Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka kalkon-ägg med hönsägg?  (läst 14320 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kläcka kalkon-ägg med hönsägg?
« Svar #20 skrivet: 30 nov-11 kl 07:00 »
Slakttratt är bra. Att vara två är bra. Har man inte slakttratt, men är två, så är ett sätt att få bättre arbetshöjd och minska behovet av kraft hos den som håller att ha en stabil löpande repögla fäst i taket. Där trär man igenom fågelns fötter. En person håller ett bra grepp om vingarna, alternativt så korsar man vingarna (detta är särskilt effektivt på gäss, men funkar även på kalkoner). En person håller fågeln så att den inte rör sig, en annan person slår snabbt fågeln i huvudet med lämpligt tillhygge, och skär sedan av båda halspulsådrorna, helst utan att kapa luftstrupen. Kapar man luftstrupen får man in blod i bröstkorgen och det skvätter mer. Personen som håller fågeln måste nu hålla styr på kroppen så att det inte sprutar blod överallt. Kalkoner är extremt starka, så metoden med repet hjälper verkligen till att hålla fågeln på plats. Dessutom riskerar man inte att bli riven, kalkoner har väldigt vassa och starka klor.

En annan fördel med detta är att man får bättre kontroll. Man förstör inget av halsen som ju är en favoritdel för vissa. Man kan lättare samla upp blodet om man vill använda detta (gäller främst gäss) och man får mindre att städa upp kring slaktplatsen.

När dödsryckningarna är över gäller det att vara snabb om man vill plocka fågeln, främst om man vill torrplocka den. Fjädrarna släpper mycket lättare om kroppen är varm. Man kan givetvis även flå fågeln, men då får man tillaga på annat sätt, det är lätt att köttet blir torrt vid tillagningen om man tagit bort skinnet. Man skär av fötter, vingspetsen och halsen snyggt och prydligt i lämplig led (går snabbt när man övat lite) eller klipper av med typ sekatör eller grensax. Jag föredrar att skära, främst om fågeln ska frysas. Skär man i en led blir det inga vassa benrester som förstör fryspåsen och därmed riskerar man inte att köttet förstörs i frysen pga att förpackningen släpper in luft.

Enligt mig så är det viktigt att ta tillvara de delar av inälvorna som man kan äta, de är världens delikatesser. Hjärtat och muskelmagen tar man från alla djur, från relativt unga djur som man vet aldrig fått medicin tar man även tillvara levern och gärna njurarna också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 30 nov-11 kl 17:16 »
Testiklar ska väll också gå och äta? ;D Någon som provat?  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 30 nov-11 kl 17:19 »
Inte än. Nästa gång jag slaktar lamm har jag tänkt prova  :). Det sägs vara gott, och har man inte smakat så kan man ju inte uttala sig  o:).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

David97

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 30 nov-11 kl 20:57 »
Hej igen! Har vart borta hel dan  ;D Det att hänga upp är nog en bra idé, men blir nog att hänga i ett träd ute ;)

Jag har inte provat testiklar (Tor inte jag lär göra det heller, är lite kräsen..  ::), men såg ett program som heter ''Dirty Jobs'', då BET dom tag i testiklarna, och drog loss  :-X, detta var då kastrering! Och sedan tillagade dom dem..

David97

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 09 dec-11 kl 21:15 »
Nu läste jag om kalkoner i Handboken, då stod det om avlivning, man kan göra en egen tratt, med hjälp av en plasthink! Man skär upp en bit i bottnen (Ca 15 cm i diameter) där man trär igenom huvudet, sedan bedöva (På det sätt man tycker är bäst) Sedan avblodning (På det sätt man tycker är bäst)

Slakttratt är bra. Att vara två är bra. Har man inte slakttratt, men är två, så är ett sätt att få bättre arbetshöjd och minska behovet av kraft hos den som håller att ha en stabil löpande repögla fäst i taket. Där trär man igenom fågelns fötter.

Det stod tydligt att man INTE fick lyfta hänga dem i benen, då dom är för tunga, och lårmusklerna (tror jag det var) går av/sträcks..

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #25 skrivet: 10 dec-11 kl 08:38 »
Det stod tydligt att man INTE fick lyfta hänga dem i benen, då dom är för tunga, och lårmusklerna (tror jag det var) går av/sträcks..
Nu har jag slaktat ett par kalkoner, och pojkvännens familj har ägt fjäderfä. Det har aldrig hänt att lårmusklerna gått av, om man hängt dem i benen på rätt sätt. Däremot kan man inte hänga dem på löpande band och vänta en stund på bedövning/avlivning, men om man hänger upp en, som en person håller så att den andra omedelbart kan bedöva och avbloda den så går det utmärkt. Fördelen är att den som håller kalkonen bara behöver hålla vingarna, och såklart en del av fågelns vikt, samt hålla styr på huvudet så man inte blir biten. Annars måste man även hålla styr på benen, och de rivs något alldeles förfärligt.

Nu vet jag inte om den som skrivit i handboken har provat personligen, men när det är detta råd man får av dem som slaktat tusentals kalkoner, och jag själv har provat det med utmärkt resultat, så är det den metoden jag använder.

David97

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 10 dec-11 kl 15:07 »
Så här står det i handboken!

Slakt och styckning

Slakt av kalkon liknar i stort hönsslakt. Avlivningen sker enklast om man använder en plasthink med ett hål i botten (ca 15 cm diameter). Hinken träs över kalkonen varvid den sticker ut halsen genom hålet, lägg huvudet på stadigt underlag (huggkubbe) bedöva därefter fågeln med ett kraftigt slag med ett vedträ strax bakom näbbroten, skilj därefter huvudet från halsen med yxa. Tack vare hinken är det lätt att hålla fast kroppen medan blodet tappas. Låt gärna kalkonen hänga en stund före den plockas. Om kalkonen doppas i hett vatten, 70 - 80 grader, så att dunet blir blött går det mycket lätt att avlägsna både dun och fjädrar.

Inkråmet tas ur på samma sätt som på höns dvs att man klipper eller skär ett snitt i buken, utan att skada tarmarna. Stick in handen och fatta ett stadigt tag om mage och inälvor drag försiktigt ut dem. Tag bort lungor och njurar som sitter tätt intill ryggbenet. Tag bort mat- och luftstrupe samt kräva från halsöppningen. Tag bort fötter och hals. Skölj fågeln väl, helst i rinnande vatten (trädgårdsslangen går bra) torka av den med hushållspapper.Kråset (hjärta, muskelmage,lever) tas tillvara. Skär upp muskelmagen längs kanten, vänd den så att innehållet töms ut och skär bort den gulvita hinnan. Tag bort den gröna gallblåsan från leven och skär ett snitt i hjärtat. Skölj kråset väl.

Kalkon lämpar sig väl att frysa, den kan förvaras ca 1 år i frysen.

Kalkoner som man föder upp själv slaktas sällan som minikalkon utan blir som regel 3-5 gånger större, recepten i kokböckerna måste därför anpassas. En brösthalva från en kalkontupp väger ca 2-2,5 kg. På baklåren finns ett antal senor som enligt vissa böcker kan dras bort med en plattång. En utsökt god och mager buljong får man genom att koka kalkonlåren, perfekt grund till köttsoppa.

Då kalkonkött är mycket magert lämpar det sig mycket väl för “bantare“!

Avlivning av kalkon kan även ske med hagelgevär, eftersom kalkoner blir tama är det enkelt att komma nära och skjuta bort huvudet på den. Se till att ha SÄKERT kulfång vid denna metod. (Själv använde jag denna metod då ryggproblem gjorde att jag inte orkade hålla fast hinken och samtidigt nacka djuret).

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #27 skrivet: 21 dec-11 kl 10:33 »
Vi skjuter allt som är större än en höna. Snabbt o smärtfritt för djuret o ingen stress alls.
Nu har min kalkonhöna börjat värpa *s*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

David97

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 25 dec-11 kl 00:51 »
Vi skjuter allt som är större än en höna. Snabbt o smärtfritt för djuret o ingen stress alls.

Blir lite svårt.. Jag är 14 år... Min pappa äger inget gevär.. Fast vi har ju några grannar som är jägare.. Men då måste ju kalkonerna känna sej trygga med dom också.. Så blir nog att slakta med tratt :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #29 skrivet: 25 dec-11 kl 20:50 »
Vi matade in den kalkonen som skulle slaktas i en box så när det glatt stod o käka limpa sa det pang!
Inget djurplågeri med att hålla fast stackaren o skrämma den dess sista minuter!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #30 skrivet: 25 dec-11 kl 20:52 »

Hur gammal är din höna?
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 25 dec-11 kl 21:43 »
Tror hon är född i mars.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #32 skrivet: 25 dec-11 kl 21:59 »
Ok. Då får jag kanske vänta till våren innan Berit börjar (hon är född 31: maj) som jag väntade mig från början ändå. ::)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 25 dec-11 kl 22:04 »
Heter din Berit  ;D?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #34 skrivet: 25 dec-11 kl 22:07 »
David. Hittade denna video där det kanske blir lättare för dig att skapa dig en uppfattning om hur starka kalkoner kan vara... Gubben ser ut att ha det jobbigt.  :-X Hoppa till 2:05 i filmen för att komma till där den börjar flaxa ... Det som händer innan ser inte särskilt bekvämt ut för kalkonkraken.  :-\  :'( Upphängd i benen, få en ståltråd/krok igenomkörd genom huden i undersidan av näbben med en tyngd på och sedan utan bedövning få halsen avskuren.  :-\ Så, nu vet ni vad som väntar om ni trycker innan 2:05 så ni inte behöver trycka om ni känner att ni inte vill se.  :-\

How To Butcher a Turkey

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #35 skrivet: 25 dec-11 kl 22:07 »
Heter din Berit  ;D?

Ja. ;D Och Tuppen heter Ingvar. ;D Jättetrevliga, sociala pippinar och tama (har hållit på o pjoltat sedan de var nykläckta)!  :-[ Men börjar bli svårt och bära runt på de nu, man får mjölksyra i armarna.  :-[

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #36 skrivet: 25 dec-11 kl 22:18 »
Mina heter Anus-Lisa och Penis-Arne  :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #37 skrivet: 25 dec-11 kl 22:22 »
Åh ...  :o Trevliga namn ... ::)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 25 dec-11 kl 22:25 »
Det första honan gjorde efter att jag stoppat in henne i bilen var att visa hålet o lägga en bajskorv , därav namnet.
Hanen har ju en lååång dinglande ansikts pick som han håller på med o fäller ut o in hela tiden den snuskisen , därav hans namn .
Våra djur har inte människo namn här .
Kattungen heter tex Kammisamma o det betyder Gud på japanska  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #39 skrivet: 25 dec-11 kl 22:35 »
Mina har lite alla möjliga namn. En del människonamn, en del föremål eller färger (på olika språk).
Ingvar fick sitt namn då han liknar en av pappa arbetskompisar, i början var det till sättet men sedan har det blivit mer till utseendet också.  :-X Hönan fick sitt namn Berit för hon påminner om en söt liten tant som skulle kunnat heta Berit. ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser