Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kött till självhushåll *nybörjare*  (läst 20265 gånger)

Raggsocka

• Gäst
Kött till självhushåll *nybörjare*
« skrivet: 11 dec-11 kl 23:42 »
Hej

Jag är ny här på forumet och jag visste inte riktigt i vilken tråd jag skulle lägga min frågan så jag gör det här och hoppas det är rätt  :)

Jag och sambon har funderingar på att köpa ett hus med 4000 KVM tomt och en lada på 300 KVM. Vi funderar på att bli självhushållande där så mycket som det går att bli. Vi tänker att det mesta av vår mat ska komma ifrån odlingar som vi ska ha på marken. Vi äter kött kanske 1 gång per vecka i dagsläget.

Vi har 3 hundar av mellanstora raser som vi BARFar just nu, vi köper köttet åt dem och vill även att deras mat ska komma ifrån oss. Nu till min fråga, vad för djur ska vi satsa på för att tillgodose vår familjs behov av kött på den storlek vi har på marken?

2-3 får kanske är för mycket för storleken på vår mark? Har ni andra förslag i så fall? Vi är nybörjare på detta med djurhållning och vill att allt ska skötas på rätt sätt så förlåt om vissa frågor är ganska basic :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Kött till självhushåll *nybörjare*
« Svar #1 skrivet: 11 dec-11 kl 23:46 »
Kaniner och höns :-D!
//Lina

Raggsocka

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 dec-11 kl 00:00 »
Kaniner och höns :-D!

Tack för ditt svar :)

Jag har funderat lite på höns men har hört att det rent effektivitetsmässigt är en förlustaffär. Jag kanske har fel. Har inte tänkt på kaniner faktiskt. Men blir det inte väldigt mycket slaktande med både höns och kanin. Tänkte att mina hundar nu äter ca 1 kycklingar/vecka. Kanske behövs en stor population då. Hur mycket utrymme behöver kaniner för att må bra? Har själv bara haft en sällskapskanin som gick på låda här hemma så det känns lite i magen :) Hur slaktar man kaniner?

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 dec-11 kl 00:00 »
Gäss att slakta till hösten och lägga i frysen spar ett eller två avels par över vintern och som skrivits kaniner och höns för både ägg och kött andra djur blir förstora skulle ja tro .Lycka till

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 12 dec-11 kl 00:21 »
Som de andra har skrivit, kaniner, höns och gäss. Ni har för lite mark till får. För jag gissar att ni vill ha tomten till annat än bara bete. Även om ni använder hela så räcker det inte till mer än ett par tackor och då måste ni köpa in allt vinterfoder. Då kan ni lika gärna köpa mat till hundarna för de pengarna. Ett par lamm om året räcker inte långt i matväg.  Så kaniner skulle nog vara det bästa om det ska bli något av det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 12 dec-11 kl 00:31 »
Beroende på storlek på kaninen... Men jag har mina dvärgar (ca 1kg) i 120*60cm burar och skulle inte ha mindre. Den storleken är dock godkänd för betydligt större niner.

Jag tycker att det är skitjobbigt att slakta djur på över 2kg. Kaniner är busenkla. Avliva med bakhuvudsslag. Avbloda och hugg/skär-knipsa av huvudet. Häng upp med s-krok i fotlederna. Skär försiktigt loss huden runt baktassen. Dea ner längs benen. Snitta loss huden från svansen. Dra av hela skinnet som en tub. Öppna försiktigt bukhålan, knipsa loss svansen frpg ryggraden och knäck upp/knipsa upp bäckenbenet. Dra i svansen neråt. Hela paketet kommer ut! Skölj och låt rinna av i nån timme. Frys in.

Men om du barfar kan du ju lika gärna ge dom hela/halva :-)?

Tack för ditt svar :)

Jag har funderat lite på höns men har hört att det rent effektivitetsmässigt är en förlustaffär. Jag kanske har fel. Har inte tänkt på kaniner faktiskt. Men blir det inte väldigt mycket slaktande med både höns och kanin. Tänkte att mina hundar nu äter ca 1 kycklingar/vecka. Kanske behövs en stor population då. Hur mycket utrymme behöver kaniner för att må bra? Har själv bara haft en sällskapskanin som gick på låda här hemma så det känns lite i magen :) Hur slaktar man kaniner?
//Lina

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 12 dec-11 kl 06:20 »
Kaniner :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 12 dec-11 kl 08:02 »
Myskankor , växer snabbt är delikata  ::) och lägger bra med ägg .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Maria C S

• Småland
« Svar #8 skrivet: 12 dec-11 kl 08:22 »
Bra kanin ras om man vill ha kött är fransk vädur dom (om det är bra djur) har en vikt vid ca 4 kg på fyra månader !
Dom får vanligen stora kullar 8-12 ungar / kull !

Kalkoner växer väl snabbt med Bronskalkoner ! Men dom kanske blir för stora ! Har ingen erfarenhet av sådana bara en förbi passerande tanke !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #9 skrivet: 12 dec-11 kl 08:25 »
Kanin och höns är ju givet, men det räcker ju inte. Minst tre olika djurslag brukar man ju säga och jag tycker att du ska satsa på rött kött eftersom både höns och kanin är vitt.

Vilt tycker jag är det allra bästa och det är vad mina jyckar lever på under vinterhalvåret. Jag barfar dock inte. Lamm och nöt är också bra. Kor och får är ju inte så lätta att hålla själv och det är inte alla som jagar, men det finns säkert folk som vill byta med dig!

Att idka byteshandel med någon tror jag är det enklaste sättet att få tag i fler sorters kött, ffa rött.

Mina hundar har ätit gås vid ett tillfälle och det var första och sista gången! De fick äta upp pillet och snafset efter en gåsamiddag, så köttet var tillagat och de släppte så gräsliga fisar natten efter att jag vaknade av att det stack i halsen och osade svavel!  :-X  De är vana vid varierad kost och är inte fisiga av sig, men det är var det jäkligaste jag varit med om... Antar att det beror på gåsens fett. Dels är det rätt mycket av det, dels verkar det vara liksom kraftigare än annat djurfett. Hur som helst... går ger jag dem inte igen!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 12 dec-11 kl 08:33 »
Min erfarenhet är atyt fransk vädur inte alls är en bra köttkanin. Dels är fettet gult, så många tycker att det ser oaptitligt ut, dels är slaktutbytet dåligt, dvs det är mycket ben och inälvor men lite kött. Dessutom äter de mer och växer långsammare än de bra köttraserna, som är t ex new zealand red och nz white, stora silver, blå wiener, och ev vit lant.

Det är egentligen bara new zealand som aktivt selekterats för köttproduktion. Bra köttkaniner ska ha en jämn tillväxt på ungarna, vara bra foderomvandlare, ha bra slaktutbyte och ha jämna bra födelsetal, 8 är det ideala antalet ungar per kull.

Gäss är den effektivaste foderomvandlaren av gräs till kött. Man kan ha få djur på vintern, men ändå ha många att slakta på sommaren/hösten. De kräver bara enkla byggnader och relativt små betesmarker. Det bästa djuret för köttproduktion om man har ett par tusen kvadratmeter bete, tycker jag.

Mina hundar har ätit gås vid ett tillfälle och det var första och sista gången! De fick äta upp pillet och snafset efter en gåsamiddag, så köttet var tillagat och de släppte så gräsliga fisar natten efter att jag vaknade av att det stack i halsen och osade svavel!  :-X  De är vana vid varierad kost och är inte fisiga av sig, men det är var det jäkligaste jag varit med om... Antar att det beror på gåsens fett. Dels är det rätt mycket av det, dels verkar det vara liksom kraftigare än annat djurfett. Hur som helst... går ger jag dem inte igen!
Gäss ska inte vara så feta, då har man antingen felutfodrat dem eller så har man inte använt rätt avelsdjur. Sen ska man givetvis inte äta upp det överskottsfett som ändå blir rent, så som hundarna gjorde. Man använder det istället för smör att steka i, på smörgåsen osv. Ett bra sätt att inte behöva så mycket mejeriprodukter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Maria C S

• Småland
« Svar #11 skrivet: 12 dec-11 kl 09:11 »
Min erfarenhet är atyt fransk vädur inte alls är en bra köttkanin. Dels är fettet gult, så många tycker att det ser oaptitligt ut, dels är slaktutbytet dåligt, dvs det är mycket ben och inälvor men lite kött. Dessutom äter de mer och växer långsammare än de bra köttraserna, som är t ex new zealand red och nz white, stora silver, blå wiener, och ev vit lant.

Gult fett förekommer i olika linjer och olika raser !
Jag har inte gult fett i mina ! Och visst ser det oaptitligt ut ! Det är dessutom genetiskt ärftligt !
Fransk vädur gör tvärstopp i tillväxten vid 4 mån så det är inte lönt att fodra vidare för sen går det sakta !
Jättarna har grov benstomme och lite köttmassa och långsam tillväxt !
Jag har inte fött upp dom raser du nämner men det är bra raser med !
Men dom har väl ingen direkt muskel massa förrän dom är 6 månader ! Vuxen vikt kring 4 kg !

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 12 dec-11 kl 09:17 »
Gult fett förekommer i olika linjer och olika raser !
Jag har inte gult fett i mina ! Och visst ser det oaptitligt ut ! Det är dessutom genetiskt ärftligt !
Fransk vädur gör tvärstopp i tillväxten vid 4 mån så det är inte lönt att fodra vidare för sen går det sakta !
Jättarna har grov benstomme och lite köttmassa och långsam tillväxt !
Jag har inte fött upp dom raser du nämner men det är bra raser med !
Men dom har väl ingen direkt muskel massa förrän dom är 6 månader ! Vuxen vikt kring 4 kg !
De raser jag nämner slaktas kring 16 v, och har då haft sin mest effektiva tillväxt. De har ätit mindre och får ut mer köttvikt än fransk vädur. Jag har i nuläget slaktat typ 350-400 kaniner av olika raser, linjer och ålder. Och har du hittat en FV-linje med de egenskaper du beskriver, så grattis. Men jag tror inte att de har bättre egenskaper än t ex nz. Och vilken vuxenvikt en kaninras har är ganska ointressat. Snarast är det en fördel om de inte väger för mycket som vuxna. Men det är mängden kött man får ut vid ca 16 v och hur mycket det köttet har kostat per viktenhet i foder som är intressant för att räkna på lönsamheten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Raggsocka

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 dec-11 kl 09:18 »
Oj vilka bra svar! Tack alla! Måste springa iväg nu men svara alla lite senare idag.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 12 dec-11 kl 09:35 »
Bra kanin ras om man vill ha kött är fransk vädur dom (om det är bra djur) har en vikt vid ca 4 kg på fyra månader !
Dom får vanligen stora kullar 8-12 ungar / kull !

Kalkoner växer väl snabbt med Bronskalkoner ! Men dom kanske blir för stora ! Har ingen erfarenhet av sådana bara en förbi passerande tanke !
Har kalkoner här , visst e dom stora men å andra sidan sävliga djur som inte kräver så mkt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Maria C S

• Småland
« Svar #15 skrivet: 12 dec-11 kl 09:49 »
De raser jag nämner slaktas kring 16 v, och har då haft sin mest effektiva tillväxt. De har ätit mindre och får ut mer köttvikt än fransk vädur. Jag har i nuläget slaktat typ 350-400 kaniner av olika raser, linjer och ålder. Och har du hittat en FV-linje med de egenskaper du beskriver, så grattis. Men jag tror inte att de har bättre egenskaper än t ex nz. Och vilken vuxenvikt en kaninras har är ganska ointressat. Snarast är det en fördel om de inte väger för mycket som vuxna. Men det är mängden kött man får ut vid ca 16 v och hur mycket det köttet har kostat per viktenhet i foder som är intressant för att räkna på lönsamheten.

Vad väger dom då vid 16 veckor ?
Den enda ras jag sett gult fett i är angora om jag ska vara ärlig !
Jag har slaktat 1000 tals kaniner  :P
Fodret är gratis och självodlat !
Jag räknar hur mycket kött det blir per slaktat djur och den tid det tar att födaupp och sköta kullen !

Tror vi ser lite olika på det hela men jag ska inte heller vara lönsam  ::) Bara få mat i frysen !

sonja på slätten

• Halland
« Svar #16 skrivet: 12 dec-11 kl 10:05 »
Skillnaden mellan kalkoner och gäss är att gässen är mycket billigare i maten. Bara under de första veckorna behöver de köpt foder, sedan lever de på gräs, och har man fruktträd äter de upp all fallfrukt. Kalkoner har mycket bra  foderomvandlingsförmåga, de betar en del, men behöver också mycket köpefoder.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 12 dec-11 kl 10:22 »
Vad väger dom då vid 16 veckor ?
Den enda ras jag sett gult fett i är angora om jag ska vara ärlig !
Jag har slaktat 1000 tals kaniner  :P
Fodret är gratis och självodlat !
Jag räknar hur mycket kött det blir per slaktat djur och den tid det tar att födaupp och sköta kullen !

Tror vi ser lite olika på det hela men jag ska inte heller vara lönsam  ::) Bara få mat i frysen !
Jag tror inte alls att vi ser så olika på det hela, jag föder också upp till mig själv. Det finns ingen lönsamhet i uppfödning i min lilla skala, troligen håller du också en så liten skala att det inte finns lönsamhet i det, om man skulle räkna rätt på alla kostnader och jämföra med vad man skulle få betalt om man sålde köttet. Att man sedan äter köttet själv spelar ju ingen roll för uträkningen.

Själv räknar jag också så, att jag tar med kostnaden för avskrivning av material (burar, skålar osv), kostnaden för avelsdjur fördelat på mängden kött deras ungar producerar, kostnaden för tiden det tar att sköta dem, inklusive tiden att skörda deras foder, kostnaden för det foder man köper in - om man nu gör det, kostnaden för ev mediciner. Sedan jämför jag olika raser (och även arter, t ex minskar jag på antalet kaniner, för att fjäderfäna är mer lönsamma för mig). Så därför har jag valt att inte längre ha fv, eftersom de "kostade" mig mer än mina stora silver. Men i båda fallen så är kaninkött värsta lyxmaten, om man räknar rätt på det.

Jag vet att de finns de som håller kaniner i stora hägn i grupper, det har inte funkat för mig. Men om man ska se till hur mycket tid det tar att sköta djuren, kontra hur mycket kött man får ut, så är arter som man håller i större grupper effektivare att ha. Det tar mindre tid per djur att ge vatten, foder och städa om man har 20 djur i en grupp än om man har 3 eller för den delen om man har ett djur.

Dessutom är det en fördel om man kan ha få djur över vintern, och ändå få mycket kött till sommaren och hösten. Det är på vintern som det är svårt att hålla med egenproducerat foder. Därför förespråkar jag gäss och ankor om mana har små arealer. De kan gå tillsammans, så att man bara behöver fylla ett vattentråg och ett fodertråg på vintern, de producerar många ägg som man kan äta direkt eller kläcka nya fåglar av. Det räcker med enkla och därmed billiga byggnader till dem. Höns är också bra, av samma skäl.

Har man större arealer är får bra, även grisar kan vara bra.

I inget fall kan man räkna med att köttet blir jättebilligt eller att arbetet betalas med några större pengar, oavsett om man räknar på att man säljer något eller om man räknar på värdet av det man äter själv. Att ha djur i liten skala tar ganska mycket tid i anspråk, även om man ordnat allt så praktiskt som möjligt. Har man opraktiska lösningar, långt att bära vatten och foder, svårstädade utrymmen osv så blir det snabbt jobbigt att ha djur.

Har man tänkt igenom placering och lösningar så är djur trevliga, köttet är mycket bättre än det man köper, och man vet vad man äter. Men man ska inte tro att det är lönsamt, och man måste ha buffertar för att saker kan gå fel. Djur blir sjuka, rovdjur kommer, byggnader och staket osv kostar i uppförande och underhåll. Man måste se till de andra värdena i att äta eget kött, men man får inte missa att räkna på kostnaderna, annars kan man lätt bli mycket fattig...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 dec-11 kl 10:24 »
Jag och sambon har funderingar på att köpa ett hus med 4000 KVM tomt och en lada på 300 KVM. Vi funderar på att bli självhushållande där så mycket som det går att bli. Vi tänker att det mesta av vår mat ska komma ifrån odlingar som vi ska ha på marken. Vi äter kött kanske 1 gång per vecka i dagsläget.

Vi har 3 hundar av mellanstora raser som vi BARFar just nu, vi köper köttet åt dem och vill även att deras mat ska komma ifrån oss. Nu till min fråga, vad för djur ska vi satsa på för att tillgodose vår familjs behov av kött på den storlek vi har på marken?

2-3 får kanske är för mycket för storleken på vår mark? Har ni andra förslag i så fall? Vi är nybörjare på detta med djurhållning och vill att allt ska skötas på rätt sätt så förlåt om vissa frågor är ganska basic :)

Ni har nästan ingen mark, så jag skulle rekommendera en handfull kaniner och inget mer. Ni kommer inte att kunna försörja hundarna helt på detta. Satsa inte på någon kaninras som måste födas upp på kraftfoder.

Höns kan ni gärna ha för att de är trevliga djur. Ni kommer inte att kunna odla deras mat själva.

MagnusL

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 12 dec-11 kl 12:19 »
Ulric, jag måste säga att det där var ett rätt negativt svar som åtminstone jag inte anser stämmer helt.

Visst 4000m2 är inte mycket men nog kan man göra rätt mycket med det. Hundmat är såklart kanske inte så troligt att dom kan fixa själva men på den ytan kan man odla MASSOR med grönsaker åt sig själva, ha en flock på ca 6 höns och lugnt några kaniner och några gäss. Djuren kommer till stor del kunna leva på rester från grönsakslandet och beta gräs. Lever du i södra sverige så gäller det största delen av året. Sen måste man såklart stödfodra en del men det går göra rätt billigt. Tex spara ALLT gräsklipp under sommaren i svarta sopsäckar som du sugit all luft ur (självjäser och blir ensilage/hösilage, som en del djur kan bli lite kassa i kistan av men många gillar), plocka blad/maskrosor etc på allmän plats (enkelt och man kan ha sina barn hjälpa till med) och sen kontakta en sädbonde och köpa silospill eller så (= BILLIGT blandad säd) dessutom säljs MASSOR av majs etc som foder för tex vildsvins utfodring för kanske 2kr/kg.

Äter man bara kött någon gång i veckan som dom säger dom gör och är villig lägga lite tid på tex ett plastväxthus och sånt som gör att du kan odla effektivare så är 4000m2 en hel massa plats, men man ska nog inte räkna med att ha massa prydnadsväxter.

Det som mer långsiktigt är ett problem är mer att så lite plats ökar chansen för att djuren ska få sjukdomar eller parasiter då det blir svårt växla områden där som går.

Mina hönor (var sex men nu är två coq au vin) har jag köpt EN 15kg säck värpfoder åt på ett helt år och dom värper ca 3 ägg om dan (glöm inte ge dom snäckskal dock) och vi har bara 600m2 tomt nu.  :-\     
(nej jag svälter dom inte, men för att vara fertila och lägga mycket ägg/få många ungar så ska inte djur vara feta, snarare åt det smala hållet)
« Senast ändrad: 12 dec-11 kl 12:52 av MagnusL »
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 3 användare (2 dolda)
Maleficum

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser