Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket bete/mark per get behöver man ha?  (läst 13048 gånger)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Hur mycket bete/mark per get behöver man ha?
« skrivet: 11 dec-11 kl 19:07 »
Hejsan ni kunniga!

Har läst gettrådar och inlägg i flera dagar nu, ögonen börjar bli 4kantiga  ;D Ingen stans hittar jag info om hur många hektar mark som behövs till säg 3-4 getter. Jag är intresserad av Angora getter, men hur stort bete behövs det?  Antar att flera hagar är det bästa så man kan växla under säsongen. Hö och halm får jag till ett bra pris av en bonde.

Någon som vet?
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Halte

• Gäst
SV: Hur mycket bete/mark per get behöver man ha?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-11 kl 19:10 »
Svårt att säga eftersom att det beror på vad för bete och vad för vall det rör sig om.. Olika avkastning blir det ju beroende på sådant..

Men jag skulle säga c:a 1.5-2 hektar. Hälften som bete och hälften för att ta hö..

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Tack.
« Svar #2 skrivet: 11 dec-11 kl 19:18 »
Jo att det varierar beroendes på kvalitet och sånt förstod jag. Men det svar du gav ger mig en fingervisning iaf  :)

(Tycker mig se att folk allt som oftast trycker in djur på alltför liten arial.)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 11 dec-11 kl 19:33 »
Inte säkert att det är bättre om de går på för stort heller. Om det tex är en gräshage så hinner et bli för högt och osmakligt för getterna. Helst ska de ha mycket sly i hagarna. Men 1 hektar räcker alla gånger för 3 getter på bete. Sen är det klart att det ur parasitsynpunkt vore bättre om de hade 2 hagar som du kunde växla mellan från år till år. Men du ska du helst ha något annat som betar hagen(inte får) det år som den vilar från getterna.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #4 skrivet: 11 dec-11 kl 19:45 »
Nja jag tänkte mer på alla dessa villor, lite mer enskilt belägna med normal villatomt som säljs som hästgårdar  :-\ Åker mkt runt och ser djur som står inklämda på ingen mark alls. Ser även getter ståendes på sådant som blivit över då trädgården anlades.

Jag funderade själv på getter istället för får, som jag uppfattar behöver ett mer kvalitativt bete och mycket mer. Vi har bra bete men även skogsmark, skogshagar att hägna in. Lite magrare men de kan ju kanske utnyttjas? Just grönbetet är inte jättestort. Allt som allt just nu kanske nåt hektar att nyttja. Har inga problem med att stödfodra, men marken kanske endå inte räckert. Jag vill ju att de ska ha det bra.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 11 dec-11 kl 19:46 »
Betesväxling är bra mot parasiter.  En besvärlig sådan på getter heter Lilla Lungmasken.  Den har en livscykel på 11 dagar, så inom den tiden bör man helst byta hage, för att rensa marken från larver.  Sen lär de ska dö effektivt efter en kombination av

2 somrar när solen kommer åt att lysa direkt på marken (som efter höskörd)
med mellan liggande
1 vinter då det är rejält kallt utan isolerande snö

Eller tvärtom: 2 sådana vintrar med en mellanliggande sådan sommar.

"Försök inte hålla djuren parasitfria.  Det är marken som ni ska hålla parasitfria"

Det är därför fårägare med självaktning släpper sina djur på "parasitfritt välkomstbete" direkt efter stallperioden.  Tydligen kan denna hage vara samma år efter år, eftersom djuren inte har så mycket parasitägg att bajsa ut efter en vinter med hö.

Betr hur mycket mark som går åt, så försök lista ut hur mycket gräs och sly som växer just där Du tänker släppa dem, omräknat till hö (som ju har lägre vattenhalt).  Om Du räknar med 200 "foderdagar" per år, så blir resten av året "betessäsong".  Dina getter kommer att knapra i sig ungefär 2 kg hö per skalle och dag, oavsett om de samlar ihop det själva eller blir serverade ur en höbal.  Utslaget på årsbasis.

Just vall är känt för att ge väldigt olika mycket på olika marker.

Härligt med folk som bryr sig om hur djuren har det, innan de ens är anskaffade!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Tack Trollmor.
« Svar #6 skrivet: 11 dec-11 kl 21:50 »
För info. Det verkar inte helt omöjligt att hålla ett par getter här så småningom.

kaninohöns

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 12 dec-11 kl 00:09 »
Hej ,,Låna boken Husdjur till husbehov av Håkan ? på bibloteket ,där står skrivet om kor,getter,får höns ankor duvor o kaniner.Se fram imot flera timmars trevlig läsning, där står skrivit om allt du behöver veta,
Bor på Österlen,Skåne med fru o mina 3 killar, Har Stor kochin.Aurucana

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser