Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart går säkringarna?  (läst 4191 gånger)

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
Vart går säkringarna?
« skrivet: 28 nov-11 kl 00:19 »
Jag har köpt en begagnad automatväxlad Volvo 245 (258).  Jag är osäker på årsmodellen, men den har centrallås och katalysator, men inte elektriska fönsterhissar, ej heller konstantfarthållare.

Flera lampor har varit bortkopplade.  (Exempelvis har någon klippt av ledningen till belysningen på växelväljaren.)  Jag har lyckats lokalisera samtliga säkringar utom de sju översta.  Det vill säga nummer 8 och framåt vet jag vart de borde gå.  Plastlocket till säkringspanelen finns, men insidan är helt svart, ingen lista!  Det finns inte heller någon instruktionsbok till bilen.

Jag skulle behöva en lista över vad säkringarna "ska" försörja, för att kopplingarna ska stämma överens med originalutförandet.  Jag skulle också behöva veta rätt styrka för samtliga säkringar.

(Både inre och yttre lampor, och eldragningarna till dessa bär spår av att ha varit "omskötta" av någon med större självförtroende än förmåga att verkligen göra rätt.  :(  )

Tacksam för svar!
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Tännlappen

• -
SV: Vart går säkringarna?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-11 kl 01:38 »
Få fram årsmodell genom ditt regnr.Bara söka på transportstyrelsen eller någon bildelssida med regnummersökning. Om ingen här vet så sök på owners manual volvo 240 så får du nog några träffar. Du kan säkerligen också höra på Volvoreservdelar om dom kan trycka ut ett papper på vart säkringarna går. Bilskrot kan funka,kanske finns ett heltsäkringslock.

Livspusslet

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 nov-11 kl 01:47 »

vad jag kan få fram är att säkring 5 är halvljus och  nummer 4 är bränslepumpen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 nov-11 kl 02:43 »
Jag får rysningar av blotta tanken på att börja greja med ett elsystem i det skicket  :'(

Som sagt är skroten ett säkert kort. Kostar en instruktionsbok mer än en tia så vore det skandal.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 28 nov-11 kl 23:46 »
Det finns gott om elschemor i de vanliga gördetsjälvhandböckerna för Volvo 240, och de finns säkert scannade och utlagda här och var på nätet om man bara söker litegrann. Något volvoforum, t ex jagrullar.se , kanske kan vara en bra utgångspunkt?

Det nyaste schema jag har tillgängligt är för 1987 års modell (sida 218-219 i Haynes nr 238).

Säkringarna är 8 A utom följande:
16A: 2, 6, 10, 11, 13
25A: 3

Beträffande växelväljarbelysningen så är lampans ena pol jordad via en svart ledning. Den andra polen är ansluten till en brun ledning som via ett skarvstycke går till anslutning 58a på reglermotståndet för instrumentbelysningen.

Ändringar i elsystemet på Volvo 240 har skett gradvis och lite i taget, så ett elschema vilket som helst brukar stämma relativt bra även för årsmodellerna närmast före och efter (naturligtvis med undantag för t ex elektroniska tänd- och insprutningssystem som kom i nya generationer flera gånger). På bilar i synnerhet från sent 80-tal stämmer ledarfärgerna i elschemat ofta dåligt med verkligheten, speciellt för flerfärgade ledningar med markeringsrand. Det verkar som om Volvos kabelstamsleverantör ofta fick slut på ledning med udda färgkombinationer och då producerade med första bästa färger som fanns hemma, hellre än att fördröja leveranserna.

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 29 nov-11 kl 13:58 »
Tack alla!  Jag måste erkänna, att jag missat en liten detalj ...  Råkade vända locket fel, och jag var så stressad av tidsbrist och av de underliga felen, så jag fattade inte att det var utsidan jag tittade på ...   :-[

Men Era svar är inte olästa, och jag ska ta dem till mig, för elmysterierna är inte över på denna bil.

Men den går, och det är inte så dumt!  :)

1000 tack för vänlighet och fakta!

/Arrendatorn
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser