Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätter sig och kissar men inget kommer  (läst 4819 gånger)

Hippievagnen

• Västergötland
Sätter sig och kissar men inget kommer
« skrivet: 08 dec-11 kl 15:16 »
Jag måste dubbelkolla med er getfantaster här inne!
Jag har fått hem en ny  get och jag tror det är så att hon är brunstig, eftersom hon går omkring och bräker rätt mycket, viftar på svansen och de andra getterna flemar över hennes kissdofter. Men kan man vara säker på att det är brunst och inget annat`?
Det är nämligen så att hon sätter sig ner för att kissa utan att det kommer något, ganska ofta. Ibland kommer det en liten skvätt eller nån droppe, och ofta inget alls.
Är detta ett klassiskt symptom på någon vanlig (eller ovanlig) sjukdom? Min första tanke var ju urinvägsinfektion, men sen kom jag på att det känns ju mer självklart att hon brunstar med tanke på de andra faktorerna jag nämnde.
Hjälp?

Sussilo

• Gäst
SV: Sätter sig och kissar men inget kommer
« Svar #1 skrivet: 08 dec-11 kl 19:00 »
Jag tycker det låter som typiska brunsttecken, så om geten är frisk för övrigt skulle jag utgå från att den brunstar. Ibland kan man se en flytning från getens könsöppning i samband med brunsten men inte alltid. Brunsten varar 1-3 dagar och återkommer ca var 3:e vecka.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 08 dec-11 kl 19:12 »
Ja, precis, och om det är brunst så brukar geten även rida på andra getter.  Bräker så man förstår att det är stor nöd på gång.  (Och det är det ju, ur getens synvinkel!  ;) )  Jag har intrycket att Du inte har någon bock i närheten?  Även baggar reagerar på getters brunst.

Det är lite sent på året, men om det låg nära gränsen, så är det vanligt att de små liven går i brunst av stress, såsom exempelvis transport, ny miljö, nya kamrater ...

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 dec-11 kl 19:34 »
Ja, jag hoppas ju att det är brunst så att det inte är nåt annat allvarligt.

Nej, här finns ingen bock. Men jag tror att de andra getterna också satte igång att brunsta idag (smittar det kanske? :). De brukar aldrig stå och bräka mot horisonten(jo, när de brunstar ;). De säger på sin höjd Hej (eller lite "mmm") när man pratar med dom. De brukar inte stå och bräka sådär till vardags. Det har väl satt igång en del hormoner av att det kommit in en ny bräk-fia i gänget. Det är så jag tror i alla fall  :)

Bäbis, min andra get, trodde nog att hon hörde en bock för hon stod och spejade och lyssnade efter ljud på andra sidan sjön, och kunde inte riktigt bestämma sig för vad det var för något. Och så fick hon fart och skulle ut på äventyr i skogen och skulle prompt ha med sig sällskap ut på promenad! (hon tänkte väl det var bra att ha förkläde med sig) Försökte tala om för henne att det bara var grannen som stod och sågade upp virke, men det örat ville hon inte lyssna på.... Det är inte alls likt henne att insistera på att lämna gården, så jag tror nog att det är vissa behov som styr.  ;D

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 dec-11 kl 11:00 »
Igår tog mina misstankar ny fart...

Är tacksam för tips på vad dessa symptom kan röra sig om....

När jag skulle ut o titta till getterna sista gången för natten hittade jag först inte Doris, som jag kallar henne, (Dartanjang) De andra två getterna stod i dörröppningen och glodde men Doris var borta. Upptäckte att hon låg och tryckte under bordet längst in i gethuset. Och nu det konstigaste: hon hade grönt lödder kring munnen  ???
Fick henne på fötter och hon gick upp och började käka hö förhållandevis normalt allmäntillstånd. Men jag såg sedan att hon verkade mer låg än vanligt och verkade ha ont (i magen, var min första instinkt) Hon grimaserade/gäspade stort flera gånger, samt löddrade litegrann ur munnen, inga mängder dock, men lite grann. Som hon sedan slickade i sig. Hon stönade till några gånger som om hon försökte säga att hon hade ont nånstans. Tror till och med att hon "pekade" på magen med mulen. Sen satte hon sig för att försöka kissa, och återigen kom det ingenting.
Ringde en jourhavande distriktsveterinär som trodde mest på urinsten enligt symptombeskrivningen. Min febertermometer hade slut på batterier så det blev ingen tempning.
Doris var ändå ganska pigg och vaken, och hon åt hö som vanligt. Jag fick henne inte att dricka.
Det som oroade mig mest igår var att jag faktiskt inte SETT att hon kissat ordentligt sedan hon kom hit. Har bara sett henne niga och försöka kissa, fått ut max en liten liten skvätt/några droppar. Så jag misstänkte starkt urinsten.

Men imorse när jag kom ut så fick jag se att hon KISSADE! tyvärr såg jag inte hur mycket det kom, men såpass mycket för att det skulle porla en stund om det i alla fall!  :D
Ingen fradga i munnen, ingen salivutsöndring, inget stönande eller deppande. Hon var pigg och ställde sig och började äta med en gång. Ville fortfarande inte dricka något när jag bjöd på fläderblomsaft. Vet inte om hon har rört vattenhinken i natt, det verkade vara orört, men jag är inte säker, hon kan ju har druckit från de andra getternas vattenhinkar (Doris går lös, men de andra står uppbundna inne) . Hon bajsar som vanligt. Inga problem med idisslandet heller verkar det som. Fem minuter efter första kissandet så försökte hon kissa igen, men inget kom. Hon krystar inte. Hon bara sätter sig och niger men inget kommer. (Likadant gjorde Bäbis i morse, min andra get som tydligt brunstar. för det skulle noga luktas på kisset och flemas och sådär..)

Jag börjar tro att detta inte alls handlar om kissandet. Funderar på om det gröna löddret kring munnen beror på att hon ätit nåt olämpligt.

Kom på inatt att jag har ju Rhododendron i min trädgård! Det smakade hon på häromdagen. Har läst på om den där jävla(ursäkta språket) busken nu och det verkar ju inte alls bra. Kan det vara så att hon blev dålig igår på grund av att hon smakat på Rhododendronbusken? (De andra getterna smakar också på den ibland, de tar max 1-3 tuggor men inget mer, och de har ju inte blivit dåliga. Men Doris är ju dvärgget och kanske känsligare i magen?)

Tips och trix mottages tacksamt. Bondhälla tipsade mig att lyssna på våmmen, och hjälpa henne att rapa ut gaser genom att lyfta frambenen. Ska prova det...
Annars avvaktar jag. Ska försöka få i henne något att dricka, och ha henne under observation så gott det går under dagen. Jag håller tummarna för att det bara var nåt tillfälligt som flög förbi! Doris har ju kommit så väl in i getflocken nu och verkar trivas så det vore helt bedrövligt om det skulle sluta med samma historia som för Kenneth :(

Bondhälla

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 09 dec-11 kl 11:35 »
Jag har också läst om Rhododendron idag och det verkar enligt många olika källor som om förgiftningstecken från den busken är att de kräks! Det kan ju vara så att hon bara fått i sig en liten mängd, tillräcklig för att få ont i magen och löddra, men inte tillräcklig för att kräkas. Himla lurigt! Å andra sidan så har det låtit i artiklarna som om det skulle räcka med bara några blad för att de ska kunna bli dåliga!
Det kan ju även vara svamparna hon fick i sig för en vecka sedan... (hon hann få i sig några svampar när vi var på promenad några dagar innan hon flyttade från oss.) Jag ska upp i skogen idag och hämta några svampar och försöka reda ut vad det är för några. Vet var hon hittade dem och jag tror inte hon hann få fatt i några andra.

Vad gör man om man misstänker att en get blivit förgiftad av ex. rhododendron eller svamp? Läst någonstans om aktivt kol, är det något man bör ge?
Enligt många samtal med vet. under förra karusellen (när Kenneth och även Dartanjang insjuknade i höstas (Läs: Get med sommarsjuka, tips och råd!)) så lät det som om det inte fanns mkt (om ens något!) man kunde göra mer än att vänta. Det tror jag inte riktigt på men frågan är om vet. kan hjälpa eller om huskurer är det bästa!

Goda råd är dyra för om det är förgiftning måste något göras snabbt, annars blir det snart försent.

Jag väntar fortfarande på svar från SLU. Uppdaterar så fort de hört av sig.

ninna b

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 dec-11 kl 13:07 »
Vi fick förgiftning av Rododendron förra sommaren... en granne som lyckades få med en liten påse blad tillsammans med häckklippet. Det var nära ögat för 3 getter. Dom kräktes grön sörja och mådde uselt. Vi behandlade dom som vi gör mot trumsjuka.... rapsolja med en skvätt diskmedel i och nästa dag uppslammad brödjäst för att få igång vommen.
Äter geten nu så är kanske det värsta över men du får kolla så att idisslingen fungerar.

svamp är kanske också lurigt men det har jag ingen erfarenhet av

Bondhälla

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 09 dec-11 kl 13:20 »
Förresten!
Du såg aldrig när "klägget" runt munnen bildades eller hur?
Kan det vara så att hon kräkts och skummet blev kvar på något vis? Hon kanske bara kräktes i munnen så att det inte syntes i halmen.
Grön sörja låter ju annars misstänkt lik då du sa att skummet var grönt?!

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 dec-11 kl 14:19 »
Ja, löddret var grönt! Men jag såg inte hur det kom upp, om det föregick av någon kräkning. Getterna "kräks" ju när de idisslar upp sin mat så jag lägger inte så stor vikt vid uppstötningsljuden som de har för sig. Rätt var det var så kom det grönt slem ur munnen på henne bara som hon slickade och slaffsade i sig igen. Såg aldrig någon sörja i halmen.

Nu har jag läst tråden om Kenneth igen. Jag gav nu Doris egen lunch och saltade höet för jag vill se att hon dricker ordentligt (så att hon kissar ordentligt). ställde fram eget vatten till henne som jag ska kontrollera om hon druckit av sedan. Annars får jag tvinga i henne vätska.

Men hon vill verkligen äta! Hon har bra aptit. Tigger godis gör hon också. Jag gav henne skivat äpple, morot och gurka som hon åt upp. (ville att hon skulle få vätska i sig) Har varit ute på åkern med henne och promenerat lite och hon är pigg och springer med och bräker som vanligt, samt käkar det späda gröna gräs hon hittar. Verkar inte vara nåt fel med henne nu, förutom det där "icke-kissandet" hon fortsätter med regelbundet.
Nu har hon precis fått en portion hö som ska ätas upp. Ska gå ut och kolla hur det går med idisslingen sedan när hon har ätit upp, hon idisslade ju i morse. Tackar för tipset om diskmedel+olja

Bondhälla

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 09 dec-11 kl 14:31 »
Just det, ett tips till från SLU.
Gräs, busksly (inte rhododendron då bara ;)) och mineralfoder tyckte hon geten skulle ha att äta.
Gräs kan ju bli svårt, och vad menar hon med mineralfoder? Är det alltså mineralerna i "hinken" eller vadå?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 09 dec-11 kl 14:39 »
Om geten inte har någon annan som hjälper till att pilla bort den, så kanske du kan prova att sätta på henne en binda. Frågan är om den sitter fast med klistret, eller om man måste konstruera någon form av byxa att hålla den på plats. Men det vore ju ett sätt att få reda på säkert om geten kissar eller inte. Man kan ju inte ha den under uppsikt hela tiden  ;).

Det finns tips i andra trådar om olika smaksättning på vattnet för att få getter att dricka mer. Tror att svartvinbärssaft var en favorit för några.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 09 dec-11 kl 16:56 »
hahaha trosor! vilken bra idé! Jag tror jag har nåt tikskydd till min gamla leonberger kvar ute i stallet. :)

Doris åt gräs ute på åkern förut idag... Men nu är det regn/storm-oväder ute så jag får nog inte med mig några getter ut inte :P Busksly har jag tyvärr inte tagit in och torkat den här sommaren, så det har jag inget. Det får bli hö helt enkelt. Burken med torkade brunalger har jag fyllt på ute hos getterna och då tog hon för sig några munnar av det.  :)

Har varit ute och tittat på getterna några omgångar nu. Lilla Doris låg och vilade sig efter sin lunch, medan de andra getterna låg och idisslade. Men inte hon. :( Däremot rapade hon ett par gånger och jag hörde ljud från magen.
Jag gick in efter stetoskopet, när jag kommer ut står hon och äter hö igen. Har inte druckit ur hinken alls under eftermiddagen. Lyssnade på magen på alla getterna, och det låter som mer eller mindre stridsfält därinne på alla tre  ;D. Jag antar att det är positivt att det mullrar i magen. Jag fick i henne lite bikarbonat nyss som hon åt självmant.
Nu väntar jag bara på att karln kommer hem snart med ingivar-sprutorna så att jag kan få i henne vätska, olja och en halv droppe diskmedel i magen.

Sen ska vi klippa bort det där jäkla otyget till giftigt buskage utanför huset  >:(
« Senast ändrad: 09 dec-11 kl 17:01 av Hippievagnen »

ninna b

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 dec-11 kl 17:15 »
Om hon äter och är igång så behöver du inte ge henne olja...  kolla hellre så att hon idisslar och bajsar som hon ska. Annars är det jäst som gäller.
Fast som du beskriver det så är där inget fel på den geten mer än kisseriet... kan hon ha blåskatarr..

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 09 dec-11 kl 17:18 »
Okej! :)
hm...Jäst? Alltså sån färsk jäst man köper till bakning?  ???
Jag har torrjäst hemma, funkar det?
(har nyss gett henne bikarbonat cirka 2 tsk)

ninna b

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 dec-11 kl 17:36 »
Ja, det funkar säkert också men det behövs kanske inte om lilla geten bajsar som hon ska. Mullret i magen tyder på att det är i sin ordning

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 09 dec-11 kl 21:01 »
Nu är hon snart friskförklarad  :D

Hon idisslade i lugn och ro förut och mådde gött så vitt jag kunde se.  :D

Jag fick hjälp av gubben nu att få i Doris vätska. 100ml elektrolytlösning och sen drack hon själv av svart vinbärssaften! :) Först ville hon inte smaka, men jag slängde ner äppelbitar och då insåg hon.. detta var ju gott! ;) Hon fick i sig mellan 3-5 dl i alla fall.

Tempade henne också med ny termometer och det visade 38,8  - normalt för en get?

Sen kissade hon (som vanligt kunde jag inte se för hon är oftast vänd mot mig) men jag bad min kille kolla och visst kom det! :D Fast jag kunde knappt tro det, för jag kunde inte hör att hon kissade och jag tycker alltid att man brukar kunna höra det. Inte med den här geten tydligen. Åtminstone nån dl pinkade hon ur sig. Jag tror att minst hälften av alla de gånger som jag antagit att det inte har kommit nånting så HAR det nog i alla fall kommit en skvätt!  Detta får mig att tro att jag överdrivit lite.
En timme senare kissade hon igen. Samma sak här, det kom en liten stråle, såg med egna ögon. Kanske en dl ungefär. Men hon är också dvärg-get. det blir väl inte så mycket kiss då som på en stor get? :P

Hon fick också äta rapsolje-indränkta äppelbitar. Gottigotti tyckte hon.
Magen mullrar som den ska och skiten är helt normal :)

Jag tror nästan man kan ropa Hej snart!
Imorgon försvinner busken och getterna får gå ut igen.  :)
« Senast ändrad: 09 dec-11 kl 21:06 av Hippievagnen »

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 10 dec-11 kl 18:39 »
*Lättad suck!*

"Allt över 39 grader brukar anses som feber".  En tumregel.  Jag vet inte om afrikaner har något andra siffror än svenska lantrasgetter, men jag roade mig en gång med att tempa hela mitt dåvarande gäng morgon och kväll ett par dagar, och fick fram stora variationer mellan synbart friska individer.  Över två grader mellan högsta och lägsta noteringen!  Närmare en grad högre temp på kvällen jämfört med morgonen på varje enskild individ.

Eventuellt kan man ändå tänka sig att de kan vara någon irritation eller infektion i urinvägarna.  Om hon är så blyg av sig, så kan det vara svårt, men om Du skaffar stickor från apoteket (de är dyra, men kan vara bra att ha hemma även för människo-bruk) så kan Du iaf FÖRSÖKA att ta ett urinprov.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 10 dec-11 kl 22:28 »
Ja, detta var nog första gången jag haft anledning att tempa en get.
Ska nog göra det igen på alla getterna för att undersöka deras normal-nivå. Då har man ju att jämföra med vid ev sjukdom..

Idag kan jag glädja med att Doris mår bra! Hon har både kissat normalt flera gånger och äter och skiter som hon ska! Rhododendronbusken är slaktad och blir nog en fin majbrasa till våren.  ;D

Tack så hemskt för alla bra tips jag har fått! Ni är guld!  :D

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 11 dec-11 kl 18:37 »
Slutet gott, allting gott!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser