Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Njursten trotts normal vikt på hankatt?  (läst 5406 gånger)

Just_me

• Småland
Njursten trotts normal vikt på hankatt?
« skrivet: 11 dec-11 kl 22:06 »
Min Ramses kissar blod. Veterinären sa att vi kunde vänta med att åka in till imorgon, OM han inte slutar kissa. (?)
Har aldrig vaktat kattlådan så noga :/

Njursten eller urinvägsinfektion verkar vara vanligaste orsaken om man googlar det.
Men är det inte feta hanar som oftast får njursten?

Han är normalviktig. Äter billigt struntfoder men lever främst på möss, småfåglar, insekter som han fångar själv.
Får kött då och då, hjärta, lever etc.
Han är typen av katt som kan vara ute 1 dygn, kanske två och sen ligger här i söngen och sover en hel dag, sen ut igen osv.

Om det ni är njursten, hur undviker jag att han får det igen?
Och måste de då opereras? Eller tar de det med ultraljud som på människor?

Säger i alla fall en sak: Tack och lov att jag har honom ordentligt försäkrad.

Gallina

• Uppland
SV: Njursten trotts normal vikt på hankatt?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-11 kl 22:15 »
Jag tror du menar urinsten  ;) (som är rel. vanligt på överviktiga hankatter men även förekommer annars också) Det allra vanligaste när katter kissar blod är s.k. stressblåsa, med tanke på hans ålder och hans vikt låter det inte jätte troligt med urinsten, och bakteriell urinvägsinfektion är MKT ovanligt på katt.

Så länge han får ur sig urin är det ok att vänta, men blir det tvärstopp (han går till lådan och krystar och krystar men inget kommer under en tid) då är det bråttom in! Katter blir lätt urinförgiftade!

Skulle tro att de först kollar ett utstryk av hans urin imorgon och ett ev. u-ljud av urinblåsan.
Det ordnar sig nog!
Lycka till!
Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 11 dec-11 kl 22:27 »
Jag tror du menar urinsten  ;) (som är rel. vanligt på överviktiga hankatter men även förekommer annars också) Det allra vanligaste när katter kissar blod är s.k. stressblåsa, med tanke på hans ålder och hans vikt låter det inte jätte troligt med urinsten, och bakteriell urinvägsinfektion är MKT ovanligt på katt.

Så länge han får ur sig urin är det ok att vänta, men blir det tvärstopp (han går till lådan och krystar och krystar men inget kommer under en tid) då är det bråttom in! Katter blir lätt urinförgiftade!

Skulle tro att de först kollar ett utstryk av hans urin imorgon och ett ev. u-ljud av urinblåsan.
Det ordnar sig nog!
Lycka till!

Oh, jag tyckte mig läsa om njursten? :/
Får de inte urinvägsinfektion av kyla som vi? Är rädd att jag låtit honom vara ute trotts att det varir för kallt. De bestämmer själva, vill de in håller de konsert ute på altan tills vi öppnar så jag har litat på att de kan vara ute när de vill. Läst en del om att man ska hålla dem inne när de är kallt men.. vet inte.

Hoppas det går bra, jag är väldigt nervös då min mammas katt började kissa blod och sen efter en månad plötsligt blödde ur mun och anus. Det visade sog vara leukemi. Så tror det gör mig extra nojjig :(

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #3 skrivet: 11 dec-11 kl 22:41 »
Normalviktiga katter kan absolut få urinsten eller urinvägsinfektion, även om det är ett vanligare problem hos överviktiga katter. En urinvägsinfektion botas lätt med antibiotika, men problem med urineringen kan också vara tecken på att njurarna inte fungerar som de ska. Tyvärr måste jag säga att det billiga struntfodret han får kan vara en bidragande orsak - kattmat av låg kvalitet har ofta en obalanserad och för hög mineral- och saltnivå. Detta i kombination med att det mest innehåller spannmål, dvs kolhydrater som katten inte kan tillgodogöra sig, gör att urinet koncentreras och kan resultera i just urinsten. Bra att han äter "riktig" mat som han jagar själv också dock! Veterinären kommer säkerligen att rekommendera dig ett specialtorrfoder, men jag skulle säga att torrfodret i sig är en stor del av många katters urinproblem eftersom vätskebalansen blir störd i kroppen. En mus innehåller ju 75% vatten, torrfodret nästan ingenting! Blötmat, eller ännu hellre BARF, är mycket bättre i nästan varje enskilt fall.

En urinvägsinfektion kan dyka upp av en eller ingen anledning också såklart. Jag skulle dock inte vänta med att ta en katt som kissar blod till veterinären - det är ett tecken på att något är väldigt fel och även om det "bara" är urinvägsinfektion är det smärtsamt som bara den för katten. Är det urinsten kan han behöva opereras, men förhoppningsvis går det att lösa med medicin. Som Linda0731 skrev är det viktigt att kolla så att han inte får urinstopp och inte kan kissa alls - då är det ilfart till vet som gäller. Lycka till och hoppas han piggar på sig snabbt!

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 11 dec-11 kl 22:49 »
Detta har jag erfarenhet av då bl.a min Palle hade en stor kristall som fastnade i urinröret ( jag var själv inne på operationen och såg hur fast den satt innan vi avlivade) En av det duktigaste veterinärer vi har i landet stod maktlös.

Palle var kastrerad av normalvikt ,väl musklad och en duktig jägare.
Kan vara ärftligt... Där om tvistar dom lärde.
Kan ses med ultraljud, Men det är ju ingen behandling
Man spolar urinrör och blåsa i första hand. Vilket vi gjorde flera gånger
Här blev det så illa att operation gjordes, Om allt grus finns i blåsan är det "inga större problem" men om det har fastnat i urinröret är det väldigt svårt att lösa. Kristallerna klumpar ju ihop sig
Hur du ska lösa det från framtida problem om du nu inte fick det så allvarligt som oss,, är specialfoder lyssna då på din veterinär inte från oss på forumet Det är din vet som ser djuret. Om du känner dig osäker så byt veterinär . Detta var för 5 år sedan så förhoppningsvis kan man ännu mer idag

MvH Cokett
« Senast ändrad: 11 dec-11 kl 23:29 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Gallina

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 11 dec-11 kl 23:17 »
Håller med om allt ni skriver förutom urinvägsinfektionen, BAKTERIELL urinvägsinfektion ÄR mkt ovanligt (googla gärna själva om ni intre tror mig) däremot är INFLAMMATION i urinblåsan väldigt vanligt, de katter som får antibiotika mot UVI hade troligtvis blivit bra ändå utan ab. dock behöver dessa katter alltid smärtlindring och antiinflammatorskt.

MEN nu vet vi ju inte alls hur det är med just denna kisse, den diagnosen får en veterinär ställa :-)
Tycker absolut som föregående skrivare att du bör byta foder till din kisse (även om det känns "dyrt" blir det mkt billigare i längden) och så hör du av dig imorgon om hur det har gått för honom!
Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

Gallina

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 11 dec-11 kl 23:24 »
http://www.ljusdals-djurklinik.se/urinvagsinfektion-hos-katt

Kolla gärna denna länk jag hittade via google, stod endel bra där  :)

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #7 skrivet: 11 dec-11 kl 23:40 »
Just_me, du kan få en hel hög ungtuppar minus bröstfileer att fodra katten med, slaktning på gång i kycklinghuset.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 12 dec-11 kl 09:43 »
Han är inne hos veterinär nu, jag hoppas det kommer gå bra eftersom han är så pigg.
Han har varit pigg och kurrat som vanligt, ätit och druckit.
De skulle ringa mig när de försökt tömma blåsan på honom.

Tack, men vi ska åka snart så jag vill inte samla på mig kött som jag inte kan ha med mig :)

Just_me

• Småland
« Svar #9 skrivet: 12 dec-11 kl 13:55 »
Nu har han varit hos veterinär sen imorse.
De bedövade och tömde blåsan.
Han har mycket blod i urinet men de hittade inte några kristaller alls sa hon. Han har dock infektionsceller i urinet.
Jag antog då urinvägsinfektion men hon sa att det inte är säkert. :/

Vi ska i alla fall byta kattsand till nå pärlor som sen ska lämnas in till veterinär om 14 dagar.
Problemet är ju då att vi flyttar 70 mil på Torsdag. Men jag hoppas vi kan göra provet hos en veterinär i Sverige. Dock tror jag inte försäkringen täcker det... :/

Han hade i alla fall charmat dem nå otroligt min lille kis ;) Han har alltid varit en flörtig kille min Ramses, hehe

Gallina

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 12 dec-11 kl 16:21 »
Nu har han varit hos veterinär sen imorse.
De bedövade och tömde blåsan.
Han har mycket blod i urinet men de hittade inte några kristaller alls sa hon. Han har dock infektionsceller i urinet.
Jag antog då urinvägsinfektion men hon sa att det inte är säkert. :/

Vi ska i alla fall byta kattsand till nå pärlor som sen ska lämnas in till veterinär om 14 dagar.
Problemet är ju då att vi flyttar 70 mil på Torsdag. Men jag hoppas vi kan göra provet hos en veterinär i Sverige. Dock tror jag inte försäkringen täcker det... :/

Han hade i alla fall charmat dem nå otroligt min lille kis ;) Han har alltid varit en flörtig kille min Ramses, hehe

:-) Låter som en mysig kisse, hoppas att du fick med dig smärtlindring/antiinflammatorisk, det tror jag att han kommer att må mkt bättre på! och kommer säkert att klara resan  :) Lycka till!

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 12 dec-11 kl 16:29 »
:-) Låter som en mysig kisse, hoppas att du fick med dig smärtlindring/antiinflammatorisk, det tror jag att han kommer att må mkt bättre på! och kommer säkert att klara resan  :) Lycka till!

Ja vi fick recept på både och som ska hämtas ut imorgon :)
Stackaren är helt groggy, vinglar runt och vet int evad han vill :/
Försökt bädda åt honom, byggde till och med en kojja av handukar men han vill bara ligga på golvet.
Men nu åt han i alla fall så jag antar att han inte kan bli nedkyld :)

Andromedae

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 12 dec-11 kl 19:20 »
Nu har det gått några timmar sen du skrev senaste inlägget, men de kan mycket väl bli nedkyld när de fått lugnande, då detta sätter ner cirkulationen.
Hoppas han kommit igång mer och är bra snart!

Just_me

• Småland
« Svar #13 skrivet: 13 dec-11 kl 02:12 »
Nu har det gått några timmar sen du skrev senaste inlägget, men de kan mycket väl bli nedkyld när de fått lugnande, då detta sätter ner cirkulationen.
Hoppas han kommit igång mer och är bra snart!

Han blev "infångad" och fick sova en längre stund i min frus armar (hon somnade också, haha). Nu är han nästan som vanligt igen, lite fel-hopp när han skulle vara smidig bara :)

Lejoninnan

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 14 jan-12 kl 18:42 »
Min erfarenhet är att urinvägsproblem är rätt vanligt på kastrerade hankatter. Foder har säkerligen stor betydelse. Men det är inte alltid lätt att få till det bästa. Jag vill dock tipsa om ett mycket bra och effektivt alternativ till pencillin. Så fort jag anar problem ger jag Uva-E tabletter som kan köpas på hälsokost. De innheåller örter som renar njur och urinvägar. Efter några dar är problemen borta.

Nu går väl alla häx-brännare i taket men den som är inne på örter kan ju testa.
Jag har alltid en burk hemma, både till mig själv och djuren.

kbh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 jan-12 kl 19:23 »
Har ingen aning men en vett sa till mig att torr fodret  har betydelse för just stenar  i blåsan men som sagt har ingen aning . 

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 16 jan-12 kl 11:25 »
Har man haft katt med uringrus så ska man sluta med torrfoder och endast ge våtmat (eller riktigt uppblött torrfoder) Det finns en stor Kanadensisk/Amerikans studie som visar att återfallsfrekvensen är avsevärt mycket mindre om man slutar med torrisar. Det ger faktiskt bättre resultat att ge billig burkmat än dyra veterinärtorrisar om man vill hålla katten frisk.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 16 jan-12 kl 11:31 »
Hej. Hankatter som enbart äter torrfoder och inte dricker tillräkligt kan tydligen få dessa problem. 

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 16 jan-12 kl 14:29 »
Hej. Hankatter som enbart äter torrfoder och inte dricker tillräkligt kan tydligen få dessa problem.
Det kan honkatter också men, man märker det inte lika lätt.  Honkatters urinrör är grövre och pga det får dom  inte stopp lika lätt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Just_me

• Småland
« Svar #19 skrivet: 21 jan-12 kl 00:28 »
Det var infektion, inga stenar alls men mycket obehagligt.
Tydligen väldigt vanligt hos just utekatter :/
Han mår bra nu och är helt frisk!

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser