Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bränsleåtgång på tomgång?  (läst 37140 gånger)

Brasa

• Västmanland
SV: Bränsleåtgång på tomgång?
« Svar #20 skrivet: 11 dec-11 kl 00:03 »
Så du vill bli kallat för homo? Varsågod, det var så lite, du homo.  ;D

Ottomotor heter det såklart.

Det vetenskapliga namnet Homo sapiens översätts som "förnuftig människa", men betyder egentligen "vis människa", där latinets homo betyder "människa" och sapiens "vis"

Men sen om du syftar på att du är lite slak i handlederna så är det upp till dig vad du är men tror kanske att du inte borde stöta på mig för det.
Ja vad ska vi börja?

jenses

• Gäst

Xoot

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 11 dec-11 kl 00:11 »
Hederligt slagsmål har vi här. Kunskap mot kunskap, det är helt rätt.

Vargerik

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 dec-11 kl 00:56 »
Jag drabbas också av mindervärdeskomplex i Torbjörns skugga, du är inte ensam. :)

Brasa

• Västmanland
« Svar #24 skrivet: 11 dec-11 kl 09:42 »
Jag drabbas också av mindervärdeskomplex i Torbjörns skugga, du är inte ensam. :)

Det gjorde inte jag då jag vet att han skrev en massa saker som inte stämmer inrl
Ja vad ska vi börja?

Halte

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 11 dec-11 kl 09:54 »
Det gjorde inte jag då jag vet att han skrev en massa saker som inte stämmer inrl
Som vadå?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #26 skrivet: 11 dec-11 kl 10:06 »
Man kallar oftast en motor för en motor sen delar man upp det i bränsle mm men man brukar inte säga just otto som uppfinnaren hette.

Opel motorn jag tipsade om som ex har diesel värmare just för att det är ekonomiskt den går in & hjälper motorn att hålla värmen & komma upp i värme.
Faktum är att nästan alla moderna diesel bilar har diesel värmare för att hålla motorn varm just för att dom är så effektiva att spill värmen inte räcker för att hålla motorerna varma.
Diesel värmaren är kopplad till motor styrningen så att det är den som styr när motorn vill ha värme eller inte.

Men det är ju det här jag pratar om moderna motorer är bränsle effektiva som diesel elverken inte ens vet vad det är.

Sen som svaret på din fråga om luftspjäll tror du att varken du eller jag är kapabla att slå världens biltillverkare på fingrarna i effektivitet? skulle inte tro att vi klarar det

sen om du tänker efter så hur ofta nyttjar du nm möter hk på en bil när den ska va bränsle snål? det är ju för att komma upp i fart effektivt men sen ska du ner på låga varv för att få ekonomi i det hela
ta min Toyota hilux td som inte är den bränslesnålaste bilen på kartan den går dyrt om du lägger den på 3900rpm där hk möter nm på den.
mest ekonomi per mil på den får jag när jag ligger på runt 1400rpm dvs både när jag kör 50km/h i stadstrafik eller vid 80km/h så tjänar jag på att försöka hålla dom varvtalen i den mån det går (naturligtvis så släpper jag ner motorn i varv när jag inte behöver effekt)
Det jag menar är att jag tror nog att en bilmotor inte vill varva så mkt som du vill hoppas på (men faktum är att det borde du vara glad över för då har du en del att vinna)

Otto motor är som att kalla en människa för Homo sapiens dvs det är båda rätt men Homo sapiens skrattar man lite åt om du kallar alla för det

Vad menar du med "hk möter nm"? Om du syftar på den punkt där kurvorna för effekt och vridmoment skär varandra i ett effektdiagram för motorn så kan man ju placera den vid vilket varvtal som helst bara genom att ändra skalorna eller enheterna på axlarna. Den punkten beror alltså mer på den som har ritat diagrammet än på motorns egenskaper.

Och jag vidhåller uppgiften att orsaken till att en dieselmotor inte kan hålla sig varm vid låg last INTE är överlägsen verkningsgrad, utan det är helt enkelt att det pumpas stora mängder kalluft rakt genom den. Att den blir relativt effektiv ändå vid den slags drift den används för i den personbil motorn är byggd för är en sak som är värd att notera, men det betyder inte att den blir särskilt effektiv om man använder motorn för helt andra ändamål.  Dieselvärmaren förbrukar omkring 0,5 l/h om den måste gå för fullt.
De moderna dieselbilar jag har stött på har haft en värmare som man får aktivera manuellt om man så önskar (den senaste var en ny Ford Focus diesel som jag provkörde för någon månad sedan).

Den stora utmaningen för dieselmotortillverkarna idag är inte att förbättra verkningsgraden, den har inte blivit nämnvärt bättre på de senaste 25 åren. Utan det är att klara strängare utsläppskrav, framför allt kväveoxider (NOx) och partiklar. De avgasregler som dieslar som finns idag inom EU är mest bestämda av tillverkarnas lobbyarbete, t ex får ju en personbil som drivs på dieselolja släppa ut 8 eller 16 gånger så mycket kväveoxider som en bensin-, etanol- eller biogasbil i samma miljöklass. Reglerna för partikelutsläpp är inte satta efter vilka partiklar som verkligen är skadliga, utan efter vad partikelfiltren klarar av och att synligt svart sot inte ska förekomma.

Existens?

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 11 dec-11 kl 10:22 »
Slänger bara in en liten fundering.. Om man ska välja en motor till ett elverk, så tar man väl knappast en personbilsdiesel? De borde väl rimligen vara annorlunda konstruerade än tex en tröskmotor som är byggd för att gå på ett konstant varvtal, relativt lågt, runt 1500-2000 varv. Även moderna traktormotorer har nu sitt maximala vridmoment väldigt lågt, vid 14-1500 v/m

Annars är ju motorutvecklingen ganska sorglig. Läste för ett tag sen ett test som visade att en volvosexa i en 814 från 70-talet, är precis lika bränsleeffektiv som en diesel från 2000. Och det är ju inget vidare betyg. Ursäkten många kommer med är då att de moderna traktorerna har annorlunda växellådor och avgaskrav som gör att deras effektivitet sjunker. En något märklig ursäkt, enligt mig. Det man får tanka,i förhållande till uträttat arbete, är ju det som räknas. Hur soppan sen försvinner, är ju inte huvudsaken.

Brasa

• Västmanland
« Svar #28 skrivet: 11 dec-11 kl 10:47 »
Vad menar du med "hk möter nm"? Om du syftar på den punkt där kurvorna för effekt och vridmoment skär varandra i ett effektdiagram för motorn så kan man ju placera den vid vilket varvtal som helst bara genom att ändra skalorna eller enheterna på axlarna. Den punkten beror alltså mer på den som har ritat diagrammet än på motorns egenskaper.

Och jag vidhåller uppgiften att orsaken till att en dieselmotor inte kan hålla sig varm vid låg last INTE är överlägsen verkningsgrad, utan det är helt enkelt att det pumpas stora mängder kalluft rakt genom den. Att den blir relativt effektiv ändå vid den slags drift den används för i den personbil motorn är byggd för är en sak som är värd att notera, men det betyder inte att den blir särskilt effektiv om man använder motorn för helt andra ändamål.  Dieselvärmaren förbrukar omkring 0,5 l/h om den måste gå för fullt.
De moderna dieselbilar jag har stött på har haft en värmare som man får aktivera manuellt om man så önskar (den senaste var en ny Ford Focus diesel som jag provkörde för någon månad sedan).

Den stora utmaningen för dieselmotortillverkarna idag är inte att förbättra verkningsgraden, den har inte blivit nämnvärt bättre på de senaste 25 åren. Utan det är att klara strängare utsläppskrav, framför allt kväveoxider (NOx) och partiklar. De avgasregler som dieslar som finns idag inom EU är mest bestämda av tillverkarnas lobbyarbete, t ex får ju en personbil som drivs på dieselolja släppa ut 8 eller 16 gånger så mycket kväveoxider som en bensin-, etanol- eller biogasbil i samma miljöklass. Reglerna för partikelutsläpp är inte satta efter vilka partiklar som verkligen är skadliga, utan efter vad partikelfiltren klarar av och att synligt svart sot inte ska förekomma.

Då får du ta å uppdatera dig lite visst jag kan ge dig ett halvt rätt i en sak men du har ändå fel i frågan
Ta tex grannens vw transporter från 06 den har dieselvärmare för motorns skull som de flesta moderna diesel bilar har den dieselvärmaren köpte han en cirkulations pump & manuell start till så han kunde få värme på beställning som du svamlar om. med det är ju extra utrustning som blev efter monterad värmaren därimot är för att motorn ska hålla arbetstempen original & den styr motorns styrbox när den ska gå eller ej

tro mig de flesta moderna diesel motrer i bilar har diesel värmare som du inte kan styra på egen hand
Ta dessa som ett ex de är original monterade utan att du har möjlighet att styra dom själv http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=177&pc1=118&vc[0]=177110100&vcx=3588&pc[0]=118105104
Ja vad ska vi börja?

Brasa

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 11 dec-11 kl 11:17 »
Slänger bara in en liten fundering.. Om man ska välja en motor till ett elverk, så tar man väl knappast en personbilsdiesel? De borde väl rimligen vara annorlunda konstruerade än tex en tröskmotor som är byggd för att gå på ett konstant varvtal, relativt lågt, runt 1500-2000 varv. Även moderna traktormotorer har nu sitt maximala vridmoment väldigt lågt, vid 14-1500 v/m

Annars är ju motorutvecklingen ganska sorglig. Läste för ett tag sen ett test som visade att en volvosexa i en 814 från 70-talet, är precis lika bränsleeffektiv som en diesel från 2000. Och det är ju inget vidare betyg. Ursäkten många kommer med är då att de moderna traktorerna har annorlunda växellådor och avgaskrav som gör att deras effektivitet sjunker. En något märklig ursäkt, enligt mig. Det man får tanka,i förhållande till uträttat arbete, är ju det som räknas. Hur soppan sen försvinner, är ju inte huvudsaken.

Ok ska hälsa min mor att hon inte har en bättre motor i dag än vad hon hade i sin volvo 240diesel från 1982 än vad hon har i dag den som mer än gärna ville ha över 0,8liter milen på långkörning.
Än den hon har i dag i samma storleksklass men som väger 150kg mindre & som enligt deklarationen drar 0,36liter per mil men som hon kör på 0,33liter per mil ska hälsa henne att det beror ju inte på motorn utan det måste ju vara de 150kg + aurodenamiken då?.
Snälla varför stollar ni så här bilen drar långt under halva förbrukningen det är samma på stora lastbilar som person bilar mm dom drar oftast under halva förbrukningen i dag mot på 70talet hur kan du då tro att motorerna inte utveklats?

Ta ett annat ex min hilux vill ha ca 1,1liter milen långkörning den är från 2000 är en tdi en ny har deklarationen 0,66liter per mil långkörning det är 0,44liter per mil i utveckling på 11år det är samma grund i motorn dvs d4d motor topp block passar i mellan men naturligtvis har du utvecklat så jag skulle kunna spara in 748liter diesel på ett år!!! det är ca 11000kr på ett år + besparingen på miljön.

Men är detta bara på karossen osv som allt detta blivit så mkt bättre & inte på motorn? nä för min arbetskamrat sitter & åker i en volvo 240 diesel från 1984 som drog ca 0,9liter per mil vid pendling till jobbet förut. När motorn rasade i den så lurade vi han att sätta i en volvo v70 diesel från 2005 han fick då 163 pigga diesel hk & en bil som drar enligt han 0,59liter milen hur kunde han få en bil som drog 0,31liter per mil mindre + att han fick dubbelt så många hk om det inte var utveckling som stod för skillnaden? han som kör ca 1500mil om året spar in ca 465liter diesel var år från både sin ekonomi som på miljön.
Nu jagar han en 5växlad växel låda till den bilen för att spara mer bränsle då original lådan gör att motorn varvar onödigt mkt
Ska jag hälsa han med att utvecklingen står still på diesel motorer?
Ja vad ska vi börja?

Existens?

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 11 dec-11 kl 11:27 »
Du kan hälsa honom att du råkade missuppfatta hela frågan. Nåt annat skäl kan jag inte se till att du fortsätter dra persobilsdieslar som exempel, när jag talade om traktorer.

Det är som sagt ett test  av traktormotorer från 1975 och 1995-2000, som visade att det inte hänt mycket när det gällde bränseeffektiviteten.  Visserligen är en volvosexa från -75 (traktor) en erkänt snål maskin. men ändå.

Varför är du så aggressiv?

Brasa

• Västmanland
« Svar #31 skrivet: 11 dec-11 kl 11:38 »
Du kan hälsa honom att du råkade missuppfatta hela frågan. Nåt annat skäl kan jag inte se till att du fortsätter dra persobilsdieslar som exempel, när jag talade om traktorer.

Det är som sagt ett test  av traktormotorer från 1975 och 1995-2000, som visade att det inte hänt mycket när det gällde bränseeffektiviteten.  Visserligen är en volvosexa från -75 (traktor) en erkänt snål maskin. men ändå.

Varför är du så aggressiv?

Jag är inte aggressiv är bara så att jag försöker lära mig saker för att få leva mer miljö vänligt & närmare naturen sen märker jag att vissa som torbjörn skövlar fram med sin fakta som inte är värd någonting annat än tillbaka steg i framgången & en sån som inte vill att saker ska gå framåt på bästa sätt utan att det ska gå fram på teori som inte funkar i stället.

Är kort totalt less på folk som häver ur sig saker utan att veta vad dom pratar om

Traktorer dom har inte samma hårda krav som lastbilar & peson bilar har när det gäller utsläpp så dom ligger garanterat efter så jag kan förstå om du menar traktorer även om jag tror att även dom kommit en bit på vägen dom med
Ja vad ska vi börja?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #32 skrivet: 11 dec-11 kl 16:48 »
Ok ska hälsa min mor att hon inte har en bättre motor i dag än vad hon hade i sin volvo 240diesel från 1982 än vad hon har i dag den som mer än gärna ville ha över 0,8liter milen på långkörning.
Än den hon har i dag i samma storleksklass men som väger 150kg mindre & som enligt deklarationen drar 0,36liter per mil men som hon kör på 0,33liter per mil ska hälsa henne att det beror ju inte på motorn utan det måste ju vara de 150kg + aurodenamiken då?.
Snälla varför stollar ni så här bilen drar långt under halva förbrukningen det är samma på stora lastbilar som person bilar mm dom drar oftast under halva förbrukningen i dag mot på 70talet hur kan du då tro att motorerna inte utveklats?

Ta ett annat ex min hilux vill ha ca 1,1liter milen långkörning den är från 2000 är en tdi en ny har deklarationen 0,66liter per mil långkörning det är 0,44liter per mil i utveckling på 11år det är samma grund i motorn dvs d4d motor topp block passar i mellan men naturligtvis har du utvecklat så jag skulle kunna spara in 748liter diesel på ett år!!! det är ca 11000kr på ett år + besparingen på miljön.

Men är detta bara på karossen osv som allt detta blivit så mkt bättre & inte på motorn? nä för min arbetskamrat sitter & åker i en volvo 240 diesel från 1984 som drog ca 0,9liter per mil vid pendling till jobbet förut. När motorn rasade i den så lurade vi han att sätta i en volvo v70 diesel från 2005 han fick då 163 pigga diesel hk & en bil som drar enligt han 0,59liter milen hur kunde han få en bil som drog 0,31liter per mil mindre + att han fick dubbelt så många hk om det inte var utveckling som stod för skillnaden? han som kör ca 1500mil om året spar in ca 465liter diesel var år från både sin ekonomi som på miljön.
Nu jagar han en 5växlad växel låda till den bilen för att spara mer bränsle då original lådan gör att motorn varvar onödigt mkt
Ska jag hälsa han med att utvecklingen står still på diesel motorer?

Det finns många personbilsdieslar från 80-talet som ligger under 0,59 liter/mil (ta exempelvis VW Passat eller Citroën BX).
Tänk också på att bränsledeklarationerna för dieslar inte alls stämmer med verkligheten, den verkliga förbrukningen för en modern diesel kan ligga uppåt  30 % över det deklarerade värdet. http://www.vibilagare.se/sites/default/files/imagecache/lightbox/vibilagare/langtest_16_2011_01.png

Brasa

• Västmanland
« Svar #33 skrivet: 11 dec-11 kl 17:17 »
Det finns många personbilsdieslar från 80-talet som ligger under 0,59 liter/mil (ta exempelvis VW Passat eller Citroën BX).
Tänk också på att bränsledeklarationerna för dieslar inte alls stämmer med verkligheten, den verkliga förbrukningen för en modern diesel kan ligga uppåt  30 % över det deklarerade värdet. http://www.vibilagare.se/sites/default/files/imagecache/lightbox/vibilagare/langtest_16_2011_01.png

Jag ger upp vissa är så trångsynta att det spelar ingen roll om man håller i huvudet på dom framför fakta så har dom ju naturligtvis rätt för det.

Hej du besser visser torbjörn jag ger upp här du får fortsätta att leka nån slags gud för när du talar så är det så det ska vara oavsett vad verkligheten säger kan du inte ta å fixa lite sommar här i morgon skulle ju vara trevligt att ta ett varmt skönt bad nere i sjön i morgon sånt fixar ju du lätt som är gud.

Orkar du leva med dig själv när du är så bäst att du aldrig kan lära dig något mer i ditt liv? borde bli tråkigt då

(Hoppas du fattar att vi sitter ett hellt gäng här & asgarvar åt dig när du skriver smörja!)
Ja vad ska vi börja?

Xoot

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 11 dec-11 kl 17:22 »
Jag ger upp vissa är så trångsynta att det spelar ingen roll om man håller i huvudet på dom framför fakta så har dom ju naturligtvis rätt för det.

Hej du besser visser torbjörn jag ger upp här du får fortsätta att leka nån slags gud för när du talar så är det så det ska vara oavsett vad verkligheten säger kan du inte ta å fixa lite sommar här i morgon skulle ju vara trevligt att ta ett varmt skönt bad nere i sjön i morgon sånt fixar ju du lätt som är gud.

Orkar du leva med dig själv när du är så bäst att du aldrig kan lära dig något mer i ditt liv? borde bli tråkigt då

(Hoppas du fattar att vi sitter ett hellt gäng här & asgarvar åt dig när du skriver smörja!)

Det som skiljer experten från förstå-sig-påaren är nedräkningen till vem som börjar med personangrepp.

Brasa

• Västmanland
« Svar #35 skrivet: 11 dec-11 kl 17:50 »
Det som skiljer experten från förstå-sig-påaren är nedräkningen till vem som börjar med personangrepp.

så du menar att förstå sig påaren ger angrepp när han inte orkar övertyga den orubbliga?
experten torbjörn hånad av ett 20tal på nätet som är sånna som förstår sig på + mina 6 arbetskamrater som sitter här & grillar alla jobbar med det här som torbjörn säger att det inte funkar men ändå har han naturligtvis rätt trotts att vi är 7st som säger att det funkar ;D
Dom övriga skrattar mkt åt det här med dieselvärmaren som inte är lönsam.
sen att utveklingen står still ;D
Ja vad ska vi börja?

Vargerik

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 11 dec-11 kl 18:47 »
Mindervärdeskomplexet fick plötsligt ett ansikte, ja ett namn iaf.. Kan du inte läsa och försöka förstå istället?

Brasa

• Västmanland
« Svar #37 skrivet: 11 dec-11 kl 19:23 »
Mindervärdeskomplexet fick plötsligt ett ansikte, ja ett namn iaf.. Kan du inte läsa och försöka förstå istället?

ja visst jorden är platt humlan kan inte flyga lika så med helikoptern men ändå funkar det kanske var guden torbjörn som beordrade det så då blev det så nä allvarligt fanns såna som han som sa att det inte gick såna som jag som sa det gör dom

Det har för det inget med Mindervärdeskomplex att göra utan mer irritation över hur trångsynt han är
Ja vad ska vi börja?

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #38 skrivet: 11 dec-11 kl 22:21 »
Dieselbränslet har ändrats rejält på de åren, det kan ju va en del av förklaringen ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

torbjorn

• Medelpad
« Svar #39 skrivet: 11 dec-11 kl 23:28 »
Det är bara att konstatera att det är många år sedan dieselmotorkonstruktörerna lärde sig att utnyttja termodynamikens lagar optimalt.

Dieselprocessen är ju som den är, och de optimeringar som har blivit möjliga på de senaste 20-30 åren tack vare modernare insprutningssystem och annan kringutrustning kan inte ge många ytterligare % verkningsgrad, även om de ger förbättringar i andra avseenden (avgasutsläpp, körbarhet, inbyggda förreglingar för att minska haveririsken i felfall osv).

Jag tycker ändå att de här uppgifterna om 0,8-0,9 l/mil för Volvo med D24-motor från 80-talet verkar märkliga. De bästa av Volvos bensinmotorer från samma tid (t ex B200K, B230K, B230E) kommer ju lätt ner i samma förbrukningssiffror om inte ännu lägre, bara all kringutrustning verkligen behagar fungera som det är tänkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser