Cröllwitzer hadde jag & de var väldigt tama & kaxiga mot andra fjäderfän, gick inte att ha ihop med hönsen de slog iäl en tupp :-X
Vild Kalkonerna går jättebra med hönsen o:)
Medans kläkta är hur tama som helst :D Ömtäliga tills fjädrarna vuxit ut sedan otroligt tåliga :)
Däremot är problemet att de är så nyfikna & ska på allt & testa allt så besökare blir lätt rädda & även jag då de mer än gärna flyger upp på Bilar >:(.........inte alls populärt :-\
Annars är det en utmärkt fågel som söker mycke föda själv i frihet, tycker ja
Hade gott // Strättö ::)
Ärlighet varar längst, Gör alltid så gott du kan, lev & gör det du gillar.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vilka fåglar klarar sig utomhus året runt?
« Svar #13 skrivet: 15 feb-12 kl 13:36 »
Gässen o kalkonerna tycker jag är enklare än vad hönsen är faktiskt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 1 användare
Burn0ut

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser