Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vass som strö?  (läst 2863 gånger)

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
Vass som strö?
« skrivet: 23 nov-11 kl 11:22 »
Har någon erfarenhet eller hört om det funkar att srö med vass hos kor?
Ska den hackas kort eller lång?
En jag frågat har hört att den kan skada juver/spenar pga att den är just "vass" men halm kan ju också va vass.
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Vass som strö?
« Svar #1 skrivet: 24 nov-11 kl 15:28 »
Jag tittade i "Lantmannens bok" från 40-talet som brukar ta upp alternativ till vanliga metoder.

Om strömedel står det så här:

STRÖMEDEL
De vanligaste äro halm och torvströ, mest det förstnämnda. Under år med ringa halmtillgång förekommer även tillfälligt ljung, granris och ormbunkar.

Om bladvass står det så här:

BLADVASS
Rörvass är vårt största gräs....
....Tidigare har rörvassen skördats till foder. Tages den tidigt ger den ett tämligen bra foder....
....Under andra världskriget har ej blott grönskördad vass utan också vintervass använts som foder.
Den senare har ett överaskande högt fodervärde och påminner om höstsädeshalm.

Den boken nämner alltså inte vass som strömedel vilket borde gjorts om det använts förr.
Men det är ju inte säkert att det inte går för det :) rent spontant så käns det som att torrt vass suger åt sig ganska lite.
Vass är ju styvare än halm och därför verkar det du hört om att korna blir stuckna av den stämma.

Halm ska hackas för att det ska bli fler öppningar som kan suga åt sig fukt fick jag lära mig på naturbruksskolan.

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 nov-11 kl 16:01 »
Förr fanns en hackelsemaskin i varje välsorterad loge. Hittade en gammal på auktion för 30 år sedan som numera tyvärr är förbrukad. Hackelse (finhackad halm) är ett utmärkt strömedel.

I Hjalmar Nathorsts Husdjursskötsel från 1876 anges som strömedel till nötkreatur förutom Halm: Rörvass, Starrarter (Carex), Tåg (Juneus), Boklöf, Eklöf, Tallbarr, Granbarr, Mossa, Ljung, Ormbunkar och Tång.
« Senast ändrad: 24 nov-11 kl 16:28 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #3 skrivet: 24 nov-11 kl 18:54 »
....Tidigare har rörvassen skördats till foder. Tages den tidigt ger den ett tämligen bra foder....
....Under andra världskriget har ej blott grönskördad vass utan också vintervass använts som foder.
Den senare har ett överaskande högt fodervärde och påminner om höstsädeshalm.

Halm ska hackas för att det ska bli fler öppningar som kan suga åt sig fukt fick jag lära mig på naturbruksskolan.
Att kor äter vass mm lärde jag mig i sommras då mina hereford betade av all växtlighet i tjärnet och längs tjärnskanten,
enligt en naturbetesrådgivare som hälsade på så kan man söka eu-stöd även för vassorådet de betar :)
Hackas för att suga bättre -Det måste väl betyda att det är kapilärkraften som suger upp vätskan, då borde ju även vass funka?
Förr fanns en hackelsemaskin i varje välsorterad loge. Hittade en gammal på auktion för 30 år sedan som numera tyvärr är förbrukad. Hackelse (finhackad halm) är ett utmärkt strömedel.

I Hjalmar Nathorsts Husdjursskötsel från 1876 anges som strömedel till nötkreatur förutom Halm: Rörvass, Starrarter (Carex), Tåg (Juneus), Boklöf, Eklöf, Tallbarr, Granbarr, Mossa, Ljung, Ormbunkar och Tång.
En granne har en hackelsemaskin som jag ska låna och testa med, vi hade en när jag va pojk men den finns tyvärr inte kvar :(
Står det om den var hackad eller hel?
Nu fick jag tag i halmbalar idag så krisen är över men ska ändå prova vasströ tänkte jag ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 nov-11 kl 20:28 »
Nej, det står nog inget om det, inte vad jag kan hitta i alla fall. Det finns omfattande näringstabeller i boken, där även ströämnen tas upp på sid 363-364.

Rimligtvis borde uppsugningsförmågan bli större om man hackar vassen. Men vass heter säkert inte vass av en slump och jag vet inte om det kan skada kons juver och spenar.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser