Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MOBILT VINDSKYDD  (läst 13699 gånger)

Kajsa

• Blekinge
MOBILT VINDSKYDD
« skrivet: 22 nov-11 kl 21:58 »
Jag har letat efter ett billigt mobilt vindskydd att kunna sätta upp exempelvis en höst som denna då det finns bete i hagarna som saknar ligghall (det måste ju finnas efter den 15 oktober), men jag har bara hittat Siltbergs och jag tycker det är alldeles för dyrt.

Någon som har ett tips? Alternativet skulle kunna vara att tillverka ett själv enl fotot på Siltbergs men jag vet inte hur jag praktiskt skulle gå tillväga.

Alla förslag och tips och errfarenheter är välkomna.

Kajsa

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: MOBILT VINDSKYDD
« Svar #1 skrivet: 22 nov-11 kl 22:04 »
Måste ju gå att göra enligt samma princip som hemmabyggda bågväxthus :)
Träreglar i botten med uttag för armeringsjärn. Dra ett pvc rör utanpå armeringsjärnen och låt de löpa över till andra regeln så de formar en båge som blir vägg och tak till ditt mobila vindskydd.

Typ såhär: http://1.bp.blogspot.com/-kTDKxMZpFwI/TVzgBgCWr_I/AAAAAAAAETQ/uE_GwDPOEFc/s400/tomater3.JPG
Edit: Det är alltså plasten du drar över allting sen som blir väggar och tak inte armeringsjärnen. De bara håller plasten uppe :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Kajsa

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 22 nov-11 kl 22:16 »
Tack Snickarn!
Det jag funderar på är hur tjocka armeringsjärn jag behöver använda. Fåren har ju en tendens att ställa sig och klia sig mot alla stolpar som de kan hitta. Funderar på om jag skulle använda de grindar jag har och göra liknande som de gjort på fotot jag lagt in men hur får man armeringsjärnet så snyggt böjt?

Kajsa

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 23 nov-11 kl 07:57 »
Hej. Av en gammal balvagn kan du bygga ett bra vindskydd,kolla så att golvet är helt i bra skick,klä tre "väggar" med plywood,lämna ena långsidan öppen. Sätt en ramp på vardera ända. Täck med plåt som fästs något högre på framsida för att regnvatten ska rinna av. Alternativt kan du sätta plåt på långsidan på gångjärn,uppifrån och halv vägs neråt som vägg,den kan du då fälla upp och fästa på stag. Då regnar det inte rakt in via den öppna långsidan.
Det blir flyttbart,antingen med traktor,bil eller fyrhjuling.
En sån balvagn går att få relativt billigt (2000) i dessa dar då de flesta går över till hösilage.
Håller på att bygga,bottenplattan är 8 kvm,har ingen bild än ;D
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 23 nov-11 kl 09:27 »
Hej. Av en gammal balvagn kan du bygga ett bra vindskydd,kolla så att golvet är helt i bra skick,klä tre "väggar" med plywood,lämna ena långsidan öppen. Sätt en ramp på vardera ända. Täck med plåt som fästs något högre på framsida för att regnvatten ska rinna av. Alternativt kan du sätta plåt på långsidan på gångjärn,uppifrån och halv vägs neråt som vägg,den kan du då fälla upp och fästa på stag. Då regnar det inte rakt in via den öppna långsidan.
Det blir flyttbart,antingen med traktor,bil eller fyrhjuling.
En sån balvagn går att få relativt billigt (2000) i dessa dar då de flesta går över till hösilage.
Håller på att bygga,bottenplattan är 8 kvm,har ingen bild än ;D
Bild bild bild :D

Kajsa

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 23 nov-11 kl 10:41 »
Tack Zeina66! Det låter som en jättesmart lösning fast det verkar ta lite tid att fixa till vagnen. Det får bli ett projekt under 2012 - helt klart intressant. Du kan väl lägga in foton så jag får en bättre bild av hur du tänkt dig...

Behöver fortfarande svar en snabbare lösning att använda NU!

Kajsa

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 nov-11 kl 10:53 »
Tack Zeina66! Det låter som en jättesmart lösning fast det verkar ta lite tid att fixa till vagnen. Det får bli ett projekt under 2012 - helt klart intressant. Du kan väl lägga in foton så jag får en bättre bild av hur du tänkt dig...

Behöver fortfarande svar en snabbare lösning att använda NU!

Kajsa
Hur svår är det att naja fast några plywoodskivor? skulle tro att det är gjort på ett par timmar med presenning som tak  .

Kajsa

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 23 nov-11 kl 11:25 »
Hej Pålle! Vaknat på fel sida idag eller varför är du annars så otrevlig ???
Om du läser Zeina66 beskrivning ser du att det är lite mer jobb än det du tog fasta på. Presenning som tak - nej tack inte utan en konstruktion under.

Det som tar tid i mitt fall är att skaffa pengar för att kunna köpa en vagn och allt som hör till bygget. Därför är det inte gjort i en handvändning.

Kanske du har någon enkel och billig lösning som jag kan använda mig av under tiden? Det ska vara mobilt i en hage en bit från torpet. Hemma på torpet finns det byggnader där de kan gå in men vi vill ha kvar dem ute i skogshagen tills det blir kallt.

Kajsa

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 23 nov-11 kl 11:40 »
Om du inte ska använda vindskyddet när det är snö, så behöver du ju inte ha någon nämnvärd taklutning eller något viktbärande material.

Om du nu har grindar, så kan du ju snickra till ett enkelt tak som består av en ram som går runt de grindar du tänkt använda, med några reglar tvärs över som taket vilar mot grindarna på, och sedan lägger du på takplåtar som täcker. Om du spänner fast takkonstruktion och takplåtar med två spännband, så går ju allt att plocka isär och packa upp på något släp. Det bör gå att bära alla delar själv, men enklast är nog om man är två.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 nov-11 kl 11:43 »
Hej Pålle! Vaknat på fel sida idag eller varför är du annars så otrevlig ???
Om du läser Zeina66 beskrivning ser du att det är lite mer jobb än det du tog fasta på. Presenning som tak - nej tack inte utan en konstruktion under.

Det som tar tid i mitt fall är att skaffa pengar för att kunna köpa en vagn och allt som hör till bygget. Därför är det inte gjort i en handvändning.

Kanske du har någon enkel och billig lösning som jag kan använda mig av under tiden? Det ska vara mobilt i en hage en bit från torpet. Hemma på torpet finns det byggnader där de kan gå in men vi vill ha kvar dem ute i skogshagen tills det blir kallt.

Kajsa
Ursäkta men ja är inte otrevlig men ordvalet kunde kanske vare bättre. Kan last pallar med på spikad skiva  det går ju lättt låsa i hop med en regel i mellan kan va en hjälp på vägen ?
« Senast ändrad: 23 nov-11 kl 11:47 av pålle »

zeina66

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 24 nov-11 kl 07:10 »
Bild kommer när den är klart :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Kajsa

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 24 nov-11 kl 09:29 »
Du får gärna lägga ut bilder allt eftersom du jobbar på den. Då ser man lättare vad du gör i de olika momenten.

Du vet "En bild säger mer än tusen ord". ;)

Vi ska testa de tre förslag som vi nu fått och se om vi får till ett tillfälligt vindskydd.

Kajsa

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 nov-11 kl 09:37 »
Man kan tänka på , när man gör saker som är mobila..att det finns en sak som kan göra det hela mer mobilt än man önskade, och det är vinden.
Nån slags förankring i backen är nästan ett måste, annars blåser rubbet iväg i nästa höststorm.
Jag hade själv ett vindskydd till hästarna på 12 m2, det flög rätt upp i luften och landade i en annan hage... utan att ta sönder stängslet  :)

Så här, närmare bestämt..
« Senast ändrad: 24 nov-11 kl 09:49 av Existens? »

Kira

• Småland
« Svar #13 skrivet: 24 nov-11 kl 09:39 »
Ursäkta men ja är inte otrevlig men ordvalet kunde kanske vare bättre. Kan last pallar med på spikad skiva  det går ju lättt låsa i hop med en regel i mellan kan va en hjälp på vägen ?
Vi byggde tidigare ett akut vindskydd precis som Pålle beskriver, dvs med lastpallar på tre sidor som skruvades/spikades ihop med hjälp av några brädor plus osb-skiva till tak sedan täckte tak och sidor med en billig presenning. Inte så vackert men funktionellt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 24 nov-11 kl 13:02 »
Jag har tagit 3 Knarrhultsgrindar och ställt upp och lagt en eller två Knarrhultsgrind ovanpå. Sen presenning som har förankrats över alltihop. Voila, svårare än så behöver man inte göra det...!! ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Kajsa

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 24 nov-11 kl 16:31 »
Så har jag också gjort tidigare men det räcker inte till 15 tackor - om jag inte vill stå där med skohorn så klart  ;D

Och de gillar inte att jag gör flera, men det skulle jag i och för sig kunna göra ändå även om de inte används. Det vet ju inte den som ev tänkt göra en anmälan.  >:D

Kira

• Småland
« Svar #16 skrivet: 25 nov-11 kl 21:41 »
Hur stort vindskydd tänkte du dig ungefär?
Vi byggde ett permanent vindskydd till våra 10 får som är 3,5x4,2 dvs 14,7m2 verkar som de tycker det är lagom.
Har också försökt hitta mobila lösningar men det verkar lättast om man bara har ett fåtal får.

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser