Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka kalkon-ägg med hönsägg?  (läst 14364 gånger)

David97

• Gäst
Kläcka kalkon-ägg med hönsägg?
« skrivet: 28 nov-11 kl 22:30 »
Hej! Inför våren 2012 ska jag skaffa kalkoner, som sedan skall bli mat, kanske spara en höna o tupp.. Ska kläcka i maskin, kan man köra dem samtidigt som höns-ägg? Det ska ju vara samma temp. o fuktighet, det har jag kollat, men ruvningsdagar är ju olika, och ''sluta vända dagar'' är olika.. Ska man sluta vända när höns-ägg ska sluta??

Mvh David

Gallina

• Uppland
SV: Kläcka kalkon-ägg med hönsägg?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-11 kl 22:47 »
Jag har verkligen INGEN aning men med vaktelägg gör man ju så att man lägger i dem ca 3 dagar efter hönsäggen, då hamnar "sluta vändningsdagen" och kläckningdagen på samma datum (vaktlar ca 18d och höns 21) Kanske funkar att göra lika med kalkon och hönsägg? :-)
Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 nov-11 kl 22:51 »
Hrrm... Måste tänka vääääldigt dåligt nu på kvällen.. Visste ju det att man gjorde så med höns o vaktlar!  ;D
Men tack att du påminde mej Linda!!!  :D Nu ska man bara vänta på att det blur vår.. :/

Gallina

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 28 nov-11 kl 22:56 »
Hrrm... Måste tänka vääääldigt dåligt nu på kvällen.. Visste ju det att man gjorde så med höns o vaktlar!  ;D
Men tack att du påminde mej Linda!!!  :D Nu ska man bara vänta på att det blur vår.. :/
;D ;D ;D
Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 29 nov-11 kl 08:01 »
Jag kläcker kalkon och höns samtidigt. Kalkonäggen stoppas i kläckaren en vecka innan hönsäggen. På så sätt kläcks de samtidigt som kycklingarna vilket är bra. Kalkonkycklingar är nämligen rätt korkade och har ibland svårt att bigripa hur man äter och dricker  :-\ Går dom ihop med kycklingar är det större chans att dom ser hyr kycklingarna gör och själva fattar att äta och drick innan dom svälter ihjäl  :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

David97

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 nov-11 kl 10:14 »
Mina kycklingar är bortskämda första veckan, inne i huset, jag sitter hos dom vääääldigt mycket, visar dom mat o vatten genom att picka på det med fingret.. så skulle nog klara av en kalkon  ;D Men återigen, tack att ni hjälpte mej komma på det :)

Nu en annan fråga, finns det någon bra kombinationsras bland kalkoner?
Har en kompis med Bronz-kalkoner, därifrån hoppas jag jag får köpa ägg..
Hur mycket värper olika kalkoner?
Finns det en ras som växer bra, men inte för fort, kanske slaktbar (Runt 5-8 kilo) vid ett halvår? eller det kanske är fort?
När slaktar man en kalkon?
Hur slaktar man en kalkon?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 29 nov-11 kl 18:12 »
Mina kycklingar är bortskämda första veckan, inne i huset, jag sitter hos dom vääääldigt mycket, visar dom mat o vatten genom att picka på det med fingret.. så skulle nog klara av en kalkon  ;D Men återigen, tack att ni hjälpte mej komma på det :)

Nu en annan fråga, finns det någon bra kombinationsras bland kalkoner? Kalkoner är en ras med olika färger vissa färgvarianter är större andra mindre. Sedan fins det hybriderna som blir jätte stoooora
Har en kompis med Bronz-kalkoner, därifrån hoppas jag jag får köpa ägg..
Hur mycket värper olika kalkoner? Finns egentligen ingen skillnad mellan färgerna men kan variera lite mellan olika hönor. Mina värper kanske 75-100 ägg/år
Finns det en ras som växer bra, men inte för fort, kanske slaktbar (Runt 5-8 kilo) vid ett halvår? eller det kanske är fort? Brons är defintivt slaktbar vid 6 månader. Vi åt en 5 månader gammal bronstupp förra julen. Han vägde 7,5 kg slaktad och urtagen  ;)
När slaktar man en kalkon? När man tycker den är lagom stor ;D Jag brukar slakta mellan 3½-6 månader ungefär
Hur slaktar man en kalkon? Samma princip som en höna men dom är större och starkare så att vara två är en god idé om man inte har slakt-tratt
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

David97

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 nov-11 kl 19:29 »
Tack Lina! Kan du allt om alla fjäderfän?? :O  ;D Du har Bronz va? Blir nog den rasen.

Jag vet att dom är starkare än en tupp.. Dom är ju myycket större,,
Trodde man hade en klubba (Inte godis) O slog den i huvudet, men det går alltså att hålla, o slå bakhuvud i hugg-kubb? Har dom hårdare nacke än en höna/tupp?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 29 nov-11 kl 19:41 »
Jag skulle inte försöka svinga en kalkon i en huggkubbe (om det inte är ett litet ungdjur då, men tror nog att ni vill slakta de när de hunnit blivit större än en tamhöna)... ::) Bedöva med en klubba eller något istället, smacka till rejält. Själv har jag en slägga jag använder till större fåglar.

Kalkoner är väldigt starka. Ingvar som fortfarande är ung blåste iväg en vuxen plymouth rocktupp över 1 meter med ena vingen och då träffade han inte ordentligt.  :-X Själv har jag fått ett vingslag i bakhuvudet som inte var med meningen också, hade ont i huvudet i flera timmar efter det.
En bekant till mamma som hade BUT kalkoner har gjort illa sig vid slakt när de börjar slagit med vingar o sparka (oftast vid dödsryckningarna pippina blir som allra starkast, vad jag upplever).  :-X Så han gjorde så att efter avlivningsmomentet så sprang han därifrån och sopa igen dörren tills kroppen lugnat ned sig... Hm, undrar om det blev många fina blåmärken i köttet. ::)

Slakttratt är ju bra.
« Senast ändrad: 29 nov-11 kl 19:46 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

David97

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 nov-11 kl 19:51 »
Jag skulle inte försöka svinga en kalkon i en huggkubbe (om det inte är ett litet ungdjur då, men tror nog att ni vill slakta de när de hunnit blivit större än en tamhöna)... ::) Bedöva med en klubba eller något istället, smacka till rejält. Själv har jag en slägga jag använder till större fåglar.

Kalkoner är väldigt starka. Ingvar som fortfarande är ung blåste iväg en vuxen plymouth rocktupp över 1 meter med ena vingen och då träffade han inte ordentligt.  :-X Själv har jag fått ett vingslag i bakhuvudet som inte var med meningen också, hade ont i huvudet i flera timmar efter det.
En bekant till mamma som hade BUT kalkoner har gjort illa sig vid slakt när de börjar slagit med vingar o sparka (oftast vid dödsryckningarna pippina blir som allra starkast, vad jag upplever).  :-X Så han gjorde så att efter avlivningsmomentet så sprang han därifrån och sopa igen dörren tills kroppen lugnat ned sig... Hm, undrar om det blev många fina blåmärken i köttet. ::)

Slakttratt är ju bra.

Vill att dom ska väga mellan 6-8 kilo.. Annars är det ju bara att slakta ungtupparna, inte samma smak men.. Så du tycker jag ska skaffa en tratt o en klubba?  Jag har sett alla dina videor om slakt, ska man skära av ådror o bryta nacke, eller kan man hugga med yxa? Vad är bäst? O slakttratt, är det olika storlekar, eller har man samma till kalkon,höns o ankor?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 29 nov-11 kl 21:35 »
Ja, något bra o dänga i skallen med, behöver ju inte vara just en klubba... Men den släggan jag har känns rätt säker. Bra tyngd och bra område att pricka med. Om du ska ha tratt så lär ni ju se ungefär vilken storlek ni ska ha genom att titta på fåglarnas storlek. Har för mig att en del brukar tillverka egna trattar. Eller också får ni brottas... ::) Ett bra knep o hålla vingarna under kontroll är att greppa vid vingarnas början, då låser man dem... Typ ... Man får ju hålla emot och inte tappa taget. Sedan så är det största jag slaktat hittills myskdrakar. Kalkonvingar kanske bryter sig loss utan problem, vad vet jag. ::) Lina lär veta! ;D

Nacka med yxa, klippa av med någon kraftig sekatör, avbloda med kniv eller avbloda med kniv + nackbryt efter bedövning, det väljer ni ju själva med vad som ni tycker verkar lättast. Personligen skulle jag nog avbloda med kniv och försöka undvika att bryta/kapa av nacken för fort. Dödsryckningarna blir betydligt våldsammare när nacken går av.  :-\ Bara man ser till att djuret är ordentligt bedövat så är det ingen fara, det hinner aldrig vakna upp o märka något innan det förlorat så mycket blod att den aldrig kan vakna igen. 
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

David97

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 nov-11 kl 21:45 »
Vart köpte du din, o vad kosta den?? Just nu är det snålt i höns kassan, men när det blir sen vår/försommar, när det flyger ägg ur dem, så kan man sälja mer, o då får man lätt över några tusen, så pengar är inte det viktigaste! Men just det att det ska funka.. Men om man har ordentligt grepp om vingar o ben, ska det alltså gå bra??.. Då lär ju jag få nacka/avbloda med kniv medans pappa håller.. :-X

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 29 nov-11 kl 21:55 »
Citera
Men om man har ordentligt grepp om vingar o ben, ska det alltså gå bra??

Tjao, att det garanterat kommer att gå bra är väll inte precis något man kan sitta och lova ... ::) Men det låter som en bra idé att pappa din håller i. I värsta fall får han väll lägga/sätta sig på den. Fick ett tips av Lina förut om just det, om jag minns rätt (hallå, Lina, du är online, vart är du? ;D) att man skulle kunna sätta sig gränsle över den och att man gärna kan ha på sig någon form av stänkskydd över kläderna.  :-X

Släggan är av märket Adamant

Är den översta här, inte så dyr:

http://www.maetservice.com/webshop/sledges.htm

David97

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 nov-11 kl 22:00 »
Tjao, att det garanterat kommer att gå bra är väll inte precis något man kan sitta och lova ... ::) Men det låter som en bra idé att pappa din håller i. I värsta fall får han väll lägga/sätta sig på den. Fick ett tips av Lina förut om just det, om jag minns rätt (hallå, Lina, du är online, vart är du? ;D) att man skulle kunna sätta sig gränsle över den och att man gärna kan ha på sig någon form av stänkskydd över kläderna.  :-X

Ok.. Han får sitta ner, hålla väääärldens kram (Kan han  ;D) Så får vi väl använda engångs-overall ;) Tror nästan jag hellre sitter med en bamse kram, o han  får avbloda.. Fast nu kom jag på, då åker ju inte blodet ur.... Så jag mena, jag vill nog helst ligga på den ;D

David97

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 nov-11 kl 22:02 »
Den var billig JA!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 29 nov-11 kl 22:09 »
Jag har ju varit i den situationen att jag har varit tvungen att slakta stora fåglar själv. Det jag har gjort var att sätta mig gränsle över fågeln med ett knä på varje vinge. Håller fågelns hals i vänster hand och klubbar dem med höger och sedan använder jag en grensax att klippa av huvudet med. Allt detta utan att släppa halsen med vänsterhanden ::)

Sedan gäller det bara att sitta tungt så fågeln inte lyckas flaxa loss...

Kan man använda tratt så blir det lättare  ;)

David97

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 29 nov-11 kl 22:12 »
Borde inte kalkonen lida av att du sitter på vingarna, eller är det endast på fjädrarna?? O sedan flyttar upp knäna lite??

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 29 nov-11 kl 22:17 »
När du väl har klubbat en kalkon kan du inte röra dig förrän den ryckt färdigt :P Jag sitter inte länge och inte heller så att jag bryter vingarna på dem. En död kalkon lider inte så mycket. Första gången jag slaktade själv satt jag så fågeln hade vingarna längs kroppen. Det funkade inte så bra :-\ Den lyckade flaxa sig loss och skvätte blod över halva trädgården  :P

Som sagt tratt är lättare  ;)

David97

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 nov-11 kl 22:27 »
Så du slår nästan direkt du satt dej?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #19 skrivet: 30 nov-11 kl 06:18 »
Så du slår nästan direkt du satt dej?
Japp. Så kul är det inte att sitta på en kalkon  ;) Jag lägger fram allt och förbereder innan jag fångar fågeln just för att det  ska gå fort och vara så lite stress som möjligt. Numera bor jag rätt nära ett gårdsslakteri och slaktar de flesta djur där av bekvämlighetsskäl. Så långt det går undviker jag att slakta stora fåglar själv hemma men som bekant väljer man inte alltid själv när behovet av att slakta/avliva finns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser