Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad menas med kopplingsoberoende kraftuttag??  (läst 19197 gånger)

Han i Skogen

Vad menas med kopplingsoberoende kraftuttag??
« skrivet: 06 dec-11 kl 21:01 »
Hejsan hoppsan!!! Denna fråga tycker säkert dom flesta är rent idiotisk. Men jag undrar på detta. Vad är skillnaden mellan ett kopplingsoberoende kraftuttag på traktorn och ett kopplingsberoende. Eller säger man drivhjulsberoende? Inte vet jag ??? Men nåväl jag har blivit med traktor (en gammal Ford )
Vad och i vilka situationer är det bättre eller sämre att ha det ena eller det andra?

Halte

• Gäst
SV: Vad menas med kopplingsoberoende kraftuttag??
« Svar #1 skrivet: 06 dec-11 kl 21:04 »
kopplingsoberoende kraftuttag driver även när du trampar ned kopplingen, vilket jag anser vara en fördel vid alla tillfällen. Testade att köra delar av höskörden med en gammal traaktor utan kopplingsoberoende kraftuttag och det var inte det minsta roligt.. :)

Han i Skogen

« Svar #2 skrivet: 06 dec-11 kl 21:12 »
Så exempelvis följande: Jag hänger på en skogskärra med drift som driver med hjälp av kraftuttaget, kommer körandes i skogen och måste stanna. Stannar driften då om jag kopplar och står still eller fortsätter kärran att trycka ekipaget framåt? Eller till något dyl ska man alltså ha kopplingsberoende?  Jag är totalt idiot på detta område så ursäkta ::)

Luffsen

• -
« Svar #3 skrivet: 06 dec-11 kl 21:21 »
Om du har kopplat drivningen på det viset, så kommer inte kärrans drivning att stanna förrän du stänger av motorn...

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #4 skrivet: 06 dec-11 kl 21:26 »
Kopplingsberoende = Kraftuttaget stannar när man trycker ner kopplingspedalen
Kopplingsoberoende = Kraftuttaget fortsätter snurra när man trycker ner kopplingspedalen
Drivhjulsberoende = Kraftuttaget snurrar(och stannar) tillsammans med bakhjulen, passar bäst till kärror med drift
Dubbelkoppling = Kraftuttaget snurrar när man trycker ner kopplingspedalen till hälften(drivhjulen stannar) och kraftuttaget stannar när man trycker ner kopplingspedalen helt
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 06 dec-11 kl 21:29 »
Jag vet inte om detta är ett svar eller en trådkapning, så ursäkt på förhand!  ;) Är snudd på fullkomlig idiot vad gäller traktorer också, men en glad amatör! På min MF135:a är det väl ett kraftuttag  som antingen kan ställas så det går för jämnan, eller att det kopplar ur när jag trycker ner kopplingen..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #6 skrivet: 06 dec-11 kl 21:53 »
MF 135 har dubbelkoppling och dessutom drivhjulsberoende kraftuttag(se ovan) :)

Aqualize

« Svar #7 skrivet: 06 dec-11 kl 23:21 »
MF 135 har dubbelkoppling och dessutom drivhjulsberoende kraftuttag(se ovan) :)

Det är inte standard med dubbelkoppling på den modellen. Men kanske alla sålda på svenska marknaden hade det?

Edit:
Enligt tractordata var drivhjulsberoende också alternativ.
http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/7/4/743-massey-ferguson-135.html

Men som sagt, mycket möjligt att det varit standard på svenska marknaden, jag har tyvärr inte vetskap om det. Min 175:a har dubbelkoppling och drivhjulsberoende vet jag :)
« Senast ändrad: 06 dec-11 kl 23:38 av Aqualize »

Aqualize

« Svar #8 skrivet: 06 dec-11 kl 23:24 »
Om du har kopplat drivningen på det viset, så kommer inte kärrans drivning att stanna förrän du stänger av motorn...
För oss kanske självklart men för trådskaparen vill jag peka ut att med alla kraftuttag kan man ju koppla ur dem. Man måste inte stänga av motorn för att få stopp på det!

Aqualize

« Svar #9 skrivet: 06 dec-11 kl 23:27 »
Jag vet inte om detta är ett svar eller en trådkapning, så ursäkt på förhand!  ;) Är snudd på fullkomlig idiot vad gäller traktorer också, men en glad amatör! På min MF135:a är det väl ett kraftuttag  som antingen kan ställas så det går för jämnan, eller att det kopplar ur när jag trycker ner kopplingen..
Nja. Det var ju det med dubbelkoppling.
Dubbelkoppling är en kombination av kopplingsberoende och kopplingsoberoende. Så det du skriver ovan beror på hur långt du trycker ner pedalen. Det finns ingen "inställning" för det.

Aqualize

« Svar #10 skrivet: 06 dec-11 kl 23:36 »
Kopplingsberoende = Kraftuttaget stannar när man trycker ner kopplingspedalen
Kopplingsoberoende = Kraftuttaget fortsätter snurra när man trycker ner kopplingspedalen
Drivhjulsberoende = Kraftuttaget snurrar(och stannar) tillsammans med bakhjulen, passar bäst till kärror med drift
Dubbelkoppling = Kraftuttaget snurrar när man trycker ner kopplingspedalen till hälften(drivhjulen stannar) och kraftuttaget stannar när man trycker ner kopplingspedalen helt
Lite mer om det här för de som vill lära sig.
Kopplingsberoende kraftuttag har en växel för att koppla i och ur kraftuttag. Det gör man med kopplingen nedtryckt (man kan för visso stänga av det utan att koppla ur hjuldrivningen).
Kopplingsoberoende där en dubbelkoppling inte är inblandad brukar (vad jag vet) bestå av två spakar. En kraftuttagskoppling och en växel. Man ska inte köra traktorn med kraftuttaget uppkopplat för länge (på moderna budgettraktorer sitter det varningslappar om att det får max ske i några minuter). Vad man gör är alltså att använda växelspaken för kraftuttaget för att lägga i neutral och släpper sedan "upp" kopplingsspaken.

Drivhjulsberoende kraftuttag har vad jag aldrig standardiserats mellan tillverkarna hur fort det ska rotera i förhållande till markhastighet eller bakaxelhastighet.
Så ska man använda sig av en sådan kärra ska man räkna ut först hur många rotationer per meter det är och jämföra med traktorn.
Men det behöver inte stämma överens så jätteexakt. När man använder det är man ofta ute i någon sumpig skog och det slirar en hel del redan.

Aqualize

« Svar #11 skrivet: 06 dec-11 kl 23:41 »
kopplingsoberoende kraftuttag driver även när du trampar ned kopplingen, vilket jag anser vara en fördel vid alla tillfällen. Testade att köra delar av höskörden med en gammal traaktor utan kopplingsoberoende kraftuttag och det var inte det minsta roligt.. :)
Det är även trevligt med drivhjulsberoende kraftuttag i höskörden. Har en hårdpress där jag pressat på "rundballssträngar", dvs. väldigt tjocka strängade för en rundbalspress. Så 2 km/h var ändå inte alltid sakta nog. Fast ibland "sög" den in för mycket när det hängde ihop lite. När det hände lade jag i drivhjulsberoende och backade så matade pressen ur sig en del, gick oftast att starta om då utan att behöva rycka hö för hand ur den.
Läst att detta var ett vanligt trick med bogserade tröskor också.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #12 skrivet: 06 dec-11 kl 23:47 »
Det är inte standard med dubbelkoppling på den modellen. Men kanske alla sålda på svenska marknaden hade det?
Du har rätt det finns enkelkoppling på bensinmodellen :)
Kopplingsoberoende där en dubbelkoppling inte är inblandad brukar (vad jag vet) bestå av två spakar. En kraftuttagskoppling och en växel. Man ska inte köra traktorn med kraftuttaget uppkopplat för länge (på moderna budgettraktorer sitter det varningslappar om att det får max ske i några minuter). Vad man gör är alltså att använda växelspaken för kraftuttaget för att lägga i neutral och släpper sedan "upp" kopplingsspaken.

Kopplingsoberoende finns även med hydraulisk inkoppling ;)

Luffsen

• -
« Svar #13 skrivet: 07 dec-11 kl 00:09 »
För oss kanske självklart men för trådskaparen vill jag peka ut att med alla kraftuttag kan man ju koppla ur dem. Man måste inte stänga av motorn för att få stopp på det!

På min BM 600 måste man stänga av motorn för att växla melllan kopplingsberoende och icke kopplingsberoende kraftuttag... men det kanske är nåt fel på traktorn...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Moëll i Trädet

• -
« Svar #14 skrivet: 07 dec-11 kl 00:22 »
På min BM 600 måste man stänga av motorn för att växla melllan kopplingsberoende och icke kopplingsberoende kraftuttag... men det kanske är nåt fel på traktorn...
Sån är min med, men om man är snabb med att manövrera kopplingsspaken och stoppknappen brukar det gå att få den att hosta igång igen, utan att använda startknappen.   ;)
"Kärleken är livets bäste vän"

Han i Skogen

« Svar #15 skrivet: 07 dec-11 kl 08:47 »
Är det månne någon som vet vad det det är för sorts kraftuttag på min Ford? Det är en 3000. Efter att ha kollat lite har jag funnit en liknande modell som heter 3600 och 3610. Hydralflödet är mkt större på 3600 gentemot 3000 är det även skillnader på kraftuttaget på dessa? Jag kanske har helt fel traktor för ändamålet. Jag ska kunna driva en vedmaskin hemma på backen samt en wirekran i skogen och en idé jag hade var att kanske kunna skaffa en driven vagn

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 dec-11 kl 09:58 »
Efter vad man kan utläsa i traktordata så beror det på vad du har för växellåda..

http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/2/5/259-ford-3000.html

Med vanlig växellåda verkar det som att man kan få fram drivhjulsberoende, men jag är inte helt säker. Och på de modellerna med select-o-speed så är det oberoende.

Men det enklaste är ju att du provar. Koppla för nån maskin som kräver kraftuttag. Lägg i kraftuttaget så maskinen börjar snurra, trampa ner kopplingen. Om maskinen då stannar, så är ju kraftuttaget kopplingsberoende, ( vilket jag inte tror på en Ford ) Fortsätter det snurra med kopplingspedalen nere, så är det oberoende.
För att hitta ett läge där det är beroende av drivhjulen, så handlar det ju om att köra sakta framåt, då ska även maskinen snurra sakta.

Till en vedmaskin har ju inget nån roll alls, alla traktorer kan ju stå still, med kopplingen uppe och utan växel i, och ha ett snurrande kraftuttag.

En kärra med drift brukar ofta vara rätt stor.. Skulle den verkligen harmoniera med en så liten traktor som en 3000? Då är det kanske enklare att hitta en kärra med hydraulisk drift, då slipper du ju tänka på kraftuttaget.

JBF

• Småland
« Svar #17 skrivet: 07 dec-11 kl 12:51 »
Nja. Det var ju det med dubbelkoppling.
Dubbelkoppling är en kombination av kopplingsberoende och kopplingsoberoende. Så det du skriver ovan beror på hur långt du trycker ner pedalen. Det finns ingen "inställning" för det.
Min idioti känner inga gränser idag... Är det inte det jag reglerar med kraftuttagsspaken? Ställer jag den i ett läge så går den, konstant. Ställer jag den i ett annat läge så stoppar den om jag kopplar. Jag understryker att jag inte har en susning om vad jag pratar om....  ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 dec-11 kl 12:57 »
Min idioti känner inga gränser idag... Är det inte det jag reglerar med kraftuttagsspaken? Ställer jag den i ett läge så går den, konstant. Ställer jag den i ett annat läge så stoppar den om jag kopplar. Jag understryker att jag inte har en susning om vad jag pratar om....  ;D

Om det är så som du beskriver..då har du en inställning för att välja oberoende eller beroende.. Det är ju finfint :)

Möjligen skulle du kunna testa att sätta spaken i läget där den går 'konstant' och trampa kopplingspedalen rejält i botten, och se om den stannar då.
Kraftuttagssteget i kopplingen brukar nämligen vara allra längst ner i botten, om det finns nåt.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #19 skrivet: 07 dec-11 kl 13:32 »
Jag vet inget om hur dubbelkopplingen funkar på MF 135, men på en gammal MF 65 som jag körde på 60-talet fanns dubbelkoppling och den fungerade så att man kunde ställa kopplingspedalen i två olika lägen genom att flytta en sprint mella två olika hål i pedalens infästning på axeln in till lamellerna.
I det undre läget kopplades bara drivhjulen ut innan pedalen tog i golvet, men i det övre läget kunde pedalen trampas länge, då kom drivhjulsurtrampningen redan när pedalen trampats halvvägs, och när man fortsatte trampa ända ner till golvet kopplades även kraftuttaget ur.

Hoppas det här kan klargöra något... eller kanske röra till det ytterligare?   ;)
"Kärleken är livets bäste vän"

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 4 användare (2 dolda)
Wes Jr, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser