Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips för transport av skogsvagn  (läst 9318 gånger)

Moraggarn

• -
Tips för transport av skogsvagn
« skrivet: 29 nov-11 kl 07:37 »
Har fått nys om en skogsvagn med wirekran till ett kanonpris. Problemet är att det är 16 mil enkel väg dit där den finns så man tar ju inte traktorn för att hämta den precis. Har ni några bra tips på hur man smidigt skulle kunna hämta den? Funderar på om den kanske skulle kunna gå att ta på en biltransportkärra men jag vet inte riktigt. Tacksam för tips

Jimmy_C

• Småland
SV: Tips för transport av skogsvagn
« Svar #1 skrivet: 29 nov-11 kl 08:06 »
Kolla med det lokala åkeriet eller DHL, en vän till mig kör på DHL med trailer som transporterar maskiner runt om i landet, Och det var f-n inte så dyrt om dom har en "tomkörning" annars, fick betala för en transport av skogsvagn ca 45 mil 2500 kr

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 29 nov-11 kl 08:35 »
Detta var intressant. Ska själv kanske köpa en manskapsvagn och måste frakta den på något sätt.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 nov-11 kl 09:41 »
Biltransport är ju det enklaste..

Sen kan man ju ta den på draget på bilen.. en fördel är ju om det finns lite småvägar. Jag hämtade en hårdpress bakom bilen, 20 mil bort..

Moraggarn

• -
« Svar #4 skrivet: 29 nov-11 kl 13:45 »
Skulle behöva ha en hitchkrok på bilen då :D Men det finns ju tyvärr inte. Ett annat krux är att kranen är monterad på vagnen. Oftast är ju kranen lös så att man sätter den i trepunkten på traktorn,men här har dom monterat den direkt på vagnen vilket gör att den blir ju lite hög. Detta kanske kan ställa till problem om man ska dra den på en biltransportkärra,visserligen har man ju kört med mkt konstig och knäppt lastad last bak bilen förut men nu gäller det ju 16mil på "stora vägar". Men jag väntar på mått på ekipaget(höjd och längd) sen får jag utgå ifrån detta, men ja tror det bör gå på en kärra ta mig fan

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 nov-11 kl 13:49 »
Hehe..en skogskran är runt 2,5 meter.. ;) plus då en halvmeter på vagnen, och 30 cm för biltransporten..så du har god marginal upp till 4,5 meter som är gränsen.

När jag hämtade pressen byggde jag först en övergång som kunde skruvas fast i hitchöglan, och sen sättas på dragrkorken.
Det går iofs att lägga en hitchögla direkt på kroken, men det slår så in i helsike då.

Jimmy_C

• Småland
« Svar #6 skrivet: 29 nov-11 kl 14:09 »
En skogskran som är runt 2.5 m ? Ja kanske till en ATV ?

Min skogsvagn är ca 4 m kanske 4.5 , ifrån ögla till slutet då, vikten har jag inte en susning men det är ju inte lättmetall den är gjord i sen ska den ju tåla 4-10 tons last beroende på kärra :P

"Standard" mått brukar ju vara 3 m på stockarna eller ja däromkring iaf, du ska få plats med det på kärran, sen är det ju draget fram till traktorn och där ska ju en kran/vinsch få plats utan problem :)

Att göra en sådan färd kan ju gå bra, men kan oxå sluta med dryga böter/indraget körkort, Bättre och kolla upp med en fraktfirma, kostar ju bara 1 samtal att få pris exempel eller offert :)
« Senast ändrad: 29 nov-11 kl 14:11 av Jimmy_C »

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 nov-11 kl 14:14 »
En skogskran som är runt 2.5 m ? Ja kanske till en ATV ?

Min skogsvagn är ca 4 m kanske 4.5 , ifrån ögla till slutet då, vikten har jag inte en susning men det är ju inte lättmetall den är gjord i sen ska den ju tåla 4-10 tons last beroende på kärra :P

"Standard" mått brukar ju vara 3 m på stockarna eller ja däromkring iaf, du ska få plats med det på kärran, sen är det ju draget fram till traktorn och där ska ju en kran/vinsch få plats utan problem :)

Att göra en sådan färd kan ju gå bra, men kan oxå sluta med dryga böter/indraget körkort, Bättre och kolla upp med en fraktfirma, kostar ju bara 1 samtal att få pris exempel eller offert :)

Men..han ska väl inte ställa vagnen på spets?..Det var ju höjden han var bekymrad över..... :)

Jimmy_C

• Småland
« Svar #8 skrivet: 29 nov-11 kl 20:22 »
Japp erkänner mitt misstag, läste för snabbt ;)

Men att dra en skogsvagn på en biltrailer? Den polis som ser de ekipaget efter en bil kommer dra på smilbanden och börja räkna provision på böterna som skrivs ut :p

Aqualize

« Svar #9 skrivet: 30 nov-11 kl 00:03 »
Jag köpte mig en tippkärra, 4-5 ton. Lånade en Nissan king cab som hade lite olika drag, bl.a. "läpp". Precis så tjocka hitchöglan gick in där. Förutom att belysning inte fungerade helt (satte på LGF-skylt för att uppmärksamma folk på att det skulle gå sakta) så kunde jag inte hitta några lagbrott på ekipaget i sig. Jag har vanligt B-körkort men tjänstevikten på bilen var ca 2 ton och kärran (om man jämför med nya 4-5 ton i plåt) borde ligga på dryga 1 ton.
Sen så började det bli kväll och mörkt så på slutet gick det väl i 60 km/h istället för 30 (för obromsat och ofjädrat släp). Hellre det än att vara ute i mörker med en rätt dålig LGF-skylt.

Och på tal om småvägar... jag fick köra igenom centrala genomfarten av Örebro ;) (kunde ju inte ta motorvägen direkt...) Det var ca 7 mil jag körde.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 30 nov-11 kl 00:32 »
Japp erkänner mitt misstag, läste för snabbt ;)

Men att dra en skogsvagn på en biltrailer? Den polis som ser de ekipaget efter en bil kommer dra på smilbanden och börja räkna provision på böterna som skrivs ut :p
Om bara vikten är ok och den är surrad riktigt så ser jag inga problem, fri höjd är som sagt 4.5 meter och max längd på ekipaget 24m. Bredden på 2,60 lär inte heller vara nåt problem.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Jimmy_C

• Småland
« Svar #11 skrivet: 30 nov-11 kl 16:29 »
Viktigt förtydligande om lätt släp

Ovanstående två punkter ska du bokstavligen se som två olika punkter. Uppfylls den första punkten (maxvikt 750 kg) behöver du inte ens titta på den andra punkten.

Får köra med B-körkort: ”Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil och ett till en sådan bil kopplat lätt släpfordon.” (Transportstyrelsen & Trafikverket)
Lite fakta om vad man inte får och vad man får dra på B körkort och släp

”Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo”. (Transportstyrelsen & Trafikverket)

Ovanstående citat ska tolkas som att personbil som väger 3 500 kg + lätt släp på 750 kg = totalt 4 250 kg är tillåtet. 3,5-tonsregeln gäller endast om släpets totalvikt överstiger 750 kg.

Hur kan en bil som väger 3,5 ton få dra en släpvagn på 750 kg? På B-kort dessutom?
– Släpvagnens vikt och påverkan på bilen är i sammanhanget väldigt liten. Skulle något hända med släpet under färd, är bilen så stabil på grund av sin höga vikt att även en oerfaren förare förmodligen kan hantera situationen.

Betyder detta att jag med B-körkort får köra en bil som väger 2 000 kg och dra ett släp som väger 2 000 kg?
– Nej, eftersom släpets vikt är över 750 kg måste du rätta dig efter begränsningen på totalt 3 500 kg för bil + släp.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 30 nov-11 kl 16:45 »
Vill minnas från tiden med Amerika-Sågen, jag läste in det där ordentligt samt tryckte ut och la i handskfacket. Både riktiga fiskaler och hela klasser från stadens polisskola titta ordentligt men stoppade mig aldrig. Antagligen för att de inte visste vad de skulle ta sig till med mig.

Ej reggat efterfordon avsett att bära viss last får ej bogseras av personbil.
Undantag: Sågverk, hjulburen kompresor eller elverk. Tankvagn, kabelvagn samt husvagn där fjädringen är permanent spärrad även att de är avsedda att bära viss last.

Således får man inte dra t. ex. en släpvagn med LGF-skylt eller en vedkärra efter bilen, ens i 30 km. Gödselspridare? Beror på vem man träffar, om det är ett redskap eller "avsett att bära viss last"
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 30 nov-11 kl 17:01 »
Dessutom ska kopplingen vara godkänt om du drar släpvägn, både varje koppling för sig och för kombinationen. Så att hänga hitchen i 50mm-koppling även med en hemmasvetsad adapter är alltid förbjuden. Bogseranordningen på triplexdraget är inte godkänt så där får du bara hänga på såkallade efterfordon om den är dimensionerat till att kunna transportera efterfordonet på ett säkert sätt, då gäller också max 30.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

TW

• Finland
« Svar #14 skrivet: 30 nov-11 kl 17:07 »
Antingen hör du med någon som har en lastbil eller så skruvar du sönder kärran.

Vajerkranen är sannolikt fastbultad och de gamla Moheda och Gisebo kärrorna har ju boggi och framklåp fastbultade på bomröret. Två man kan enkelt plocka sönder en sådan kärra i tre hanterliga delar. Då kan du köra hem den på två vändor med ett kraftigare bilsläp fullt lagligt.

Min Gisebo-kärra fick jag hem som returlast på ett specialflak som de fraktar stora plaströr på. Det är ju svårt att hitta returfrakter för sådana så från Mora till Vasa gick på omkring 700 euro. Det var lika mycket som kärran kostade i inköp i Sverige men totalpriset blev ändå billigare än priset på en motsvarande kärra i Finland.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 nov-11 kl 22:04 »
Om nu inte skogsvagnen är såld för länge sen... så tror jag ni överdriver vad en sån väger högst avsevärt..

En vajerkran kan knappast väga mer än max 300 kg, troligen betydligt mindre. En kärra knappast över 700 kg. (vem som helst som vält en skogsvagn vet ju hur lätt dom välter ) Så även om det tillsammans väger 1200 kg, så är det ju inget problem att dra på en biltransport, med vanligt B-kort. Bara man ser till att hyra en biltransport som är reggad för den låga vikten.

Folk kör ju omkring bilar på sådana släp helt lagligt med vanligt B-kort, och en skogskärra i den här dimensionen väger knappast mer än en bil.

Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 4 användare
Stellaniskogen, Tli, KJE, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser