Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket batteri till Volvo BM 400?  (läst 15039 gånger)

Heddan76

• Norrbotten
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #20 skrivet: 07 dec-11 kl 09:29 »
Jag har 70hk Fendt som mest går för snöskottning och lite småpyssel sommartid. Så den kan ibland stå 3-4 månader i sträck. Förut var det alltid problem med batteriet när det var kallt (typ -25). Så tillslut ledsnade jag och köpte ett Optima och nu startar traktorn alltid problemfritt, jag har inte laddat det en enda gång på 3år och förra vintern var den kallaste på mycket länge. I Fendten skall det vara ett 140Ah batteri och ett 135Ah-batteri hos biltema går på 1700:-. Nu har jag ett Optima för 2300:- som gör jobbet mycket bättre. Så jag förstår inte varför man skall snåla in dom där sista kronorna, när man slipper trilskas med traktorn när det är -25 och man har jobbat hela dagen och man måste få gård och väg skottad innan man skall sova...

Existens?

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 dec-11 kl 09:36 »
Riktigt Torbjörn. Men om man av utrymmesskäl eller vill använda billiga standardbatterier vill jag framhålla minuspolbrytarens fördel när man tex. ska underhållsladda. En del grävmaskiner tex. Åkerman använder parallell-seriekopplade standard batterier. Minuspolbrytaren undviker även självurladdningen.

Parallell-seriekopplade?

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 07 dec-11 kl 09:59 »
En väldigt intressant koppling, det blir kortslutning helt enkelt... ;)

Existens?

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 07 dec-11 kl 10:21 »
En väldigt intressant koppling, det blir kortslutning helt enkelt... ;)
ja..eller får man så småningom ut 24 volt... :)

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 07 dec-11 kl 21:06 »
Parallell-seriekopplade?
   För att få 24 volt.  Fyra batterier.

octavianus

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 12 dec-11 kl 21:55 »
många olika svar. Men bör satsa på 100 ah iaf vad det verkar. Jag bryter alltid strömmen helt på traktorn när den inte används, samt att det finns motorvärmare.

Existens?

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 dec-11 kl 07:46 »
Jag kollade just på det jag köpte häromdagen.. 88 ah är det, och jag använder det dels i tröskan när det är den säsongen, och i en Ford 4610. 3-cylindriga motorer båda två, och i Forden sitter det ett jättebatteri på runt 120 Ah i original. Detta nya funkar utmärkt.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #27 skrivet: 13 dec-11 kl 08:14 »
Jag kollade just på det jag köpte häromdagen.. 88 ah är det, och jag använder det dels i tröskan när det är den säsongen, och i en Ford 4610. 3-cylindriga motorer båda två, och i Forden sitter det ett jättebatteri på runt 120 Ah i original. Detta nya funkar utmärkt.
Det brukar inte vara problem att underdimensionera batteriet sommartid, men när det är ett par år gammalt och det är mitt i vintern är det inget kul med ett underdimensionerat batteri. Dessutom kan mycket ta skada om du har för svagt batteri. På en Buick jag hade hade jag ett lite för litet batteri, det förstörde batterikablarna, isoleringen smälte helt enkelt bort. När jag väl hittade ett 120Ah batteri som gick ner i batterilådan så försvann också problemen med smälta kablar...
Och dessutom upplever jag att livslängden på ett överdimensionerat batteri är mycket längre...så det behöver inte bli dyrare i slutändan heller.

Existens?

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 13 dec-11 kl 08:23 »
Nu är detta iofs inte det första underdimensionerade batteriet jag köpt, jag har bytt i flera traktorer och det har funkat utan problem även vintertid. Men visst, blir det 25 minus och man ska sparka igång en traktor, så behövs det ju kräm, utan tvekan. Man kan ju ta lite hänsyn till var man bor, och anpassa lite efter klimatet.

Det där med batterikablarna låter verkligen märkligt.

Den enda förklaringen jag kan se vore att du har mindre 'snurr' på startmotorn och får dra runt lite längre vid start, och att det då hettar upp kablarna.. Annars ser jag ingen vettig förklaring.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #29 skrivet: 13 dec-11 kl 08:54 »
Nu är detta iofs inte det första underdimensionerade batteriet jag köpt, jag har bytt i flera traktorer och det har funkat utan problem även vintertid. Men visst, blir det 25 minus och man ska sparka igång en traktor, så behövs det ju kräm, utan tvekan. Man kan ju ta lite hänsyn till var man bor, och anpassa lite efter klimatet.

Det där med batterikablarna låter verkligen märkligt.

Den enda förklaringen jag kan se vore att du har mindre 'snurr' på startmotorn och får dra runt lite längre vid start, och att det då hettar upp kablarna.. Annars ser jag ingen vettig förklaring.
Det var min slutsats också, att startmotorn inte riktigt fick rätt fart.
Men sedan skall man inte stirra sig blind på amperetimmar(Ah) utan det värde som är viktigt är ju köldstartströmmen (CCA).
Och precis, man får känna sig fram vilken storlek som passar, instruktionsboken till traktorn kan ju vara lite ospecifik när det gäller batteristorlek. Som till min Fendt så rekommenderar dom samma storlek till alla traktorer som instruktionsboken täcker, alltså allt från 60hk till 140hk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 2 användare
alternaiv, Sampa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser