Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hunduppfostran - allmänt  (läst 30297 gånger)

TillVaraTa

• Gäst
SV: Hunduppfostran - allmänt
« Svar #100 skrivet: 06 dec-11 kl 11:44 »
Nej, inte det minsta.

Men jag blir rätt trött när någon startar en tråd för att be om råd, och sen konsekvent säger nej till allt, och förordar sina egna lösningar som han hade innan.  Vad är det då för vits att fråga?

När jag läser TS senare inlägg ser jag en betydligt större ödmjukhet inför andras råd än i början av tråden. Var inte så förbenat långsint, och läs vad folk skriver. Jag vet av att ha läst dina inlägg i andra trådar att du är en klok och förstående människa. Tillämpa det för fan!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #101 skrivet: 06 dec-11 kl 12:39 »
När jag läser TS senare inlägg ser jag en betydligt större ödmjukhet inför andras råd än i början av tråden. Var inte så förbenat långsint, och läs vad folk skriver. Jag vet av att ha läst dina inlägg i andra trådar att du är en klok och förstående människa. Tillämpa det för fan!

Jag har iaf sett det! Kanske vi andra sköt lite från höften i början, hundhavande på trappan över natten är för de flesta ganska främmande, fortfarande tycker jag inte det är rätt.
Tyvärr är inte hundhavande i lägenhet under dagen lika straffbart. Samma sak, om inte snäppet värre. Men ingen ojjar sig merän möjligen grannar som störs.

Fy faen!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 06 dec-11 kl 12:48 »
Jag har iaf sett det! Kanske vi andra sköt lite från höften i början, hundhavande på trappan över natten är för de flesta ganska främmande, fortfarande tycker jag inte det är rätt.
Tyvärr är inte hundhavande i lägenhet under dagen lika straffbart. Samma sak, om inte snäppet värre. Men ingen ojjar sig merän möjligen grannar som störs.

Fy faen!

Ja, lägenhetshundar är sämre. I de få fall jag inte kan ha "med" hunden och ändå måste iväg får hunden vara i bilen, och jag går ifrån och ger den kärlek och motion nån gång varannan timma. Det är tyvärr bara fungerande de kallaste månaderna på året, och nätter året runt, så man får se till tt planera sitt liv. Mer än när man har barn faktiskt.

Existens?

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 06 dec-11 kl 13:03 »

Kunde han bara göra den lilla eftergiften att ta in hunden, så skulle jag vara lugn.
I övrigt ser jag inga jättegrejer att störa sig på. Herregud, jag har 9 hundar själv, jag vet ju att man inte alltid gör rätt i alla lägen med varenda en.

Men på punkten att låta hunden bo med sin flock, där ger jag mig inte. Det handlar ju inte om nån månad eller så. Hunden lever förhoppningsvis i 15 år, och för mig är det totalt främmande att ha min bästa vän liggande ute på trappen i 15 år.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #104 skrivet: 06 dec-11 kl 13:38 »
Ang. belöning med godis så är min erfarenhet att djuret ganska snabbt förflyttar sitt focus från människan till godiset. Djuret blir ganska ointresserat av att göra husse glad, utan vill bara ha sitt godis. Jag har haft djur som jag övertagit där detta helt gått över styr och djuren skyr inga medel för att få sitt godis NUUUU!

I min värld handlar det inte om att jag inte unnar mina djur godis. Jag ger mina djur en massa goda och mysiga saker, men väldigt sällan ur handen. Jag har precis gjort ett undantag från mitt normaltillstånd. Jag håller på och övar min unghäst på att ha bett i munnen. Hon tycker det är fullkomligt vedervärdigt och jag förstår att jag begär väldigt mycket av henne. Jag vill ju ändå att hon frivilligt ska öppna munnen och då finns det ett enkelt sätt.... äppelbit. Hon är snart tre år och det är första gången hon får godis ur min hand.

Min erfarenhet är dock att om jag har fickan full av äpplen när jag går in i hagen, eller om jag har fickan full av korv när jag promenerar med hund. Då har jag djur runt mig som inte kan koppla av, de dregglar, kliver på mig och det blir ett fasligt ståhej. Det funkar inte här hos mig. Kan hända har jag bara umgåtts med en herrans massa matfixerade djur, men så är det iallafall.

Det kan mycket väl vara bra med en godisbit, nån gång, men jag tycker det är svårt att bygga upp relationen med djuret om det ligger en godisbit emellan. Djuret fokuserar så mycket på godiset då.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 06 dec-11 kl 14:30 »
OT avseende hundfråga men jag kan inte sitta och läsa på alternativ och se hur den här allmänna mobbningen mot Existens byggs upp. Har själv varit med i en tråd där jag upplever att Existens ställde schyssta följdfrågor och TillvaraTa betedde sig mycket obehagligt och underligt (och inte första gången). Kan inte dessa samtal föras mellan folk på ett vettigt sätt? Varför är den enas otrevlighet sanktionerad och den andras förbjuden? Måste man tillhöra kotteriet eller ingruppen för att få vara med på alternativ?

Åh, tro mig, stackars Existens har betydligt fler vänner på Alternativ.nu än vad jag har. Men jag ber om ursäkt för om jag hetsat folk till att tycka illa om eller skapa mobb mot denne man, något jag absolut inte önskar, då jag tycker det generellt verkar vara en vettig människa utan illvilja. Beträffande den andra tråden tar vi det där. Jag tycker inte att man behöver vara sämre än att man kan tillåta sig tycka olika om saker, utan att det för den skull reflekterar känslorna för en människa överlag. Om mitt språkbruk sårar önskar jag att man tar upp detta med mig i PM.
Mobben som skapades mot TS var det få som reagerade mot, jag själv satt och samlade mod för att våga ryta till när jag läste inlägget från TS vän. Så du har säkert rätt, är man medlem av innegänget får man uppbackning mer eller mindre direkt, men är man lite utanför ska man behöva läsa sida upp och sida ner med "hoppas någon tar hunden/barnet/hästen/katten/gården/mannen/hustrun ifrån dig".

Existens är väl värd att försvara, men han är också man nog att tåla konstruktiv kritik.

Halte

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 06 dec-11 kl 15:05 »
Jag tycker inte att det är rätt att ha en hund utomhus hela tiden, speciellt inte en så ung hund. Där till tror jag det motverkar TS önskan om en bra arbetshund. Det går ju särkerligen det med men jag tror att vägen till en hund med förtroende för sin ledare är längre då man har den utomhus hela tiden. Att ha argumentet "innehundar blir ju också ensamma när man åker till jobbet" är heller inte helt korrekt, även ägare till utomhushundar åker väl till jobbet i ungefär samma utsträckning?

Har man hundarna inomhus kan de välja att vara med flocken om de vill, våra hundar (speciellt unghunden på 8 månader) följer efter en hela tiden, den vill absolut vara med överallt. DET om något är ett naturligt beteende för en valp/yngre hund, inte att tvingas till isolering från flocken. Som någon skrev tidigare i tråden, det mest naturliga hade varit att den legat ihop med sina kullsyskon i 4-månadersåldern, inte att vara ensam. I brist på kullsyskon är ju den nya flocken det näst bästa. I likhet med barn sätter man prägeln på hundens personlighet i dess unga år..

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 06 dec-11 kl 23:05 »
Olika hundar funkar olika bra som utehundar. Vissa gillar det, vissa nästan dör. Man måste se till individen här.

Ingen (tror jag, om jag inte missat ngt) har frågar hur ofta hunden är helt ensam hemma. TS, hur ofta är hunden utan ngn människa?

pålle

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 06 dec-11 kl 23:07 »
Olika hundar funkar olika bra som utehundar. Vissa gillar det, vissa nästan dör. Man måste se till individen här.

Ingen (tror jag, om jag inte missat ngt) har frågar hur ofta hunden är helt ensam hemma. TS, hur ofta är hunden utan ngn människa?
Borde väll åtminstone vara dom han sover ?

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 06 dec-11 kl 23:09 »
Borde väll åtminstone vara dom han sover ?

Jo, men TS har ju skrivit om att han går ut om valpen skäller. Och vi vet inte hur många människor det finns på gården, hur deras sov och arbetsvanor är.

pålle

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 06 dec-11 kl 23:35 »
Jo, men TS har ju skrivit om att han går ut om valpen skäller. Och vi vet inte hur många människor det finns på gården, hur deras sov och arbetsvanor är.
Med alla dessa om å men så blir det också många missförstånd som han faktiskt skälv skapat  på detta viset genom att inte tala klarspråk  hur valpen kommer att hadet typ på nätterna  eller ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare
Holly92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser