Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken typ av strö använder ni er av och hur ofta städar ni?  (läst 2261 gånger)

Tösen

• Småland
I somras när jag fick mina getter inredde jag en stor box åt dem med två åtskillda "bäddar" av spån. Där låg de gärna och sov men skitigt blev det ju rätt snabbt så jag fick byta ut spånet en gång i veckan minst. Men nu när jag på hösten började ge dem hö varje dag så har de själva ordnat en stor bädd av hö där de äter, kissar, bajsar och sover. Spånet är orört sen flera veckor tillbaka. Antar att de är lite som hästar och kissar där det skvätter som minst.
Hur ofta bör jag städa ur allt hö? Tycker det är ganska smidigt att de kissar och bajsar där för allt lägger ju sig underst ::) Så till frågan.. Vad använder ni för strö och hur ofta städar ni? :)
Det blir vad du gör det till!

Weasel

• Skåne
Har får visserligen...
Men de äter utomhus och skiter mest där. Därför blir deras hus rent och torrt, och det går minimalt med halm. Mockar ut allt på våren.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Tösen

• Småland
Håller på att bygga färdigt "vinterhagen" som jag kallar det, mer som en rasthage och där är tanken att de ska få vara några timmar om dagen och det kan ju vara en bra idé att utfodra dem där :)
Det blir vad du gör det till!

Hippievagnen

• Västergötland
Inne i gethuset är det jordgolv med en tjock halmbädd ovanpå. Det lär ju blir en redig "get-talle" till våren som ska mockas ut, och förmodligen har den börjar "brinna" (lämplig synonym här?) underifrån och göttat ihop sig. kanske blir bra gödsel så småningom? (Fördel med sådan bädd är ju att den är varm å go att ligga på)
Getterna gillar att kissa i det och det rinner ju som sagt undan ganska bra så att ovansidan håller sig torr för dem att lägga sig på. När det blir för mycket svarta pärlor så strör jag på mera halm eller hö (det som getterna ratar och ändå blir kvar)
det gäller ju att få lite hjälp när man ska skotta ut skiten nästa år! Kan bli tungt...  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, conny

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser