Hej Hosiia!
Det finns inga utgivna svenska böcker om färggenetik hos höns och jag har inte ens hittat någon engelsk litteratur i ämnet. Det finns däremot en del engelskspråkiga sajter om du kollar på
http://www.feathersite.com/Poultry/BRKPoultryPage.htmlDessutom kan man råka på några andra olika sajter om man googlar lite. Jag har kollat på dels en holländsk och ett par australienska sajter men tyvärr la jag aldrig namnen på minnet.

Och så finns det en riktigt bra artikel på Leonard Walls hemsida förstås:
http://hem.passagen.se/vreta/Jag har också ett stort intresse av färggenetik inte bara hos höns utan även hos ankor och får och jag försöker läsa så mycket jag bara hittar. Dessutom har jag avlat och "forskat" lite själv.

Svart färg på höns dominerar nästan över alla andra färger och vit färg är vikande, recessiv, så din svarta tupp bär på vita anlag om han har en vit förälder. När det gäller svart och gult så är svart det dominerande där också så du borde få svarta kycklingar av dom två. Om nu inte din gula höna bär på vita anlag för då kan det ju bli även vita kycklingar.

Vita anlag syns inte på en gul höna men om hon skulle ha anlag för andra färger så skulle det nog synas. Antingen som lite spräcklighet över ryggen, stänk i halskragen eller svart på stjärtfjädrarna som matte beskriver.
Vit färg är iofs lite lurig för det finns tre olika sorters vit. Dels den vita recessiva färgen som jag nämnde som brukar kallas "wyandottevit" eftersom man tror att den kom från wyandotterasen från början och som nu finns hos dom flesta raser. Men det finns också en dominant vit som kallas "leghornsvit" eftersom den kommer från leghornsrasen. Den bleker svart färg till vit med svarta stänk och röd/gulröd till ljusröd/ljusorange. Andra färger blir helt blekta till vitt.
Så finns det ju också en tredje färg, intermediär vit, som kan vara nästintill vit och det är om ett djur har blekningsgenen som gör svart till blått. Om hönsen har den genen i dubbel uppsättning får dom vit färg med blå spräcklighet men ibland kan det blå vara så lite så djuren uppfattas som vita.

/Tedarix