räkna ut kostnaden för verkstadsgolv+väggar

Startat av andtol, 06 Dec-11 kl 13:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

andtol

Jag är sugen på att bygga om min lada lite så jag får en bättre verkstad med betonggolv och brandsäkra väggar.

Hur räknar man på kostnaden?

Idag är det träplank och krypgrund (ca 70 cm) under golvet. Jag tänker att man kan fylla ut krypgrunden och gjuta en platta som håller för tunga fordon, åtminstone några ton. Kanske med inbyggd lift (om man hittar en till vettigt pris).

Drenering?

Ytan är ca 6,5 x 6,5 meter.

Väggarna tänker jag kan vara gips + ev något ytskikt.

(Det är synd på de fina träplanken som är fräscha, ev är det ek. Men tyngre fordon funkar inte och jag vill gärna kunna svetsa där inne.)

Xoot

Bärlager, armeringsjärn och betongen.

Räkna ut hur många kubik du behöver och kolla sen vem som är billigast.  :D
Armeringsjärn finns ju rätt billigt per meter. Bärlager bortskänkes oftast.

Har du tänkt göra jobbet eller leja bort det?
Är ju ganska liten yta så mycket jobb kan det nog inte vara.

Sen behöver du en ram, beroende på hur det ser ut, när du häller ut materialet.

andtol

Jag har uppdaterat ytan nu när jag mätte den.

Jag vet inte om jag ska leja bort eller om jag ska göra det själv. Det mesta kan man göra själv kanske, men behandlingen av massor samt gjutningen ska ju bli bra, inget "hemmabygge".

Xoot

Citat från: Toll skrivet 06 Dec-11 kl 16:19
Jag har uppdaterat ytan nu när jag mätte den.

Jag vet inte om jag ska leja bort eller om jag ska göra det själv. Det mesta kan man göra själv kanske, men behandlingen av massor samt gjutningen ska ju bli bra, inget "hemmabygge".

Egentligen är det ganska enkelt men man måste ju veta vad man gör. För min del så tycker jag sånt är ganska kul.
Utan att behöva bläddra tillbaka och läsa, är golvet plankor nu? Riv upp och titta. Eventuellt förbered marken och planera.

Planera vad du ska använda som bärlager. Något ni redan har? Bortskänkes i närheten?
Kan ju samtidigt inte vara för grova stenar som bärlager. Armeringsjärn är inget måste men det är bra.

Sen ska du få en fin yta där du kan lägga dina armeringsjärn. Ramen runt som håller betongen/cementen på plats.
Något som kan vara viktigt beroende på hur mycket du ska belasta. Det är tjockleken, hur tjockt vill du ha det?

Jag följer gärna byggets gång om du uppdaterar med bilder. :)

Valmet

Vi har precis byggt om mitt ute-stall till garage.

Först byggde vi det, trästomme på murblock med sand som golv.
Hade hästarna där en vinter men dom trivdes aldrig, vet inte varför men
dom ville inte vara där inne :-\

Sen hade jag grisarna där ett par år, som lösdrift.
Sen var det höns...

Men NU! Har vi byggt om det till garage och vi tvåbenta trivs ypperligt.
Äntligen kan man vara inne i ett varmt och ljust garage med cementgolv, skapargläjen e total!

Men det blir dyrt, usch.
Byggnaden är ca 60kvm, betongplatta med slangar ingjutna för golvvärme.
Marken är mkt torr och väldränerad så vi la inget grus under, det är redan sand och sten naturligt.

Sen ska det vara dubbelt lager gipsplattor på väggar och tak så småningom.
Det krävs för brandsäkerheten.

Vi anlitade en firma som gjöt, det är mkt enklare.
Dom har maskiner för polering och vet hur man gör.
Vi skulle kunna gjort det själva men mkt krångel och sen hade
man kanske fått gå o reta sig på om det inte blev riktigt snyggt..

Existens?

Det som kostar är ju plattan, och den kommer du inte ifrån. Den är enkel matematik att räkna på, ta knappa 10 cm tjock, så håller den finfint. Den håller även med 8 cm, eller 7, men ju tunnare man tar desto svårare är det att få just den tjockleken.

Så ett golv på 10x10 meter blir ju 1 kubik betong, och den kostar runt 1200 kr/kubiken ute hos dig, + moms då.

Valmet

Japp, 1200kr/ kubiken betalade vi oxå.
Sen några tusen för firman som gjorde jobbet, 5000 tror jag.

Frigolit som isolering under, skyddar även för ev fukt underifrån..

Vitis

Citat från: Existens? skrivet 07 Dec-11 kl 10:33
Det som kostar är ju plattan, och den kommer du inte ifrån. Den är enkel matematik att räkna på, ta knappa 10 cm tjock, så håller den finfint. Den håller även med 8 cm, eller 7, men ju tunnare man tar desto svårare är det att få just den tjockleken.

Så ett golv på 10x10 meter blir ju 1 kubik betong, och den kostar runt 1200 kr/kubiken ute hos dig, + moms då.

10x10 m är 100m2, 10cm tjock, dvs. 0,1 m ger 10 kubik betong.

Tolls yta (6,5x6,5m) borde klara sig med en betongbil, ca 4m3.

Vi har också betalat kring 1200:- per kubik plus några tusen extra för kran och pump för att få betongen dit den skulle.

Existens?

Citat från: Vitis skrivet 07 Dec-11 kl 11:52
10x10 m är 100m2, 10cm tjock, dvs. 0,1 m ger 10 kubik betong.

Tolls yta (6,5x6,5m) borde klara sig med en betongbil, ca 4m3.

Vi har också betalat kring 1200:- per kubik plus några tusen extra för kran och pump för att få betongen dit den skulle.

Missade visst en nolla :) Tur att priset var rätt iaf..

andtol

Några bilder. Först framsidan och insidan.

andtol

Och sen baksidan.

Bakom den gröna komposten finns ett fönster till det gamla hydroforrummet som är byggt i betong. Finns en lucka i golvet ner dit. Jag tänker mig att det också ska fyllas igen.

Tacitus

Det är som alltid svårt att ge ett vettigt svar på kostnaden när det handlar om att göra om äldre byggnader, det är liksom enklare vid nybygge.

Börja med att räkna ut hur stor golvyta det rör sig om, och ta sen antal m2 ggr 0,1 så får du ut hur många kubikmeter betong du måste ha - du måste ju ha åtminstone 10 cm för att få ett ordentligt stadigt betonggolv därav 0,1. Detta är förmodligen den största enskilda kostnaden.

Armering är en absolut nödvändighet, betong kan bara ta upp tryck så utan rejäl armering så kommer golvet att spricka sönder. Lägg två lager med nät på olika höjd - det ska vara mycket armering.

Sen är ju frågan om hur det ser ut runt om det du ska gjuta, eventuellt kan du behöva armera kanterna på den nya plattan extra mycket beroende på skicket på byggnaden i övrigt.

När du har rivit ut det gammla plankgolvet så blr det ju till fylla upp krypgrunden, jämna av med ett lager grus 8-16 och fyll sedan upp med cellplast till 10 cm nedanför där du vill ha nivån på det färdiga golvet. Även där blir det ju till att räkna ut hur stor volym det krävs innan du är uppe på rätt nivå.

Som vanligt gäller ju att om man fuskar med förarbetena så blir det problem med resten.

Har du trä i ramen runt så måste trät fuktisoleras mot betongen med hjälp av plast, tänk bara på att minst en sida av trät måste vara "fri" för att kunna torka ur.

Annars kan cellplasten rätt installerad fungera som "gjutform" utan plast, men som sagt var så måste eventuella kvarvarande trädetaljer få plast mellan sig och betongen.

Genom att isolera betongplattan och göra denna rejält tilltagen så får du ju valfrihet och de alternativa användningsområdena för byggnationen ökar, så lägg rejält med krut på betongkonstruktionen. Väggarna går ju att göra om relativt enkelt men är betongplattan inte tillräkligt bra så är det ju inte bara att riva ytskiktet och göra om - så gör den overkill jättebra när du ändå är igång för en väldjord betongplatta kan hålla i 100-200 år utan vidare... bygg för framtiden.

ieenilorac

Och man kan ju vara försiktig när man tar ut de fina golvplanken, så kan man själv eller någon annan återanvända dem någon annanstans.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

Köper man färdig betong, så tycker jag man kan lugna sig med den värsta armeringshysterin. 10 cm betong och en matta armering räcker gott för att ställa 10 bilar ovanpå varandra.
Hemmablandad betong kan man nog däremot aldrig armera för mycket..

Tacitus

Betong hållfasthetsklassas efter hur mycket tryck den tål, det är däremot relativt enkelt att dra isär även höghållfasthetsbetong.

Armeringen är precis lika viktig som betongen i sig själv... det är lika viktigt att välja rätt armering som att välja rätt betong.

Det går likom inte att köpa dyr superbetong och sedan armera med billigaste armeringsjärnen från byggmax och tro att resultatet ska bli nått med superhög hållfasthet.

Existens?

Man ska anpassa gjutningen efter behovet. Här talar vi om ett verkstadsgolv för att meka lite med en bil.
Inte en uppskjutningsplats för rymdfärjor.

kackelmann

Om det kan vara av intresse som prisreferens, så lät jag en byggfirma gjuta en 5x8 (40kvm) platta förra hösten. 10cm tjocklek. Betongen och arbetet kostade 11.000kr utan papper, hade blivit ungefär samma med papper och rotavdrag tyckte byggaren. Då hade jag själv skottat dit bärlager, paddat, lagt isolering och armering så det var helt klart för gjutaren och betongbilen att dansa sin dans.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Tacitus

Citat från: Existens? skrivet 09 Dec-11 kl 10:52
Man ska anpassa gjutningen efter behovet. Här talar vi om ett verkstadsgolv för att meka lite med en bil.
Inte en uppskjutningsplats för rymdfärjor.

Vid uppskjutning av rymdfärjor så talar vi inte 10 cm betong - då talar i om metertjocka lager och burar med armering... jag har sett allför många "bondbyggda" betonggolv som är bara skräp pga av att dom har spruckit sönder, som regel till följd av dålig armering och dåliga förarbeten.

Armering är inte bara att slänga i lite järnskrot i betongen, armeringen är precis lika viktig som själva betongen i sig om golvet ska hålla utan sprickor i storleksordningen 50-100 år.

Ett verkstadsgolv ska tåla punktlaster på minst 2 ton - det motsvarar en domkraft som lyfter en bil i en ände och säkerhetsfaktor 2  :o Tar man in en traktor och börjar meka så kan du relativt enkelt komma upp i punktaster på 10 ton om man ska säkerhetsfaktor 1,5-2.

Skulle man sen ställa in en svarv eller fräs så tillkommer att golvet ska vara stadigt och tåla vibrationer... det kan bli dyrt i längden med fuskbyggen.

Henrik Uddemar

Tactius: vad du tar i!
Jag har sett betongkonstruktioner som varit 50 år och mer som hållit utan armering och då var betongen ändå sämre än vad den är idag.

Viktigast är att det blir klokt under plattan!
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

andtol

Mellan tummen och pekfingret:

12000 kr för själva golvet.
6000 kr för bärlagret
10000 kr för väggar och tak.

30000 kr alltså. Inkl moms. Plus minus 50%.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

568 Gäster, 2 användare (2 Dolda)