Det finns gott om elschemor i de vanliga gördetsjälvhandböckerna för Volvo 240, och de finns säkert scannade och utlagda här och var på nätet om man bara söker litegrann. Något volvoforum, t ex jagrullar.se , kanske kan vara en bra utgångspunkt?
Det nyaste schema jag har tillgängligt är för 1987 års modell (sida 218-219 i Haynes nr 238).
Säkringarna är 8 A utom följande:
16A: 2, 6, 10, 11, 13
25A: 3
Beträffande växelväljarbelysningen så är lampans ena pol jordad via en svart ledning. Den andra polen är ansluten till en brun ledning som via ett skarvstycke går till anslutning 58a på reglermotståndet för instrumentbelysningen.
Ändringar i elsystemet på Volvo 240 har skett gradvis och lite i taget, så ett elschema vilket som helst brukar stämma relativt bra även för årsmodellerna närmast före och efter (naturligtvis med undantag för t ex elektroniska tänd- och insprutningssystem som kom i nya generationer flera gånger). På bilar i synnerhet från sent 80-tal stämmer ledarfärgerna i elschemat ofta dåligt med verkligheten, speciellt för flerfärgade ledningar med markeringsrand. Det verkar som om Volvos kabelstamsleverantör ofta fick slut på ledning med udda färgkombinationer och då producerade med första bästa färger som fanns hemma, hellre än att fördröja leveranserna.