Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bajsbräda eller inte bajsbräda ..  (läst 13841 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Bajsbräda eller inte bajsbräda ..
« skrivet: 01 dec-11 kl 19:58 »
jag sitter o funderar på bajsbrädans funktion ..

Jag tycker inte om bajsbrädorna utan tycker det är enklare att hönsen sitter o skiter rakt ner i halmet som jag sen bara kan mocka ut med grep.
Vad tycker ni andra ? Varför bajsbräda??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

JBF

• Småland
SV: Bajsbräda eller inte bajsbräda ..
« Svar #1 skrivet: 01 dec-11 kl 20:06 »
Varför bajsbräda??

För att jag inte behöver byta halmen alls lika ofta! En gång i veckan rakar jag ner bajset i en hink och vips luktar hönshuset nystädat igen!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

pyromanen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 dec-11 kl 20:10 »
Har "bajsbinge". Ett galler under sittpinnarna som bajset ramlar genom. Eftersom hönsen inte kommer åt att sprätta i det behöver man inte gödsla ut förrän bingen börjar bli full, typ 2 ggr om året.

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 dec-11 kl 20:13 »
Här finns ingen hos hönsen. Men man vet ju, för att inte tala om att man ser var hönsen alltid sitter.
Var 3:e vecka gäller handskar och ett par hinkar som blir fulla. Brukar lägga det i komposten.

Nackdelen är allt hö. Men mig stör det inte.

Men hade jag haft ett genomtänkt hönshus så hade jag förmodligen valt att ha en sk. bajsbräda.
Som det ser ut här så är det tyvärr inte möjligt.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #4 skrivet: 01 dec-11 kl 20:20 »
Har bajsbräda där det är möjligt, städar brädan och plockar allt bajs i övrigt varje dag. Hade jag kunnat hade jag haft bajsbräda under alla pinnar, mycket lättare att städa och hönorna är rena om fötterna. Lite trevligare när en del måste bäras in varje kväll!! Trevligare för hönorna när de kan "bala" i rent spån istället för bajsigt spån. Tycker det är en väldigt bra uppfinning!!!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 01 dec-11 kl 20:29 »
En fördel med bajsbräda är, att man lätt kan inspektera hönsens avföring, eftersom den blir liggande orörd. Man kan se om någon är lös i magen  och om någon har spolmask t.ex.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 01 dec-11 kl 20:55 »
Alltså ,,plockar ni skiten för hand???
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Xoot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 dec-11 kl 20:59 »
Alltså ,,plockar ni skiten för hand???

Jajamen!  ;)
Skrapar med knivar. Räfsar ihop lite snyggt med högaffel. Lyfter upp i rullebören och traskar ner mot skogskanten.

All hönsskit samlas alltid ihop med massa hö. Har ett par lager hö på golvet. Så det är ganska lättjobbat.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 dec-11 kl 21:02 »
De flesta använder nog någon raka av något slag. Själv har jag bajsbräda, en bit ner, åsså har jag ställt plastbackar på brädan, med kompostgaller ovanpå. Superenkelt att lyfta ut backarna när jag städar och bara vända dem upochner på gödselstan. Luktar det amoniak kan jag strö lite torv i backen, så e lukten borta. Jag har bilder på hur jag gjort på hemsidan under fliken hönshuset.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 01 dec-11 kl 21:03 »
Glömde..... om du ska ha bajsbräda, så rekomenderar jag formplyfa.... du vet sån där mörkbrun blank. Den e superenkel att tvätta ren ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 01 dec-11 kl 22:47 »
Kan man inte bara häfta fast plast eller nåt gammalt lakan typ o slänga vartefter??

Vi mockar rent alla hönshusen 1gång i veckan o byter allt strö.
Det luktar ju vidrigt efter bara några dagar tycker jag .

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 dec-11 kl 22:48 »
Kan man inte bara häfta fast plast eller nåt gammalt lakan typ o slänga vartefter??

Bara att prova :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 01 dec-11 kl 22:59 »
Klart du kan prova.... risken jag ser är väl att det är ett perfekt gömställe för vidriga små röda kryp :-X

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #13 skrivet: 02 dec-11 kl 00:00 »

Det blir många lakan på ett år  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 02 dec-11 kl 00:20 »
Det e sant  ;D men vi får massa hösilageplast över varje vecka som ändå ska åka till tippen ..Kanske jag kan använda det då  ???

Tännlappen

• -
« Svar #15 skrivet: 02 dec-11 kl 00:44 »
Javisst,hösilageplast är starkt som bara den,bara testa om din tanke fungerar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 02 dec-11 kl 07:44 »
Jag har bajsbräda tycker det är en enorm skillnad på hus snabbt det blir skitit utan bajsbräda. Nästan alla mina höns sitter på pinnen nattetid och i dom boxarna mockar jag golver ungefär var 4 vecka. Jag har en box där hönsen inte sitter på pinnen och där är det skitigt efter en vecka och vidrigt efter två :-X Dom äter lika mycket som de andra hönsen så i rimlighetens namn borde det komma ut lika mycket i andra änden också  ;)

Bajsbrädan mockar jag varje eller var annan vecka lite beroende på väder och temperatur. Jag kan ju köra fläkten lite extra kraftigt om jag någon gång inte hinner  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #17 skrivet: 02 dec-11 kl 08:26 »
Jag har bajsbräda men på pinnarna sitter bara mina 3 sussex, brahmorna lever ett golvliv både dag som natt.

Plockar bajskluttar med spade från katternas toa (ja katterna har en egen  ;) )  på golvet varje morgon men det funkar väl bara kanske om man har få höns, jag har 9 st. Gör sen helt rent var 3:e vecka.
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

rosita51

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 02 dec-11 kl 10:10 »
Jag har en bajsbräda av plåt, som jag har byggplast över. Jag tycker att det är bra, för jag ser då lätt förändringar i bajset. Varje dag tar jag bort det, drar ner det med en raka och sen slänger jag det i varmkomposten. Var tredje månad byter jag plast. Jag har förstås bara 5 höns och de är ute hela dagarna, 8-14.30, sen sitter de på pinnen övrig tid, utom när de äter. Det är sällan något bajs i golvströet.
MVH Rosita zon 1

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 02 dec-11 kl 10:26 »
Det här har varit min undring också under lång tid. Problemet här är att några hönor alltid vill sova bland skiten på bajsbrädan. Tog bort den och ersatte med endast en ram med kycklingnät. Dom sitter och sover på den också! Har provat plåtbräda också - utan önskat resultat. Nu brer jag tidningspapper på nätramen och byter det ung varannan-var tredje dag. Det funkar sådär men det blir för mycket kompostmatrl. Har inte hittat den optimala hanteringen än.. fortsätter testa.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser