Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket batteri till Volvo BM 400?  (läst 15058 gånger)

octavianus

  • Inlägg: 118
    • Uppland
Vilket batteri till Volvo BM 400?
« skrivet: 05 dec-11 kl 07:39 »
Har lånat en gammal traktor av farsan på mer eller mindre heltid. Nu är det så att Batteriet verkar ha gett upp, och jag måste köpa nytt. Frågade honom vad jag behövde, och svaret var mest att, köp ett så starkt men så billigt som möjligt.

Vad innebär nu det, hur starkt behöver det vara? Jag änvänder den inte jätteofta ska väll sägas, några gånger i månaden högst. Skulle ett på ca 60ah timmar räcka? Den fysiska storleken på batteriet spelar inte så stor roll, då plattan den står på är stor.

Länka gärna till ett lämpligt på tex Biltema, eller annat billigt ställe.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14078
    • Medelpad
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-11 kl 07:55 »
I original är batterikapaciteten 160 Ah, eftersom traktorn har dieselmotor och en kraftig och strömslukande startmotor av lastbilstyp så bör man nog hålla sig till den storleksordningen på batteri, ett personbilsbatteri på 60 Ah skulle nog visa sig helt oanvändbart för kallstart även om det är i nyskick.
Vet du om det är meningen att det ska sitta ett enda batteri på 12 V 160 Ah eller två seriekopplade 6 V 160 Ah där?

Kolla att generator och laddningsregulator fungerar som de ska, så att inte det nya batteriet förstörs i förtid genom felaktig laddning. BM 400 har en ganska klen likströmsgenerator med strömbegränsande laddningsregulator, och det är mycket viktigt att alla delar i laddsystemet är i perfekt skick, inget onödigt spänningsfall pga lösa eller oxiderade kablar osv, för att det ska fungera bra.



Existens?

  • Gäst
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #2 skrivet: 05 dec-11 kl 07:59 »
Dom där gamla traktorerna kräver en hel del kräm i batteriet. 60 Ah är för litet tycker jag, du bör upp till runt 100. Biltema har batterier för ca 1000 kr i den storleken, och dom fungerar utmärkt. Jag köpte ett där just för nån vecka sen till traktorn.
Du ska helst ta ett som är avsett för maskiner , dom tål vibrationerna lite bättre.
Jag hittar ingen vettig länk, i varuhusen är det mycket enklare att gå runt och välja.

Från början satt där nog två batterier i den, men det behöver man inte numera.

Ahh, Torbjörn hann före, och ville ha ännu mer kräm, jag tycker nog det är lite i överkant. De maskiner jag har bytt till modernare batterier har klarat sig utmärkt. Men som sagt, ta inte för litet.

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #3 skrivet: 05 dec-11 kl 10:32 »
Optima batteriet är det bästa jag provat i gamla traktorer som inte används så ofta.
Det ger en riktig hästspark när man trycker på startknappen.
Det är definitivt inte billigt i inköp, men den långa livslängden,
 i kombination med en bibehållen hög kapacitet gör det billigast sett över tiden.
"Kärleken är livets bäste vän"

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14078
    • Medelpad
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #4 skrivet: 06 dec-11 kl 09:55 »
Jag är skeptisk till Optimabatterier i gamla fordon där det kanske inte är riktigt god ordning på laddningsregulator och sånt. De är mycket mer känsliga än vanliga bilbatterier för felaktig laddning. En annan nackdel är att de inte alls tål att saker står och "tjuvdrar" en låg ström under lång tid. Om ett Optimabatteri en gång har råkat bli djupurladdat så är det som regel förstört på en gång, men vanliga bilbatterier brukar klara sig om de var i bra skick innan djupurladdningen och inte har fått stå urladdade för länge.
SCA gjorde försök med Optimabatterier i skogsmaskiner för några år sedan, men det gick inte alls. Larm, dåvarande Mobitexradio mm som alltid stod på i maskinerna drog ur ett Optimabatteri över natten men standardbatterier klarade utan vidare en veckas stillestånd.

Om man absolut ska ha ett Optimabatteri, så ska man också ha en bra batterifrånskiljare och vara noga med att slå ifrån den varje gång man lämnar fordonet. Det är också viktigt att hålla koll på systemspänningen när motorn är igång och generatorn laddar, och om något inte verkar vara riktigt i ordning (t ex att spänningen aldrig når upp över 13,5 V hur länge man än kör eller att den ligger över 14,8 V en längre tid) så ska man åtgärda felet på en gång.

Xoot

  • Gäst
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #5 skrivet: 06 dec-11 kl 10:02 »
Sådana batterier brukar användas vid avancerade ljudbyggen i fordon.
Som extrabatteri i bagaget tillsammans med kondensator.

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #6 skrivet: 06 dec-11 kl 10:09 »
Vi har då bara bra erfarenheter av optima-batterier i både äldre och ännu äldre maskiner. Farsan hade ett optima i sin gamla BM650 i över 15år och det fungerade fortfarande bra när han sålde traktorn. Och den traktorn stod emellanåt väldigt långa perioder.

Av de Optima batterier jag har varit med och köpt så är alla fortfarande i drift...OK/Biltema osv har jag ofta fått kassera efter bara några år...

Batterifrånskiljare kräver väl de flesta försäkringsbolag att man har om försäkringen skall täcka brand, så det bör man väl montera in hur som helst.

Däremot så kan en CTEK-laddare vara bra att använda om traktorn skall stå väldigt långa perioder...

 

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14078
    • Medelpad
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #7 skrivet: 06 dec-11 kl 10:09 »
Sådana batterier brukar användas vid avancerade ljudbyggen i fordon.
Som extrabatteri i bagaget tillsammans med kondensator.

Och i den branschen spelar ju varken kostnad eller livslängd någon roll.

Xoot

  • Gäst
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #8 skrivet: 06 dec-11 kl 10:13 »
Och i den branschen spelar ju varken kostnad eller livslängd någon roll.

Kan nog stämma.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14078
    • Medelpad
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #9 skrivet: 06 dec-11 kl 10:14 »
Däremot så kan en CTEK-laddare vara bra att använda om traktorn skall stå väldigt långa perioder...

Tänk på att inga vanliga bilbatterier (eller Optima) tål att stå på ständig underhållsladdning, ens med en Ctek-laddare. Ska fordonet stå länge är det bättre att sätta batteriet på laddning över natten t ex en gång varannan månad.
En annan möjlighet är att ha laddaren ständigt ansluten till batteriet men koppla den till elnätet via en veckotimer så att laddaren får ström t ex 8 timmar en gång i veckan. I så fall måste man dock kolla att laddaren inte drar någon ström från batteriet när timern har slagit ifrån.
Batterier som är avsedda för ständig underhållsladdning - t ex sådana som används i UPSer eller som reservkraft för telestationer - är dels många gånger dyrare än vanliga bilbatterier och dels har de så hög inre resistans att de inte alls duger att kallstarta en dieselmotor med.

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #10 skrivet: 06 dec-11 kl 10:28 »
Tänk på att inga vanliga bilbatterier (eller Optima) tål att stå på ständig underhållsladdning, ens med en Ctek-laddare.
Det var konstigt, vad grundar du det på?
Batteriet till våran Volvo T24 står på underhållningsladdning i minst 7-8månader i sträck varje år och det fungerar ypperligt fortfarande efter 5år, samma sak med gräsklipparens batteri. OCh flera batterier som jag har haft i jänkare som har varit i princip stendöda har jag räddat genom att låta CTEK-laddaren stå och långtidsladda dessa och sedan har de fungerat i flera år och då har de fått stå i konstant laddning på vintern, men självklart med en CTEK och ingen vanlig laddare...

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #11 skrivet: 06 dec-11 kl 11:11 »
CTEK-laddarna slutar att ladda när batteriet är fulladdat och övergår då till något som de kallar pulsundehållsladdning. Där de låter batteriet naturligt ladda ur sig själv och vid en given punkt så startar laddningen om igen.
En vanlig underhållsladdare måste man koppla ur för att inte överladda och torrkoka batteriet.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14078
    • Medelpad
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #12 skrivet: 06 dec-11 kl 20:48 »
Hmm. Kan det vara så att olika generationer av Ctek hanterar underhållsladdningen på olika sätt, kanske. Åtminstone de äldre gick helt enkelt över till att underhållsladda med konstant spänning 13,8 V när batteriet ansågs fulladdat, och det finns gott om exempel på folk som har konstaterat t ex husvagnsbatterier totalt oanvändbara fram på vårkanten efter att de har stått kopplade till en sådan laddare hela vintern.

Jag kan också tänka mig - med tanke på hur innanmätet såg ut i en Ctek som jag har tittat närmare på - att fukt och kyla kan få spänningsmätning och andra avancerade funktioner att inte bete sig som de borde. Konstruktionen är inte direkt utformad för att vara miljötålig utan det är små isolationsavstånd, flussmedelsrester kvar på kretskortet, ingen skyddslack - det hela ser ut som man kan vänta sig i billig elektronik för inomhusbruk. Och när laddaren står på underhållsladdning eller i väntan på självurladdning räcker nog dess egen värmeutveckling inte för att hålla kondens borta.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #13 skrivet: 06 dec-11 kl 21:48 »
Jag tycker nog att du ska klara dej med ett 60ah om motorn är i bra skick, vi har en MF 135:a(samma motor som 400:an) som vi kört med 60ah batteri i många år och den startar alltid även när det är riktigt kallt och inget annat startar utan Optima, men är den trögstartad bör du gå på Optima ;)

På 400:an får man tom plats med 2 st 60ah :)
« Senast ändrad: 06 dec-11 kl 21:56 av mwson »
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Curt Jonsson

  • Inlägg: 167
    • Jämtland
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #14 skrivet: 06 dec-11 kl 22:03 »
Automatladdare kräver nog att alla celler är helt friska-lika. Vid paralellkoppling har jag lärt mig att koppla så att varje batteri får samma kabellängd till förbrukare-laddare.  Strömmen går lättaste vägen.  Minuspolbrytare underlättar i och ur montering. +att de går att använda som huvudbrytare.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #15 skrivet: 06 dec-11 kl 22:15 »
Åtminstone de äldre gick helt enkelt över till att underhållsladda med konstant spänning 13,8 V när batteriet ansågs fulladdat

Så beter sig inte ens den billiga "Ctek-kopia" jag har. Den gör likadant som Heddan76 beskriver.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14078
    • Medelpad
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #16 skrivet: 06 dec-11 kl 22:22 »
Parallellkoppla batterier bör man undvika, då är det bättre att skaffa ett enda batteri med dubbla kapaciteten. Om det ena batteriet får kortslutning i en cell så drar det ur det andra, och om alltihop får stå någon vecka är båda batterierna förstörda efteråt.

Om man har ett batteri som har stått oanvänt eller varit vanvårdat länge så kan det löna sig att "utjämningsladda" det. Detta är dock svårt att göra med en vanlig, mer eller mindre intelligent batteriladdare utan man bör ha ett noggrannt ställbart spänningsaggregat. Ställ det på någon volt över vanlig underhållsladdspänning - t ex 14,8 V för ett 12 V batteri - och låt batteriet stå med den laddspänningen inkopplad tills laddströmmen är konstant och inte minskar längre. Batteriet bör vara "normalt" fulladdat innan man börjar, då kan man räkna med att processen tar några dygn. För ett 60 Ah batteri kan man vänta sig att strömmen är ungefär 0,3 A när allt har jämnat ut sig. Glöm inte kvar det hela, batteriet mår inte bra om utjämningsladdningen skulle stå på över en vecka!

Curt Jonsson

  • Inlägg: 167
    • Jämtland
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #17 skrivet: 06 dec-11 kl 23:00 »
Riktigt Torbjörn. Men om man av utrymmesskäl eller vill använda billiga standardbatterier vill jag framhålla minuspolbrytarens fördel när man tex. ska underhållsladda. En del grävmaskiner tex. Åkerman använder parallell-seriekopplade standard batterier. Minuspolbrytaren undviker även självurladdningen.



Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #18 skrivet: 06 dec-11 kl 23:17 »
Man kan också istället för biltema besöka en bilskrot/lastbilsskrot. Det gjorde jag och fick mig ett batteri en bit över 100 Ah (120?) i bättre begagnat skick som åkte i MF 175:an. Den har större perkinsmotor än Buster 400 men (den svenska) manualen anger 125 Ah anger som orginalbatteriets kapacitet. Endera är väl startmotorn i bustern som sagt en strömslukande typ eller så är inte handbokens angivelse "vinterdimensionerad".

I traktorköpet följde ett 60Ah batteri med (inte nytt) som fick stora problem att starta när termometern kröp neråt +10 grader (hjälpte till med motorvärmare).
Kör man endast på sommaren bör ett sådant räcka men inte till mycket mer än det.

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Vilket batteri till Volvo BM 400?
« Svar #19 skrivet: 07 dec-11 kl 08:51 »
Hmm. Kan det vara så att olika generationer av Ctek hanterar underhållsladdningen på olika sätt, kanske. Åtminstone de äldre gick helt enkelt över till att underhållsladda med konstant spänning 13,8 V när batteriet ansågs fulladdat, och det finns gott om exempel på folk som har konstaterat t ex husvagnsbatterier totalt oanvändbara fram på vårkanten efter att de har stått kopplade till en sådan laddare hela vintern.

Jag kan också tänka mig - med tanke på hur innanmätet såg ut i en Ctek som jag har tittat närmare på - att fukt och kyla kan få spänningsmätning och andra avancerade funktioner att inte bete sig som de borde. Konstruktionen är inte direkt utformad för att vara miljötålig utan det är små isolationsavstånd, flussmedelsrester kvar på kretskortet, ingen skyddslack - det hela ser ut som man kan vänta sig i billig elektronik för inomhusbruk. Och när laddaren står på underhållsladdning eller i väntan på självurladdning räcker nog dess egen värmeutveckling inte för att hålla kondens borta.
Jag har tre CTEK-laddare, en enkel 6v voltare som är 5-6 år gammal för att ladda batteriet till T24:an, detta står alltid i källaren så den har väl hyffsat klimat...
Sedan har jag en stor gammal 12V CTEK (av första generationen tror jag, för upp till 250Ah batterier) som jag använder lite överallt.
Och en nyare mindre som jag laddar 4-hjulingsbatteriet under hela vintern med. Den står ute eftersom batteriet i 4-hjulingen sitter så krångligt till. Och den och batteriet fungerar då fortfarande efter 3-4 år utan problem.

Sedan har vi ju väldigt torrt klimat här, så fukt är nog inget problem för mig vintertid när dessa används.

Men jag skall kolla i boken för min äldsta CTEK hur den sköter underhållsladdningen, men jag har svårt att tro att den skulle vara så dålig eftersom den har underhållsladdat batteriet vintertid jag hade i jänkaren i många år.
« Senast ändrad: 07 dec-11 kl 09:17 av Heddan76 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, William

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser