Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösa kaniner?  (läst 9388 gånger)

Sebbar

• Gäst
Lösa kaniner?
« skrivet: 30 nov-11 kl 00:10 »
Finns det någon möjlighet att man kan ha lösa kaniner på sin tomt utan att de sprider iväg sig ut i skogarna?
Har en stor tomt och skulle vilja ha lite kaniner som hoppar runt här. har haft kaniner förut men hade de då i en stor inhägnad.

Då undrar jag främst, om de är tama, håller de sig hemma på tomten?
Vilken kanin är köldtåligast och kan bo ute på vintern med tillgång till vindskydd?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Lösa kaniner?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-11 kl 00:12 »
Alla kaniner kan bo ute med vindskydd i Blekinge, däremot blir de troligen ätna av rovdjur om man inte har dem instängda på natten och när man inte kan passa dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sebbar

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 nov-11 kl 00:20 »
Alla kaniner kan bo ute med vindskydd i Blekinge, däremot blir de troligen ätna av rovdjur om man inte har dem instängda på natten och när man inte kan passa dem.
Jag bor ej i blekinge, det blir blekinge automatiskt om man ej ställer in det. Bor utanför växjö men ska sensommaren nästa år flytta till utanför stockholm. Tror du de kan klara sig där?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 30 nov-11 kl 00:24 »
Givetvis, jag har haft mina kaniner ute båda de senaste vintrarna. Det blir knappast kallare än så hos dig. Däremot, som sagt, så måste kaninerna skyddas mot rovdjur. Och det finns ingen garanti för att de inte flyttar iväg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 30 nov-11 kl 01:57 »
Bästa sättet att ha en lösgående på är att man erbjuder 1. mat (bra bete + lite gosaker från handen) 2. skydd (kuperad tomt) 3. kaniner av motsatta könet inlåsta i burar. Då håller sig dom andra i närheten =).

Men det funkar bara om man inte har rovdjur i närheten. Jag kunde ha lösgående kaniner på min förra gård men ej här, går hundar lösa här ibland.
//Lina

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 30 nov-11 kl 17:09 »
Så länge som du erbjuda kaninerna god tillgång på mat, vatten och ett skyddat läge så kommer dom gärna att stanna, självklart finns det inga garantier men det är ändock hyffsat säkert.

De flesta däggdjur är relativt bofasta och "bor" gärna där det finns mat, vatten och skydd.

Vet ett ställe i närheten som hade en konferensanläggning där det bodde kaniner som gick fritt på området, var ganska kul att se på när kaninhonorna sprang fram och tillbaka och fyllde kindpåsarna med torrt gräs för att "boa" med  ;D

Kaniner klarar sig faktiskt ganska bra utanför burarna... men som sagt var så måste risken för rovdjur beaktas, framförallt då räveländet.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #6 skrivet: 30 nov-11 kl 18:00 »
Den sista kaninen jag hade kvar efter att ha slutat att föda upp kaniner valde jag att släppa lös på gården. Den hade rymt ett par år tidigare när jag inte var hemma och min mamma kunde inte fånga in den så den var lös ett par sommarmånader. Sen kom jag hem och fångade in kaninen. Men så kom som sagt den tid då jag inte hade så mycket tid med den och tyckte synd om den som bara satt där i sin bur så jag släppte den lös igen. Den hade tillgång på mat vatten och skydd i form av en stor lada och buskar. Visst fanns det räv men dem hade den ju klarat sig för tidigare. Jag kunde ju också fånga in den om det behövdes. Så varje morgon som jag gick ut till hästarna så satt en glad kanin på gräsmattan och åt gräs och jag kände mig ganska nöjd med mitt beslut.
Så en morgon efter tre veckor låg bara några få tussar på gräsmattan men ingen kanin. Jag konstaterade snabbt att det inte var någon räv för det var bara två tre små tussar på samma ställe. Men jag kom på att titta uppåt. Det hade flytta in rovfåglar som tackade för måltiden jag serverat dem  :(
Så jag vill lyfta ett varningens finger för dessa som jag inte hade tänkt på alls innan. Hon var en vit kanin på en grön gräsmatta, tro att jag kände mig korkad så här efteråt  :-\

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 30 nov-11 kl 19:08 »
Vill här varna för att släppa ut fertila kaniner lösa så dom har möjlighet att para sig. Det är inte tillåtet att släppa tamdjur lösa i naturen som kan rubba den naturliga balansen, och kaniner är ett ypperligt exempel på sådana tamdjur. Dom kan bli jäkligt många, jäkligt snabbt!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Mimie

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 dec-11 kl 18:15 »
En f d arbetskamrat till mig har kaniner som går lösa på tomten. Men de har naturligtvis en hage där det bor för natten. När jag frågade henne hur det kunde funka sa hon att först  måste kaninerna lära sig var "hemma" är genom att bara vara i hägnet först och när hon trodde att de var hemtama provade hon. Det gjorde hon genom att släppa ut dem och sedan skrämma dem lite försiktigt. Om de då söker skydd i hägnet så är det lugnt. Då kommer de tillbaka när det blir kväll eller om de blir rädda. Hon har haft så i flera år och med olika kaniner, så jag antar att hon vet.
Hon bor så att det finns både ängar, skog och en byväg i omedelbar närhet och det har som sagt fungerat bra. Huruvida de är kastrerade vet jag inte, men vi har inte så mycket vildkaniner här omkring så risken för att de förökar sig okontrollerat är väl ganska liten.

Jan lindgren

« Svar #9 skrivet: 02 dec-11 kl 10:02 »
Hej!
Lösa kaniner är eländiga om det finns prydnadsväxter, fruktträd eller bärbuskar i omgivningen.
MVH
Jan

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 02 dec-11 kl 11:07 »
Mina fd pelargoner håller med från andra sidan graven.

Men det är otroligt mysigt att ha en gårdskanin ändå :-). Bara det inte finns vilda kaniner i området och man tar in den över vintern.
//Lina

annanilsson10

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 02 dec-11 kl 19:59 »
Vi har två fd. tamkaniner på tomten. De håller sig på tomten hela tiden. Den senaste tiden har lockat till sig en vildkanin från ett närliggande område.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 02 dec-11 kl 20:11 »
Åh nej! Ni har en koloni på G! Infångning, kastrering, omedelbums!

Det ska inte finnas några vilda i området om man har gårdskanin, eller så ska dom som går lösa vara kastrerade. Kaniner förökar sig ruskigt fort...
//Lina

sisel

• Småland
« Svar #13 skrivet: 02 dec-11 kl 21:12 »
Mina fd pelargoner håller med från andra sidan graven.

Har man lösa kaniner inomhus har man också fd pelargoner...

Caroline

• Närke
« Svar #14 skrivet: 06 dec-11 kl 20:45 »
Vi släppte ut några stycken kaniner för två år sedan då vi la av med uppfödningen. De klarade vintern bra och höll sig på gården. Sedan började de föröka sig.. Nu springer de i hela byn äter i folks trädgårdar för att inte tala om vår egen grönsaksodling. Vi har nu lyckats skjuta de flesta men det är skitsvårt att utrota dem. De får ungar hela tiden och deras ungar får ännu fler ungar. Trodde att naturen skulle reglera kaninstammen lite bättre. Hade jag vetat vad jag vet nu hade jag aldrig släppt ut dem.

peppz

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 06 dec-11 kl 22:57 »
Som Caroline skriver så är det lätt att tappa kontrollen över bestånden....  En kanin + en annan kanin = babyboom = egyptens gräshoppor kan slänga sig i väggen...
Det är helt enkelt inte seriöst att släppa dom lösa, dessutom går det att ifrågasätta om det är tillåtet då lösgående kaniner inte står under sin ägares omedelbara kontroll...
Lite samma sak där sommed att det inte är tillåtet att släppa ut sin katt annat än i koppel eller i innhägnad rastgård...

Men visst går det...   Jag har försökt med massa kaniner, de håller sig gärna kvar här, jag har gott om buskar på tomten och dom kan springa in under huset och gömma sig också om dom vill
Men trots att de flesta har varit belgiska jättar och franska vädurar så har de flesta blivit tagna av räven, höken, lokatt, mink och grannens golden retriver...
Däremot fungerar det utmärkt att ha kaniner bakom elstängsel.  numera har jag elnät runt tomten och kaninerna går fritt i en stor grupp på gräsmattan utan bekymmer, höken lyckades knipa en av 15 förra sommaren visserligen, men det bjuder jag på...  Bom blir så otroligt fina av att röra sig och man ser hur mycket bättre dom mår av att slippa sitta hela livet i bur...
Kennel SweetCaileanz

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #16 skrivet: 06 dec-11 kl 23:31 »
Min går lös i stallet nu tillsammans med hönsen som också går lösa där. Hästarna är däremot i sina boxar  ;D Och jag ska egentligen bygga speciella boxar åt dem och kaninen satt egentligen i en bur men det finns inget underbarare än när djuren har möjlighet att röra sig fritt. Jag släpper ut hönsen en stund när jag är hemma och då hoppar kaninen också ut en sväng men alla går snällt in i också när jag vill ha in dem. Det kommer ju inte att funka på sommaren när stallet är öppet i stort sett hela tiden men just nu fungerar det bra. Kaninen gillar verkligen hönsen men hönsen tycker att kaninen är jobbig som följer efter dem. Det är ganska skoj att se. Så under kontrollerade former går det ju bra men man måste vara försiktig, här har vi till exempel mycke räv så därför är höns och kaninen bara ute när det är dag och jag är hemma. Så fort det börjar skymma får de gå in i stallet och de får inte gå ute hur länge som helst heller för den delen.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #17 skrivet: 10 dec-11 kl 09:37 »
Hade en fw. hona som gick lös på dagarna o hon kom varje kväll o gick in i stallet när jag tog in hästarna för natten. Funkade jättebra tills vår granne några hundra meter längre bort ringde o då var hon där  ;). Dom har tre hundar som var jättesugna på att apportera kanin... Därefter blev det bur för fröken kanin och bara lös i stallet!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser